Üye Ol
Giriş
Hoş geldiniz
Misafir
Son ziyaretiniz:
20:29, 1 Dakika Önce
MsXLabs Üye Girişi
Beni hatırla
Şifremi unuttum?
Giriş Yap
Ana Sayfa
Forumlar
Soru-Cevap
Tüm Sorular
Cevaplanmışlar
Yeni Soru Sor
Günlükler
Son Mesajlar
Kısayollar
Üye Listesi
Üye Arama
Üye Albümleri
Bugünün Mesajları
Forum BB Kodları
Your browser can not hear *giggles*...
Your browser can not hear *giggles*...
Sayfaya Git...
Cuma, 26 Nisan 2024 - 20:29
Arama
MaviKaranlık Forum
Güçler birliği ve güçler ayrılığı ne demektir?
-
Tek Mesaj #9
SaKLI
VIP
VIP Üye
2 Aralık 2011
Mesaj
#9
VIP
VIP Üye
Demokratik yönetim sistemi düzenlenirken başkanlık sistemi ve parlamenter sistem arasında belirli bir seçim yapılır, bu seçim tamamiyle uygulanacak bir düzen seçimi olmak zorunda değildir. Başkanlık sisteminde kuvvetler sert bir şekilde ayrılmışken parlementer sistemde daha ılımlı bi yapı gözlenir.kesinlikle parlementer sistem için kuvvetler birliği ilkesi yapılmaması gerekmektedir. Bununla birlikte "karışık sistemler" de vardır, yönetim sistemi iki ana sistemin ortasında daha yakındır, örneğin Fransa'daki şimdiki yönetim şekli
Cumhuriyet Kuvvetler birliği ilkesine göre bir yönetim birimi (genellikle seçilerek gelen yasama birimi) diğerlerinden üstündür ve diğer birimler bu birime hizmet ederler. Kuvvetler ayrılığı ilkesine göre ise her birim büyük oranda (tamamiyle olmasa da) bağımsızdır.
Bağımsızlık
tan kasıt her birimin diğer birimlerden bağımsız olarak seçilmesi ya da en azından varlığının diğer birimlere bağlı olmamasıdır.
Buna göre, kuvvetlerin birliği sistemlerinde (en ünlü örneklerden Birleşik Krallık'ta mesela) yasama kurumu halk tarafından seçilir ve yasama daha sonra yürütme birimi hükümeti "yaratır". Kuvvetlerin ayrılığı sistemlerinde ise yürütme birimi üyeleri yasama tarafından değil, başka çeşitli yollarla (örneğin seçimlerle) seçilirler. Parlementer sistemlerde yasama biriminin süresi dolduğunda yürütme biriminin de süresi dolmuştur. Başkanlık sistemlerinde ise yürütme biriminin süresi yasama süresine bağlı değildir, süreleri aynı zamanlarda dolabilir veya dolmaz. Burada önemli nokta yürütme biriminin seçiminin yasama biriminden bağımsız olmasıdır. Buna rağmen, yürütme biriminin partisi eğer mecliste çoğunluğa sahipse, başkanlık sisteminde de belirli bir derece "kuvvetlerin birlikteliği" etkisi görülebilir. Böyle durumlar anayasal hedefleri engelleyebilir, ve/veya halk tarafından büyük oranda benimsenen "yasama biriminin daha demokratik, halka daha yakın olduğu" fikrini baltalayabilir. Bu durumda yasama birimi sadece bir "danışma meclisi" konumunu alır ve yürütmeyi hatalara ve fiyaskolara karşı sorumlu tutmakta isteksiz olabilir.
Yasama
Yasa çıkarma gücü
Vergi çıkarma gücü, borç alma ve bütçe hazırlama gücü
Genellikle savaş ilan etmek için tek yetkili
Soruşturma açma yetkisi, özellikle yürütme birimine karşı
Çoğunlukla yürütme biriminin başına birini atama gücü
Bazen mahkemelere yargıç atama gücü
Anlaşmaları onaylama gücü
Yürütme
Başkan bazen yasaları veto edebilir.
Meclis tarafından azledilmeyi de göze alarak bazı yasaların uygulanmasına karşı çıkabilir
Çeşitli amaçlar için ayrılmış bütçeyi harcamayı rededebilir.
Savaş yönetimi (askeriyenin operasyönel yönetimi)
Çeşitli durum ilanlarına yetkilidir (acil durum, afet ilanları gibi), yasalara uygun düzenlemeler çıkarabilir ve yürütme emirleri verebilir.
Genellikle yargıçları atar
Bazen suçluların affedilmesini sağlar
Yargı
Hangi durumlarda hangi yasaların uygun olduğuna karar verir
Bir yasanın anayasaya aykırı olup olmadığını denetler
Yasaların yorumlanmasında ve anlaşmazlıklarda uygulanmasında tek yetkilidir
Bazen, bazı yasaların daha önemli yasalarla (örneğin anayasa ile) uyumlu olmaması durumunda bu yasaları geçersiz kılabilir
Suçluların idaresine karar verme gücü
Kanıtların bulunması ve gerekli dökümanlarının oluşturulmasına zorlama gücü
Temyiz işlemi tutarlı uygulamaları gerektirir ama tek tek davalar için karar verme yetkisi düşük makamda bulunan yargıçların yetkisinde olabilir (bu yargıçların ne kadar yetkili oldukları davaların tipine göre değişebilir)
Sadece gerçek kişiler tarafından öne sürülen gerçek anlaşmazlıklar üzerinde karar vereblime yetkisine sahiptir
Kendi üylerinin idaresi
Genellikle diğer birimler tarafından sebep gösterilmeksizin görevden alınamazlar
BEĞEN
Paylaş
Paylaş
..
Cevapla
Kapat
Saat: 20:29
Hoş Geldiniz Ziyaretçi
Ücretsiz
üye olarak sohbete ve
forumlarımıza katılabilirsiniz.
Üye olmak için lütfen
tıklayınız
.
Son Mesajlar
Yenile
Yükleniyor...