Arama

Bertolt Brecht

Güncelleme: 18 Aralık 2015 Gösterim: 20.450 Cevap: 4
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
2 Ekim 2006       Mesaj #1
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Burgen Berthold Friedrich Brecht, 1898 Augsburg’da bir kağıt fabrikası müdürünün oğlu olarak dünyaya geldi. Brecht, Koniglisches Realgymnasium'a gitti, ilk şiirleri 1914'te yayınlandı; edebiyata ve tiyatroya ilgi duymasına karşın, Münih'te Ludwig Maximilian Üniversitesi'nde tıp okumaya başladı. 1918'de askere alındı, gezici askeri hastanede çalıştı; 1918'de Bavyera'daki Baal'i yazdı. 1919 yılında itibaren siyasetle uğraşmaya başlayan Berthold Brecht, Münih'te Bağımsız Sosyal Demokrat Parti'ye girdi. Bu dönemde Augsburger Volkwille'ye tiyatro eleştirileri yazdı; tıp öğrenimini bırakarak, Müncher Kammerspiele'ye girdi; ikinci oyunu olan Trommeln in der Nacht (1918-20, Gecede Trampetler) burada sahnelendi ve Kleist Ödülü'nü kazandı. Münih sanat çevresine katıldı, Bavyera halk güldürüsünün temsilcisi olan Karl Valentin'le dostluk kurdu.

Sponsorlu Bağlantılar
1924'te Berlin'e geçti, Deutsches Theatre'da Max Reinhardt'ın yanında yönetmenlik yaptı; 1924'te Marlowe'dan serbest bir uyarlama olan Leben Eduards des Zweiten vom England'ı (İngiliz Kralı II. Edward'ın Yaşamı) sahnelendi; Haşek'in Aslan Asker Şvayk'ını uyarlaması için Erwin Piscator'a yardım etti (1923); epik tiyatro üstüne görüşlerinin etkisi altında kaldığı Piscator'la işbirliği sonucunda Mann ist Mann'ı (1927, Adam Adamdır) yazdı. Eşi, oyuncu Maianne Üç Kuruşluk Opera'dan bir manzara; Tara Hugo ve Tom Hollander, Brecht'in Donmar Tiyatrosunda sahnelenen Üç Kuruşluk Opera'sındaki sahneleri Zoff'tan ayrıldıktan bir yıl sonra, ömür boyu birlikte çalışacakları Helena Weigel'la evlendi; yakın işbirliği yapacakları besteci Kurt Weill'la tanıştı; Die Dreigroschenoper (1928, Üç Kuruşluk Opera) adlı ilk epik operası, bu işbirliğinin verimli ürünü oldu.

Nazi İktidarı Ve Vatandaşlıktan Çıkarılış
Naziler'in yönetime geçmesiyle birlikte, Brecht'in oyunlarını sahneleme imkanı da kalktı; 1933'te Reichstag yangınından bir gün sonra Prag Üzerinden Viyana'ya kaçtı; Die sieben Todsünden der Kleinbürger (1933, Küçük Burjuvanın Yedi Günahı) oyununun Paris'te oynanışından sonra, Kurt Weill'la işbirliği sona erdi. 1933 yılı sonunda Danimarka'ya geçti; 1933'te Üç Kuruşluk Opera'ya dayanan Der Dreigroschennovel (Üç Kuruşluk Roman) Hollanda'da yayınlandı; 1935'te Nazi Yönetimince Alman vatandaşlığından çıkarıldı; o yıl New York'ta sahnelenen, Gorki'nin aynı adlı romanına dayanarak yazdığı Die mutter (Ana) adlı oyununu izlemek üzere ABD'ye gitti.

Nazi yönetimine karşı etkinlikler arasında, Moskova'da yayınlanan Des Wort (Söz) adlı derginin yabancı ülke editörü oldu; bu yıllarda Nazi yönetimini hedef alan Furcht und Elend des Dritten Reiches (1935/38, Hitler Rejiminin Korku ve Sefaleti) gibi oyunlar ile 1938'de uranyum atomunun ilk kez parçalanması üzerine bilim adamının sorumluluğunu işleyen Leben des Galilei(1938/39, Galile'in Yaşamı) adlı oyunu yazdı. 1939'da Hitler'in Danimarka'ya girmesi üzerine İsveç'e, 1940'da da Finlandiya'ya geçti; 1941'de Helsinki Birleşik Devletler Konsolosluğu'ndan vize alarak Sovyetler Birliği üzerinden ABD'ye (Santa Monica) gitti.

