Arama


SEDEPH - avatarı
SEDEPH
Ziyaretçi
27 Mart 2009       Mesaj #4
SEDEPH - avatarı
Ziyaretçi
Meslek Standardları Komisyonu (MSK)

Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza)

Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza), kendi başına ve belirli bir süre içerisinde hasar ile ilgili hazırlıkları yaparak, hasar tespiti ve ekspertiz raporunu hazırlama işlemlerini yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.

ÖNSÖZ

Ülkemizde son yıllarda yapılan bütün çalışmalarda Türk ekonomisinin uluslararası rekabet gücünün artırılması ve başta Gümrük Birliği olmak üzere Avrupa Birliği ile bütünleşme süreci hedeflenmiştir. 1990’lı yıllarda yaşanan hızlı küreselleşme süreci, giderek artan teknolojik yenilikler ve uluslararası pazarlardan pay kapma yarışları, ülkelerin insan kaynaklarını geliştirmeye yönelmesine neden olmuştur. Çalışanların iş değiştirme ve iş bulma yeteneğiyle doğrudan ilgili olarak işgücü hareketliliğinin artırılması, işgücü piyasasının şeffaflaştırılması ve verimliliğin artırılması istihdamla ilgili her türlü girişimde öne çıkmaktadır. Çalışma yaşamının istediği ve ihtiyaç duyduğu insanların niteliklerinin tanımlanmasında, iş yaşamınca geliştirilen ve benimsenen meslek standardları büyük önem taşımaktadır. Bu standardlara uygun insan yetiştirilmesi ve istihdamı ise ancak meslek standardları hazırlandıktan sonra gerçekleştirilebilecektir.

Ülkemizde meslek standardları ve belgelendirmeye ilişkin en geniş kapsamlı girişim, “İstihdam ve Eğitim Projesi” kapsamında,Devlet, işçi ve işveren kesimini temsil eden kuruluşlarınoluşturduğu Meslek Standardları Komisyonu (MSK) tarafından yürütülmektedir. Bu komisyonda: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (ÇSGB), İş ve İşçi Bulma Kurumu (İİBK), Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK), Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu (TİSK), Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK-İŞ) ile gözlemci üye olarak Mesleki Eğitim ve Küçük Sanayi Destekleme Vakfı (MEKSA) temsilcileri bulunmaktadır. Teknik çalışmalar MSK’nun kararları doğrultusunda, uygulama birimi olan Araştırma ve Teknik Hizmetler Birimi (ATHB) tarafından, Almanya’da faaliyet gösteren Federal Mesleki Eğitim Kurumu (BIBB)’nun teknik yardımları ile yürütülmektedir.

Elinizdeki bu standard, ülkemizde istihdam ve eğitim arasında sağlam köprüler kurmak, istihdamı geliştirmek amacıyla oluşturulan “İstihdam ve Eğitim Projesi”nin sekiz bölümünden biri olan Meslek Standardları ve Belgelendirme Sistemi bölümü çalışmaları çerçevesinde hazırlanmıştır. Sözkonusu standard, Sigorta Eksperliği (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza) meslek dalında 3. seviyede çalışan bir kişinin yapması gereken görev ve işlemler ile sahip olması gereken genel bilgi ve becerileri göstermektedir. Bu alanda bizzat faaliyet gösteren kişilerden oluşan bir çalışma grubu tarafından, iki gün süren teknik çalışma sonunda oluşturulmuştur. Sözkonusu grubu oluşturan kişiler, ülkemizde faaliyet gösteren değişik büyüklükteki (küçük-orta-büyük) işletmelerden MSK/ATHB kanalıyla davet edilerek bir araya getirilmiştir. Bu standard daha sonra MSK tarafından önerilen ilgili kuruluşlara gönderilmiş ve görüşleri alınmıştır. Meslek Standardları ve Belgelendirme çalışmalarımıza teknik elemanlarını göndermek suretiyle destek veren işletmelere ve değerli bilgilerini bizlerle paylaşan ve elinizdeki bu standardı hazırlamamıza yardım eden; Sayın Ertuğrul Muhsin SARIYOL (Ersa Sigorta Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti.), Sayın Aydın Aygın DARICALI (İstanbul Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti.), Sayın Ferit ŞAHİN (Sakarya Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti.), Sayın Oğuz Vasıf İPKİN (Sürmeli Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti.), Sayın Ümit Nadir ALTIN (Nadirler Ltd. Şti.), Sayın Mehmet Kutlay SARAÇOĞLU (Serbest), ve ayrıca, hazırlanan meslek standardına değerli görüşleri ile katkıda bulunan başta MSK üyesi kuruluşlar ve alt teşkilatları olmak üzere, ilgili tüm kuruluşlara teşekkür ediyoruz.

