Arama


kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
15 Temmuz 2006       Mesaj #3
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Dijital manipulasyon: Bilgisayar ortamında farklı fotoğrafları birleştirerek veya yoğun grafiksel öğeler kullanarak var olmayan sahneler yarattığınız fotoğraflar
Bildiğiniz üzere dijital fotoğraf olayı oldukça gelişti. Bugün neredeyse analog makine satışı durmuş desek yanlış olmaz sanırım.

Fotoğraf üzerinde hata ve kusurları düzenleme.
Son yıllarda bilgisayar teknolojisinin yeni açılımları her şeyi olduğu gibi fotoğrafçılığı da etkiledi doğal olarak. Artık, ister filme kaydedilmiş olsun ister dijital olarak kaydedilmiş olsun, çekilmiş bir fotoğrafla “oynama”, üzerinde değişiklikler yapma şansımız mevcut. Peki, bu bir şans mıdır?

Koşulların değişmesiyle birlikte hayatımızdaki tüm kavramlar ve olgular bir tür dönüşüme uğrarlar. bu tartışmasız kabul ettiğim bir gerçektir ve sanat da bu dönüşümden nasibini alır.. Materyallerin ve araçların değişmesi beraberinde üretim süreçlerinin de değişimini getirir. Bununla birlikte ürünlerin olası açılımları da orantılı olarak artış gösterir. bu bağlamdan bakarsak fotoğrafçılıktaki “manipülasyon” işlemlerini de üretim sürecinin sonuna eklenmiş yeni bir halka olarak tanımlayabiliriz. Sonuçta burada da eser sahibinin öznel yorumu ve yaratıcılığıdır aslolan. Şimdilik.

Söz konusu manipülasyon işlemini bir kaç açıdan değerlendirmek istiyorum, bakalım hangi sonuçlara varacağım. Her şeyden önce manipülasyonun sınırı nedir, ne, ne kadar manipüle edilmelidir ya da bir sınırı var mıdır?
Yine photoshop ya da benzeri bir programla fotoğrafın rengiyle, ışığıyla, parlaklığıyla oynayabiliriz. Burada da çektiğimiz objeye ya da mizansenin süreç içersindeki “hal”ine müdahale ediyoruz demektir.
Bir takım efektler kullanarak yeni bir anlam yaratabiliriz. İşte bu noktada iş biraz çetrefilleşir. Bu benim için oynama ya da düzeltmeden farklıdır zira burada yeni bir şey eklemektir söz konusu olan.

Biraz daha açayım. Bir futbol maçı üzerine yapılmış bir filmle, filme alınmış bir futbol maçı arasındaki farklar yakın bir örnek teşkil edebilir. Birincisinde futbolcuların yetenekleri, futbol maçı olgusunun açılımları destekleyici unsurlardır ana malzeme kameradır; ikincisinde ise kamera destekleyici bir unsurdur ana malzeme futbol maçı olgusudur, filme alma işlemi değil. Belki şöyle bir örnek daha verebiliriz: bir tiyatro oyunu düşünelim. Bu oyunu kameraya alıyoruz ve insanlara bu şekilde ulaştırıyoruz. Şimdi sadece kamera kullandığımız için ya da kurgu tekniklerinden faydalandığımız için bu filme sinema eseri diyebilir miyiz? Evet, oyuncuların ortaya salınıp hadi oynayın bakalım dendiği ve bu oyunların kameraya alınıp sonra da sinema diye insanlara sunulduğu pek çok ürün mevcut. fakat biz bunlara en kibar haliyle teatral filmler ya da Hitch amca gibi “konuşan insan görüntüleri” diyoruz..
Tekrar başa dönersek son örnekte anlatmaya çalıştığım gibi, nasıl ki film kamerası kullanmış olmak bir kaydı tiyatro eserinden sinema eserine dönüştürmüyorsa, fotoğraf
gelelim son maddeye. Diyelim zaman değişti, tıp ilerledi! Kavramlar içerikler başkalaştı. bir sanat eseri ucu açık anlamlar taşısa da, düalist bir yaklaşıma sahip olsa da, kısaca öyle de olsa böyle de olsa yapılmış ve bitirilmiş bir şeydir! Anlam olarak çoğaltılabilir, yeniden yorumlanabilir, her çağa göre farklı bir anlama geliyor olabilir. bu muhatabı ile, muhatabının onunla kurduğu ilişki ile ilgili bir durum. fakat, yaratıcısı için ‘ol’muştur, ‘bit’miştir, ‘tamam’lanmıştır. (it has been made!)! Picasso yaşasaydı eğer eh herkese yarandım asıl kendimi beğendirmem kişiye de yaranayım değil mi derdi. hadi bakalım değiştirdim biraz daha. Tabii sanat eserleri de insanlar gibidir, neydim dememeliler ne olacağım demeliler, yanlış mıyım eser kardeşim allasen! Buradaki yanlış birilerine yamanma gayreti değil değerli okuyucu, yukarıdaki eleştirileri kendi kendime de yapmış olabilirim. Sonuçta sen bensin, ben de sen değil miyim? “hepimiz hem aynayız, hem de aynadaki yüzleriz” dememiş mi Mevlana.
Ben de bir karenin/hikâyenin objesiyimdir nasıl olsa; daha fazla manipüle etmeyin beni!


FOTOMONTAJDIR. DARK diye anılır gothic resimler çiçekli böceklileri güzel olduğu gibi yani cıvıl cıvıl her rengin birleşmesi (böyle kedili köpekle cıks resimleri sevenler olduğu gibi gothic sevenler de mevcut zevkler tartışılmazmış)siyah ve gri tonları da güzeldir son dönemin revaçta sanat dallarından biri.

Ad:  g1.jpg
Gösterim: 5755
Boyut:  25.3 KB

Ad:  gothich.jpg
Gösterim: 5676
Boyut:  20.1 KB
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Mira; 7 Haziran 2014 16:32 Sebep: Kırık resim linkleri kaldırıldı.