Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
14 Mayıs 2008       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Türk Sineması Tarihi -8-

Erotik Dönem ve Çöküş (1974 – 1980)


1970'lerde ekonomik ortam, belediyelerin bilet fiyatlarını dondurması, televizyonun gelişi, döviz bulunmadığı için film ithalatının durması yatırımcıları kaçırdı. Krizin etkilemediği iki tür vardı: Porno ve Hong Kong karate filmleri. Sinema salonları bu sayede ayakta kaldı.


1974

189 film çevrildi. Siyah-beyaz film sayısı 6'da kaldı. Yeni yönetmenler Ömer Kavur'la Tunç Okan, yeni oyuncu ise Gülşen Bubikoğlu ve Kemal Sunal.

Türk Sinemasında sendikalaşma faaliyetleri başladı. Nazif Taştepe'nin başkanlığını yaptığı Türk İşçileri Sendikası'na Film-Sen (Türkiye Film Emekçileri Sendikası) katıldı. Başkanı da Şerif Gören'di.

Oksal Pekmezoğlu, Lando Buzzanhca'lı İtalyan komedi filmlerinden uyarladığı “Beş Tavuk Bir Horoz”'la yeni bir moda başlattı. Ve bu "seks komedileri modası" Türk sinemasındaki bunalımı iyice körükledi.

Avantür filmlerle ün yapan oyuncu Tunç Okan, ilk yönetmenlik denemesini İsveç'te gerçekleştirdi. Ve son derece başarılı bir film ortaya koydu. Yurt dışına kaçak girip yabancılaşan Türk işçilerini gerçekçi gözlemlere dayanarak öykülerini bir kara mizah diliyle aktardı “Otobus”'le. Yılın en başarılı filmlerinden biri de Şerif Gören'den geldi. Yılmaz Güney'in senaryosu üzerine kurulan “Endişe” pamuk işçilerinin işverenle olan çatışmalarını, sömürülmelerini ve bir kan davasını görüntüledi. Gene bir ilk film olan “Yatık Emine”'yle Ömer Kavur, I. Dünya Savaşı döneminde sürgündeki bir fahisenin öyküsünü anlattı.
Lütfi Ö. Akad, “Düğün” ve “Gelin”'i izleyen "iç göç üçlemesi"nin sonuncusu olan “Diyet”'i çekti. Yıllardan beri önceki çalışmalarıyla sıradanlığı bir türlü aşamayan Süreyya Duru, “Bedrana”'yla sinema serüveninin "ilk büyük çıkış"ını yaptı. “Bedrana” usta işi bir film oldu. Yılmaz Güney'in tutuklanması nedeniyle yarım bırakmak zorunda kaldığı “Zavallılar”'ı ustası Atıf Yılmaz tamamladı. Ve bu "İki yönetmenli film", aksamayan bir anlatım içinde şaşırtıcı bir dil bütünlüğüne, ortak bir başarıya ulaştı.

Bu ara Yılmaz Güney, “Umut”'tan sonra “Arkadaş”'la yeni bir dönem daha açıyordu Türk sinemasında. 1974 Türkeye'sinin genel panoraması içinde toplumsal çelişkileri olgun ve usta bir sinema diliyle yansıtılan Arkadaş; değil yılın, giderek yılların filmi olmayı başarırken, her türlü "tartışmaya açık" olsa da tüm sıcaklığı ve tazeliğiyle Türk sinemasındaki yerini koruyacaktı.

Ayrıca “Arkadaş”, ticari açıdan, yabancı film gösteren sinemalarda (Yeni Melek, Reks, Şafak, Güneş) büyük bir başarı sağladı. Böylece de İstanbul bölgesinde bugüne kadar en çok iş yapan (1.200.000 TL brüt gelir) film durumuna geliyordu.
Bu yıl Adana Film Festivali'ne son verildi.

11. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • En İyi 1. Film: "Düğün" (Lütfi Ö. Akad)
  • En İyi 2. Film: "Bedrana" (Süreyya Duru)
  • En İyi 3. Film: "Umut Dünyası" (Safa Önal)
  • En İyi Yönetmen: Lütfi Ö. Akad ("Düğün")
  • En İyi Senaryo: Sadık Şendil ("Oh Olsun)
  • En İyi Görüntü Yönetmeni: Enver Burçkin ("Pir Sultan Abdal")
  • En İyi Özgün Müzik: Yılmaz Duru ("Namus Borcu")
  • En İyi Kadın Oyuncu: Perihan Savaş ("Bedrana")
  • En İyi Erkek Oyuncu: Hakan Balamir ("Yunus Emre")
  • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Yıldız Kenter ("Kızım Ayşe")
  • En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Orçun Sonat ("Sokaklardan Bir Kız")
  • Jüri Üyeleri: Dr. Alyanak, Recai Akçaoğlu, Melih Başar, Atilla Dorsay, Berker İnanoğlu, Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, M. Tali Öngören, Sami Şekeroğlu, Semih Tuğrul.
Türk sineması ayrıca yurt dışında da dikkati çekti. Bu açıdan olumlu ve parlak sayılabilecek bir yıl geçirdi. Örneğin, Paris Sinematek'inde Türk Filmleri Toplu Gösterisi düzenlendi. Ve bu gösteride “Ağıt” (Yılmaz Güney), “Bir Millet Uyanıyor” (Muhsin Ertuğrul), “Düğün” (Lütfi Ö. Akad) ve “Kızgın Toprak” (Feyzi Tuna) yer aldı.
Gene “Kızgın Toprak”, Taşkent'te düzenlenen Asya ve Afrika Ülkeleri Film Festivali'nde ilgi çekti ve Fatma Girik'e Kadınlar Komitesi tarafından özel bir ödül verildi.
“Bedrana” (Süreyya Duru) Karlov Vary Film Şenliği'nde (Çekoslavakya) Cidalc ödülünü kazandı. Erkan Yücel, Endişe'yle 20. San Remo Film Şenliği'nde (İtalya) en başarılı oyuncu seçildi.
Tunç Okan'ın yurt dışında çektiği “Otobüs” Türk sinemasına yurt dışından çeşitli ödüller getirdi: Taormina Film Festivali'nde (Sicilya) büyük ödülü (altın charybe) kazandı. Karlovy Vary Film Şenliği'nde (Çekoslavakya) Uluslararası Sanat ve Deneme Sinemaları ödülüyle dünya Sinema Kulüpleri Federasyonu'nun Donkişot ödülünü aldı. Ayrıca Strasbourg (Fransa) İnsan Hakları Film Festivali ödülü ile değerlendirildi. Portekiz'de Santarem Festivali büyük ödülü ile birlikte Sinema Eleştirmenleri özel ödülünü kazandı.


1975

225 film çekildi. Tümü de renkli çalışma oldu. Ve böylece de Türk sinemasında siyah-beyaz film dönemi sona erdi.

1967'de Türk Film Arşivi ve 1969'da ise Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Film Arşivi olarak çalışmalarını sürdüren Kulüp Sinema 7, bu kez Sinema-TV Enstitüsü'ne dönüştü. Ve düzenlenen sinema kurslarında Lütfi Ö. Akad, İlhan Arakon, Metin Erksan, Halit Refiğ hocalık yaptılar.

Yeni oyuncu Müjde Ar. Ayhan Işık'la Fikret Hakan yapımcılığa başladılar.

Ertem Eğilmez'in tek kahramana dayalı olmayan çok kişilikli “Hababam Sınıfı” güldürüleri yılın en popüler filmleri oldular. İş yapan filmler listesinde ilk sıraları aldılar.

Yılın sinema modası ise 'komedi ağırlıklı seks filmleri'ydi. Nazmi Özer'in “Civciv Çıkacak Kuş Çıkacak” adlı seks komedisi, bu furyayı hızlandıran film oldu. Bu tür filmler sinema gişeleri önlerinde şaşırtıcı kuyruklar oluşturdular.

Yılmaz Güney'in gerçekte bitirilmeyen, taslak olarak hazırlanan senaryolarından yola çıkan Temel Gürsu İzin'le, Bilge Olgaç Bir Gün Mutlaka ile birer "yarım başarı" elde edebildiler sadece. Melih Gülgen, Cemil filminde gerçekçi bir polisiye konu yakalamışken, oyuncusu Cüneyt Arkın'ın müdahalesiyle, başarı yolunda büyük bir fırsat kaçırmış oldu.

Seks komedisi türündeki filmlerin egemen olduğu dönemde yılın en iyi filmini “Kara Çarşaflı Gelin”'le gene Süreyya Duru gerçekleştirdi.

Türk Filmciler Derneği, meslekte 25 yılını dolduran 43 sanatçıya onur belgesi verdi.


12. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • En İyi 1. Film: "Endişe" (Şerif Gören)
  • En İyi 2. Film: "Arkadaş" (Yılmaz Güney)
  • En İyi 3. Film: "Zavallılar" (Yılmaz Güney, Atıf Yılmaz)
  • En İyi Yönetmen: Şerif Gören ("Endişe")
  • En İyi Senaryo: Yılmaz Güney ("Endişe")
  • En İyi Görüntü Yönetmeni: Kenan Ormanlar ("Endişe")
  • En İyi Özgün Müzik: Atilla Özdemiroğlu, Şanar Yurdatapan ("Arkadaş")
  • En İyi Kadın Oyuncu: Hülya Koçyiğit ("Diyet")
  • En İyi Erkek Oyuncu: Erkan Yücel ("Endişe")
  • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Seden Kızıltunç ("Zavallılar")
  • En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Erol Taş ("Diyet")
  • Jüri Üyeleri: Semih Tuğrul, Kenan Değer, Faruk Güvenç, Prof. Özdemir Nutku, M. Tali Öngören, Erman Şener, Sadun Tanju, İki Antalyalı
Association Française de Cinemas d'Art et d'Essai tarafından Paris'te Türk Filmleri Haftası düzenlendi. “Arkadaş” (Güney), “Kuma” (Atıf Yılmaz), “Umut” (Güney), “Endişe” (Şerif Gören), “Yatık Emine” (Ömer Kavur); kısa metrajlı filmlerde “Bebek”, “Yollar Boyunca Türkiye” (Cengiz Tacer) ve “Karagöz'ün Dünyası” (Sabahattin Eyuboğlu) Paris'te bir sinemada gösterildi.
Avrupa Sinema-TV İşçileri Sendikası'nın düzenlediği (Paris) 8. Kısa Filmler Şenliği'nde Behlül Dal'ın Güneşin Battığı Yer adlı filmi özel şeref ödülü aldı.

İzmit'te düzenlenen 4. Yarımca Sanat Şenliği'nde “Arkadaş” en iyi film seçildi, “Bedrana” ise ikinci oldu.


1976

Film sayısı 164. Oyuncu Cüneyt Arkın ve Kartal Tibet (Tosun Paşa) yönetmenliğe başladı.
Seks komedileri aynı hızla sürdü. Ve bu tür filmlerle tiyatro oyuncuları piyasada yeni bir egemenlik kurdular. Ali Poyrazoğlu, Aydemir Akbaş, Sermet Serdengeçti, Mete İnselel, Hadi Çaman, İlhan Daner, Alev Sezer, Rüştür Asyalı, Özcan Özgür, Yüksel Gözen "seks sineması"nın "vamp erkekler"ini oluşturdular. Türün yarattığı kadın oyuncular da Arzu Okay ve Mine Mutlu'ydu.


13. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • En İyi 1. Film: "Deli Yusuf" (Atıf Yılmaz)
  • En İyi 2. Film: "Mağlup Edilemeyenler" (Atıf Yılmaz)
  • En İyi 3. Film: "Pisi Pisi" (Zeki Ökten)
  • En İyi Yönetmen: Atıf Yılmaz ("Deli Yusuf")
  • En İyi Senaryo: Umur Bugay ("İşte Hayat")
  • En İyi Görüntü Yönetmeni: Gani Turanlı ("Ağrı Dağı Efsanesi")
  • En İyi Özgün Müzik: Melih Kibar ("Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı")
  • En İyi Kadın Oyuncu: Adile Naşit ("İşte Hayat")
  • En İyi Erkek Oyuncu: Cüneyt Arkın ("Mağlup Edilemeyenler")
  • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Diler Saraç ("Pisi Pisi")
  • En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: İhsan Yüce ("İşte Hayat")
  • Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Atilla Dorsay, Kami Suveren, Ahmet Gönen, Suna Kan, Nuri Dağtekin, Mehmet Küçükince, Özer Kabaş.
İstanbul Uluslararası I. Film Festivali düzenlendi: Turizm Bakanlığı ile Ümit Utku'nun Başkanlığını yaptığı Film San Vakfı'nın gerçekleştirdiği festivalde şu sonuçlar saptandı:
  • En iyi film seçilmedi.
  • En iyi 2. film: Ben Sana Mecburum (Ülkü Erakalın)
  • En iyi 3. film: Yazgı (Ülkü Erakalın)
  • En iyi yönetmen: Natuk Baytan (Babacan)
  • En başarılı görüntü yönetmeni: Enver Burçkin (Ben Sana Mecburum)
  • En iyi müzik: Cahit Berkay (Ben Sana Mecburum)
  • En başarılı kadın oyuncu: Meral Orhonsay (Ben Sana Mecburum)
  • En iyi erkek oyuncu: Sadri Alışık (Ben Sana Mecburum)
  • En başarılı yardımcı kadın oyuncu: Aliye Rona (Söyleyin Anama Ağlamasın)
  • En başarılı yardımcı erkek oyuncu: Macit Flordun (Ben Sana Mecburum)
Yurt dışında ise iki film ödüllendirildi. Ergin Orbey'in “Bizim Aile” adlı filmi Taşkent Film Şenliği'nde Özbekistan İşçi Konfederasyonu'nun özel ödülünü kazandı. Ali Özgentürk'ün “Yasak” adlı belge filmi ise, Moskova Film Şenliği'nde ikincilik ödülü olarak gümüş madalya aldı.

