Üye Ol
Giriş
Hoş geldiniz
Misafir
Son ziyaretiniz:
12:35, 1 Dakika Önce
MsXLabs Üye Girişi
Beni hatırla
Şifremi unuttum?
Giriş Yap
Ana Sayfa
Forumlar
Soru-Cevap
Tüm Sorular
Cevaplanmışlar
Yeni Soru Sor
Günlükler
Son Mesajlar
Kısayollar
Üye Listesi
Üye Arama
Üye Albümleri
Bugünün Mesajları
Forum BB Kodları
Your browser can not hear *giggles*...
Your browser can not hear *giggles*...
Sayfaya Git...
Pazartesi, 08 Aralık 2025 - 12:37
Arama
MaviKaranlık Forum
Sanat Akımları - Jugendstil (Genç Üslup)
-
Tek Mesaj #1
ThinkerBeLL
VIP
VIP Üye
21 Mart 2009
Mesaj
#1
VIP
VIP Üye
Jugendstil
(Genç Üslup)
Almanya’da Art Nouveau, popüler dergi Jugend’den (1896-1914) alınan isimle Jugendstill (Genç Üslup) diye adlandırılıyordu. İngiliz Sanatlar ve Zanaatlar tasarımlarından türetilen bir çiçeksi temsili üslup olan ve Belçikalı Henry Van de Velde’nin etkisiyle 1900’den sonra geliştirilen daha soyut çizgideki Jugendstil’de iki ayrı eğilim vardı. Bu hareket, Jugend Pan (1895-1900) 1896 da kurulan Simplicissmus ve 1897’de kurulan Dekorative Kunst ile Deutsche Kunst and Dekoration gibi hem güzel sanatları hem de uygulamalı sanatları takip eden çeşitli yeni yayınlarca benimsenip popülerleştirilmişti. Bunu zengin sanayicilerle aristokrasinin desteği izledi ve bu sayede Jugendstil, grafik sanatlardan mimarlığa ve uygulamalı sanatlara yayıldı.
Çiçeksi üslup genel olarak duygusal ve natüralistti, doğal formlara ve halk temalarına dayanıyordu. Bunun ilk örneklerinden birisi, Münih’te yaşayan heykeltıraş
Hermann Obrist’in (1836-1927) işlemeli goblenidir. Onun duvara asılan ve hareketli, kıvrılarak akan bir çiçeği resmeden Cyclaymen’i (1892-1894), bir eleştirmene “bir kamçı şaklamasının doğurduğu ani şiddetli kavisler’i hatırlatmıştı. Çiçeksi üslubun başka bir savunucusu, pek çok Art Nouveau uygulamacısı gibi, ressam olmak üzere eğitim almış olup Eckmann’dı. Eckmann, Pan ve Jugend gibi etkili yayınlar için kendi imzasını taşıyan kaligrafi üslubuyla çeşitli illüstrasyonlar çizmekteydi.
Hepsi orada yaşayan Obrist, Eckmann, Auguste Endell (1871-1925), Richard Riemerschmid
(1868- 1957),
Bernhard Pankok (1872-1943) ve Bruna Paul’le (1874-1968) birlikte yüzyılın başında Jugendstil’in esas merkezi Münih’ti.
Jugendstil, endüstriyel tasarıma ve uygulamalı sanatlara ilginin artışı ile uluslar arası piyasada rekabet edebilmek için Alman ürünlerini geliştirme arzusunu birleştirmişti. Yüksek tasarım standartlarında ve amaca uygunluk ve düzgün yapı anlayışlarında İngiliz Sanatlar ve Zanaatlar hareketini örnek alıyorlardı. Alman tasarımcılar toplu üretimi reddetmeseler de, geliştirilmekte olan yeni teknolojilere uygun tasarımların peşindeydiler. Bu da İngiliz muadillerinden daha az süslemeli, ürünleri daha çok insana ulaştıran basitleştirilmiş, işlevsel tasarımlar ortaya çıkmasını sağlıyordu. Bu fikirleri benimseyen Vereinigte Werkstatten für Kunst und Handwerk (Birleşik Sanat ve Elişleri Atölyeleri) Münih’te 1897 ‘de kurulmuştu. Kurucu üyeler Obrist, Endell, Riemerschmid, Pankok, Paul ve Peter Bahrens (1869-1940) gibi tasarımcılar tasarımlarını üretenlerle yakın işbirliği halinde çalışmakla birlikte, İngiltere’deki uygulamada olduğu gibi tasarımları fiilen kendileri üretmiyorlardı.
Aynı yıl Van de Velde’ nin çeşitli iç tasarımları Dresden Uygulamalı Sanatlar Sergisi’nde yer aldı. Velde’nin mobilya tasarımına özgün, kıvrımlı yaklaşımı büyük hayranlık toplamış
ve
Alman sanat eleştirmeni
Pan’ın
kurucusu olan ve ondan büro mobilyaları sipariş eden Julius Meier-Graefe’nin de desteğini kazanmıştı. Van de Velde’nın Almanya’daki popülaritesi arttıkça aldığı siparişler de çoğalacaktı: ayrıca Berlin’e yerleştikten sonra ülkenin her tarafında konferanslara çağrılır oldu.
O sıralarda çiçeksi üslubun daha soyut, geometrik bir tarza dönüşmesi Endell, Obrist ve Behrens’in çalışmalarıyla gerçekleşiyordu. Endell’in Münih’teki bir fotoğraf stüdyosu olan Atelier Elvira (1897-1898) ıçin yaptığı tasarımlar, daha sonra Naziler’ce “dejenere sanat”ın ürünleri sayılıp yok edildi.
Art Nouveau eserlerinin çoğunda görülen kamçıvari çizgilerle bitki ve hayvan motifleri soyutlaşmış ve sonuçta neredeyse gerçeküstü bir niteliğe bürünmüştü. Behrens’in 1898 tarihli posteri
The Kiss
benzer bir doğrultudaydı: onun kıvrak ve akıcı öğeleri basitleştirilerek organik, süslü, modernist bır üslup yaratılmasına katkıda bulunuyordu.
Yeni yüzyıla girilirken Münih grubu dağıldı ve sanatçılar Berlin, Weimar ve Darmstadt’a gittiler. Ülkenin her tarafında, bilhassa Riemerschmid’in makine yapımı bir mobilya çizgisi geliştirdiği Dresden’de ve I897’de, kurucusu Aleksander Koch’un zanaatkarlığa ve sanatların birleştirilmesine geri dönüş çağrısı yaptığı
Deutsche Kunst und Dekoration’
un kurulduğu Darmstadt’ta çeşitli atölyeler açıldı.
Modern Çağda Sanat, Amy Dempsey, Çeviri: Osman Akınhay, Akbank Yayınları
Kaynak
BEĞEN
Paylaş
Paylaş
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Cevapla
Kapat
Saat: 12:37
Hoş Geldiniz Ziyaretçi
Ücretsiz
üye olarak sohbete ve
forumlarımıza katılabilirsiniz.
Üye olmak için lütfen
tıklayınız
.
Son Mesajlar
Yenile
Yükleniyor...