Mutluluk Nedir? Mutluluk -ğu TDK & Vikipedi isim Bütün özlemlere eksiksiz ve sürekli olarak ulaşılmaktan duyulan kıvanç durumu, mut (1), ongunluk, kut, saadet, bahtiyarlık: "Kâmuran'ın bahçesi ikisi arasında tam bir mutluluk durağı."- H. E. Adıvar. Birleşik Sözler
Mutluluk, TDK sözlüğünde “bütün özlemlere eksiksiz ve sürekli olarak ulaşılmaktan doğan kıvanç durumu” olarak tanımlanmakta olup, şimdiye dek sayısız değişik tanımları yapılmış görece ve göreli bir kavramdır. Mutluluk Kavramı Hakkında Farklı Görüşler Kimileri mutluluğu maddi alanda, kimileri manevi alanda, kimileri ise hem maddi hem manevi alanda edinilebilecek bir ruhsal hal olarak ele almışlardır. Örneğin, mutluğun manevi alanda edinilebilecek bir hal olduğunu düşünen eski Grek düşünürleri mutluluğu erdemin ödülü olarak değerlendirmişlerdir. Mutluluk hakkında mistisizmde, çeşitli dinlerde ve felsefi ekollerde ortaya konan görüşlerde farklılıklar genellikle şu soruların yanıtlarında toplanmaktadır:
Spiritüalist görüşe göre ruhun dünyaya gelme amacı mutlu olmak değil, tekamül etmektir. Mutluluk ise bir amaç değil, bir sonuçtur. Mutluluk maddi değerlerle edinilemez, çünkü maddi değerler geçici olup, bir gün yok olacaklardır. Şu halde gerçek veya devamlı mutluluk, geçici olmayan manevi değerlere bağlı olup, ebediyen yaşayacak olan canlılara duyulan sevgiyle ve diğerkamca hareketlerle yakından ilgilidir. Gerçek mutluluk, başkaları için verilen emeklerin ruhta bıraktığı hazlardır, vazifesini yerine getiren varlığın duyduğu huzur ve sevinç halidir. Mutluluk Hakkında Vecizeler
|
* Mutluluğun formülü, gerektiğinde önemsiz şeylerle meşgul olabilmektir. - Edward Newton * İnsanların mutlulukları ya da mutsuzlukları, kaderin olduğu kadar da karakterlerinin eseridir. - La Rochefoucauld * Mutluluk daima yakınımızdadır, yakalamak için çoğu zaman elimizi uzatmak yeter. - George Sand * En büyük sayıda insana en büyük mutluluk|mutluluğu veren eylem en iyidir. - Francis Hutcheson * Bahçelerinde lahana ekenler bizden üç veya dört kat mutludurlar. - Rabelais * Mutlu yaşam, tutku ve korku üzerinde mantığın ve düşüncenin elde ettiği bir zaferdir. - Lucius Annaeus Seneca * Kim ne derse desin, mutlu insanın en mutlu anı, uykuya daldığı andır ve mutsuz bir insanın en mutsuz anı, uykudan uyandığı andır. İnsan hayatı, bir tür hata olmalı. - Arthur Schopenhauer * Doğuştan gelen tek bir yanılgı vardır. O da mutlu olmak için burada olduğumuzu sandığımızdır. - Arthur Schopenhauer * Mutlu bir hayat olanaksızdır; insanın başarabileceği en iyi şey kahramanca bir hayattır. - Arthur Schopenhauer * Beyin olanca gücüyle ilerlerken, cinsel sistemlerin korkunç etkinliği daha uykuda olduğu için çocukluk, hayatımız boyunca özlemle geri dönüp baktığımız masumiyet ve mutluluk dönemi, hayatın cennetidir, kayıp cennet. - Arthur Schopenhauer * *Tüm sınırlamalar kişiyi mutlu kılar. Görme, etki ve temas alanımız ne denli dar ise o denli mutlu oluruz; ne denli geniş ise o denli sıklıkta kendimizi azap içinde ya da ürkütülmüş duyumsarız. Çünkü bu alanla birlikte kaygılar, istekler, ürkünç şeyler de çoğalır ve büyür... 14 Temmuz 2007 - Arthur Schopenhauer * Benim dertlerime derman olmanı istemedim,bana hiç yaşamadığım mutluluklar yaşatmanı istedim- Atilla Çiçek |
Saolun :) Çok işime yaradı :) MUTLULUK İNSANIN ELİNDEKİ EN BÜYÜK ANAHTARDIR... |
Mutluluk nedir, nasıl mutlu olunur? Türk Dil Kurumu mutluluk, a. Bütün özlemlere eksiksiz ve sürekli olarak ulaşılmaktan duyulan kıvanç durumu, mut , ongunluk, kut, saadet, bahtiyarlık: “Hele bir de birkaç sünger bulabilse artık mutluluğunun sınırı olmayacaktı. |