1977

Film sayısı 124. Yeni yönetmenler Korhan Yurtsever ve Ümit Efekan.

Uzun bir suskunluk döneminden sonra tekrar sinemaya dönen Metin Erksan “Sensiz Yaşayamam”'la tekrar bir hamle yaptı. Kendini öldürmesi için kiralık bir katil tutan bir kadının çalkantılı iç dünyasına ışık tutan Sensiz Yaşayamam, Erksan'ın bu "ara dönemi"nin "son filmi" oldu.

Süreyya Duru, “Güneşli Bataklık” ile işçi ve holding patronlarının dünyasına eğilen bir kent filmi çalışması yapmasına karşılık, tam bir başarıya erişemedi. Atıf Yılmaz "sevgi mi emek mi" sorunsalı üzerine kurduğu Cengiz Aytmatov uyarlaması “Selvi Boylum Al Yazmalım”'la, insancıl ilişkilere yeni bir yaklaşım getirdi. Duyarlı ve sıcak bir anlatım içinde aktardığı filmde, oyuncu olarak Kadir İnanır-Türkan Şoray-Ahmet Mekin üçlüsünün içtenlikli oyunları da bu arada dikkati çekti.

14. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • En İyi 1. Film: "Kara Çarşaflı Gelin" (Süreyya Duru)
  • En İyi 2. Film: "Kapıcılar Kralı" (Zeki Ökten)
  • En İyi 3. Film: "Merhaba" (Özcan Arca)
  • En İyi Yönetmen: Zeki Ökten ("Kapıcılar Kralı")
  • En İyi Senaryo: Vedat Türkali ("Kara Çarşaflı Gelin")
  • En İyi Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop ("Baş Belası")
  • En İyi Kadın Oyuncu: Semra Özdamar ("Kara Çarşaflı Gelin")
  • En İyi Erkek Oyuncu: Kemal Sunal ("Kapıcılar Kralı")
  • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Gönül Hancı ("Merhaba")
  • En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Hüseyin Peyda
  • En İyi Kısa Metrajlı 1. Film: "Safranbolu'da Zaman" (Süha Arın)
  • En İyi Kısa Metrajlı 2. Film: "Çöpçüler" (Feyzi Tuna)
  • En İyi Kısa Metrajlı 3. Film: "Piri Reis" (A. Ulvi, L. Dönmez)
  • Jüri Üyeleri: Onat Kutlar, Oktay Akbal, Selim İleri, Osman Aydın, Önder Aydınlı, Kami Suveren, Tunca Yönder, Kamuran Yüce, Ahmet Gönen, Prof. Özdemir Nutku, M. Tali Öngören.
1978
126 film çekildi. Yeni oyuncu Bulut Aras, yeni yönetmen Erden Kıral.
Seks komedilerinin yanı sıra mafya türü film sayısı arttı. Ve bu tür filmlerin en geçerli oyuncusu da Cüneyt Arkın'dı. Arkın, çok sayıda yurda giren Hong-Kong (Japon) karate filmlerinin etkisiyle Türk sinemasında bir "üstün insan mitosu" yarattı. Ferdi Tayfur, İbrahim Tatlıses, Orhan Gencebay'la "şarkıcı oyuncu saltanatı" ve arabesk eğilimler hızlandı. Kültür Bakanlığı, olumlu bir adım attı. Ve Bakanlığın bünyesinde Sinema Dairesi kuruldu.
Kültür Bakanı Ahmet Taner Kışlalı, sinemayla ilgilendi. Ve Sosyal Güvence Yasası çıkartıldı. TFİS (Türkiye Film İşçileri Sendikası) kuruldu. Başkanlığa Semih Servidal seçildi.
Yavuz Turgul'un senaryosunu yazdığı “Sultan”, Kartal Tibet'in yönetmen olarak en iyi filmi oldu. Erden Kıral'ın, çeltik ağalarına karşı savaş veren bir kaymakamın anılarından oluşan Kanal'ı, ödün vermeyen dürüst bir sinema yapıtıydı. Yavuz Özkan, “Maden”'le yılın en iyi filmlerinden birini ve aynı zamanda bir maden ocağındaki sömürüye başkaldıran işçiler üzerine kurulu bir politik sinema örneği verdi.
Senaryosunu Yılmaz Güney'in yazdığı ve Zeki Ökten'in büyük başarıyla yönettiği “Sürü”, son yılların en önemli filmi oldu. Kırsal kesimde başlayıp, büyük kentte yok olan bir aşiretin trajik öyküsü, etkili sinema diliyle çarpıcı bir ekip başarısına ulaşıyordu. Ulusal bir sinema, evrensel boyutlara ulaşan bir insan dramı...

