Avrupa Toplulukları'nın Çalışması
Avrupa Toplulukları çalışmalarını çeşitli organlar eliyle yürütür. Bunlardan Komisyon, politikaları planlar ve bunlan uygulayabilmek için gerekli ayrıntılı önlemleri belirler. 14 üyesi vardır. Her Komisyon üyesi, Topluluk etkinliklerinin belirli bir alanından sorumludur; bir memur kadrosu, işlerin yürütülmesinde ona yardımcı olur. Ulusal çıkarlarını gözetmeksizin, bağımsız olarak çalışması gereken Komisyon üyeleri, 12 üye ülkenin hükümetlerince atanır. Komisyon'un genel merkezi Brüksel'dedir.
Bakanlar Konseyi, kuralları koyan organdır. Kararlan, Komisyon'un önerilerine dayanır. Konsey, üye ülke hükümetlerinin bakan-lanndan oluşur. Üye ülkeler tartışılan konuyla ilgili bakanlannı gönderirler. Genel uygulama dışişleri bakanlannın, gerekli durumlarda konuyla ilgili bakanlarla birlikte Konsey'e katılmaları biçimindedir. Bakanlar kendi ülkelerinin çıkarlarını savunurlar ama aynı zamanda tüm topluluğa yararlı olacak çözümler bulmaya çalışırlar.
Bakanlar Konseyi başkanlığını üye ülkeler sırayla ve altı aylık sürelerle üstlenir. Konsey, Brüksel ya da Lüksemburg'da toplanır.
Avrupa Parlamentosu, Topluluk kararlan üzerinde demokratik denetime sahiptir. Başlangıçta üye devletlerin parlamentolarının kendi içinden belirleyip gönderdiği delegelerden oluşan Avrupa Parlamentosu'nun, 1979'da yapılan Avrupa Parlamentosu seçimlerinden sonra 434'ü seçilmiş; 84'ü de Toplu-luk'a sonradan katılan İspanya ve Portekiz parlamentolanndan gönderilmiş toplam 518 üyesi vardır. Bunlar, bir siyasi parti üyesi olabilecekleri gibi, bağımsız da olabilirler. Üyeler geldikleri ülkeye göre değil siyasal görüşlerine göre gruplaşır. Aynı görüşü paylaşan parlamenterler, kendi halklan ve Topluluk için yararlı olacağına inandıklan kararlan aldırmak amacıyla, bir araya gelerek siyasal gruplar oluştururlar.
Parlamentoda, Fransa, Almanya Federal Cumhuriyeti, İngiltere ve İtalya'nın her birinin 81, İspanya'nın 60, Hollanda'nın 25, Belçika, Yunanistan ve Portekiz'in her birinin 24, Danimarka'nın 16, İrlanda'nın 15, Lük-semburg'un 6 üyesi vardır. Avrupa Parlamentosu'nun merkezi Strasbourg'dadır; Lüksem-burg ve Brüksel'de de toplanır. İşlerin çoğu, küçük komiteler tarafından yapılır. Meclis her ay bir hafta süreyle toplanır. Üyeler kendi ulusal parlamentolannın da üyesi olabilirler. Konsey, Komisyon'un önerilerinin çoğunu karara bağlamadan önce Parlamento' nun görüşünü almak zorundadır. Parlamento üyeleri, uygulanan politikalar hakkında Konsey'e soru yöneltebilir. Gücü hâlâ sınırlı olmakla birlikte Parlamento, Topluluk bütçesinin denetiminde etkin rol oynar.
Adalet Divanı, üye hükümetlerin atadığı 13 bağımsız yargıç, bir başsavcı ve dört savcıdan oluşur; Topluluk kurallannın ve antlaşmalan-nın adil bir biçimde uygulanmasını gözeten bir kuruldur. Kararlan, üye ülkeleri, Topluluk kurum ve bireylerini bağlayıcı niteliktedir. Yargıçlar davalan, çoğunluk oyuyla karara bağlar. Adalet Divanı Lüksemburg'dadır.
