sanat ve yaratıcılık
Çağdaş eğitim anlayışı, bilgi aktarımı ile bir-
likte beceri kazandırmayı, ilgi ve yetenekleri ge-
liştirmeyi, bireyde var olan yaratıcılık yeteneğini
açığa çıkararak, topluma yapıcı, yaratıcı ve üretici
kişiler kazandırmayı, gerek bilim ve teknikte, ge-
rekse düşünsel, sanatsal ve kültürel alanda yeni
ürünler ortaya çıkaran toplumlara ulaşmayı amaç
edinmektedir. Bu baktmdan sanat eğitimi çağdaş
eğitim kavramı ve uygulamaları içinde önemli bir
yer tutmaktadır. Sanatın amacı meydana gelen
ürünlerin dış görünüşünü tanımlamak değil, onla-
rın içeriğindeki anlamı ortaya çıkarmaktır. Sanatın
olduğu yerde girişimcilik ve bağımsızlık duygula-
rı bulunmaktadır. Sanatın hedefi basmakalıp olanı
devam ettirmekten çok onları bozmaktır
Güzel sanatlara ilişkin etkinlikler bütünü olan
sanat eğitimi, duygu ve zevk eğitimine, güzel bi-
çimlere duyarlık kazanmaya ve her türlü anlatım
biçiminde estetik yaşantılar yaratmaya yöneliktir.
Sanat eğitimi yalnızca sanatı meslek edinmek için
özel yeteneği olanlara yönelik olmayıp, okul önce-
sinden başlayarak yaşam boyunca çeşitli aşama ve
basamaklarda sürdürülecek bir eğitsel süreç olarak
görülmelidir. Yeni, özgün ve çağdaş düşünceler
üretmeyi öngören sanat eğitiminin en öneml i
amaçlarından birisi bireylerin yaratıcılık yetenek-
lerini geliştirmektir
Toplumsal alanlarda ve tüm meslekIerde
olumlu gelişmeler için ön şart olan yaratıcılık İn-
sanın yaşamının her döneminde bulunabilen bir
yetenektir. Doğuştan gelen yaratıcılık her bireyde
bulunmakta ancak yaratıcılığın sürekliliği, gelişi-
mi, derecesi ve ortaya çıktşı bireyden bireye fark-
lılık gösterebilmektedir. Bireyin içinden gelen
kendiliğinden beliren orijinal tepkilere bağlı olan
yaratcılık esneklik, duyarlılık, orijinallik ve akıcı-
lık gibi özellikleri içermektedir. Esneklik, çok
yönlü düşünme, duyarlılık, çevreye insanlara, kar-
şılaşılan yeni durumlara karşı uyanık ve ilgili ol-
ma, akıcılık, rahat, çabuk ve bağımsızca düşüne-
bilme ve hareket edebilme, orijinallik, farklı ve
değişik sonuçlara varabilme olarak tanımlanmak-
tadır [6-9].
Çocuklar çeşitli etkinliklerde ve özellikle de
sanatla ilgili çalışmalarda yaratıcılıklarını sergile-
yebilirler. Yaratıcı olabilmek için her şeyden önce
bireyin kendine güven duyması, bağımsızca düşü-
nebilmesi, kimi zaman alışılmış kalıpların ve ku-
ralların dışına çıkabilmesi ve yeteneklerini sonuna
kadar kullanabileceği ortam ve özgürlüğe sahip
olması gerekmektedir. Kendine güven, kendini
bulma ve yaratabilme, elinde bulunanlardan
amaçladığı yönde başka bir şey üretebilme, olay-
lar karşısında pratik çözüm yolları bulabilme yete-
neği sanat eğitimi ile kazandırılabilir. Sanat eğiti-
minde bilimsel veri ve olgulardan yararlanıldığı
gibi sanat dışı eğitimde de sanatsal veri ve olgu-
lardan geniş olarak yararlanılabilir. Çağdaş insa-
nın uğraşı ne olursa olsun birey, kültürel düzeyde
sanat aracılığı ile toplum içinde duygusal açıdan
rahatlama fırsatı bulabilir .
Sanat nedir?
Sanat, insanlık tarihinin her döneminde var olan bir olgudur. İnsanlığın geçirdiği evrimler yaşama biçimlerini, yaşama bakışlarını, sanat biçimlerini ve sanata bakışlarını değiştirmiş, her dönemde ve her toplumda, sanat farklı görünümlerde ortaya çıkmıştır.
Bugün sanatın "duygusal ve düşünsel etkileme gücü"ne sahip oluşu daha belirleyicidir. Bu anlayışa en uygun tanımı yapan Thomas Munro'ya göre; "sanat doyurucu estetik yaşantılar oluşturmak amacıyla dürtüler yaratma becerisidir." Sanat, güzel ile uğraşır. Güzel göreceli bir kavramdır. Kendi içinde tutarlı bir bütünlüğü taşıyan şey çirkin, acı verici, iğrendirici bile olsa estetik açıdan güzeldir.
Sanat, nesnel ve öznel yaklaşımlara göre farklı açıklanır. Nesnel yaklaşımda sanat, toplumsal etkilerle, öznel yaklaşımda ise salt bir bireysellikle yaratılır.