Üye Ol
Giriş
Hoş geldiniz
Misafir
Son ziyaretiniz:
22:55, 1 Dakika Önce
MsXLabs Üye Girişi
Beni hatırla
Şifremi unuttum?
Giriş Yap
Ana Sayfa
Forumlar
Soru-Cevap
Tüm Sorular
Cevaplanmışlar
Yeni Soru Sor
Günlükler
Son Mesajlar
Kısayollar
Üye Listesi
Üye Arama
Üye Albümleri
Bugünün Mesajları
Forum BB Kodları
Your browser can not hear *giggles*...
Your browser can not hear *giggles*...
Sayfaya Git...
Pazar, 07 Aralık 2025 - 22:55
Arama
MaviKaranlık Forum
Türk Felsefesi
-
Tek Mesaj #3
HerHangiBiri
Ziyaretçi
12 Aralık 2008
Mesaj
#3
Ziyaretçi
Türk felsefesinin
ilk önemli metni
Uygurca
yazılmış
Kutadgubilig
’tir.
Yusuf Has Hacib
’in 1069’da yazdığı eser bir siyasetname ve ahlak kitabıdır. Yine aynı dönemde 1074’de
Kaşgarlı Mahmud
Divanü lügatı Türk
ile ortaya çıkmıştır. Türklerin, Batı felsefesiyle tanışana kadar
İslam
’a dayanan felsefeleri vardı. Felsefe, İslam dini içindeki bir etkinlikti ve
Arapçaile
yapılıyordu. İlk akılcı felsefe 9. yüzyılda
Mutezile
akımıydı.
İslam felsefesi
Farabi
,
el-Kindi
,
İbn Sina
,
Biruni
ile Aristoculuğu tanıdı. 8.-13. yüzyıllar arasında Yunan filozofları tercüme yoluyla İslam felsefesine girdi. İslam felsefesi bu yüzyıllarda
Kelamiye
akımıyla akılcılığı din temelinde savundu. Bunlar da
Eşariye
ve
Matüridiye
olarak iki kola ayrıldılar.
Osmanlı felsefesi
geleneksel dini felsefeydi. Hukuk, siyaset, ahlak felsefeleri ve
mistik felsefe
bu okulların medreselerinde ve
sufi
akımlarda gelişti. Büyük ölçüde hüccetülislam
Gazali
’ye dayanıyor ve akılcı
İbn Rüşd
’ü dışarda bırakıyordu. Osmanlı yenileşme düşüncesi
Katip Çelebi
ile başladı.
İctihad
kapısının kapatılmış olmasıyla felsefi gelişme de durmuştu.
Tanzimat
dönemiyle
Batılılaşmaya
başlayan Türklerde modern felsefe ilk olarak askeri ve teknik alanlarda, medrese dışında kurulan yeni okullarda yerleşti.
Yanyalı Esat Efendi
yeni
Aristocu
çeviriler yaptı.
19. yüzyıldaki yenileşme hareketlerinde
Münif Paşa
’yla başlayan Batı etkisi, Osmanlı aydınlarını üstün Batı siyaset ve bilimini memlekete uyarlamaya sevketmiştir.
Yeni Osmanlılar
derneğinde toplanan
Şinasi
,
Namık Kemal
,
Ziya Paşa
,
Ali Suavi
,
Agah Efendi
,
Ahmet Mithat Efendi
,
Ahmet Vefik Paşa
Fransız düşünürlerinin etkisinde kaldılar, laik felsefenin ilk başlatıcıları oldular, bu aydınlar geç kalmış Osmanlı aydınlanmacıları ve ansiklopedistleriydi.
Batı dillerinden Türkçeye ilk çevrilen eser 1895’te
Descartes
’ten
İbrahim Efendi
’nin çevirdiği
Ulumda Taharri ve Hakikate Dair Usul Hakkında Nutuk
’tur. İlk pozitivist
Beşir Fuat
1887’de intihar etmiştir.
Abdülhamit
döneminde
Jön Türkler
Batı felsefesini uyarlamaya çalıştılar.