Hollywood için senaryolar yazarak geçimini sağlamaya çalıştıysa da, ancak bir senaryosu filme alındı ( Hangman Also Dies, 1942, Cellat da Ölür); burada müzikçi H. Eisler ve Paul Dessau'la yönetmen Piscator ve yazar Heinrich Mann'la buluştu; Charles Kaughton'la ve Joseph Losey'le birlikte Galile'nin Yaşamı'nı yeniden düzenleyerek İngilizceye çevirdi ve sahneye koydu (1947), Charlie Chaplin'le ve kendi düşüncelerinin bir savunucusu olan yazar Eric Bentley'le dostluk kurdu; 1947'de Komünist Parti'siyle ilişkileri konusunda Amerikanca Olmayan Etkinlikler Kurulu karşısına çıktı, Hanns Eisler'in kendisinin 1930'da partiye girmiş olduğu yolundaki ifadesini yalanladı ve Kurul'un sorularını yanıtlamadı; ertesi hafta, Gelileo'nun New York temsilini beklemeden İsviçre'ye kaçtı. 2. Dünya Savaşı sırasında Brecht'in üç oyununu sahnelemiş olan Zürich Shauspielhaus kendisine yardımcı oldu ve burada kendi Antigone (1948) uyarlamasını sahneledi, Augsburg günlerinden dostu sahne Bertolt Brecht'in Cronet Tiyatrosundaki, Galileo oyunundan bir manzara - Charles Laughton, Galileo rolünde, yardımcısı Eda Reisse Merin tarafından hizmet edilirken tasarımcısı Caspar Neher'le birlikte çalışmalar yaptı.

1948'de Doğu Almanya'dan gelen öneri üzerine Doğu Berlin'e geçti, orada karısı Helena Weigel'le birlikte Berliner Ensemble'ı kurdu (1949); topluluk, 12 Kasım'da Herr Puntila und sein Knecht Matti (Bay Puntila ile Uşağı Matti) oyunuyla sanat yaşamına girdi. Berliner Ensemble'ın dramaturg ve yönetmeni olarak görev alan Brecht, Berliner Ensemble'ı "epik tiyatro okulu" ve dünyanın en iyi tiyatrolarından biri yaptı; peş peşe sahnelediği oyunlarıyla, Berliner Ensemble, epik tiyatro pratiği ve estetiğinin merkezi oldu.

1950'de gezi özgürlüğüne kavuşabilmek için karısıyla birlikte Avusturya vatandaşlığına Geçen Brecht, 1953'te PEN Kulüp Başkanı oldu; Die Tage der Commune'den (1949, Komün Günleri) sonra oyun yazmayı bıraktı; 1939'da yazmış olduğu Paul Dessau'nun müziklerini yaptığı Das Verhör des Lukullus (Lukullus Duruşması) adlı operası Berlin Devlet Operası'nda bir temsil yaptıktan sonra kaldırıldı; 1951'de Doğu Alman Devlet Ödülü'nü aldı; 1953'teki komünizm karşıtı ayaklanma üzerine hükümete uyarıcı bir mektup yazdı; 1954'te, Berliner Ensemble, Schiffbauerdamm'daki kendi yerine yerleşti; açılış oyunu, Der Kaukasische Kreidekreis (1943/45, Kafkas Tebeşir Dairesi) Juliet Stevenson, Kafkas Tebeşir Çemberi'nde çocuğu tutarken; Simon McBurney, Kafkas Tebeşir Çemberi oyunundaki repliğini konuşurken Juliet Stevenson, çocuğu tutuyor. Royal National Tiyatrosu , basında yer almadı; 1955'te Moskova'ya giderek (Üç Kuruşluk Opera dışında hiçbir oyunu Sovyetler Birliği'nde sahnelenmemiş olduğu halde) Stalin Ödülü'nü ve Paris uluslar arası Tiyatro Şenliği'nde (Berliner Ensemble'la) !. Ödülü'nü aldı. Kendi tiyatrosunda (Farquhar, Hauptmann, Lenz ve Shakespeare'den) oyunlar koymayı sürdürdü; 1956'da kalp yetmezliğinden yaşamını yitirdi.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 18 Aralık 2015 00:22
Biyografi Konusu: Bertolt Brecht nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
18 Mayıs 2009       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Bertolt BRECHT (1898-1956)
MsXLabs.org & Temel Britannica
Sponsorlu Bağlantılar