Meslek Standardı geliştirme çalışmalarımızı daha sonra sınav ve belgelendirme sistemi oluşturma faaliyetleri izleyecektir. Ülkemizde istihdamın geliştirilmesine önemli katkılar yapacağına inandığımız bu çalışmanın, bu yolda yapılacak başka çalışmalara ışık tutmasını, yeni girişimlere vesile olmasını diliyoruz.



Mustafa DEMİREZEN
Meslek Standardları Komisyonu Başkanı
DPT İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi Dairesi Başkanı




İÇİNDEKİLER


I. Meslek Standardı


II. Unvan ve Tanımı


III. Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza)'nin Yaptığı Görev ve İşlemler

IV. Genel Olarak Kullanılan Araç, Gereç ve Ekipmanlar


V. Genel Bilgi ve Beceriler


VI. Genel Tutum ve Davranışlar


VII. Uluslararası Standard Meslek Sınıflandırma Sistemi (ISCO-88)
ile Karşılaştırma

VIII. Avrupa Birliği’nce Ortak Kabul Gören Meslek Profilleri

ile Karşılaştırma

IX. Mesleğin Bugünkü Durumu ve Gelecekteki Eğilimler


IX.I. Türk İşgücü Piyasasında
IX.II. Avrupa Birliği’nde

X. MSK Yeterlilik Belgesi Nasıl Alınır?






I. MESLEK STANDARDI

Meslek Standardı Nedir?

Meslek Standardı, bir mesleğin gereklerinin kabul edilebilir standardlarda yerine getirilebilmesi için ihtiyaç duyulan asgari bilgi, beceri, tutum ve davranışları gösteren normlardır. Meslek standardları ayrıca, başta çalışanlar, eğitimciler ve işverenler olmak üzere, ilgili bütün kesimlere, bir mesleğin başarı ile yürütülebilmesi için gerekli olan nitelikler ve o meslekte yeterlilik belgesi alabilmek için yapılacak sınavlarda aranacak ölçme ve değerlendirme kriterleri hakkında fikir vermektedir.

Bir Meslek Standardı genel olarak aşağıdaki hususları içermektedir:

·standardın hazırlandığı seviye için yaygın olarak kullanılan mesleki unvan ve tanım,
·bir mesleğin gereklerini uygun olarak yerine getirmek için kişinin yapması gereken görev ve işlemler,
·genel olarak kullanılan araç-gereç ve ekipmanlar,
·bir mesleğin gereklerini uygun şekilde yerine getirebilmek için kişinin sahip olması gereken genel bilgi ve beceriler ile tutum ve davranışlar,
·mesleğin uzmanlık dalları ile birlikte mevcut durumu ve gelecekte göstereceği eğilimler.

Meslek Standardına Neden İhtiyaç Duyuluyor?

Meslek Standardı hazırlanmasının başlıca amaçları:

