Arama

Uzay Mekiği

Güncelleme: 17 Haziran 2013 Gösterim: 24.950 Cevap: 4
RuffRyders - avatarı
RuffRyders
Kayıtlı Üye
12 Ocak 2008       Mesaj #1
RuffRyders - avatarı
Kayıtlı Üye
Uzay Mekiği

Sponsorlu Bağlantılar
Uzay mekikleri ilk defa 1981'de NASA tarafından kullanılmaya başlanan uzay araçlarıdır. Amacı uzaya gönderilen aracın tekrar tekrar kullanılarak maliyetini azaltmaktı. Zira ABD Uzay Mekiği 120'den fazla uçuş yapmıştır. Fakat daha sonra yapılan araştırmalar tekrar kullanılabilir uzay mekiklerinin eski tip roketlere göre daha maliyetli olduğunu gösterdi. Bunun sebebi uzay mekiklerinin kullanıldıktan sonra uzun ve pahalı bakımlara ihtiyaç duymasıydı.

Uzay mekiği Atlantis, STS-27 görevine giderken, 2 Aralık 1988
800pxatlantistakingoffogq2

ABD Uzay Mekikleri tasarımlarının hatalı olduğu ve güvenli olmadıkları gerekçesiyle eleştirilmiştir. Mekiklerde bir kaza durumunda personeli kurtaracak bir tahliye sistemi yoktur (bu sistem Soyuz, Apollo ve diğer insanlı uzayaraçlarında vardır). Hizmete alınan beş Uzay Mekiği'nden ikisi kazalar sonucunda yok olmuş ve personelleri hayatlarını kaybetmiştir. Bunun sonucunda Uzay Mekikleri, uzay tarihinin en riskli projesi halini almıştır. Bu nedenle yeni mekikler üretilmemekte olup, var olanlar 2010 yılından itibaren kullanımdan kaldırılacaktır.

Şu ana kadar üretilen ABD uzay mekikleri şunlardır:

* Columbia (2003 - kazada tahrip oldu)
* Challenger (1986 - kazada tahrip oldu)
* Discovery (1984)
* Atlantis (1985)
* Endeavour (1991)

Uzay mekiği başlıca 4 bölümden oluşur :

1.Katı Yakıt İticiler ( Solid Rocket Booster's SRB)
Bunlar yandaki resimde uzay mekiğinin iki yanında bulunan roketlerdir. Kalkışta kullanılırlar; çünkü kalkış sırasında ilk hareketin verilmesi için büyük bir itme gerekir ve bu da katı yakıtlı roketlerle yapılabilir. Roketler bırakıldıktan sonra baş kısımlarında bulunan paraşüt açılır ve yavaşça okyanusa düşerler. Okyanustan alınıp tekrar kullanılırlar.

2.Dış Yakıt Tankı ( External Tank ET)
Bu da resimde kırmızı olarak görünen objedir. İçerisinde mekiğin belli bir hız ve yüksekliğe ulaşıncaya kadar kullandığı hidrojen bulunur. Mekik atmosferden çıkıncaya ve yörüngeye oturma hızına gelinceye kadar kendi içindeki yakıtı kullanmaz. Hidrojen tankı roketler gibi tekrar kullanılmaz. Düştüğü yerde parçalanır.

3.Yörüngeci (Orbiter)
Uzay mekiğinin kullanılma amacı sadece uydu taşımak değildir. Aynı zamanda içerisinde bulunan laboratuarlarda yerçekimsiz ortamda deneyler yapılır. Ayrıca mekiklerin sıradan roketlere üstünlüğü uzaktan kumandalı kol ile kargosunda bulunan bir yükü istediği yüksekliğe bırakabilmesidir.

4.Ana Motorlar (SSME's)
Uzay mekiklerinin 3 adet ana motoru vardır. Bunlar dış yakıt tankından gelen hidrojeni oksijen ile yakmaktadır ve uzay mekiğinin atmosferden çıkmasına yardımcı olmaktadır. Bugüne kadar tasarlanan en verimli motorlardır. Bir ana motorum ömrü 7 saattir ve her bir görevde yaklaşık 8 dakika kullanılırlar. Mekiğin bölümlerine gelince:

a. Ön kontrol iticileri
Mekiği yörüngeye oturtmak için geri gitmesi gerektiğinde kullanılırlar.

b. Yıldız takipçisi
Yıldızların yeri ve aralarındaki açı değişimine göre mekiğin uzaydaki yerini kesin bir şekilde belirler. Bir nevi pusuladır.

c. Uzaktan kumandalı kol
Mekiğin kargosunda bulunan uyduyu gereken yörüngeye taşıyan mekanik koldur.

d. Elevonlar
Mekiğin Dünya'ya dönüşü sırasında yukarı aşağı haraketini sağlayan kanat parçalarıdır.

e. Dümen
Mekiğin Dünya'ya dönüşü sırasında sağ sol haraketini sağlayan parçadır.

f. Gövde flapları
Mekiğin Dünya'ya dönüşü sırasında gerektiğinde yavaşlamasını sağlayan (aerodinamik fren) parçadır.

765pxenterpriseboeing74pr7

Mekik uzaydaki görevini bitirdikten sonra normal bir uçak gibi yere iner. İndiği yerden büyük Boeing jetleriyle alınır ve tekrar fırlatma üssüne getirilir. Burada da büyük paletlerle fırlatma rampasına taşınır.