Yüzyılımıza damgasını vuran oyun yazarı ve tiyatro ku­ramcılarından Bertolt Brecht Bavyera'nın Augsburg kentinde doğdu. Aynı zamanda yetenekli bir şair olan Brecht ilk şiirlerini 1913'te okul gazetesinde yayımladı. Bundan bir yıl sonra ise yaşadığı kentin yerel gazete­sinde yazıları çıkmaya başladı. Edebiyata ve tiyatroya büyük ilgi duymasına karşın bir süre tıp öğrenimi gördü. I. Dünya Savaşı'nın son yılında askere alındı ve bir hastanede görev yaptı. Aynı yıl "Ölü Askerin Öyküsü" adlı bir şiir yazdı. Bu şiiri, yıllar sonra Naziler'ce suçlanarak Alman yurttaşlığından atılmasına neden oldu. 1919 şiir çalışmaları açısından verimli bir yıldı. Şiirlerini Die Hauspostille'de (1927; "Dua Kitabı") topladı.
Bu sırada tiyatroya olan ilgisi de sürüyordu. 1924'te Berlin'e gitti. Burada Cari Zuckma-yer, Max Reinhardt ve Helena Weigel gibi dönemin ünlü sanatçılarıyla tanıştı ve birlikte çalışma olanağı buldu. Bir süre sonra yete­nekli bir oyuncu olan Helena Weigel'le evlen­di ve bu evlilik ömrünün sonuna kadar sürdü. Brecht'in oyunlarının pek çoğunda Weigel başrolde oynadı.
Tiyatro yönetmeni Erwin Piscator ve beste­ci Kurt Weill ile tanıştıktan sonra Brecht tiyatro yaşamında yeni bir adım attı. Piscator' la birlikte Jaroslav Hasekin ünlü romanı Aslan Asker Şvayk'ı sahneye uyarladıktan sonra yazdığı Adam Adamdır (Mann ist Mann; 1924-26) adlı oyunu "epik tiyatro" anlayışının ilk denemesiydi. Bu öğretici bir tiyatro türü olup, olaylar geleneksel tiyatro-dakinin aksine, dramatik bir biçimde canlan­dırılacak yerde, izleyiciye anlatılır. İzleyici sahnede olup biteni bir gözlemci gibi izler. Epik tiyatroda amaç düşündürmek, izleyici­nin aklını kullanarak bir karara varmasını, harekete geçmesini sağlamaktır. Brecht dün­yanın değişmesinden; insanların fırsat eşitliği­ne, düşünce özgürlüğüne sahip olduğu, ada­letli bir düzenin kurulmasından yanaydı. Be­nimsemiş olduğu Marxist dünya görüşü doğ­rultusunda, böylesine bir dönüşümün gerçek­leşeceğine inanıyordu. Tiyatronun bu amaca ulaşmak için etkili araçlardan biri olduğu kanısındaydı.
Gene bu sırada yazdığı ve Kurt Weill'in bes­telediği, dünya çapında ün kazanacak olan
Mahagonny (1927) ve Üç Kuruşluk Opera (Die Dreigroschenoper; 1928) adlı müzikalleri sahneye koydu.
Naziler'in yönetime gelmesiyle birlikte Brecht'in Almanya'da çalışma olanağı orta­dan kalktı. 1933'te Almanya'yı terk etti. Önce İsviçre'ye, oradan Danimarka'ya gitti. 1939'a kadar kaldığı Danimarka'da Taktik (Die Rundköpfe und die Spitzköpfe; 1931-34), Hitler Rejiminin Korku ve Sefaleti (Furcht und Elend des Dritten Reiches; 1935-38), Galilei' nin Yaşamı (Leben des Galilei; 1937-38), Ce­saret Ana ve Çocukları (Mutter Courage und ihre Kinder; 1938-39) gibi her biri bir başyapıt olan oyunlarını yazdı. 'Sezuan'ın İyi İnsanı'nı (Der Gute Mensch von Sezuan; 1938-41) da burada yazmaya başladı.
1939'da Danimarka'nın da Nazi tehdidi altına girmesi üzerine önce Finlandiya'ya, oradan da 1941'de ABD'ye gitti. Brecht'in oyunlarından bazıları bu dönemde İngilizce' ye çevrildi ve ABD'de sahnelendi. Ne var ki, bu ülkedeki izleyici Brecht'in oyunlarından tedirgin oldu ve ilgi göstermedi. 1947'de ABD'de esen Soğuk Savaş rüzgârı, Brecht'in Amerika'ya Karşı Etkinlikleri Soruşturma Komisyonu'nca sorguya çekilmesine yol açtı. Dünya görüşüne ilişkin suçlamalara karşı çıktı. Sonuçta ABD'de barınamayacağını an­lamıştı.
Brecht, Alman Demokratik Cumhuriyeti yöneticilerinin çağrısı üzerine Doğu Berlin'e yerleşti ve içlerinde eşi Helena Weigel'in de bulunduğu bir grup oyuncuyla 1948'de Berliner Ensemble adlı tiyatro topluluğunu kurdu. Berliner Ensemble, gerek kuramsal çalışma­ları, gerek sahnelediği çok başarılı oyunlarıy­la, dünya çapında ün kazanmakta gecikmedi.
Ülkemizde de tanınan ve oyunları çok sevilen Brecht 1956 ilkbaharında hastalandı, bundan kısa bir süre sonra Berlin'de öldü.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Mira; 7 Haziran 2014 14:56 Sebep: Kırık resim linki kaldırıldı.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
25 Temmuz 2009       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Bir zamanlar SEN ve BEN'e bölününce
Senin ORDA, benim BURDA yataklarımız
Tek bir sözcüktü kararlaştırdığımız
"Sana Dokunuyorum" anlamına gelen.