·işgücü piyasasında, belirli bir meslekte istihdam edilebilmek için işgücünde aranan mesleki yeterlilikleri ortaya koymak,
·işgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu mesleki yeterlilikleri ortaya koyarak, eğitim programcılarına müfredat hazırlamada yardımcı olmak,
·kişilerin, sözkonusu mesleki yeterliliklerle donatılmasına yönelik olarak sunulan mesleki eğitim, meslek değiştirme, mesleki ilerleme vb. eğitim hizmetlerine destek vermek,
·eğitim ile işyaşamı arasında sağlam köprüler kurularak, işyaşamının eğitime ilgi, katılım ve katkısını artırmak,
·iş değiştirme ve işe yerleştirme faaliyetlerine yardımcı olmak,
·Türk ekonomisinin uluslararası rekabet gücünün, nitelikli işgücü ile desteklenmesine yardımcı olmak,
·uluslararası normlara uygun, saygın ve güvenilir bir sınav ve belgelendirme sisteminin kurulmasına yardımcı olmak,
·bütün kesimlerce kabul gören mesleki yeterlilik belgelerine sahip işgücünün sayı ve oranını artırmak,
·mesleki yeterlilik belgelerine sahip işgücü istihdamının yaygınlaştırılmasıyla tüketiciye daha kaliteli mal ve hizmet sunulmasına destek vermek,
·mesleki yeterlilik belgesi sahibi nitelikli işgücü hareketliliğini artırmak, ve
·uzun vadede işsizliğin azaltılmasına ve istihdamın geliştirilmesine katkıda bulunmaktır.

Meslek Standardı Nasıl Hazırlanıyor ?

Meslek Standardları, MSK’nun uygulama birimi olan ATHB (Araştırma ve Teknik Hizmetler Birimi) tarafından çalışma yaşamını temsil eden çeşitli büyüklükteki (küçük, orta, büyük) işyerlerinden gelen ve bizzat alanda çalışan meslek uzmanları ile sıkı bir işbirliği içinde hazırlanmaktadır. Hazırlanan meslek standardı daha sonra, MSK tarafından önerilen ilgili kuruluşlara gönderilmekte ve görüşleri alınmaktadır. MSK tarafından onaylandıktan sonra ise ilgili tüm tarafların kullanımına sunulmaktadır. Meslek Standardları hazırlanırken, bir yandan Türk işgücü piyasasının ve ekonomisinin gereklilikleri yansıtılmaya çalışılmakta, öte yandan uluslararası gelişmelerin de gözden uzak tutulmamasına çaba gösterilmektedir. Standard hazırlama çalışmalarında, gerek ülke içi gerekse uluslararası alanda yapılmış çalışmalardan, kaydedilmiş gelişmelerden yararlanılmaktadır. Elinizdeki standardın VII’nci ve VIII’nci bölümlerinde uluslararası meslek sistemleri ile karşılaştırma yapılmıştır.


Meslek Standardları genel olarak üç ayrı seviye (1, 2, 3) gözönüne
alınarak hazırlanmaktadır

Seviye 1: Bu seviyede çalışan kişi, mesleğin gerektirdiği rutin ve basit görev ve işlemleri yapabilir.

Seviye 2: Bu seviyede çalışan kişi, geniş veya dar bir meslek alanında, o mesleğin gerektirdiği bir kısmı rutin olmayan ve kompleks nitelikli görev ve işlemleri yapabilir. Bu görev ve işlemleri yerine getirirken bireysel sorumluluk alabilir ya da başkaları ile işbirliği içinde çalışabilir.

Seviye 3: Bu seviyede çalışan kişi, geniş veya dar bir meslek alanında, o mesleğin gerektirdiği çoğunlukla rutin olmayan ve kompleks nitelikli görev ve işlemleri değişik koşullarda yapabilir. Bu görev ve işlemleri yerine getirirken önemli ölçüde sorumluluk alabilir ve kendi başına karar verebilir. Çoğunlukla yanında çalışanları yönlendirir ve denetler.

Elinizdeki meslek standardı 3. seviyedeki bir Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza) için hazırlanmıştır.


II. UNVAN VE TANIMI

Unvan: Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza) (Seviye 3)

Tanım: Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza), kendi başına ve belirli bir süre içerisinde hasar ile ilgili hazırlıkları yaparak, hasar tespiti ve ekspertiz raporunu hazırlama işlemlerini yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.



III. SİGORTA EKSPERİ (MOTORLU KARA TAŞITLARI-KAZA)'NİN YAPTIĞI GÖREV VE İŞLEMLER

Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza),işletmenin genel çalışma prensipleri doğrultusunda, araç, gereç ve ekipmanları etkin bir şekilde kullanarak, işçi sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma düzenlemelerine ve mesleğin verimlilik ve kalite gerekliliklerine uygun olarak, aşağıdaki görev ve işlemleri yerine getirir.


