Arama

Mezhepler Tarihi - Tek Mesaj #3

Mystic@L - avatarı
Mystic@L
Ziyaretçi
16 Temmuz 2006       Mesaj #3
Mystic@L - avatarı
Ziyaretçi
İnançta Mezhep Gruplar

Sünnîlik


Dünyâ Müslümanlarının %90'ını sünnîler oluşturur. İnanç mezhebleri iki tânedir: Mâturîdî ve Eş'arî. Bu iki mezhebin aralarında teorik fıkıhta yirmi kadar noktada farklılık varsa da birbirlerine çok benzerler. Sünnîler, peygamberleri peygamber olduktan sonra Allâh'ın lutfu sâyesinde günâhsız hareket ettiklerini, ondan önce yaptıkları zenblerinse günah olmadığına inanırlar. Sahâbeleri hayırla anarlar. Onlara göre peygamberlerden sonra en hayırlı insan Hz. Ebû Bekir (Ebû Bekr-i Sıddîk), sonra Hz. Ömer (Umar bin Hattâb), sonra da Hz. Osman (Uthman bin Affan) ve Hz. Ali'dir (Aliyy bin Ebî Tâlib). Allâh'ın sıfatlarını yorumlarlar, ona şekil veren antropomorf görüşleri red ederler.



Şiîlik


Şiîler, Allah'ın adâletinin onun bir özelliği olduğuna, peygamberlerin ve onların soyundan gelen imamların hatâsız ve günâhsızlığına inanırlar. İslâm peygamberinden sonra gelen bu imamlar da peygamber gibi imam (lîder) ve mâsumdurlar, sözleri hadis olarak kitaplara alınır. Sahâbeler, en fazla sıradan Müslümanlardır. Onların birçoklarını benimsemezler ve yererler. Bu yerilen kişiler, açıkça Hz. Ali taraftârı olmayanların bütünüdür. Başka bir ifâdeyle Sünnîler için en hayırlı kişi sayılanlar, pekâlâ Şîiler için kötü kişi sayılabilir. Hz. Ali'nin çocukları ve imâmette ikince ve üçüncü imam olan İmam Hasan ve İmam Hüseyin, Şîada büyük rôl oynar. Bunların dışında altıncı imam olan İmam Câfer de birçok hadîsin kaynağı olduğundan çok önemlidir. Şiîler bugün, genelde inandıkları imam sayılarına göre gruplandırılırlar. Alevîler dördüncü imamın kaybolduğunu öne sürerler. İsmâilîlereCâferîlerde kaybolan imam, on ikinci imamdır. Zeydîlere göre imam sayısı sınırlı değildir. Bugün dahî bir imam çıkabilir. Bütün bu mezheplere göre sonuncu gelen imam, çocuk yaşta kaybolmuştur ve kıyâmet kopmadan önce gelecektir. göre imamların sayısı yedidir.


Alevilik


Aleviler, Hz. Muhammed'in son peygamber olduğuna, Hz. Ali'nin ise veliliğine (ya da imamlığına) inanırlar. İbadetlerini Cem evinde yaparlar. Ramazan ayı´nda 30 gün değil Kadir gecesi'ni bağlayan günlerde 3, Muharrem ayinda ise 10 ila 12 gün oruç tutarlar; çünkü Ramazan ayi gibi Muharrem´in de farz olduğuna inanırlar. Bunu da Kuran´daki şu ayeti kullanarak açıklarlar; Bakara Süresi 183 Ayet: Ey inananlar! Oruç sizden evvelki kitap ehli olanlara farz kılındığı gibi, Allah'a karşı gelmekten sakınasınız diye, size de saylı günlerde farz kılındı. Ocak ayında üç gün Hızır Orucu tutarlar. Aleviler Cem Evinde 3 secdelik ibadetlerini yaparlar (3 rekat Namaz kilarlar). Aleviler Bayram Namaz'ını kılarlar ve ayrıca Aleviler günde beş vakit değil yatmadan önce yönlerini Kabe´ye çevirerek 2 secdelik ibadetlerini yaparlar.


Hâricîlik


Hâricîler, Hz. Ali'nin grubundan ayrılarak ne onu, ne de Hz. Osman'ı halîfe olarak kabul etmişlerdir. İslâm'ın en radikal gruplarını oluşturan bu mezhep grubu, kendilerine bağlı olanlardan Hâricî olmayanları öldürmelerini îmânın şartı olarak kabul etmiş, bunu yapmayanları kendilerinden saymamışlardır. En aşırıları, sâdece kendi mezheplerinden olan Hâricîleri kabul etmiş, diğer Hâricîlerin de katlinin farzAbbâsiler devrinde öldürülmüşlerdir. Bugün bu mezhep grubuna bağlı kimseler pek kalmamıştır. olduğuna inanmışlardır. Tabiatıyla kendileri


Sûfîlik


Kendilerine Tasavvuf erbâbı olarak gören sûfiler, aslında sünnî veyâ şiî olurlar. Bu iki mezhep grubu, İslâm târihinde birbiriyle çok mücâdele etmiş olmasına rağmen sûfiler, aralarında iyi anlaşır, bu farklılıklara pek önem vermezler. Kendileri, şeyhlerinekapulanmak) şart koşarlar, ölülere duâ eder, onlardan şefaatRüyâ tâbirleri, önemli bir rôl oynar. Bugün birçok tarîkat mevcuttur. Nakşi Bendî gibi... bağlılığı ve sevgiyi ( dilerler.


Kur'an merkezli İslam


Kur'an'ı İslam'ın ana kaynağı olarak görürler. Bunun dışındaki dini metinleri Kur'an ışığında değerlendirirler. Mezheplere ve hadis kitaplarına sorgulayıcı ve eleştirel yaklaşırlar. Hz. Muhammed'e yalnızca Allah'a ait olan sıfatların yakıştırılmasına ve Kur'an'a aykırı dini inanç ve uygulamalara karşı çıkarlar. İslam'ı anlamak için aklı kullanmanın gereğine inanırlar. Barışa, diyaloga ve insan haklarına önem verirler. Aklın, kadının, nefsin hor görülmesine karşı mücadele verirler.
Son düzenleyen asla_asla_deme; 30 Mayıs 2012 15:43 Sebep: Kaynak Vikipedi