Sevinç vermez insana bu konuşmalar
Çünkü dokunmanın yeri doldurulmaz
Hiç değil "o" elimizden alınamaz
Ve bir cennet gibi öylece korunur.

Gerekli olduğunda burda değildi
burda olduğunda gerekli değildi
burda değildi ya, gitmiş de değildi.

Yabancılar olduğunda çevremizde
sık sık kullandık bu sözcüğü.
Hemence anlardık ki, uygunduk birbirimize.


Bertolt Brecht
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
buz perisi - avatarı
buz perisi
VIP Lethe
5 Haziran 2012       Mesaj #4
buz perisi - avatarı
VIP Lethe
Bertolt Brecht

YAPITLARI
  • Die Hauspostille (Ev Vaazları, 1927)
  • Lieder Gedichte Chöre (1934)
  • Die Svendborger Gedichte (Svendborg Şiirleri, 1939)
  • Hundert Gedichte (Yüz Şiir, 1951)
  • Kriegsfibel (Savaş Şiirleri, 1955)

TÜRKÇE'DE BERTOLT BRECHT
  • Öğrenmenin Övgüsü, Çeviren: Hasan Kuruyazıcı, Uğrak Kitabevi, İstanbul, 1966
  • Halkın Ekmeği, Çevirenler: A.Kadir-Asım Bezirci, Evrensel Kültür Kitaplığı, İstanbul, 1997
  • Makinaların Türküsü, Çevirenler: A.Kadir-Gülen Fındıklı, Sanat Emeği Yayınları, İstanbul, 1979
  • Karanlık Zamanlar, Çevirenler: A.Kadir-Gülen Fındıklı, Sanat Emeği Yayınları, İstanbul, 1980
  • Aşk Şiirleri, Çeviren: Kerem Çalışkan, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1983
  • Seçme Şiirler, Çevirenler: A.Kadir-Gülen Aktaş, Yön Yayınları, İstanbul,1992
  • Aşk Hep Yeni Başlar, Şiirleri Seçen: Turgay Fişekçi, Adam Yayınları, İstanbul, 2003

ŞİİRLERİ
  • Alışveriş Yapan
  • Almanca Yakarış
  • Almanya'dan Rapor
  • Alman Savaş Okuma Kitabından
  • Bir Alman Anasının Ağıtı
  • Bir Barış Savaşçısının Ölümü Üzerine
  • Bir Büyük Karamsar Üzerine Düş
  • Bir Oğul Doğarken
  • Birleşik Cephe Türküsü
  • Buda'nın Yanan Ev Kıssası
  • Büyük Eşkiyalar Geldiğinde
  • Çağcıl Söylen
  • Çağrı
  • Devrim Askeriyle Alay Ediliyor ve Devrim Askerlerinin Yanıtı
  • Dört Aşk Şarkısı
  • Duraksayana
  • Duvara Tebeşirle Yazılan
  • Erik Ağacı
  • Empedokles'in Pabucu
  • Gelecek
  • Gelecek Olan Savaş
  • Hanna Cash'in Türküsü
  • Hitler Savaşının Tarihini Taşıyan Bir Mezar Taşı
  • Holivut
  • İyilik Neye Yarar?
  • Kaledonya Pazarı
  • Karanlık Zamanlarda
  • Kardeşim Bir Pilottu
  • Kentin Varoşlarından Gelen Yoksul Arkadaşlarımız
  • Kısırlık Üzerine
  • Kuşkucu
  • Küçük Oğlum Soruyor
  • Laotse' nin Sürgün Yolunda Taoteking Kitabının Doğuşu Efsanesi
  • Moskova'lı İşçilerin 27 Nisan 1935'te Büyük Metroya Sahip Oluşları
  • Oyun Yazarı Odets'e Mektup
  • Oyun Yazarının Türküsü
  • Öğrenen Kişi
  • Portakal Satın Alırken
  • Savaşın Başlangıcı
  • Savaşla Çok Şey Büyüyecek
  • Sırf Artan Düzensizlik Yüzünden
  • Son İstek
  • Sorular
  • Soyguncu ve Uşağı
  • Şiddet Üzerine
  • Tebeşir Haçı
  • Tretiyatkova İyileşme İçin Öğüt
  • Ulm'lu Terzi
  • Yıllarca Önce Ben
  • Yolcu
  • Zulümler Yağmur Gibi Yağmaya Başlayınca



siir.gen.tr
In science we trust.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
18 Aralık 2015       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Bertolt Brecht

Ad:  Bertolt Brecht.jpg
Gösterim: 512
Boyut:  189.4 KB