www.yasadikca.com Engelli Haberleri
KORUYUCU AİLELİKTE ÖRNEK AİLE
Mersin'de koruyucu aile uygulaması Mersin Sosyal Hizmetler II Müdürü Azmi Gülsen, koruyucu aileliği üstlenen ailelerin kutsal bir görevi yerine getirdiklerini söyledi. Mersin'in Erdemli ilçesinde koruyucu aile tarafından sahiplenilen İsmail Uslu'nun erkekliğe ilk adımı attığı sünnet düğününe katılan Gülsen, koruyucu aileliği üstlenen Uslu ailesini özverilerinden dolayı kutladı.
Uslu Ailesi tarafından Mersin Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü'nün yardımlarıyla koruyucu aile olarak bakımını üstlendikleri engelli evlatları İsmail Uslu'nun sünnet düğününde, kutlama pastasını Mersin Sosyal Hizmetler İl Müdürü Azmi Gülsen, Adana II Sağlık Müdürü Aytekin Kemik, İl Genel Meclis Üyesi Hasan Mavi ve kirvesi Cevdet Ünüvar kesti. Mersin Sosyal Hizmetler İl Müdürü Azmi Gülsen; engelli bir evladın elinden tutarak onun geleceği şekillendirmek isteyen Uslu ailesini yürekten kutladığını belirtti.
Koruyucu baba Mehmet Uslu "İsmail bizim yaşam kaynağımız, onun mutluluğu bizim mutluluğumuz. Onun hayata tutunması için elimizden gelen çabayı gösteriyoruz. Bir yılı aşkın zamandır bizimle olan İsmail'e, eşim Serap ile birlikte evladımız gibi seviyor ve ilgi gösteriyoruz" diye konuştu
www.yasadikca.com ÖĞRETMEN LİSELERİ KAPILARINI ENGELLİLERE AÇTI
Öğretmen liselerine engelliler de alınacak. Anadolu öğretmen liselerine aday seçiminde, öğrencinin fiziki görünüşü itibarıyla, bilinen bir bedeni ve ruhi bozukluğunun bulunup bulunmamasının (kekemelik, körlük, şaşılık, sağırlık, yürümeye engel derecede topallık, cücelik, bulaşıcı kellik ve benzeri özrü olup olmadığı gibi konuların) göz önüne alınmasına ilişkin hüküm yürürlükten kaldırıldı.
Böylece bu durumdaki adaylara da Anadolu öğretmen liselerinde eğitim görme imkânı tanındı. Konuya ilişkin açıklama yapan MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürü Ömer Balıbey; kekeme, görme engelli ve duyma problemi yaşayan öğrencilerin diğer okullara giderek de öğretmen olduklarına dikkati çekti. Balıbey, bunun için Anadolu Öğretmen Liselerinde bu uygulamanın kaldırıldığını söyledi
www.yasadikca.com YENİ DOĞMUŞ BEBEKLER İÇİN ENDİŞE DUYAN ANNE SAYISI AZALACAK
Viki Özromano'nun başkanı olduğu İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği, 27 ve 28 Haziran tarihlerinde "0-6 Yaş Arası İşitme Engelli Çocuklarda Eğitim Sistemleri" konu başlıklı bir sempozyum düzenledi. İstanbul Valiliği, İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim Bölümü, Ankara Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi işbirliği ve Beşiktaş Belediyesi desteği ile Akatlar Kültür Merkezi Konferans salonunda gerçekleşen bu bilgi şölenine İsrailli Psikolog Dr. Erez Miller konuşmacı olarak katıldı.
İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği'nin JDC ve Mashav desteği ile Mart ayında yurt dışında eğitime gönderdiği 22 kişilik eğitimci ve akademisyenlerin İsrail'deki Micha ve Shema sistemlerini tanıttığı, Boğaziçi, Marmara ve Ankara Üniversiteleri özel eğitim bölümü başkanlannm konuşmacı olarak katıldığı bu bilimsel organizasyonda "işitme engellilere daha iyi bir gelecek" sağlamaya gönül veren özel eğitimciler, psikologlar, gönüllüler, okul öğretmenleri, çocuk gelişimciler katıldılar.