MUTLULUK a. 1. Eksiksiz bir hoşnutluk durumu; saadet, ongunluk: Mutluluğunu hiçbir şey bozamaz. Mutluluğunuzun sırrı nedir? 2. Bir duruma bağlı sevinç, zevk: Bir kimseye rastlamanın mutluluğu. Bir kimseyle olmanın mutluluğu. 3. (Bir kimseye) mutluluk vermek, onu mutlu etmek: Mutluluk veren bir manzara. insana mutluluk veren bir iş. || (Bir şey+mastar) mutluluğunu tatmak, mutluluğuna ermek, bir hoşnutluk belirten kalıp nezaket sözü: Size daha önce bir kongrede rastlamak mutluluğuna ermiştim. Henüz tatil yapma mutluluğunu tadamadım. —Fels. Kant’a göre, hem bir doyuma erişmek için yapılması gerekeni buyuran pratik bir yasaya, hem de bu doyuma erişmeyi hak etmek için yapılması gerekeni gösteren bir ahlak yasasına uyan insanın 'çlurumu. (Bk. ansikl. böl.) —ANSİKL. Fels. Kant’ın önerdiği mutluluk' tanımında edilgin bir yan vardır: “Mutluluk, çeşitlilikleri bakımından uzamlı, derece bakımından yoğun ve süre bakımından yaygın bir nitelik taşıyan tüm eğilimlerimizin doyumudur." (Salt aklın eleştirisi) [Kritik der reinen Vernunft 2, 2], Bununla birlikte, Kant ahlak ilkesi olarak istemin araya girmesiyle, buna etkin bir yan da ekler (Kant'a göre, "mutluluk, isteminin temel ve belirleyici özüyle [...] akıllı bir varlığın dünyadaki durumudur") [Pratik aklın eleştirisi] (Kritik der praktischen Vernunft 2,5). Kaynak: Büyük Larousse |
Mutluluk Nedir? Bilim Ne Diyor? Mutluluk ile ilgili en son bilimsel çalışmalar iki ayrı alanda odaklaşmaktadır: hedonik görüş ve eudaimonik görüş (Ryan & Deci, 2001; Waterman, Schwartz, & Conti, 2008). Bugüne kadarki mutluluk ile ilgili alanlarda hedonik görüş daha çok incelenmiştir (Ryan & Deci, 2001). Mutluluğun zevk ve hayatın tadını çıkarmaktan geldiği fikrini destekleyen araştırmacılar bedensel ve psikolojik arzuları ve tadları araştırırlar (Ryan & Deci, 2001). Bu paradigmayı savunan bilim insanları öznel iyi olma hali olarak tanımladıkları kavramı (subjective well-being – SWB) mutluluğun ölçütü olarak alırlar (Kahneman, Diener, & Schwarz, 1999; Kesebir & Diener, 2008). Bu bilim insanlarına göre öznel iyi oluş, özneldir, çünkü kişiye göre değişmektedir. Öznel iyi oluş hali, yaşam doyumu, pozitif duygulanım ve negatif duygulanım olarak insan yaşamını belli kavramsallaştırmalarla inceleme altına alan ‘yaşam doyumu yaklaşımı’ olarak da bilinir (Kristjánsson, 2010; Diener et al., 1999; Kesebir & Diener, 2008). Eudaimonia Öte yandan eudaimoniayı psikolojik iyi oluş hali olarak açıklamak daha doğru olacaktır. Ryan ve Deci (2008) eudaimonik anlayışın insanın iyi oluş haline önemli katkıda bulunabileceğini öne sürerler. Eudaimonik görüş, Aristo’nun kişinin kendi benliğini kanıtlamasını, onun hayattaki amacı ve dolayısıyla mutluluğu olduğuna dikkati çekmesi gibi, kişinin kendisini gerçekleştirmesinin (Maslow, 1954, 1971; Rogers, 1961, 1966) önemini ortaya koyar ve mutluluğun faziletten kaynaklandığını söyler (McMahon, 2004). Eudaimonide insanın kendisi ilgi ve merakına göre ‘şeylere’ ilgi duyması, bu şeylerin anlamını araması ve bunlara merak ve dahil olma vardır (Ryff ve Singer, 2000). Bazılarına göre hedonik ve eudoinomik yaklaşım aslında Pozitif Psikoloji’de biraraya getirilir (Jørgesen & Nafstad, 2004). Martin Seligman Otantik Mutluluk (2002) adlı kitabında mutlu yaşamı zevkli yaşam (hedonik anlayış), iyi yaşam (eudaimonik ve hedonik anlayış) ve anlamlı yaşam (eudoinomik anlayış) olarak üç ana başlıkta toplar. Bilimsel yaklaşımda mutluluk hedonya, fazilet ise eudaimonia olarak tanımlanır (Kahneman, Diener, & Schwarz, 1999). Dr. Albert Ellis Dr. Ellis (1994) mesleki hayatıyla ilgili yaptığı öz-değerlendirmesinde felsefi kaynakların kendi fikirlerini oluşturmasındaki öneminin altını çizmiştir ve özellikle mutluluk konusuna eğildiğini ve insanların nasıl mutlu olunabileceği konusunda araştırmalar yaptığını ifade etmiştir. Pozitif Psikoloji Kuramı’nın kurucularından Martin Seligman, Rasyonel Duygucu Davranışçı Terapi’nin kurucusu Dr. Albert Ellis’i pozitif psikolojinin adsız kahramanı olarak isimlendirmiştir (Bernard, Froh, DiGiuseppe, Joyce ve Dryden, 2010). Ellis, insanları neyin mutlu ettiği ile ve mutluluğa nasıl ulaşılabileceği konusuyla derinden ilgilenmiştir (Bernard, 2010). Yazar: Yrd. Doç. Dr. Murat Artıran Rasyonel Psikoloji |
Saat: 00:59 |
©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık