Arama

Sanayi kolları nelerdir? - Tek Mesaj #3

MeLL - avatarı
MeLL
Ziyaretçi
19 Şubat 2009       Mesaj #3
MeLL - avatarı
Ziyaretçi
HİZMET SEKTÖRÜ FİRMALARI

Araştırma Şirketleri
Asansör ve Bakım Hizmetleri
Düğün Organizasyonları
Güvenlik Şirketleri
Eğitim Hizmetleri
Otomobil-Araç-Makina Kiralama
Sigorta Şirketleri
Çocuk Bakıcısı Dadı
Eğlence
Haşere Mücadele Firmaları
Marka/Kalite ve Standart
Reklam ve Halkla İlişkiler
Tercüme Hizmetleri
Danışmanlık
Konut Yönetim Hizmetleri
Mimarlık
Sağlık Hizmetleri
Emlak
Mankenlik Ajansları
Mühendislik Hizmetleri
Sosyal Hizmetler
Temizlik Şirketleri


Alıntı

HİZMET SEKTÖRÜNÜN KAPSAMA ALANI

“Mamul” nedir? “Hizmet” nedir?”


Mamul kavramı fiziksel nesnelerle birlikte; hizmetleri, hadiseleri, fikirleri, şahısları, organizasyonları içeren çok kapsamlı bir tanımdır. Mamullerin en belirgin özellikleri stil, biçim, renk ve fiyattır. Bunların yanında özellikle son yıllarda revaç bulan marka, ambalaj, dekorasyon ve satış sonrası hizmetler de piyasada rekabeti hızlandıran mamul özelliklerindendir.
Mamul’ün tanımına karşılık “hizmet” kavramıyla ilgili olarak hizmete özgü nitelikleri yansıtması açısından herkesçe özümsenen genel bir hizmet tanımına rastlanılmamaktadır.Temel özellikleri açısından hizmetler; fiziksel varlığa sahip olmama, türdeş olmama, üretim ve tüketimin aynı anda gerçekleşmesi ve stoklanamaması olarak sıralanabilir.



Hizmet sunumu nasıl olmalıdır?

Gece su içmek istediğinizde tüm muslukları açmanıza gerek yoktur. Size ihtiyacınız olan bir bardak su yetecektir. Şüphesiz, birçok insan gibi siz de kötü hizmet alımı nedeniyle hoş olmayan anılara sahipsinizdir. Örneğin; büyük bir otelde, ilk defa kullanacağınız bir elektronik cihaz bulunmakta ancak kullanım klavuzu yer almamaktadır. Üstelik gecenin bir saati deneme yanılma yoluyla çözüme ulaşma gibi bir zorunluluğunuz da olmadığından inanılmaz derecede sinir bozukluğu ve memnuniyetsizlik içerisinde uykuya dalarsınız. Oysa işletmeler bu tip hizmetleri sunmayı taahhüt ederler. Siz de bu hizmetleri alacağınızı umarak hayatınızı ona göre planlamaktasınızdır. Ama sonuçta bir hüsran ve hayal kırıklığı olmaktadır. Hizmet sunan şirketler kalitelerini beklenen seviyenin üstünde sürekli ve güvenilir olarak sunmalıdırlar. Restorantlar, oteller, havayolu şirketleri, hastaneler, bankalar müşteri kazanma ve kazanılan müşterileri ellerinde tutabilme konusunda bu tarz sorunlar yaşamaktaldırlar.




“Hizmet Ekonomisi” günümüz dünyasında yerini sağlamlaştırıyor.

Oysa günümüzde artık müşterilere sunulan ürünlerin fiziki özelliklerinin yanında, müşteri ilişkilerinin de çok büyük önem kazandığı yeni bir ekonomik düzeni; “Hizmet Ekonomisi” devrini yaşamaktayız. İşte bu durumda dikkat edilmesi gereken nokta; tüm dünyada ve ülkemizde çok hızlı bir değişim sürecinin gerçekleştiğidir. Teknolojik gelişmeler ve iletişim teknolojilerinde yaşanan yenilikler üretimi artık problem olmaktan çıkarmıştır. Globalleşen dünyamızda uzaklıklar ve sınırlar ortadan kalkmıştır. Yaşanan bu sürecte, iktisadi gelişmede üretimden hizmet sektörüne doğru yöneliş olmuştur. Dünya savaşları sonrasında büyük değişim ve gelişim gösteren hizmet sektörünün dünya coğrafyasındaki ağırlığı gelişmiş ülke olma kriteri sayılmaktadır. Amerika, Avrupa vb. ülkelerde toplam işgücünün ,hiç de azımsanmayacak şekilde, dörtte üçlük oranı hizmet sektöründe istihdam edilmektedir. Hizmet sektörünün büyümesi ve gelişmesi beraberinde bankacılıktan restoran işletmeciliğine, pazarlama-satıştan turizm ve eğlenceye, eğitim, kültür ve sanattan ulaştırma ve haberleşmeye kadar çok geniş ve çeşitli alanlarda kendine yeni talepler doğurmaktadır. Müşterilerin ihtiyaçlarındaki gelişme ve değişmeleri öngörmek, sözkonusu değişme ve gelişmelere göre verilen hizmetlere yön vermek olarak adlandırabileceğimiz pazarlamanın önemi de globalleşmenin doğurduğu sert rekabet ortamında hızla artmaktadır.




Buna karşılık hizmet pazarlamasının yanında hizmet sektörünün kapsadığı alanları nasıl belirleriz?

Herhangi bir mal üretmeyen, üretilmiş bir mamulü veya yarı mamulü tüketiciye ulaştırma faaliyeti gerçekleştiren tüm firmaları ticari firmalar olarak nitelendirmek mümkündür. Bu firmaların içerisinde hangileri hizmet sektörü kapsamına girer? Mamul ya da pazarlanmadığı halde sadece hizmet satan firmalarla birlikte düşündüğümüzde bu kapsam nasıl bir hal bulmaktadır? Hangi firma gıda sektöründe yer almaktadır? Gıda sektöründe büyük müşteri kitlesine hitap eden bir marketler zinciri aynı zamanda hizmet sektöründe düşünülemez mi? Kaçımız günlük alış verişten dönerken , “Oh be! Çok güzel ürünler aldık”, derken aynı zamanda alışveriş yapılan yerlerde bizlere sunulan hizmetlerden de son derece memnun kalıyoruz? Bu soruların cevaplarını verdiğimizde göreceğiz ki hizmet sektörünün sınırları sadece hizmet pazarlaması yapan firmalarla sınırlı değildir.








Alıntı


Hizmet Sektörü için Türkiye ne yapmalı?

Hizmet sektörünün gelişimi, toplumların yapısal değişimleri ile orantılı olarak değişim göstermiştir. Tarım toplumunda gelir üretimi; toprak, emek ve sermayeye bağlı iken, bu fonksiyon sanayi toplumunda emek ve sermayeye dönüşmüş; bilgi toplumunda ise emeğin yerini bilgi almıştır. Sonuç olarak 21.yüzyılda değer ve fark yaratmak bilgi ve sermaye ile olabilmektedir. Yani,
Bilgi=b
Sermaye=s
Gelir=g
G=f(b,s) olmuştur.
İşte hizmet sektörü de 20. yüzyılın sonlarından başlayarak 21. yüzyılda hızlı bir şekilde bilgi toplumunun gereğini yerine getirebilmek için gelişmekte ve farklılaşmaktadır.
Artık Dünyada çimento, demir, tarım, tekstil ve giyim ile uğraşan ülkeler az gelişmiş ülkeler olarak anılmaktadır. İlaç, elektronik üretimi, makine imalatı ve gemi inşası gelişmekte olan ülkelerin işleri iken, bilgi toplumunun gereğini yerine getirenler ve dolayısıyla ürettikleri know how, savaş uçağı, yolcu uçağı, kontrol sistemleri, silah sanayi ve bilgisayar programcılığı ise direkt hizmet sektörünün gelecekteki en fazla gelir elde edebilecekleri alanların başında gelmektedir.
Aslında hizmet sektörü, bilgiyi farklılaştırarak yeni ürünler, servisler üretebilmektir.
Amerika'da son yıllarda açılan bölümler arasında dikkati çeken bir program var. Bu programın adı, Servis Bilimleri Yönetimi ve Mühendisliği. Dünyada yapılan ticaretin % 60'ını hizmet sektöründe bulunan ticaret kolları meydana getirmektedir. Bu da dünya genelinde bu alanın disiplinli bir şekilde lisans programı haline getirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu bölümünde, başta matematiksel hesaplamalar, şirketlere katma değer yaratabilecek alanlar, şirketlerin taleplerine göre çözümler üretebilme ve yüksek verimlilik hesaplamaları yapabilecek danışmanlık alanlarını doğurmaktadır.




Ülkemizde de bu gibi çalışmaların Teknoloji Ticaretleştirme Enstitüleri kurularak veya ticaret odalarının, derneklerinin desteği ile şirketlerle iç içe yaşayan akademik ortamlar yaratılmalıdır. Şimdilerde % 60'larda olan hizmet sektörü payı her geçen gün ticaret dünyası içindeki payı ilerlemekte, ülkeler için hele de Türkiye gibi, yılda 700 bin kişinin üniversitelerden mezun olduğu bir ülke için en az yılda 100 bin girişimciyi yaratmanın zorunluluğu olduğu bir ekonomide düzenli, disiplinli bir yapılanmanın zamanı geldi ve hatta geçmektedir.
Yazıma son verirken, hizmet sektörünün Türkiye için dünya ekonomileri içinde ilk 10'a girmesi için bir şans oluştururken, aynı zamanda da dezavantajda meydana getirebilmektedir. Türkiye'nin bu alanda, geçmiş yıllarda olduğu gibi sanayi devrimi tam manasıyla yapamaması gibi bir çalışma ortaya koyması, şu anda elimizde bulunan avantajı harcamamız anlamına gelir. Çünkü son 50 yıllık Türkiye'nin dünyaya açıklık grafiğine ve ülkemizde bulunan üç ana sektörün gelişimine bakarsak, ülkemizin gerçek manada ciddi bir altyapısı olan bir çalışma ile ciddi başarılar yakalayacağına işarettir.