Ziyaretçi
UNESCO
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür örgütü (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)
Sponsorlu Bağlantılar
Aralık 1962’de UNESCO Genel Konferansında alman bir kararla, eğitim planlaması konusunda ileri düzeyde eğitim ve araştırmalar için dünya çapında bir merkez işlevini görmek üzere Uluslararası Eğitim Planlaması Enstitüsü kurulmuştur. Yönetsel açıdan UNESCO’ya bağlı olan bu kurumun izleyeceği politika ve programlan, kendi Yürütme Kurulu belirler. Bu arada 1925’te bir uluslararası eğitim araştırmaları merkezi olarak kurulmuş olan Uluslararası Eğitim Bürosu da Ocak 1969’da UNESCO bünyesine alınmıştır.
Temel ilgi alanı eğitim olan UNESCO, okuma yazma programlannın yanı sıra ilköğretimi evrenselleştirmeyi amaçlamakta, öğretim ve eğitim planlamacıları yetiştirmeye önem vermektedir. Doğa bilimleri konusunda yürütülen geniş kapsamlı programlar arasında “İnsan ve Biyosfer”, “Üluslararası Hidroloji”, “Uluslararası Jeoloji Bağlantısı” ve “Hükümetlerarası Okyanusbilim Komisyonu” gibi projeler sayılabilir. UNESCO, toplum bilimleri alanında ise savaşa yol açan gerilimler, ırkçılık, gelişmenin sosyo ekonomik öğeleri ve insan-çevre ilişkileri gibi konularda yapılan incelemeleri desteklemiştir. Örgütün kültürel alandaki katkıları arasında sanatsal yaratıcılık, kültürlerin gelişimi ve dünya kültür kaynaklarının korunması alanındaki projelerin yanı sıra, kültürel kimlik ve sözlü geleneklerin korumaya alınması da bulunmaktadır.
UNESCO, adında iletişim konularının yer almamasına karşın, bu alanda da önemli çabalar göstermiş ve uluslararası iletişimi, azgelişmiş ülkelerin sorun ve gereksinmelerini daha fazla dikkate alan, daha nesnel ve dengeli bir hale getirecek bir “Yeni Enformasyon Düzeni” için girişimlerde bulunmuştur. UNESCO’nun Mısır ve Sudan’daki Nübye tapınaklarını 20 yıllık (1960-80) bir çaba sonunda tümüyle başka yerlere taşıyarak Assuan Baraj Gölü altında kalmaktan kurtarması, örgütün en çok yankı uyandıran çalışmaları arasındadır.
1960’larda ve 70’lerde azgelişmiş ülkelerin gereksinmelerine ve sorunlarına giderek daha çok ilgi gösterilmesi sonucu, UNESCO’ nun düzenli program fonları daha çok eğitsel ve bilimsel gelişme projeleri için kullanılmaya başladı. 1980’lerde ÛNESCO, kültürel ve öteki sorunlara yaklaşımında Doğu blokunun etkisi altında ve siyasal kaygılarla hareket ettiği ve bütçesinin sürekli büyüdüğü gerekçesiyle, özellikle ABD’nin giderek sertleşen eleştirilerine hedef oldu. 31 Aralık 1984’te ABD, tam bir yıl sonra da İngiltere bu gerekçelerle UNESCO’dan çekildiklerini açıkladılar. ABD 1990’da UNESCO’ya yeniden üye olmayacağını açıkladı.
UNESCO’nun örgüt yapısı iki yılda bir toplanan Genel Konferans, 45 üyeli Yürütme Kurulu ve bir Sekreterlik’ten oluşur. Genel Konferans’ın seçtiği 50 üyeli Yönetim Kurulu yılda en az üç kez toplanır ve Genel Konferans’ta kabul edilen programın uygulanmasını sağlar. UNESCO’nun sürekli merkezi Paris’tedir.
BAKINIZ
Dünya Miras Listesi
Dünya Miras Listesinde Türkiye
Tehlike Altındaki Dünya Mirası Alanlarının Listesi
Son düzenleyen Safi; 13 Mayıs 2018 02:52