Dernek Başkanı Viki Özromano yaptığı konuşmada işitme engelli çocuklan olan ailelerin yaşadıkları sorunlara dikkat çekerek, ailelerin bilgisiz değil çaresiz olduklarını vurguladı: "İşitme engelli çocukların ailelerini eğitmek, bilinçlendirmek üzere başladığımız faaliyetlerimizi, aslında, engelsizleri eğitme faaliyetine dönüştüreceğimizi hiç düşünmemiştim. Aileler bilinçsiz değil, aileler çaresiz. ‘ dedi.
Birçok konuda öncülük yapan derneğimiz, bir ilke daha imza atarak Milli Eğitim Bakanlığı, Marmara Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi işbirliği ile "Dosteller, İşitme Engelliler Erken Çocukluk Eğitim Merkezi Anaokulunu" Eylül ayında açıyor. Artık yeni doğmuş bebekleri için endişe duyan anne sayısı azalacak."
İki yıl önce JDC ve Mashav desteği ile başlayan 0-6 yaş işitme engelliler eğitimi projesi, Sanayi Odası'nda yapılan konferans ile başlamıştı. Projenin birinci aşaması Marmara, Ankara ve Hacettepe Üniversiteleri'nden özel eğitim bölüm başkanlarını İsrail'e götürerek İsrail'deki eğitim sistemlerini tanıtmak oldu. İkinci aşamada dönemin Sosyal Hizmetlerden Sorumlu Devlet Bakanı Nimet Çubukçu ve heyeti ile keşif yapıldı. Üçüncü aşama olarak da 22 kişilik bir eğitimci grup İsrail'e götürülerek 11 gün yoğun bir eğitim almalan sağlandı. Projenin amacı, 22 kişinin diğer bir 22 kişiyi eğitmesi ve böylece daha çok kişinin 0-6 yaş işitme engelliler eğitiminde bilgilenmesi.
www.yasadikca.com BİR MAYMUN BEYİN GÜCÜNÜ KULLANARAK MEKANİK KOLU HAREKET ETTİRDİ ABD Brown Üniversitesi’nden bilim adamı John Donoghue tarafından geliştirilen beyin çip teknolojisi, iki maymun üzerinde denendi. Sabit bir yere oturtulan maymunun beynine küçük bir çip yerleştirildi, daha sonra ise bilgisayar kabloları takıldı. Maymun elinde yiyecek tutan mekanik kolun kendisine doğru gelmesini isteyince kol hareket etti. Böylece beyin gücüyle hareket sağlanmış oldu. Bilim adamları tarafından memnuniyetle karşılanan çalışmanın ileriki yıllarda engellilere yardımcı olabileceği belirtildi www.yasadikca.com ÖSS'DEKİ BÜYÜK BAŞARISIZLIK
Bu yıl 1 milyon 324 bin 197 kişinin girdiği ÖSS'de farklı puan türlerinden 5, YDS'den de 3 birinci çıktı. Dereceye giren 17 adayın çoğu özel okul öğrencilerinden oluştu. Eşit Ağırlık 1 ve Sözel-1 Türkiye 1 'incisi, Sayısal1 Türkiye 2'ncisi Mustafa Öztürk, başarının formülünün çalışmak olduğunu vurguladı. Eşit Ağırlık2 tümnde Türkiye 3'üncüsü olan Cemre Polat, her gün yaklaşık 50 kilometre uzaklıktaki okuluna ve dershaneye gittiğini söyledi.
Adana'da görme engelli Sercan Aydın ablasının kaset kaydına aldığı ders notları sayesinde Sözel-2 puan türünde Türkiye 176'ncısı oldu.
ÖSS Dil İngilizce 1 'incisi Sözel1 ve EA-1 ikincisi Berkay Dertsiz tıp fakültesine gideceğini açıkladı. Görme engelli Sercan Aydın ablasının kasete aldığı ders notlan sayesinde Sözel-2'de Türkiye 176'ncısı oldu. Fen Bilimleri Dershanesi'nden İstanbul'da 43 öğrenci ÖSS'de ilk 100'e girdi. Final Eğitim Kurumları da dereceye giren öğrencilere burs vereceklerini açıkladı.
