Arama

Bazı Müzik Aletleri - Tek Mesaj #30

GusinapsE - avatarı
GusinapsE
Ziyaretçi
19 Nisan 2006       Mesaj #30
GusinapsE - avatarı
Ziyaretçi
KARİYON

047 kariyon

Alm., Glockenspiel
Fr., Carillon
Ita , Campenetta
Dört çanın birden çalması anlamındaki Latince;


Quadrllio kelimesinden, Fr., Carillon kelimesi çıkartılmıştır. Üç çeşidi vardır:
1. Kolaylıkla Taşınabilen kariyon: Lir biçimindeki bir demir kasnak üzerine çıngıraklar veya dikdörtgen biçiminde çelik çubuklar sıralanmıştır. Bunların üstüne bir çekiçle vurularak çalınır. Kanyonun bu çeşidinden çabuk sesler elde etmek kolay değildir. Ses dizisi, ikinci çizgi Sol açkısına göre, dizeğin birinci çizgisindeki Mi b ile, üstündeki ilk ek çizgili La b arasındadır. Duyulusu, bir sekizli yukarıdandır.
2. Yassı sandık biçiminde bulunan ve bir koruluk içinde olan, kromatik sıra ile dizilmiş bir dikdörtgen biçimindeki çubuklardan oluşan, Kanyondur. İki çekiçle çalınır. Ses dizisi genişliği ve etkisi, birincisinde olduğu gibidir. 3. İkinci çeşit Kariyonun aynıdır. Yalnız çelik çubuklar yerine, çalgıya uygulanmış bir dokunak yoluyla çalınır. Dizgesi en güç geçişleri kolaylıkla sağlamak için elverişlidir. Armoni Muzikalarında, çoklukla ikinci çeşidi kullanılır. Kariyonun kullanılacağı yerleri seçmek, bestecinin işidir. Özellikle bayram duygusunu canlandırmak ta çok uygundur. Yerinde kullanmak gerekir. Besteyi, coşkun renkli duruma getirir. Ancak, yerli - yersiz kullanmak doğru olmaz.



ÇAN

046 can

Fr., Cloche
İta., Campana

Çan, kökü tarih öncesi zamanlara dayanan bir çalgıdır. Çan sallanmağa başlarken, tokmakla vurularak ses çıkartılır. Verdiği temel notaya normal armonikleri eklenir (üst sekizli, beşli, küçük üçlü, alt sekizli). Bu armoniklerin doğruluğu, çanın ana çizgilerine bağlıdır (dış ve iç çevresi). Çanın akordu üstündeki alaşım ölçüsünü azaltarak yapılır. Alaşımın çanın neresinden azaltılacağı belirlidir. Bunlar her armoniğin çıktığı yerlerdir. Çanın alaşımı % 78 oranında bakır, % 22 de kalaydan bileşir. Günümüzde, çanı sallamak için elektrik motoru kullanılır. Motor makarayı harekete geçirir. Eskiden makaraya ip sarılırdı. En dolgun ses, içten vuran tokmakla elde edilir. Dıştan vuran çekiç kullanılırsa, çıkan ses çok madeni olur .Bugün opera ve orkestralarda çan sesi akortlu madeni borulardan bileşen özel bir çalgı ile verilir. Notası, dördüncü çizgi Fa açkısı ile, Timbal veya Davul partisi üzerine yazılır. Gereğine göre, bütün seslerde yapılabilir. Sesinin etkisi, iki sekizli yukarıdandır. Bestenin yerine göre, hangi bey çanın kullanılacağı, bestecinin belirtmesi gerekir. Çanlar, dokunaklı ve görkemli etkiler bırakır.



MARİMBA

045 marimba

İng., Marimba
Tahta çubuklar üstüne vurulularak çalınan bir çalgıdır. Tahta çubukların altında sesi geniş bir alana yaymak için borular vardır.



VİBRAFON

044 vibrafon

Fr., Vibraphone
Maden çubuklar üstüne vurulularak çalınan bir çalgıdır. Metal çubukların altında sesi geniş bir alana yaymak için borular vardır.
Son düzenleyen GusinapsE; 27 Nisan 2006 02:13