Arama

Caravaggio - Tek Mesaj #2

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
17 Eylül 2008       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Michelangelo Merisi Da CARAVAGGIO (1573-1610)

Çağdaşlarının, "yeteneklerini kö­tüye kullanan bir dahi" olarak gördüğü, coş­kulu ve karamsar bir sanatçı olan İtalyan res­sam Caravaggio 17. yüzyılın en yenilikçi res­samlarından biri sayılır. Işıkla gölgeyi karşıt­lık oluşturacak biçimde kullanışı, özgün kom­pozisyonları ve konularını ele alış biçiminden dolayı gelenekçi ressamlardan ayrılır.
Caravaggio Kuzey İtalya'nın Lombardiya bölgesindeki Caravaggio kentinden, yaklaşık 1590'da Roma'ya geldi. Burada ressam Caval-iere d'Arpino'nun yanında çalıştı. Roma'da seçkin ressamların yapıtlarını inceleme olana­ğı buldu. Resimleriyle Kardinal Francesco del Monte'nin dikkatini çeken Caravaggio kardi­nalin koruması altında çalışmalarını sürdür­dü. Yaşam biçimi göreneklere çok ters düşen sanatçının başı durmadan derde girer, kafası kızınca gözü bir şey görmezdi. Bir askeri ya­ralamak, Romalı muhafızları taşlamak gibi suçlardan tutuklandı. Serbest bırakıldıktan sonra birini bıçakladı ve Roma'dan kaçmak zorunda kaldı. Napoli'ye, oradan da Malta ve Sicilya'ya kaçtı. Bir süre sonra, hâlâ cinayet­ten aranırken, Porto Ercole'de hastalanarak öldü. Öldüğünde 37 yaşını doldurmamıştı. Caravaggio'nun resimlerinde gözlenen ka­rarlı ve etkili anlatımın yanı sıra, sıradan kişi­ler arasından seçtiği modellerinin etten ke­mikten, bu dünyanın insanları oluşu zamanın kilise yetkilileri arasında tedirginlik yarattı. Resimleri "gerçekçi' olduğu gerekçesiyle ki­mi zaman kilise yetkililerince geri çevrildi. 1606'da yaptığı Bakire Meryem'in Ölümü adlı yapıtında model olarak ırmakta boğulmuş ve şişmeye yüz tutmuş bir kadının cesedini kul­lanması tepkilere yol açtı. Caravaggio gele­neksel güzellik anlayışından ayrılarak insan ve doğayı ölçü almış, resimlerindeki dinsel ki­şileri göksel yaratıklar olmaktan çıkarmıştır. Örneğin San Agostino Kilisesi'ndeki Madon-na Hacüarla Birlikte tablosunda, Meryem Ana'nın önünde diz çökmüş köylüleri kirli ayakları, kararmış tırnaklarıyla canlandırdı. Milano'da Anibrosius Resim Galerisi'ndeki Meyve Sepeti tablosunda ise elmalar kurtlu ve çürüktür.
Caravaggio, öbür ressamlardan farklı ola­rak, hiçbir zaman tablolarının taslaklarını çiz­medi; onun yerine modeli doğrudan doğruya tuvaline geçirdi.
Caravaggio'nun tabloları coşkulu ve canlı­dır. Dehşet, acı, kayıtsızlık, gerilim yüklüdür. Roma'dan kaçmak zorunda bırakıldığı sırada yaptığı resimler en önemli yapıtları arasında sayılır. Bunlar, Tespihli Madonna, Merhame­tin Yedi Biçimi, Azize Lucia'nın Gömülüşü, Lazarus'un Dirilişedir. Tablolarında çoğu kez yalın ve koyu renkler kullanarak, vurgulamak istediği olayı bir ışık demetiyle aydınlatmış, doğal olmayan bu ışıkla büyülü ve etkileyici karşıtlıklar yaratmıştır.
Caravaggio hiçbir öğrenci yetiştirmediyse de, sanatının kendinden sonraki sanatçılar üzerindeki etkisi büyük olmuştur. Işık ile göl­geyi kullanma tekniği ve insanlar ile nesneleri olduğu gibi yansıtışı günümüze kadar birçok sanatçı tarafından tekrarlandı. Caravaggio' nun Hollanda'da Rembrandt ve Vermeer'i, Fransa'da La Tour'u etkileyen biçemini Ku­zey Avrupa'ya bu sanatçılar tanıtmıştır.

MsXLabs.org & Temel Britannica
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.