2008 ÖSS'de sıfır çeken öğrenci sayısı 4 bin 275 kişi artarak 29 bin 927'ye yükseldi. YDS'den de 2 bin 208 aday sıfır puan aldı. YÖK'ün barajı geçmeyi kolaylaştıran düzenlemesine karşın, barajı geçen aday sayısı düştü. Türkçe başarı ortalaması düşerken adaylann yüzde 55'i Fen Bilimleri-1 testinden sıfır puan aldı.
ÖSS'de 180 sorunun tamamını çözen aday çıkmadı. En başanlı liseler 165 barajını yüzde 100 geçme oranıyla yeni kumlan ve bu yıl yaklaşık 200 mezun veren sosyal bilimler liseleri oldu. Fen liseleri yüzde 99.86 basan oranıyla ikinci, Anadolu liseleri ise yüzde 99.67 başarı oranıyla üçüncü oldu. ¦ 7. Sayfada Mustafa Öztürk EA-1 ve Sözel-1 birincisi. Gülsen Yücel Savısal-1 birincisi. Çağatay Ermiş Sayısal-2 birincisi www.yasadikca.com
MEB TARAFINDAN ÖZÜRLÜLERİN EĞTİM GİDERLERİ KARŞILANACAK
Özürlü bireylere, her bir özrü için bir günde en fazla 2 ders saati bireysel veya 2 ders saati grup eğitimi verilecek ve eğitim giderleri Milli Eğitim Bakanlığınca karşılanacak. Özürlü Bireylere Uygulanacak Destek Eğitim Programları ve Eğitim Giderlerinin Karşılanmasına Dair Yönetmelik, Resmi Gazete'de yayımlandı. Yönetmelik, Özel Öğretim Kurumlan Kanunu kapsamında açılan özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özürlü bireylere uygulanacak destek eğitim programlarının kapsam ve sürelerini, özür grupları ve dereceleri ile eğitim giderlerinin MEB tarafından karşılanmasına ilişkin usul ve esasları düzenliyor.
Yönetmeliğe göre, "özürlü sağlık kurulu raporu düzenlemeye yetkili sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen, özel eğitim değerlendirme kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak destek eğitimi almaları uygun görülen görme, işitme, dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürü olan kişiler" özürlü birey olarak tanımlanacak.
Milli Eğitim Bakanlığınca destek eğitim giderleri karşılanacak özür grupları; görme, işitme, dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü olmak üzere 7 gruba ayrıldı. Her bir grubun destek eğitim programları ve süreleri, özür durumuna göre farklı olarak belirlendi.
Kurumlar, özürlü bireylerin bireysel veya grup ders eğitimlerinin gün ve saatlerinin yer aldığı aylık çalışma takvimini hazırlayarak, bir sonraki ayın eğitimine başlamadan önce, doğrudan bağlı bulundukları il/ilçe milli eğitim müdürlüğüne teslim edecekler. Bireysel veya grup eğitimi, aylık çalışma takviminde belirlenen gün ve saatlerde verilecek.
Özürlü bireye, herbirözrü-için bir günde en fazla 2 ders saati bireysel veya 2 ders saati grup eğitimi verilecek ve bir ay esas alınarak haftalara dengeli olarak dağıtılacak. Özürlü bireylerin destek eğitimi giderlerinin, her yıl aylık olarak Maliye Bakanlığınca belirlenen tutarının Milli Eğitim Bakanlığınca karşılanabilmesi için, şu koşullar gerekiyor: "
-Özürlü bireyin sağlık kurulu raporuyla özür grubu için asgari yüzde 20 özürlü olduğunun tespit edilmiş ve özel eğitim değerlendirme kurullarınca da eğitsel değerlendirme ve tanılamalarının yapılarak düzenlenen raporda destek eğitimi almasının önerilmiş olması,
-Özürlü bireyin kuruma ve Özürlü Birey Modülüne kayıtlı olması,
-Özürlü bireyin alması gereken destek eğitimi programının, kurumda uygulanmak üzere Bakanlık veya valilik izninin alınmış olması,
-Kurumda, destek eğitimi programında yer alan modülleri uygulamak üzere yeterli sayıda ve belirli niteliklere sahip eğitim personelinin görevlendirilmiş olması,
-Özürlü bireye kurumca, aylık olarak belirlenen tutar karşılığında bir ayda en az sekiz ders saati bireysel ve/veya dört ders saati grup eğitiminin verilmiş olması,
-Özürlü bireye verilen bireysel ve/veya grup eğitimi süresinin, özel eğitim değerlendirme kurulunca özürlü bireye önerilen destek eğitim programlarında yer alan modül veya modüller için belirlenen toplam ders saati sayısından az olmaması.