GÖREVLER
İŞLEMLER
A
İş Organizasyonu Yapmak
A01İş ihbarı almak
A02İş kayıtlarını tutmak
A03İlgili taraflar ile irtibat kurmak
A04İş programı yapmak
A05Milli reasuransa kayıt/rapor vermek
A06Ekspertiz raporu düzenlemek
A07Ekspertiz raporunu ilgililere iletmek
B
Hasar Tespiti Öncesi Hazırlıkları Yapmak
B01Hasar sahibine işlemler hakkında bilgi vermek
B02Hasar ile ilgili dokümanların hazırlanmasını sağlamak
B03Hasar ile ilgili dokümanları toplamak
B04Araç ile ilgili dokümanları kontrol etmek
B05Trafik kazası tesbit tutanağı/ifade ve görgü tutanağını kontrol etmek
B06Alkol raporu tutanağını kontrol etmek
B07Ağır taşıtlarda yük irsaliyesini/kantar fişlerini kontrol etmek
B08Kazaya neden olan aracın hasar fotoğraflarını temin etmek
C
Hasar Tesbiti Yapmak
C01Ekspertiz mahalline ulaşmak
C02Hasarlı aracın kimliğini tesbit etmek
C03Aracın genel durumunu kontrol etmek
C04Hasarlı kısımlarda meydana gelen izleri kontrol etmek
C05Hasarlı parçaları incelemek
C06Aracın periyodik bakım kartlarını kontrol etmek
C07Aracın mekanik aksamını kontrol etmek
C08Değiştirilecek parçaların listesini yapmak
C09Parçaların fiyat araştırmasını yapmak
C10İşçilik ücretini belirlemek
C11Aracın onarım süresini belirlemek
C12İlgili ile hasar tutarı mutabakat belgesi düzenlemek
D
Mesleki Gelişime İlişkin Faaliyetleri Yürütmek
D01Yardımcı elemanlara eğitim vermek
D02Meslekle ilgili toplantı, seminer vb. faaliyetlere katılmak
D03Meslekle ilgili yayınları, teknolojik gelişmeleri izlemek
D04Meslekle ilgili hizmetiçi eğitim, işbaşı eğitim vb. faaliyetlere katılmak




Aşağıda 4. 5. ve 6. bölümlerde yer alan listeler mesleğin geneli ile ilgili olup, mesleğin daha iyi anlaşılması için standarda dahil edilmiştir. Sözkonusu listeler alfabetik olarak hazırlanmış olup, bir işyerinden diğerine değişebilmektedir.


IV.GENEL OLARAK KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMANLAR

Araçlar, Makine ve Ekipmanlar

1.Bilgisayar
2.Cep telefonu
3.Databank
4.Faks
5.Fotoğraf makinesi
6.Fotokopi makinesi
7.Hesap makinesi
8.Telefon
9.Telefon fihristi
10.Ulaşım aracı
11.Video kamera
12.Yazıcı


Gereçler (Malzemeler)

1.İhbar fişi
2.Kaşe
3.Kırtasiye malzemeleri



V. GENEL BİLGİ VE BECERİLER

1.Araç, gereç ve ekipman bilgisi
2.Bilgisayar programları kullanım bilgisi
3.Daktilo/klavye kullanma yeteneği
4.Dinleme yeteneği
5.El becerisi
6.Görsel yetenek
7.İkna yeteneği
8.İletişim yeteneği
9.İnsan psikolojisi bilgisi
10.İşyeri çalışma prosedürleri bilgisi
11.Kalite kontrol prensipleri bilgisi
12.Karar verme yeteneği
13.Kayıt tutma yeteneği
14.Malzeme bilgisi
15.Malzeme katalogları/el kitapları bilgisi
16.Mekanik bilgisi
17.Mesleğe ilişkin yasal düzenlemeler bilgisi
18.Mesleki elekrik bilgisi
19.Mesleki elektronik bilgisi
20.Mesleki matematik bilgisi
21.Mesleki teknolojik gelişmelere ilişkin bilgi
22.Mesleki terim bilgisi
23.Öğrenme yeteneği
24.Organizasyon yeteneği
25.Problem çözme yeteneği
26.Standart ölçüler bilgisi
27.Temel muhasebe bilgisi
28.Yedek parça bilgisi


VI. GENEL TUTUM VE DAVRANIŞLAR (1)

1.Araştırıcı olmak
2.Detaylara özen göstermek
3.Dikkatli olmak
4.Dürüst olmak
5.Esnek çalışmaya yatkın olmak
6.Etkili ve güzel konuşmak
7.Güleryüzlü olmak
8.Güvenilir olmak
9.İş disiplinine sahip olmak
10.İyi niyetli olmak
11.Kararlı olmak
12.Meslek ahlakına sahip olmak
13.Sabırlı olmak
14.Sır saklamak
15.Sorumluluk sahibi olmak
16.Tarafsız olmak
17.Temiz olmaya özen göstermek
18.Titiz olmak
19.Uzlaşmacı olmak
20.Yeniliklere açık olmak
21.Zamanı iyi kullanmak


VII. ULUSLARARASI STANDARD MESLEK SINIFLANDIRMA SİSTEMİ
(ISCO-88) İLE KARŞILAŞTIRMA

Elinizdeki "Sigorta Eksperi (Motorlu Kara Taşıtları-Kaza) Meslek Standardı" ISCO-88 sınıflandırma sisteminde "Kıymet Biçiciler, Bilirkişiler ve Mezatçılar" ünite grubunda (Ana Grup 3, Alt-Ana Grup 34, Alt Grup 341 ve Ünite Grubu 3417) yer almaktadır.


VIII. AVRUPA BİRLİĞİ’NCE ORTAK KABUL GÖREN
MESLEK PROFİLLERİ İLE KARŞILAŞTIRMA

Avrupa Birliği’nce ortak kabul gören meslek profilleri, kısa adı CEDEFOP olan Avrupa Mesleki Eğitimi Geliştirme Merkezi tarafından hazırlanmaktadır. Ancak, sigota eksperliği (motorlu kara taşıtları-kaza) mesleği için hazırlanmış bir profil mevcut olmadığından karşılaştırma yapılamamıştır.


IX. MESLEĞİN BUGÜNKÜ DURUMU VE GELECEKTEKİ EĞİLİMLER

IX.I. Türk İşgücü Piyasasında

Sigorta eksperliği mesleği aşağıda sıralanan dört uzmanlık alanına ayrılmaktadır. Bunlar;

1. Tarım Sigortaları
2. Motorlu Kara Taşıtlarına İlişkin Kaza Sigortaları
3. Yangın, Mühendislik, Muhtelif Kara Sorumluluk Sigortaları
4. Nakliyat, Emtia, Tekne Sigortalarıdır.

Elinizdeki standard kapsamında sigorta eksperi (motorlu kara taşıtları - kaza)' ne ait görev ve işlemler yeralmaktadır. Her dört uzmanlık alanına ait temel bilgiler ve beceriler benzerlik gösterdiğinden, meslek mensuplarının işbaşı eğitimi ve hizmet içi eğitimi yoluyla diğer uzmanlıklar arasında yatay geçiş yapabilmeleri mümkün görülmektedir.

Sigorta eksperleri yakın zamana kadar, geleneksel usta-çırak ilişkisi içerisinde yetiştirilirken son yıllarda lise mezunları arasından sınav ile seçilen adaylar, kısa süreli kurslar yoluyla eğitilerek mesleğe alınmaktadır. Seçilen adaylar iki ay teorik, bir ay uygulamalı olmak üzere üç aylık bir eğitimden sonra yeterlilik sınavına alınmaktadırlar. Sınavda başarı gösteren adaylar sigorta eksperi olarak belgelendirilmekte ve iş yaşamına atılmaktadırlar.

