Arama

Eugene Ionesco - Tek Mesaj #2

ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
22 Haziran 2009       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Eugène IONESCO (1912 - 1994)
MsXLabs.org & Temel Britannica

II. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa'da Uyum­suzluk Tiyatrosu (Absürd Tiyatro) diye adlandırılan bir tiyatro akımı ortaya çıktı. Ru­men asıllı Fransız oyun yazarı Eugene Iones­co da bu akımın öncülerinden ve en önemli temsilcilerinden biridir. Yerleşik ve alışılmış tiyatro kurallarına karşı çıkarak tiyatroya yenilik getiren bu akımın başlıca temsilcileri arasında Samuel Beckett, Jean Genet, Arthur Adamov, Fernando Arrabal, Harold Pinter, Edvvard Albee, Friedrich Dürrenmatt sayıla­bilir. Çağdaş birçok edebiyat ve felsefe akı­mından etkilenen bu oyun yazarları insanın toplum içinde bile iletişimsiz yaşadığı, yaşa­mın mantıksız ve uyumsuz olduğu savından yola çıkıyorlardı. Yaşamın acıklı ve gülünç yanlarını iç içe anlatmayı amaçlıyorlardı. Ge­leneksel tiyatroya ters düşen bu tiyatroyu lonesco "karşı tiyatro" diye niteliyordu.
Babası Rumen, annesi Fransız olan lonesco Romanya'da Slatina'da doğdu. Küçük yaşta ailesiyle birlikte Paris'e gitti. 1925'te ülkesine dönerek öğrenimini sürdürdü ve Bükreş Üniversitesi'nin Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi. Bir süre Romanya'da öğret­menlik yaptı. Bu sırada şiirleri ve eleştiri yazılarıyla tanındı. 1938'de bir burs kazana­rak Fransa'ya gitti ve bu ülkeye yerleşti. 1970'te Fransız Akademisi'ne seçildi.
lonesco ilk tiyatro denemesini yazdığı za­man 37 yaşındaydı. Kel Şarkıcı (la Cantatrice chauve; 1949) adını taşıyan bu oyun 1950'de Paris'te sahnelendi. Ders (la Leçon; 1951), Jacques ya da Boyun Eğme (Jacques ou la soumission; 1953) gibi ilk oyunları kısa oyun­lardı. Sınırlı bir olayın söz konusu olduğu bu oyunlardaki konuşmalar da bağlantısız ve tutarsızdı; kişiler çok kaba çizgilerle belirtil­mişti. Ionesco bu tutumunu daha sonra değiş­tirdi. "Sandalyeler" (les Chaises; 1952), "Victimes du devoir" (1953; "Görev Kurbanları") dilimi­ze kısaca Amede diye çevrilen "Amedee ya da Nasıl Kurtulmalı?" (Amedee ou comment s'en debarrasser?; 1954) oyunlarında olay daha ayrıntılı işlenmiş; dekora önem verilmiş, kişi­lerin özellikleri vurgulanmıştı. Oyunlardaki konuşmalar da daha tutarlı ve anlaşılırdı. Bu oyunlarda ve bundan öncekilerdeki ortak özellik yaşamı saçma bulan, insanları kuklaya benzeten Ionesco'nun alaycı, gülünç, tuhaf anlatımıdır.
Ionesco'nun 1957'den sonra yazdığı oyunla­rın kuruluşu ve örgüsü daha özenlidir. Konuş­malar kişilerin özelliklerini yansıtacak biçim­dedir. "Tueur sans gages" (1959; "Kiralık Olma­yan Katil"), "Gergedan" (le Rhinoceros; 1959), "Kral Ölüyor" (le Roi se meurt; 1962), "le Pieton de l'air" (1963; "Hava Yayası") oyunlarında artık belirli bir kahraman vardır. Beranger adındaki bu kahraman bilinçli, ne yaptığını bilen biridir; acı çeker ve yaşam savaşı verir.
Tiyatro konusundaki düşüncelerini "Notes et contre-notes" (1962; "Notlar ve Karşı Notlar") adlı kitapta toplayan Ionesco'nun birçok oyu­nu dilimize çevrilmiş ve sahnelenmiştir.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Mira; 7 Haziran 2014 15:00 Sebep: Kırık resim linki kaldırıldı.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!