15.
Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • En İyi 1. Film: "Maden" (Yavuz Özkan)
  • En İyi 2. Film: "Selvi Boylum, Al Yazmalım" (Atıf Yılmaz)
  • En İyi 3. Film: "Fıratın Cinleri" (Korhan Yurtsever)
  • En İyi Yönetmen: Atıf Yılmaz ("Selvi Boylum, Al Yazmalım")
  • En İyi Senaryo: Umur Bugay ("Çöpçüler Kralı")
  • En İyi Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca ("Selvi Boylum, Al Yazmalım")
  • En İyi Özgün Müzik: Cahit Berkay ("Fıratın Cinleri")
  • En İyi Kadın Oyuncu: Hale Soygazi ("Maden")
  • En İyi Erkek Oyuncu: Tarık Akan ("Maden")
  • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Meral Orhonsay ("Maden")
  • En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Şener Şen ("Çöpçüler Kralı")
  • En İyi Kısa Metrajlı 1. Film: "Urartu'nun İki Mevsimi" (Süha Arın)
  • En İyi Kısa Metrajlı 2. Film: "Ladik 76" (Güner Sarıoğlu)
  • En İyi Kısa Metrajlı 3. Film: "Üç Bölümlü Kısa Film" (Özcan Arca)
  • Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Genco Erkal, Ahmet Gönen, Kami Suveren, Mevlüt Ekinci, Onat Kutlar, Osman Aydın, Ömer Kavur, Şanar Yurdatapan, Tan Oral, Vecdi Sayar.
Filmciler Derneği'nin düzenlediği gecede, Türk sinemasına katkıları nedeniyle Muhsin Ertuğrul, Baha Gelenbevi ve Bedia Muvahhit'e madalya ile onur belgesi verildi. Bulgaristan'da Türk Filmleri Haftası düzenlendi. “Selvi Boylum Al Yazmalım” (Atıf Yılmaz), “Kızgın Toprak” (Feyzi Tuna), “Kara Çarşaflı Gelin” (Süreyya Duru) ve “Kapıcılar Kralı” (Zeki Ökten) gösterildi.
Taşkent Film Şenliği'nde Türkan Şoray, “Selvi Boylum Al Yazmalım”'daki rolüyle en iyi kadın oyuncu seçildi. “Kara Çarşaflı Gelin” ise Karlovy Vary Film Şenliği'nde (Çekoslovakya) Sendikalar Birliği Özel Ödülü'nü kazandı.