Özürlü bireylerin aylık destek eğitimi giderleri, Maliye Bakanlığınca belirlenecek ve Milli Eğitim Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulan ödenekten, kurumca özürlü bireye bir ayda 8 ders saati bireysel ve/veya 4 ders saati grup eğitimi verilmesi şartıyla ödenecek. Ancak, kurumlarca özürlü bireylere herhangi bir nedenle ayda 8 ders saati bireysel ve 4 ders saati grup eğitiminin tamamının verilememesi halinde, Maliye Bakanlığınca bireysel eğitim için belirlenen tutarın 8'e, grup eğitimi için belirlenen tutarın ise 4'e bölünmesiyle bulunan sayı, kurumca verilen ders saati sayısı ile çarpılarak elde edilen tutar, kurumlara ödenecek.
Özürlü bireylerin bir yıllık süre içinde kurum değiştirmesi durumunda, Milli Eğitim Bakanlığınca en fazla iki farklı kuruma ödeme yapılacak. Ancak, velinin başka il veya ilçeye taşınması ve.zorunlu nedenlerden dolayı kurum değiştirmesi durumunda ikiden fazla farklı kuruma da ödeme yapılabilecek. Özel eğitim değerlendirme kurulunca, özürlü bire.ve destek eğitim program ve modüllerinde Delirtilen eğitimin tekrar alınmasının önerilmesi halinde, Bakanlıkça, bu program ve modüllerinde belirtilen eğitim için en fazla 2 defa ödeme yapılacak. Özürlü bireye özel eğitim değerlendirme kurulunca düzenlenen raporun süresi bitmeden önerilen modülün tamamlanıp kurulca tekrar aynı modülün önerilmesi halinde de ödeme yapılacak.
GERÇEK DIŞI BEYANA CEZA
Destek eğitim hizmetini sunan veya bu hizmetten yararlananların, gerçek dışı beyanda bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri durumunda bu tutarlar, iki katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden müteselsilen geri tahsil edilecek. Bu fiillerin kurumlar tarafından yapılması halinde, aynca kurum açma izinleri iptal edilecek.
Kurumlarda ücretsiz eğitim verilecek özürlü bireyler, 11 Şubat 2009 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Özel Öğretim Kurumlarında Ücretsiz veya Burslu Okutulacak Öğrenci ve Kursiyerler Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda belirlenecek.Bu yönetmelik kapsamındaki işlemleri gerçekleştiren kurumlar, Milli Eğitim Bakanlığı veya il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince yılda en az bir defa denetime tabi tutulacak.
Destek eğitim programları dışında, kurumlarda halen uygulanmakta olan öğretim programlarına, 2009 yılı sonuna kadar mevcut eğitim personeliyle devam edilecek.
Yönetmelikteki, "Özürlü bireye kurumca aylık olarak belirlenen tutar karşılığında bir ayda en az 8 ders saati bireysel ve/veya 4 ders saati grup eğitimi verilmesi" hükmü ile "Özürlü bireylerin aylık destek eğitim giderlerinin Maliye Bakanlığınca belirlenmesi ve özürlü bireye aylık belirlenen ders saati kadar eğitim verilmesi şartıyla ödeme yapılması" ve "kurumlarca özürlü bireylere herhangi bir nedenle ayda 8 ders saati bireysel ve 4 ders saati grup eğitimimin tamamının verilememesi halinde, Maliye Bakanlığınca bireysel eğitim için belirlenen tutarın dörde bölünmesiyle bulunan sayının kurumca verilen ders saati sayısı ile çarpılarak elde edilen iutarın kurumlara ödenmesi" hükmü, 1 Ocak 2010 tarihinde yürürlüğe girecek
www.yasadikca.com Alıntıdır.