Arama

Ferit Tüzün

Güncelleme: 5 Eylül 2015 Gösterim: 13.727 Cevap: 4
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
24 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi
FERİT TÜZÜN (1929 – 1977)

İkinci kuşak bestecilerimiz arasında bir orkestralama ustası olarak tanınan Tüzün, en verimli çağında aramızdan ayrılmıştır.
Sponsorlu Bağlantılar
Öğretmen Mustafa Rahmi Bey’in oğlu olan bestecimiz, küçük yaşta müziğe ilgi göstermiş, yeteneğini belli etmiştir. Babasının ölümü dolayısıyla ortaokulu okumak için Ankara’daki ablasının yanına giden küçük yetenek, Ulvi Cemal Erkin’in dikkatini çekmiş ve 1941 yılında Ankara Devlet Konservatuarı’na Erkin’in piyano öğrencisi olarak girmiştir. Konservatuarda yaptığı beste denemeleriyle de dikkat toplayan Tüzün, Necil Kazım Akses ile armoni ve kompozisyon çalışmıştır. 1950 yılında okulun piyano bölümünü, 1952’de bestelediği “Senfoni” ile kompozisyon bölümünü bitiren besteci, 1954’de devlet bursunu kazanarak Münih Devlet Müzik Yüksek Okulu’nda orkestra şefliği öğrenimini yapmaya başlamış, Fritz Lehmann ve Adolf Mennerich’in öğrencisi olmuştur. Bu arada yaptığı beste çalışmaları, Carl Orff ve Amadeus Hartmann tarafından desteklenmiştir. “Türk Kapriçiyosu” adlı orkestra yapıtı, 1957 yılında Münih Filarmoni Orkestrası’nca seslendirilmiştir. Bu orkestradan yeni bir sipariş alan bestecimizin “Humoresque” adlı orkestra yapıtı da başarı kazanmıştır. (Yapıtın adı daha sonra “Nasreddin Hoca” olarak değiştirilmiştir).
1956 yılında Münih’te orkestra şefliği bölümünü bitiren Tüzün, Almanya’da bir yıl daha çalıştıktan sonra yurda dönmüş, Ankara Operası’na orkestra şefi olarak atanmış ve kısa bir süre sonra Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğüne getirilmiştir. Başarıyla sürdürmekte olduğu müziksel yaşam, 1977’de beklenmedik biçimde noktalanmıştır.
Ferit Tüzün, halk müziğimizin melodik ve ritmik kaynaklarını çok iyi tanımış ve değerlendirmiştir. Ancak, halk müziği temalarını kullanmamış, kendi özgün melodilerini yaratmıştır. Onun yapıtlarında halk müziği bir “hatırlatma” özelliğindedir. Bu sayede besteci, dilediği parlak renkleri coşkulu ritmlerle yoğurmuştur. Orkestralama tekniğini de üstün olduğu için, onun yapıtları dinleyiciye çarpıcı renklerden oluşan bir demet niteliğinde gözükmektedir.
Ferit Tüzün’ün, Türk Beşleri’nden, özellikle Ulvi Cemal Erkin’den etkilenmiş olduğu söylenebilir. Bununla birlikte Stravinski ve Bartok’u da yer yer andıran bir deyiş kullanmıştır. Gereğinde gülmece öğelerine yönelmiş, sonuçta duygu yüklü bir müzikal ifadeyi başarıyla sunmayı bilmiştir.
Bestecinin karakteristik özelliklerini yansıtan yapıtı “Çeşmebaşı” dır. Bu bale suiti, ülkemizde sıkça seslendirilen orkestra yapıtları arasındadır. Tüzün, güçlü bir müziksel anlatımın sürükleyiciliğine inandığı için, “fışkıran bir müziğin beraberinde biçimi de getireceğini” belirtmiştir. Bu sözleriyle müziksel amacı açıklanmış olmaktadır.
“Çeşmebaşı” bale suitinin üç bölümü (1958), Türk Kapriçiyosu ve Humerosque (Nasreddin Hoca), Münih’teki F.E.C. Leuckart Yayınevi tarafından basılmıştır. Geniş bilgi için Ankara Devlet Opera ve Balesi’ne başvurulabilir. Ferit Tüzün’ün başlıca eserleri şunlardır:

OPERA VE BALE ESERLERİ
1)“Midas’ın kulakları”, iki perde, Güngör Dilmen’in librettosu üzerine, 1966 – 1969.
2)“Çeşmebaşı”, bale suiti, büyük orkestra için, 1964.

ORKESTRA VE KORO ESERLERİ
1)“Ninni”, orkestra eseri, 1950.
2)“Senfoni”, orkestra eseri, 1952.
3)“Atatürk”, Cahit Külebi’nin şiiri üzerine, orkestra eseri, 1952.
4)“Anadolu”, orkestra suiti, 1954.
5)“Türk Kapriçiyosu”, orkestra eseri, 1956.
6)“Humerosque (Nasreddin Hoca)”, orkestra eseri, 1956.
7)“Esintiler”, orkestra eseri, 1965.
8)“Altı Türkü”, dört sesli koro için, 1964.

