Arama

Fecr-i Ati Edebiyatı - Tek Mesaj #2

asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
16 Ekim 2008       Mesaj #2
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Fecr-i Ati

II. Meşrutiyet döneminde ortaya çıkmış bir edebiyat topluluğudur. Fecr-i Ati (geleceğin tan aydınlığı) topluluğu Edebiyat-ı Cedide'ye bir tepki olarak doğdu . O yıllarda 20-25 yaşlarında olan topluluk üyeleri arasında Ahmed Haşim, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), Refik Halit (Karay), Mehmed Fuad (Köprülü), Ali Canip (Yöntem) gibi sonradan ün kazanacak olan şair ve yazarlar vardı. Önceleri çeşitli dergi­lerde yazı ve şiirleri yayımlanan bu genç edebiyatçılar, 1909'da bir basımevinin küçük odasında bir araya gelerek Fecr-i Âti adını verdikleri topluluğu kurdular. Bir dergi çıka­rarak görüşlerini dile getirmek istiyorlardı. O sırada yeniden yayıma başlayan Servet-i Fü­nun dergisinde yazma olanağı bulduklan için bu tasandan vazgeçtiler. 1910 yılında bu dergide görüşlerini bir bildiriyle dile getirdi­ler. Türk edebiyatında ilk kez bir bildiri ile görüşlerini ortaya koyan, okura duyuran ede­biyat topluluğu da Fecr-i Âti oldu. Sanat anlayışlan "sanat kişisel ve saygıdeğerdir" anlamına gelen şu sözlerinde yoğunlaşıyordu:

"Sanat şahsi ve muhteremdir." Dile, edebiya­ta ve toplumsal bilimlerin ilerlemesine hizme­ti amaçlayan bu topluluk yetenekli sanatçıla­rın bir araya gelmesiyle oluşan güçle halkı aydınlatmak istiyordu. Bunun için topluluk üyelerinin kitaplarını yayımlamak ve bu ki­taplardan bir kitaplık oluşturmak; batının önemli yapıtlarını Türkçe'ye çevirmek; her­kese açık toplantılarla halkın edebiyat ve sanat konularındaki görüşlerini geliştirmek; batıdaki benzer topluluklarla kültür alışverişi içinde olmak da topluluğun amaçları arasın­daydı.
Fecr-i Âti topluluğunun amaçlan gerçekleş­medi. Çünkü karşı oldukları Edebiyat-ı Cedi­de Akımı'nın etkisinden kurtulamadılar. Bu nedenle Edebiyat-ı Cedide Akımı'nın sürdü-rücüsü sayıldılar. Ayrıca sanatı bireysel bir uğraş olarak ele aldıkları için topluluk üyeleri arasında bir görüş birliği oluşmadı. Yapıtla-nndaki başlıca tema aşk ve doğa idi. Ama bu iki temada da yapaylıktan, zorlamalardan kurtulamadılar.
Topluluk çalışmalarını 1912 yılına kadar sürdürdü, daha sonra dağıldı. Topluluk üyele­rinden bazılan Kurtuluş Savaşı yıllarında geli­şen Milli Edebiyat Akımı'na bağlandı. Birlik­te olduklan süre içinde şiirlerinde aruz vezni­ni kullandılar. Özellikle Şehabeddin Süley­man, Tahsin Nahid, Müfid Ratib gibi toplu­luk üyeleri tiyatro oyunlan yazdılar.
Fecr-i Âti, Türk edebiyatında şair ve yazarlar ortak bir amaç çevresinde ilk kez bir araya getiren topluluk ve edebiyatın çağdaşlaşmasın­da bir adım olmasıyla önemlidir. Bunun dışın­da bir akım yaratmak, bir edebiyat anlayışı or­taya koymak gibi özellikleri yoktur.

Msxlabs & TemelBritannica
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....