Ahmet Rıza
ve
Abdullah Cevdet
, materyalist felsefe üzerine yazdılar. Meşrutiyetle birlikte gelen özgürlük ortamında ortaya çıkan Türkçü, İslamcı ve Batıcı düşünce akımları bu dönemde zengin düşünce ürünleri ortaya koydular. Maddeci, ruhçu, ahlakçı, ateist, Freudçu, enerjetik, Kantçı, sezgici, milliyetçi düşüncelerin temsilcileri
Ahmet Şuayp
,
Suphi Ethem
,
Rıza Tevfik
,
Baha Tevfik
,
Celal Nuri
,
Filibeli Ahmet
,
Ziya Gökalp
,
Mustafa Şekip
,
Ahmet Naim
,
Ahmet Hilmi
,
Salih Zeki
,
İsmayıl Hakkı
,
İsmail Fenni
,
İsmail Hakkı İzmirli
,
Mehmet İzzet
,
Mehmet Ali Ayni
,
Mehmet Emin Erişirgil
’di. Adında felsefe geçen dergiler çıktı:
Felsefe
,
Felsefe Mecmuası
,
Yeni Felsefe Mecmuası
,
Ceridei Felsefiye
,
Felsefe Istılahatı Mecmuası
,
Felsefe ve İçtimaiyat Mecmuası
. Türk felsefecileri İslam ile Batı düşüncesi arasında kalmışlığın sorunlarını irdelediler. Felsefe sorunları
din
ve
çağdaşlaşma
tartışması temelindeydi.
Cumhuriyetten sonra yayımlanan ilk felsefe dergisi
Felsefe ve İçtimaiyat Mecmuası
’dır (1927). Kurucuları
Mehmet Servet
ile
Hilmi Ziya
’dır.
Kadrocular
bir siyaset felsefesi geliştirmeye çalıştılar. Türk felsefesi gelişirken, Anadolu felsefesi olarak
Sabahattin Eyüboğlu
,
Azra Erhat
,
Cevat Şakir
’le ortaya çıktı,
hümanizm
gelişti. Nazilerden kaçarak Türkiye’ye gelen bilginlerden
Ernst Von Aster
felsefe tarihi dersleri verdi.
Macit Gökberk
,
Halil Vehbi
,
Mazhar Şevket
,
Nusret Hızır
,
Haydar Rıfat
,
Ziyaeddin Fahri
,
Nermi Uygur
,
Takiyettin Mengüşoğlu
,
Bedia Akarsu
,
Hüseyin Batuhan
,
Önay Sözer
,
Cemil Meriç
,
Erol Güngör
,
Teoman Durali
,
İsmail Tunalı
,
Necla Arat
,
Mazhar Şevket
,
Ioanna Kuçuradi
,
Suut Kemal
,
Afşar Timuçin
,
Orhan Hançerlioğlu
,
Selahattin Hilav
,
Bedrettin Cömert
yeni akımları tanıttılar. Demokrasi döneminde
Marksist
felsefenin bütün klasikleri tercüme edildi,
Varoluşçuluk
, yeni
pozitivizm
, yeni
Hegelcilik
, yeni
Kantçılık
ve
postmodern
filozofların eserleri Türkçeye kazandırıldı. Son yıllarda liberal felsefenin temsilcileri de Türkçeye çevrildi. Cumhuriyetin ilk döneminde Felsefe Cemiyeti, Felsefe Yıllığı, Felsefe Derneği kuruldu. 1974’de kurulan Felsefe Kurumu, 1979’da Türkiye Felsefe Kurumu adını almıştır. 1987’de Ankara’da bir dernek daha kurulmuştur: Felsefe Derneği. Adı Türk Felsefe Derneği olmuştur. Başta İstanbul, Marmara, Ankara, Hacettepe ve ODTÜ üniversitelerinde Felsefe Bölümlerinde akademik çalışmalar yapılmıştır.
Kaynak
BEĞEN
Paylaş
Paylaş
Cevapla
Kapat
Saat: 22:55
Hoş Geldiniz Ziyaretçi
Ücretsiz
üye olarak sohbete ve
forumlarımıza katılabilirsiniz.
Üye olmak için lütfen
tıklayınız
.
Son Mesajlar
Yenile
Yükleniyor...