Arama


kayamel - avatarı
kayamel
Ziyaretçi
29 Temmuz 2009       Mesaj #8
kayamel - avatarı
Ziyaretçi
1961 yılında sadece 5 adet üretilen arabanın markası devrimdi. Neden seri üretime geçilememiştir, tam olarak bilmiyorum. Belki de parasızlık. Çünkü o dönemde arabanın maliyeti 1.400.000 TL'ye malolmuştu.

devrim 1.400.000 tl'ye malolmamış.
1961 yılında cumhurbaşkanı cemal gürsel'in talimatı ile "ordunun binek aracı ihtiyacının karşılanması" amacıyla TCDD'ye üretim talimatı verilmiş ve bu iş için de 1.400.000 tl. ödenek tahsis edilmiş.
(aynı yıl Tarım Bakanlığı bütçesine "At neslinin ıslahı" için koyulan ödenek 25.000.000 TL. imiş)

üretim için kendilerine verilen 4,5 ay gibi çok kısa bir süreye rağmen (aracın 29 ekim 1961 cumhuriyet bayramı törenlerine yetiştirilmesi istenmiş) TCDD çalışanları geceli gündüzlü çalışarak, elektrik donanımı, motor yatakları, cam ve lastikleri hariç %100 yerli parçalar kullanılarak devrim'in üretimi tamamlamışlar.
üretilen 2 adet araçtan ikincisinin boyası ancak 28 ekim 1961 günü atılabilmiş, pasta ve cilası ise üretildiği Eskişehir Demiryol Fabrikaları'ndan ankara'ya taşınmaı sırasında, trende yapılabilmiş. trenin bacasında sıçrayabilecek bir kıvılcımın yangına sebebiyet vermemesi için de araçların deposundaki benzin boşaltılmış. işte belki de devrim'in seri üretimine geçilmemesinin nedeni alınan bu tedbir olmuş...

29 ekim sabahı ankara'ya, ankara demiryol fabrikasına ulaşan araçlara, meclisteki törene giderken sıhhiye'deki bp benzin istasyonundan benzin alınmasına karar verilmiş. ancak eskort eşliğinde yola çıkıldığında bu işlem unutulmuş. araçlar meclis önüne geldiğinde son anda farkedilen bu olay üzerine derhal getirilen benzin birinci devrim'e konmuş, fakat cumhurbaşkanı'nın bineceği ikinci siyah devrim'e benzin ikmali yapılamadan yola çıkılmış.
100 metre gidildikten sonra cumhurbaşkanı benzini biten siyah devrim'den birinci devrim'e geçerek anıtkabir'e gitmiş. devrim aynı gün hipodromdaki törenlere de katılmış.

ertesi gün bütün gazetelerde, bütün bu emekler, %100 türk malı parçaların kullanılmasıyla 4,5 ay gibi kısa bir sürede gerçekleşen bu başarı ve aracın başarılı denemeleri gündeme dahi getirilmeden tek bir alaycı manşet atılmış :
"100 metre gidip bozuldu..."

oysa devrim 100 metre gidip bozulmamış, benzini bitmişti. cemal gürsel'in dediği gibi : "Batı kafasıyla otomobil yapılmış ama, doğu kafasıyla benzin ikmali unutulmuştu"...

işte bence devrim'in seri üretimine geçilmemsinin iki nedeni buydu : tren yolculuğu esnasında alınan tedbir ve doğu kafasıyla benzin ikmalinin unutuluşu...
Son düzenleyen _EKSELANS_; 11 Şubat 2015 21:55