Türk Müzik'indeki Bazı Makamlar
Acem, Klasik Türk müziğinde mi notasına yakın bir perde. *Acem kelimesinin sözlük anlamı Arap olmayan, İranlı demektir. Yunanlıların kendisi dışındakilere Romalı veya rum demesi gibi. Osmanlıların kendisi dışındakilere Ecnebi demesi gibi. Acem, kelimesine XV. yüzyıla ait en eski Türkçe müzik yazmalarından beri rastlanılmaktadır. Acem, ayrıca, acemaşiran, acembuselik, acemkürdi, Nevrûz-ı Acem, Uzzâl-acem, Yegâh-ı Acemî gibi bir çok terim içerisinde de kullanılmıştır. Bestenigar (Bestenigâr), Klasik Türk müziğinde en eski birleşik makamlardan Bayati (Bayâtî, Beyâtî), Klasik Türk müziğindeuşşak dörtlüsüne buselik beşlisi katılmasıyla yapılmış eski bir makam Çargâh Türk müziğinde do perdesinin adı ve bu perdede karar kılan makam. Dügâh, Klasik Türk müziğinde bir birleşik makamdır. Hicâz, Klasik Türk müziğindedügah perdesinde karar kılan bir makam veya do diyez notasını andıran perdedir. Hicazkar (Hicazkâr), Klasik Türk müziğinderast perdesinde karar kılan bir makam Hüzzam, Klasik Türk müziğindesegah perdesinde bir makamdır. Isfahan: Klasik Türk müziğindedügah perdesindeki makamlardan biri. Kürdi (Kürdî), Klasik Türk müziğindesi bemol notasını andıran perde ve dügah perdesindeki bir makam. Mahur (Mâhûr, Farsçadan), Klasik Türk müziğinde birleşik bir makam. Muhayyer, Klasik Türk müziğinderast perdesinde bir makam. Muhayyerkürdi (Muhayyerkürdî), Klasik Türk müziğinderast perdesinde bir makam. Müstear (Arapçadan), Klasik Türk müziğinde bir makamdır. Neva (Nevâ), Klasik Türk müziğinde bir makam adı ve yegahtan bir oktav tiz olan re perdesidir. Neva makamı basit makamlardan olup, Durağı Dügah perdesidir. Seyri inici çıkıcı olan makamın dizisi ise Yerinde uşşak dörtlüsüne, Neva perdesinde bir rast beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Güçlüsü aynı adı taşıyan perdenin adı Neva'dır. Rast perdesiyle yeden alır. Donanımları ise Si bemol ve fadiyezdir. Makamın Özelliği: Neva makamı parlak bir makam değildir. Genişleme seslerinin fazlaca kullanılmadığı bu makamda, inici seyir yapılırken Fa bakiyye diyez (Evc) perdesi, bekar hale getirilerek Acem perdesi haline gelir. Neva üzerinde bu şekilde inici bir Bûselik Beşlisi meydana gelmiş olur. NÜFFÜS (Nuhuft, Farsçadan): Klasik Türk müziğinde bir bileşik makamdır. Yegah makamına, hüseyniaşiran perdesi üzerindeki uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle oluşturulmuştur. Az kullanılmış makamlardandır Pençgâh (Farsçadan), Klasik Türk müziğinderast ve bayati dizilerinden oluşan birleşik bir makamdır. Saba:Klasik Türk müziğinde bir birleşik makam. Segah (Segâh), Klasik Türk müziğindesi perdesi ve bu perdedeki makam. Şehnaz (Şehnâz), Klasik Türk müziğinde bir makam Tahir (Tâhir), Klasik Türk müziğinde bir makam. Uşşak, Klasik Türk müziğinde ana makamlardan biridir.Bu makamdaki en güzel eserleri Şevki Bey vermiştir Yegah (Yegâh), Klasik Türk müziğinde kalın re notası karşılığı sayılan makam