Arama

Temizlik neden önemlidir? - Tek Mesaj #27

ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
14 Nisan 2010       Mesaj #27
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

elbise temizligi nicin onemlidir lütfen yardım

İslamda elbise temizliği ve önemi
Müddesir Suresi 4. Ayet Tefsiri


4. Ve giysilerini elbiseni artık temizle. Giysi ve elbise bazan bunları giyen kişinin kendisinden bunların temizliği de giyenin temizliğinden kinaye olur. Nitekim "Filân kişinin eteği temizdir." denildiği zaman onun iffetli ve ahlâkının temiz olduğu anlatılmak istenir. Gaylân b. Seleme: "Allah'a hamdolsun ben ne ahlâksız elbisesi giydim ne de bir özür ile maskelenirim." beytinde kendisinin ne ahlâksızlık ne de bir leke ile kirlenmediğini ve kirlenmeyeceğini anlatmıştır. Antere:"Uzun mızrakla giysisini parçaladım. Kerim kişi mızrağa yabancı değildir." beytinde giysi kelimesini kullanarak onunla nefisten kinaye etmiştir. İmrü'l-Kays da:"Eğer benim bir huyum sana kötü geldiyse benim giysilerimi kendi giysilerinden sıyırıver kurtulursun." beytinde giysi ile kalpten kinaye etmiştir.Bunlar gibi bu âyette de "siyab" (giysi) kelimesi nefisten veya kalpten kinaye olmak üzere birçok tefsirci âyetini "kendini veya kalbini günahtan haksızlıktan temiz tut yaptığın uyarıları kabule engel olacak kirli huylardan sakın öğütlerinin kabul edilmesini sağlayacak olan güzel ahlâk ile ahlâklan" diye manevî ve ahlâkî temizlik ile tefsir etmişlerdir. Fakat kinaye hakikî mânânın da kastedilmesine engel olmadığı için bu şekilde bir tefsir aynı zamanda gerek bedenin gerek elbisenin maddi temizliğinin emredilmiş olmasına aykırı olmaz. Çünkü "taharet" ve "nezafet" kelimeleri dilimizde temizlik mânâsına gelmekle birlikte taharet nezafetten daha genel olarak maddî ve manevî temizliği kapsar. Bununla beraber burada bundan başka bir mânâ daha vardır ki o da "siyâb" kelimesinin bir şeyi yakından bürüyen kuşatan şeyden ve zarftan kinaye ve mecaz olmasıdır. Nitekim bir takım kişilerin üzerine atılıp binerek alıp getirdikleri bir deveyi anlatmış olduğu şu beytinde Leylâ: "Ona hafif hafif bazı giysiler attılar. Şimdi onun ürkütülmüş deve kuşundan başka bir benzerini göremeyiz." derken devenin üzerindeki insanları önce giysilere sonra da koşan deve kuşunun üzerindeki tüylere benzetmiştir. Yani "seni üzerindeki giysiler gibi yakından sarmış olan cemaat ve topluluğunu ilk önce etrafındaki kimseleri temizle" demek olur ki bu mânâ "Önce en yakın akrabalarını uyar."(Şuaraâyetinin mânâsına da uygun düşer. Hem bunda Hz. Peygamber (s.a.v)'in maddî ve manevî nefis temizliği öncelikle anlatılmış olacağından onun nefsindeki temizliğini hatırlatmaya gerek kalmaz