Avrupa Yatırım Bankası, Topluluk içinde görece yoksul bölgelerdeki mali kuruluşlara ve yönetimlere ödünç para vererek yardımcı olur. Topluluk dışındaki ülkelere de kredi açar. Tüm Topluluk üyeleri, merkezi Lüksemburg'da bulunan Yatınm Bankası'na ortaktır.
Avrupa Toplulukları Çalışanları, Komisyon, Konsey sekreteryalan, Parlamento ve Divan gibi Topluluk kurumlannda çalışan 12.000'den çok görevliyi kapsar. Topluluk organlannda Danca, Flamanca, İngilizce, Fransızca, Almanca, Yunanca, İtalyanca, Portekizce ve İspanyolca olmak üzere, dokuz resmi dil kullanılır. İrlanda, antlaşmalarda Kelt dilini, tüm öteki konularda İngilizce'yi kullanır.
Avrupa Topluluklan'nın bu güne kadar ulaşabildiği en önemli amaçlarından biri, gümrük birliğidir. Bu, üye ülkeler arasındaki ticari engelleri (ithalat ve ihracat vergileri, gümrük vergileri ve kotalar gibi) kaldırmak anlamına gelir. Günümüzde mallar, üye ülkeler arasında, hemen hemen ABD eyaletleri arasında olduğu kadar serbestçe dolaşabilir. Üye ülkelerin işçileri sosyal güvenlik haklarını yitirmeksizin Topluluk üyesi ülkelerden istedikleri herhangi birinde çalışabilir. Bankacılık ve sigortacılık gibi hizmetler ile sermayenin dolaşımı konusunda da bu yönde adımlar atılmıştır. Topluluk yasaları, besin maddelerinin fiyatlarını değiştirmekten, işini kaybetmiş işçilerin yeniden eğitimine kadar uzanan çeşitli alanlarda insanların yaşamını etkiler.
Avrupa Topluluklan'nın Geleceği
Avrupa Topluluklan'nın öteki ülkelerle bağlantısı bugüne kadar dört farklı türde olmuştur. Bunlar: Tam üyelik; Avrupa ülkelerinin ortak üyeliği (Türkiye ve Malta ortak üyedir); gelişmekte olan ülkelerin ortak üyeliği; ticaret anlaşmalarıdır (örneğin, İsveç).
Topluluk büyüdükçe, değişmesi de kaçınılmazdır. 1957'de Roma Antlaşması imzalandığında, II. Dünya Savaşı'nın anılan henüz canlıydı. Yeni bir savaşı önlemek için Avrupa devletlerinin bir araya getirilmesi düşüncesi devlet adamlan için ön plandaydı. Ama bugün ilerde ulaşılacak bir siyasal birlik düşüncesinden, "Avrupa Birleşik Devletleri"nden artık daha az söz ediliyor. Günümüzde, Topluluk sorunlan arasında, üyelerinin bazen birbirinden farklı olan amaçlanm, çatışmaya yol açmadan bağdaştırmak da vardır. Ortak tanm politikası anlaşmazlık nedenlerinden biridir. Çünkü, temelde çoğunluğu Fransız ve İtalyan olan küçük çiftçilere, ürünlerine yüksek fiyat güvencesi vererek yardımcı olmak amacıyla çizilen bu politika, aynı zamanda daha büyük tanm birimlerini de özendirmiştir. Bunun sonucunda AET, bazen belli bir ürün türünü gereğinden çok fazla üretmiş, sonra da bunu dünya pazannda satamamıştır. Gazete ve televizyon muhabirlerinin söz ettikleri "şarap gölleri" ya da "tereyağı tepe-leri"nin nedeni budur.
AET, çok içedönük olması ve kendi para sorunlarıyla çok fazla uğraşması yüzünden de eleştirilir. Bununla birlikte, denizaşın ülkelerle ticari ve başka bağlantıları vardır. Özellikle besin ve hammadde satan, gelişmekte olan 60'ın üzerinde ülkeyle 1975, 1981 ve 1985 tarihli Lome antlaşmalan çerçevesinde, ticari bağlantı kurmuştur. Topluluk sanayi alanında ABD ve SSCB'den sonra gelir. Aynı zamanda dünyanın en büyük ticaret ve bankacılık merkezlerinden biridir.