1979

Film sayısı 195. Seks komedileri büyük bir tırmanışa geçti. Bu türde tam 131 film çekildi. Ve giderek de seks furyası, “Öyle Bir Kadın Ki” (Naki Yurter) adlı filmle pornografiye dönüştü. Ve Zerrin Egeliler bir yıllık süre içinde çevirdiği 37 filmle dünya rekorunu kırdı.
Oyuncu Tuncer Kurtiz, İsveç'te Türk işçilerini konu alan “Gül Hasan” adlı bir film yönetti. Ali Özgentürk yönetmenliğe başladı. Doğu Anadolu'da görücü usulüyle evlenen bir köylü kadının dramı üzerine kurulu “Hazal”, Özgentürk'ün "ilk filmi" oldu. Erden Kıral, “Bereketli Topraklar Üzerinde”'yle o güne dek çekilen en başarılı bir Orhan Kemal uyarlaması gerçekleştirdi. Ömer Kavur'un da, çocuk dünyasını gerçekçi ve çoşku dolu bir anlatımla ortaya koyduğu “Yusuf ile Kenan”'ı, yılın filmlerinden biriydi. Şerif Gören Almanya'daki kadın işçilerin öyküsünü “Almanya Acı Vatan”'da, Yavuz Özkan demiryolu işçilerinin grev olgusunu “Demiryol”'da başarıyla beyaz perdeye aktardı. Gerçek bir olaydan yola çıkan Atıf Yılmaz, “Adak”'la yeni bir deneysel sinema örneği ortaya koydu. Gerçekten 2,5 aylık oğlunu tanrıya kurban eden Müslüm'ün öyküsü Yılmaz'ın anlatımıyla bir çarpıcılık kazandı.
Bu yıl Sansür Kurulu'nun 16. Antalya Film Festivali'ne katılan filmlerin bazılarını yasaklayıp bazı bölümlerini de kesmek istemesi üzerine iştirakçi yapımcılar yarışmadan çekilme kararı aldılar. Ve böylece de yalnızca kısa metrajlı film yarışması yapılabildi. Süha Arın'ın Tahtacı Fatma adlı kısa filmi, en iyi film seçildi.
Bu yıl Türkiye'de ilk kez çizgi filmleri yarıştı. Kültür Bakanlığı'nın düzenlediği Nasrettin Hoca Çizgi Filmleri Yarışması'nda şu sonuçlar alındı:
  • Birincilik ödülü: Hoca ile Hırsızlar (Tunç İzberk), Suçlu Kim (Tonguç Yaşar),
  • İkincilik ödülü: Ateş Benice
  • Üçüncülük ödülü: Emre Senem
Bu yıl yurt dışında Türk sinemasına gösterilen ilgi büyük bir tırmanışa geçti. Özellikle de Türk sinemasının dünyaya açılmasında “Sürü”, etkin bir rol oynadı:
  • 32. Locarno Film Şenliği'nde “Sürü”, en iyi film seçilip Altın Leopar Ödülü'nü kazandı. Ayrıca Melike Demirağ en iyi kadın oyuncu ödülünü Rebecca Horn ile paylaştı. Yapımcısı ve senaryocusu olması nedeniyle de Yılmaz Güney'e şenlik özel ödülü verildi.
  • 29. Berlin Film Şenliği'nde ise “Sürü”, Uluslararası protestan Film Jürisi ile Katolik Film Organizasyonu ödüllerini aldı.
  • Belçika Kraliyet Film Arşivi Uluslararası Seçkin Filmler Yarışması'nda büyük ödül kazandı.
  • 3. Balkan Film Şenliği'nde Süha Arın'ın Tahtacı Fatma adlı kısa metrajlı filmi birinci oldu.
  • Oberhausen 25. Kısa Film Şenliğinde Özcan Arca'nın Üç Bölümlük Kısa Film'i Federal Almanya Gençlik, Aile ve Sağlık Bakanlığı'nın ödülünü kazandı.
16. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması
  • Sansür Kurulu'nun yarışmaya katılan bazı filmleri yasaklayıp, bazı bölümleri de kesmek istemesi üzerine tüm yapımcılar şenlikten çekilme kararı aldılar ve yalnızca kısa metrajlı film yarışması yapıldı.
  • Jüri Üyeleri: Prof. Özdemir Nutku, Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Süreyya Duru, Onat Kutlar, Emre Kongar, Hale Soygazi, TRT'den bir temsilci, Antalya'dan bir temsilci
  • En İyi Kısa Metrajlı Film : "Tahtacı Fatma" (Süha Arın)
1980’lerle birlikte işletmeci egemenliğinin son bulması yönetmenlerde bir ölçüde rahatlama sağlamış, en azından yönetmenler işletmecilerin sipariş filmlerinin baskısından kurtulmuşlardır. Sonuçta film, seyirciden bağımsız bir sanat eseri haline gelirken, yönetmenler de 12 Eylül’ün etkisiyle kapalı bir anlatımı tercih etmişlerdir. Bu durum kurgusu, temposu, kamerası ile Yeşilçam’dan farklı, Avrupai filmleri gündeme getirmiştir: Gece Yolculuğu- 1987. Ömer Kavur : Üçüncü Göz- 1988, Orhan Oğuz : Su da Yanar- 1986,. Ali Özgentürk gibi . Yerli seyirciden çok yabancı seyirciyi hedefleyen,“festival filmi“ olarak adlandırılan bu filmler Türkiye’de ilgi görmedikleri gibi yurt dışında da özenti ürünü yapımlar olarak değerlendirilmişlerdir.