PİYANO, ODA MÜZİĞİ VE SAHNE MÜZİĞİ ESERLERİ

1)“Trio”, keman piyano ve viyolonsel için, oda müziği eseri, 1050.
2)“Duo”, keman ve piyano için, oda müziği eseri, 1950.
3)“Piyano parçaları”, 1948.
4)“Tema ve çeşitlemeler”, piyano eseri, 1950.
5)“Canzonetta ve Gavotta”, piyano eseri, 1950.
6)“Bir piyes yazalım”, sahne müziği eseri.
Son düzenleyen Safi; 5 Eylül 2015 12:47
Biyografi Konusu: Ferit Tüzün nereli hayatı kimdir.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
29 Haziran 2010       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

1929 yılında İstanbul'da doğan türk besteci Ferit Tüzün 1941 yılında girdiği Ankara Devlet Konservatuarının yüksek piyano bölümünü 1950'de ileri kompozisyon bölümünü 1952'de birincilikle bitirmiştir. Devlet bursuyla 1954'de Almanya 'ya gönderildi. Münih Devlet Müzik Akademisinde Fritz Helmann, Kurt Eichhorn, Adolf Mennerich ve G.E.Lessing'in yanında öğrenim gördü. Almanyada kaldığı süre içinde bestelediği Türk Cappriccio'su (1956), Humoresque (1957) ve Anadolo Süiti'nin (1954) ilk seslendirilişleri Münih Flarmonisi tarafından yapıldı. 1959'da yurda döndü. Önce Ankara Devlet Operasında Şef yardımcısı, daha sonra da Ankara Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü oldu. Bu görevi yürütürken 1977'de öldü.
Sponsorlu Bağlantılar

Tüzün'ün Midas'ın Kulakları Operası (1966-1969), Çeşmebaşı Balesi (1964), Esintiler (1965) başlıklı orkestra eseri, A Capella koro için 6 çoksesli türküsü (1964) piyano parçaları anılmaya değer eserleri arasındadır. Tüzün, halk ezgi ve ritmlerini olduğu gibi kullanmak yerine onlara benzer motifler yaratmayı yeğlemiştir. Türk beşlerinden Ulvi Cemal Erkin' in yanı sıra, Bartok ve Stravinski etkisi eserlerinde hissedilir.

Vikipedi

kyle - avatarı
kyle
VIP katekolamin
30 Haziran 2010       Mesaj #3
kyle - avatarı
VIP katekolamin
Ferit Tüzün
My one regret in life is that I am not someone else.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
18 Ocak 2013       Mesaj #4
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Ferit Tüzün (1929 İstanbul-1977 Ankara),
MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Besteci ve orkestra şefi. 1952 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı'nı bitirdi ve Münih Yüksek Müzik Okulu'na girdi. Fritz Lehmann ve Adolf Mennerich ile çalıştı ve orkestra yöneticiliği diploması alarak yurda döndü (1959). Ankara Devlet Operası müzik yöneticiliği ve genel müdürlüğü görevlerinde bulundu. Halk ezgilerini ustalıkla kullanışıyla tanınan Tüzün'ün önde gelen yapıtları şunlardır:
  • "Türk Kapriçyosu" (1950),
  • "Nasreddin Hoca" (1957),
  • "Çeşmebaşı" (bale süiti, 1964),
  • "Midas'ın Kulakları" (opera, 1968).
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
5 Eylül 2015       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  0.jpg
Gösterim: 985
Boyut:  8.4 KB

TÜZÜN
(Ferit), türk besteci (İstanbul 1929-Ankara 1977). Ankara Devlet konservatuvarı piyano (1949) ve besledik (1952) bölümlerini bitirdi. Münih'te Fritz Lehmann, Adolf Mennerich, Kurt Eichhorn'la çalıştı ve Münih Devlet operası orkestrasında şef yardımcılığı yaptı. 1959' dan başlayarak Ankara Devlet operası orkestrası şefliğine getirildi; Otello, Konsolos, la Traviata, la Serva padrona gibi yapıtları yönetti. Daha çok Anadolu halk danslarından ve türk ezgilerindeki motiflerden yararlanarak bestelediği yapıtlar arasında en tanınmış olanlan şunlar: Türk kaphçyosu (1950), Anadolu süiti (1954; yapıt, sonradan Çeşmebaşı balo süiti olarak yeniden düzenlenmiştir [1964]), Hümoresk ya da Nasrettin Hoca (1957), Midas' ın kulaktan (opera, 1969).

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

27 Ocak 2009 / Kral_Aslan Müzik tr
5 Haziran 2016 / Bachata Sinema tr
23 Eylül 2007 / Tiglon Spor tr
5 Eylül 2015 / Safi Sinema tr