_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
24 Mart 2011       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
UZAY MEKİĞİ NEDİR?

Sponsorlu Bağlantılar
Yeni açılan çağın anahtarı, Uzay Mekiği diye adlandırılan, yeniden kullunılabilen bu tür uzay araçlarının yapımı olmuştur. Mekik, iri bir jet uçağı büyüklüğünde, kanatlı görünümdedir. Atılırken roket gibi atılmakta, fakat dönüşte bir pist üzerine uçak gibi iniş yapabilmektedir. Yükünü ayrı bir bölümde taşımakta, dönüşünde indirip yenilerini alarak tekrar roket gibi atılabilmektedir.


u 300x225


Mekiğin yeniden kullanılabilmesi demek, her yolanımı maliyetini, tek sefer yapan eski roketlere oranla yüzde doksan dolayında düşürmesi demektir. Hem bu maliyet düşmesi, hem de mekiğin yor imgelerden buraya malzeme getirebilme üstünlüğü, uzay üretici timini çekici hale getirmeye çalışmıştr. Daha büyük,daha ekonomik mekiklerin yapımı da, uzay sanayiinin kurulmasıyla mümkün olabilecek demektir.








"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
24 Mart 2011       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
UZAY MEKİĞİ NASIL ÇALIŞIR?

Atılma sırasında, yörüngeye girecek bölüm büyük bir dış tanka bağlanır ve bu tank, üç ana motorun benzin gereksimini karşılar. Yörüngeye oturacak bölümün kendisi benzine gerek duymaz. Yalnızca küçük manevra motorları için pek az benzin gereklidir. Bu tanka iki katı-yakıt deposu takılır. Atılma sırasında tüm motorlar ateşlenir ve mekik ağır ağır yükselir.

Yükseliş kuvveti, Satürn V’den sonra gelmekte ve ikinci sırayı almaktadır. 43 kilometre yüksekliğe varıldığında, İki katı-yakıt deposu düşer, paraşütle iner ve okyanustan toplanmayı beklerler. Sonra tekrar manevra donanımıyla donatılarak yeniden Kullanılabilirler. Mekik kendi ana motorlarından aldığı sürekli kuvvetle uzaya yükselmeye devam eder. Dış yakıt tankı, ancak yörüngeye girdikten sora atılır. Mekiğin bütün yapısı içinde, yeniden kullanılması düşünülmeyen tek kısım bu dış tanktır. 333 ton ağırlığında olmasına, mekiğin kargosundan daha ağır olmasına rağmen mekiğin bir seferde bir hafta uzayda kalıp sonra dünyaya dönmesi öngörülmtijtür. Yeniden atmosfere giriş sırasındaki ısıya dayanabilecek İzolasyon malzemesiyle kaplıdır. Dünyaya iner ve bir iniş pistine konar. Hangarda kaldığı süre İçinde yeniden uçuş hazırlıkları yapılır ve bu hazırlıklar yine bir hafta içinde bitirilebilir. Her mekiğin en az yüz kere kullanılabilmesi beklenmektedir. 1977 ‘yılında bir mekiğin Jumbo Jet yardımıyla iniş denemeleri yapılmış ve ilk gerçek uçuşun 1980 yılı başlarında yapılması da o zaman planlanmıştır.Mekiğin büyük yük kapasitesi, birkaç uyduyu bir arada yerine götürebileceğini göndermektedir.

"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
22 Aralık 2012       Mesaj #4
Avatarı yok
Yasaklı
Uzay Mekiği Yakıt Tanklarına Ne Oluyor?

katiyakittanki

Uzay mekiklerinin uzaya fırlatılış anı ve yörüngeye oturma serüveni her zaman şaşırtıcı ve heyecan verici olmuştur. Peki, bu mekikler uzaya fırlatıldıktan sonra ekipmanda bulunan roketler,sıvı hidrojen ve oksijen sağlayan tanka ne oluyor? Roketler güvenli bir yükseklikte görevini tamamlayıp uzay mekiğinden ayrılıyor daha sonra düşüş esnasında üzerlerine yerleştirilmiş bir paraşüt sistemleri ile tekrar kullanılmak üzere güvenli bir şekilde yeryüzüne indiriliyor.

Büyük cüsseli olan uzay mekiğinin üzerine tutunduğu sisteme sıvı hidrojen ve oksijen sağlayan tank ise, mekik yörüngeye oturduğunda güvenli bir şekilde sistemden ayrılıyor ve atmosfere oradan da yeryüzüne doğru seyahate başlıyor. Ama bu tankların sonu maalesef roketler gibi iyi değil. Çünkü tanklar aynı büyük meteorların atmosferde parçalanma süreci gibi yüksek sıcaklık ve atmosfer sürtünmesinden dolayı parçalanma sürecine giriyor. Tanktan geriye kalan ufak parçacıklar ise Pasifik veya Hint okyanusuna düşüyor.



Kaynak : Bilim org (19 Aralık 2012)
AndThe_BlackSky - avatarı
AndThe_BlackSky
VIP VIP Üye
17 Haziran 2013       Mesaj #5
AndThe_BlackSky - avatarı
VIP VIP Üye
Uzay mekiği şeması

onf2

Uzay mekiği görevi

50n

Benzer Konular

23 Temmuz 2011 / AndThe_BlackSky Uzay Bilimleri