Günümüzde sigorta eksperliği yapacak olan bireylerin modern ofis ve iletişim araç ve gereçlerini rahatlıkla kullanabilme bilgi ve becerilere sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle, sigorta eksperliğinin iki yıllık meslek yüksek okullarının eğitim programlarına alınarak ülke ihtiyacı kadar eksper yetiştirilmesi yönünde görüşler dile getirilmektedir.

Geçmişte kısıtlı ulaşım şartları, ilkel iletişim ve yazım ekipmanları ile yürütülen sigorta eksperliği daha zor ve zaman alıcı bir çalışma olanı idi. Günümüzde kolay ve bol seçenekli ulaşım şartları ve gelişmiş iletişim ve yazım araç ve gereçlerinin bu alanda kullanılması, eksperlerin işlerini kolaylaştırmıştır. Bu kolaylıklar eksperlerin günde birden daha çok işi takip etmelerine imkan vermiştir. Ulaşım, iletişim ve büro sistemlerindeki hızlı teknolojik gelişmeye meslek mensuplarının ayak uydurabilmeleri için sürekli hizmet içi eğitim kurslarının düzenlenmesine gereksinim bulunmaktadır.

Motorlu kara taşıt sayılarının hızla artması sebebiyle, karayolu ulaşım ve taşımacılığı sisteminde iyi yetişmiş, tecrübeli sigorta eksperlerine giderek artacağı görülmektedir. Bu alanda verilen hizmetlerin kalitesinin artırılabilmesi için, bir yandan meslek mensuplarının sistemli bir örgün eğitimden geçirilmeleri; öte yandan bu alanın çağdaş yasal düzenlemeler ile desteklenmesi gereği dile getirilmektedir.


IX.II. Avrupa Birliği’nde

Bu bölümde sigorta eksperliği (motorlu kara taşıtları-kaza) mesleğinin yer aldığı sektördeki genel eğilimler, çalışan işgücünün istihdam durumu, değişen mesleki vasıflar, teknoloji ve organizasyona ilişkin yenilikler ile müşteri talepleri açılarından ele alınmaktadır.

Türk işgücü piyasasındaki durumun anlatıldığı yukarıdaki bölümden farklı olarak bu bölümde, meslekten ziyade mesleğin içinde yer aldığı sektöre ilişkin genel nitelikteki bilgilere yer verilmiştir. CEDEFOP kaynaklarından(2) yararlanılarak özetlenilen bu bilgiler Avrupa Birliği’ne üye ülkeler bazında farklılıklar gösterebilmektedir.

Büro işleri ve yönetimle ilgili faaliyetler kamu sektörü dahil olmak üzere çeşitli hizmet alanlarında bulunmaktadır. Temelde faaliyet alanları değişmemiş olmakla birlikte bilginin işlenme, dağıtım ve analiz edilme biçimleri değişmiştir.

Günümüzde bilgisayarlar bir yazım aracı olarak, personel yönetimi ve muhasebe işlemlerinde ise bir yönetim aracı olarak yaygın şekilde kullanılmaktadır. Farklı yerlerde terminalleri bulunan büyük ve kapsamlı bilgisayarların yerini bilgisayar ağıyla birbirine bağlı olan kişisel bilgisayarlar almaktadır.

Bu gelişmeler, işyerlerindeki çalışma alanlarının daha fazla sermaye ve emek yoğun hale gelmesi anlamına gelmektedir. Standart rutin işler büyük ölçüde ortadan kalkarken sekreterlik işleri daha kapsamlı büro veya yönetim faaliyetleri haline gelmektedir. Bu ise şimdiye kadar kendilerine verilen işleri yapan vasıflı işgücünün sahip olması gereken mesleki gerekliliklerinin arttığını göstermektedir. Söz konusu personelin artık daha zor yazılımlar kullanarak daha kapsamlı işler yapması gerekmektedir.

Geleneksel metin ve ses aktarma yöntemlerinin yanısıra, metin aktarma işlemleri için faks, internet, elektronik posta vb. modern iletişim yöntemleri de kullanılmaktadır. Organizasyonla ilgili görevler, müşteri hizmetleri, stoklama, satınalma ve satış vb. her faaliyet alanında biraraya getirilmektedir. Görevlerin bu şekilde biraraya getirilmesi kurum içi hiyerarşinin bütün aşamalarında çalışanların daha esnek ve iletişim kurmaya istekli olmalarını gerektirmektedir.

