Arama


fadedliver - avatarı
fadedliver
Ziyaretçi
10 Kasım 2009       Mesaj #3
fadedliver - avatarı
Ziyaretçi
sanat ve yaratıcılık


Çağdaş eğitim anlayışı, bilgi aktarımı ile bir-

likte beceri kazandırmayı, ilgi ve yetenekleri ge-

liştirmeyi, bireyde var olan yaratıcılık yeteneğini

açığa çıkararak, topluma yapıcı, yaratıcı ve üretici

kişiler kazandırmayı, gerek bilim ve teknikte, ge-

rekse düşünsel, sanatsal ve kültürel alanda yeni

ürünler ortaya çıkaran toplumlara ulaşmayı amaç

edinmektedir. Bu baktmdan sanat eğitimi çağdaş

eğitim kavramı ve uygulamaları içinde önemli bir

yer tutmaktadır. Sanatın amacı meydana gelen

ürünlerin dış görünüşünü tanımlamak değil, onla-

rın içeriğindeki anlamı ortaya çıkarmaktır. Sanatın

olduğu yerde girişimcilik ve bağımsızlık duygula-

rı bulunmaktadır. Sanatın hedefi basmakalıp olanı

devam ettirmekten çok onları bozmaktır

Güzel sanatlara ilişkin etkinlikler bütünü olan

sanat eğitimi, duygu ve zevk eğitimine, güzel bi-

çimlere duyarlık kazanmaya ve her türlü anlatım

biçiminde estetik yaşantılar yaratmaya yöneliktir.

Sanat eğitimi yalnızca sanatı meslek edinmek için

özel yeteneği olanlara yönelik olmayıp, okul önce-

sinden başlayarak yaşam boyunca çeşitli aşama ve

basamaklarda sürdürülecek bir eğitsel süreç olarak

görülmelidir. Yeni, özgün ve çağdaş düşünceler

üretmeyi öngören sanat eğitiminin en öneml i

amaçlarından birisi bireylerin yaratıcılık yetenek-

lerini geliştirmektir

Toplumsal alanlarda ve tüm meslekIerde

olumlu gelişmeler için ön şart olan yaratıcılık İn-

sanın yaşamının her döneminde bulunabilen bir

yetenektir. Doğuştan gelen yaratıcılık her bireyde

bulunmakta ancak yaratıcılığın sürekliliği, gelişi-

mi, derecesi ve ortaya çıktşı bireyden bireye fark-

lılık gösterebilmektedir. Bireyin içinden gelen

kendiliğinden beliren orijinal tepkilere bağlı olan

yaratcılık esneklik, duyarlılık, orijinallik ve akıcı-

lık gibi özellikleri içermektedir. Esneklik, çok

yönlü düşünme, duyarlılık, çevreye insanlara, kar-

şılaşılan yeni durumlara karşı uyanık ve ilgili ol-

ma, akıcılık, rahat, çabuk ve bağımsızca düşüne-

bilme ve hareket edebilme, orijinallik, farklı ve

değişik sonuçlara varabilme olarak tanımlanmak-

tadır [6-9].

Çocuklar çeşitli etkinliklerde ve özellikle de

sanatla ilgili çalışmalarda yaratıcılıklarını sergile-

yebilirler. Yaratıcı olabilmek için her şeyden önce

bireyin kendine güven duyması, bağımsızca düşü-

nebilmesi, kimi zaman alışılmış kalıpların ve ku-

ralların dışına çıkabilmesi ve yeteneklerini sonuna

kadar kullanabileceği ortam ve özgürlüğe sahip

olması gerekmektedir. Kendine güven, kendini

bulma ve yaratabilme, elinde bulunanlardan

amaçladığı yönde başka bir şey üretebilme, olay-

lar karşısında pratik çözüm yolları bulabilme yete-

neği sanat eğitimi ile kazandırılabilir. Sanat eğiti-

minde bilimsel veri ve olgulardan yararlanıldığı

gibi sanat dışı eğitimde de sanatsal veri ve olgu-

lardan geniş olarak yararlanılabilir. Çağdaş insa-

nın uğraşı ne olursa olsun birey, kültürel düzeyde

sanat aracılığı ile toplum içinde duygusal açıdan

rahatlama fırsatı bulabilir .


Sanat nedir?

Sanat, insanlık tarihinin her döneminde var olan bir olgudur. İnsanlığın geçirdiği evrimler yaşama biçimlerini, yaşama bakışlarını, sanat biçimlerini ve sanata bakışlarını değiştirmiş, her dönemde ve her toplumda, sanat farklı görünümlerde ortaya çıkmıştır.


Bugün sanatın "duygusal ve düşünsel etkileme gücü"ne sahip oluşu daha belirleyicidir. Bu anlayışa en uygun tanımı yapan Thomas Munro'ya göre; "sanat doyurucu estetik yaşantılar oluşturmak amacıyla dürtüler yaratma becerisidir." Sanat, güzel ile uğraşır. Güzel göreceli bir kavramdır. Kendi içinde tutarlı bir bütünlüğü taşıyan şey çirkin, acı verici, iğrendirici bile olsa estetik açıdan güzeldir.


Sanat, nesnel ve öznel yaklaşımlara göre farklı açıklanır. Nesnel yaklaşımda sanat, toplumsal etkilerle, öznel yaklaşımda ise salt bir bireysellikle yaratılır.