Arama


Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
25 Aralık 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Medya Araçları, Bu Araçların Tarihsel Gelişimi ve Temel Özellikleri

2.1. Medya Araçları

Kitle iletişim; iletinin kitle iletişim araçları (gazete, dergi, radyo, televizyon,
sinema ve kitap gibi) aracılığıyla geniş ve bilinmeyen kitleye (dinleyici, izleyici,
okuyucuya) iletilmesidir. Kitle iletişiminin birçok avantajı ve dezavantajı vardır.
Örneğin kitle iletişim araçları sayesinde düşüncenizi, fikrinizi, haberinizi çok kısa bir
süre içerisinde geniş kitlelere ulaştırabilirsiniz. Kitle iletişim araçlarının bir iletiyi
geniş kitlelere yayma özelliği kuskusuz bu araçların en büyük özelliğidir. Buna karşın
yayınlanan / yayımlanan iletinin bireyler üzerindeki etkinliği ne yazık ki yüz yüze
iletişim ya da kişiler arası iletişim kadar etkin değildir.
Kille iletişim aracı dendiğinde aklımıza ilk gelen, gazete, dergi, kitap gibi yazılı;
radyo gibi işitsel; televizyon, sinema gibi işitsel-görsel; internet gibi işitsel-görsel ve
yazılı iletişim araçlarıdır. Elbette bunlar dışında da resim, tiyatro gibi kitle iletişim
araçları da vardır.
İlk kitle iletişim aracı, ilk çağ uygarlıklarından Roma ve Mısırda da yaygın bir
şekilde kullanılan gazetedir. ilk kitle iletişim aracı olan gazetenin iletisi okur-yazarlıkla
sınırlıydı. Uzun yıllar iktidarını sürdüren gazete iletişim teknolojilerindeki gelişme
sayesinde verini radyoya bırakmak zorunda kaldı. Radyo; radyo dalgaları vasıtasıyla
sınırları ortadan kaldırarak geniş hedef kitlelere ulaştı. Radyoda ki ileti yalnızca okuma-
yazma bilen elit bir kesime değil, okuma yazma bilmeyenlere de hitap eder. Radyo
sayesinde sizden kilometrelerce uzakta olan insanlara fikrinizi, haberinizi rahatlıkla
ulaştırabilirsiniz. Gazetenin, mekana bağımlılığını, radyo sınırlı olarak ortadan kaldırdı.
Radyonun iktidarı, görsel ve işitsel iletişim aracı olan televizyonla kısa sürede sona erdi.
Böylelikle Neil Postmanın Televizyon Öldüren Eğlence adlı kitabında da belirttiği
gibi insanoğlu yaşamını sürdürmesi için kendisine gereken birebir bilgiler, haberler
dışında haritada yerini adını bile bilmediği, devletler, kültürler ve insanlar hakkında
geniş ve yoğun bir enformasyon sağanağı altında kaldılar. Böylelikle uzaklar bize
yakınlaşırken, aynı evdeki bireylerin farklı odalarda farklı kanalları izlemesiyle,
yakınlar birbirinden uzaklaştı.

Kitle iletişim araçlarının farklı özellikleri olmasına rağmen, hepsinin birleştiği
ortak bir nokta vardır. Bu da, kitle iletişim araçlarının “yayma özelliğidir. Kitle iletişim
araçları, bir haberi, fikri, düşünceyi, duyguyu yazı, resim görüntü veya ses olarak
çoğaltmak suretiyle aynı mesajı anonim nitelikteki kitleye ulaştıran teknik araçlardır.
Böylece insanlar etrafında, yakınlarında ya da uzaklarında meydana gelen olaylar ve
gelişmeler hakkında bilgi sahibi olabilirler.

2.2. Medya Araçlarının Tarihsel Gelişimi
Kitle iletişim araçlarının özellikle de gazetenin miladı çok eskilere gitmesine
karşın; genel anlamda kitle iletişim araçları teknolojisindeki bilimsel gelişmeler birkaç
yüzyıl öncesine dayanmaktadır. Televizyonun, internetin, cep telefonunun kullanımı
diğer kitle iletişim araçlarına nazaran çok yenidir. Asıl şaşırtıcı olan da bu araçların bu
kadar genç nesil iletişim araçları olmalarına karşın yaşamımızın vazgeçilmezleri arasına
bu kadar kısa bir süre içerisinde girebilmeleridir. Artık hiçbirimiz cep telefonsuz
internetsiz, bilgisayarsız, televizyonsuz bir yaşam düşünemiyoruz. Basın aracı olan
gazete ile başlayan bu gelişim 20. yüzyıl içinde hızlanarak toplumları çok derinden
etkileyecek boyutlara ulaştı.

2.2.1. Gazete

Gazetenin tarihsel gelişimine bakıldığında ilk gazetenin Mısır’da ortaya çıktığı
görülür. Mısır tarihini inceleyenler, M.Ö. 1750 yılında 3. Thoumes döneminde resmi bir
gazetenin yayınlandığını belirtmektedir. 3. Thoumes’den günümüze gelene kadar eski
Roma, Avrupa ve daha dünyanın birçok yerinde pek çok gazetede yayınlandı.

Gerek eski Mısırda gerekse Romada yapılan şey yazılı haberleşmeydi. Y
Quo vadis?