Bu sektörde, özellikle büro işleri alanında bilgi işlem uzmanlığı, programcılık ve bilgi işlem operatörlüğü gibi yeni meslek alanları ortaya çıkmıştır.

İdari etkinliklerin öneminin bütün sektörlerde artması, rasyonalizasyon ve artan verimlilik sayesinde istihdamın büyük oranda düşmesi engellenmiştir. Ancak, büro işlerine ilişkin talepler basit işlerin sayısında önemli bir azalmaya yol açmıştır. Bu azalma bankacılık ve sigorta alanlarında daha büyük boyuttadır. Bu alanlarda ayrıca, müşteri hizmetleri ve genel finansal hizmetler gibi (ön büro ve arka ofis işleri) daha önce ayrı olan alanlar, bilgisayarlar ve bilgisayar ağları vasıtasıyla birleştirilmiştir. Bankacılık ve sigorta alanlarındaki mevcut rasyonalizasyon ve belli iş alanlarında görülen yoğunlaşma eğilimleri dikkate alındığında, sigortacılık dahil olmak üzere, finansal hizmetler alanında çalışan kişi sayısının bu düzeyde kalamayacağı tahmin edilmektedir.

Hesap bildirimi ve mevduat bilgisi gibi bilgisayar çıktılarının müşteriler tarafından kartlar vasıtasıyla alınabilmesi, ev bankacılığı ve diğer bazı bölümlerinde kaydedilen ilerlemeler bankacılığın emek yoğun bazı bölümlerinde iş yükünün azalmasını sağlayabilecektir. Bu durum, çalışanların krediler, teminat ve uzun bir süredir büyüme görülen diğer finansal hizmetler alanında yoğunlaşması sonucunu doğuracaktır. Bütün bu gelişmelerin bir sonucu olarak sektördeki personel sayısında ciddi bir azalma beklenmektedir.

Diğer sektörlerin hemen hemen hepsinde olduğu gibi bu sektörde de düşük vasıflı işgücü yapısal değişiklikler nedeniyle işsiz kalma riski en yüksek olan gruptur. Örneğin, önceleri kendi başına bir meslek olarak kabul edilen ve özel önemi olan veznedarlık mesleği, artık ayrı bir meslek dalı olarak görülmemektedir. Günümüzde bir banka memuru için veznedarlıkla ilgili görevler diğer pek çok görevden sadece bir tanesidir.

Finansal hizmetlerin uluslararası bir nitelik kazanması, yeni ve daha geniş çaplı mesleki nitelikleri gerektirmekle birlikte, yabancı dil bilgisi ve yurtdışı tecrübesi de özel önem kazanmaktadır. Uluslararası bağlantıların artması, serbest piyasa ekonomisinin yaygınlaşmasıyla banka ve sigortacılığın etkin olduğu alanların genişlemesi sözkonusudur. Bu nedenlerle bankalar ve sigorta şirketleri tarafından, AB meslek profillerinde tanımlanan işleri yapacak personelin vasıflarının daha yüksek olması talep edilmektedir.


X. MSK YETERLİLİK BELGESİ NASIL ALINIR?

MSK tarafından onaylanmış bir MSK Yeterlilik Belgesi almak isteyen adaylar, yetkisi MSK’ca onaylanmış bir kurumun yapacağı yeterlilik sınavını başarıyla geçmek zorunda olacaktır.

Sınav ve belgelendirme sistemine ilişkin düzenlemeler önümüzdeki dönemde MSK tarafından belirlenecektir.




___________________________________________
1)Meslek Analiz Çalışması sırasında, alan uzmanları tarafından genel tutum ve davranışlar sıralanmıştır. Ancak, bu hususlar sınav ve değerlendirmede esas alınmayacaktır.
2)Kaynak: Sellin, Burkart; CEDEFOP, Supplement to the Compendium of occupational profiles at the skilled blue-and white-collar worker level-situation and trends: supply and demand for skilled workers-, Berlin 1995