Arama

Farabi - Tek Mesaj #5

asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
16 Ekim 2008       Mesaj #5
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Farabi
Ad:  farabi3.jpg
Gösterim: 1941
Boyut:  22.1 KB

Farabi (870-950), İslam felsefesinin temeli­ni atan ilk düşünürlerdendir. Getirdiği yeni yorumlarla Aristo'nun felsefesini İslam dü­şüncesiyle uzlaştırmaya çalışmıştır. İslam dü­şünürleri arasında büyük saygı gören Farabi' ye, başöğretmen ya da ilk öğretmen (mual-lim-i evvel) sayılan Aristo'nun ardından ikinci öğretmen (muallim-i sani) sanı verildi.
Türkistan'da, Maveraünnehir bölgesinin Fa-rab kentinde doğan Farabi'nin asıl adı Ebu Nasr Muhammed bin Turhan bin Uzlug'dur.
Babası, Türk soyundan gelen İranlı bir kale komutanıydı. İlköğrenimini memleketinde ta­mamlayan Farabi yükseköğrenimini Bağdat' ta gördü. Önceleri İslam hukuku (fıkıh) ile ilgilendiyse de daha sonra bütünüyle felsefeye yöneldi. Bağdat'ta dönemin ünlü bilginlerin­den mantık ve dilbilgisi dersleri aldı. Daha sonra Harran'da Yuhanna bin Haylan'dan felsefe okudu. Yunanca ve Yunan felsefesini öğrenerek Aristo'nun o yıllarda bilinen yapıt­larını inceledi. Farabi ana dili Türkçe'den başka Arapça, Farsça, Süryanice ve Yunanca da bilmekteydi. 100'ü aşkın kitap yazan düşü­nür felsefenin yanı sıra tıp ve müzikle de ilgi­lendi. Sessiz, sakin ve yalnız bir yaşam sürdü­ren Farabi ününün artması üzerine Samani Hükümdarı Nuh bin Saman'ın çağrısıyla bir ansiklopedi hazırlamak için Buhara'ya gitti; el-Talimü's-Sani ("İkinci Öğretim") adlı an­siklopediyi kaleme aldı. İlk ansiklopedi sayı­lan bu yapıt bittikten sonra bir süre Buhara' da kalan düşünür daha sonra Bağdat'a, ora­dan da Hamdani Emiri Seyfüddevle'nin yanına Halep'e gitti. Farabi birçok önemli yapıtını yaşamının geri kalan bölümünü geçir­diği Halep'te yazdı.

Farabi'nin Düşünceleri
Farabi'nin felsefesi, Aristo felsefesine daya­nan akılcı bir felsefedir . Aristo' nun aklı temel alan akıl yürütme (usavurma) yöntemini kullanarak felsefe ile İslam dinini uzlaştırmaya çalışmıştır. Aklın, edindiği bilgi­lerle iyiyi kötüden, doğruyu yanlıştan, güzeli çirkinden ayırabildiğini söyler. İnsan için en yüksek erdemin bilgi olduğunu belirtir. Fara-bi'ye göre evrendeki varlıkları bilen ve bun­dan yaşam için doğru anlamlar çıkaran kişi Tann'ya ulaşmanın yolunu bulmuştur. Bu ne­denle gerçek filozoflar arasında düşünce ayrı­lığı olmayacağına inanır. Büyük İslam bilgin ve filozofları İbn Miskeveyh, İbn Sina ve İbn Rüşd onun yolunda yürümüş ve düşüncelerini geliştirmişlerdir.
Farabi İslam'da siyasal felsefenin de temeli­ni atmıştır. Farabi'ye göre kişi yetkinliğe ula­şabilmek için gereksinim duyduğu şeylerin tü­münü tek başına sağlayamaz. Bunu ancak ki­şilerden birinin eksiğini öbürü ile tamamlayan toplum sağlayabilir. Bu nedenle birey toplum içinde yaşamadıkça yetkinliğe ulaşamaz. En üstün yetkinliğe ise ancak kentte ulaşılabilir. Farabi kentleri erdemli ve erdemsiz olarak ikiye ayırır. Erdemli kent aydın soylularca yö­netilir ve başkanını seçimle saptar. Erdemi ise yardımlaşma doğurur. Erdemli toplum mutlu­luğa ermek için yardımlaşan toplumdur. Er­demsiz kentte ise güçlü ile güçsüz arasında sürekli bir çatışma vardır. Bu çatışma güçlü­nün egemenliği ile sonuçlanır.
Yapıtlarını Arapça yazmış olan Farabi'nin din, metafizik, evrenbilim, mantık, doğa bi­limleri, ahlak, astronomi, kimya, müzik alan­larını kapsayan yapıtları birçok dile çevrilmiş­tir. Bilimlerin tanımını, sınıflandırılmasını ve konularını içeren İlimlerin Sayımı (İhsaü'l-Ulûm), "Erdemli kent" anlamına gelen el-Me-dinetul-Fazıla, devlet yönetimi üzerine dü­şüncelerini içeren es-Siyasetü'l-Medeniye, er­dem konusunu işlediği Mutluluğu Kazanma (Tahsilü's-Saâde) dilimize çevrilen yapıtlarındandır.

MsxLabs & Temel Britannica
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 4 Ekim 2018 22:57
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....