ADAK
Yapılması mubah olan, yani yapılıp yapılmaması bize bırakılan bir şeyi mübahlıktan çıkarıp kendi kendimize vacip (Bk.VACİP) kılmaktır. Günde beş vakit namazdan başka namaz kılmak mubahtır. Kılarsak sevabı vardır ama kılmazsak günâhı yoktur. Fakat bir şarta bağlı olarak "iki rekat", "dört rekat" namaz kılacağım dersek adamış oluruz. Bu adadığımız namazı kılmak bizim için gerekli hale gelmiş olur.
Adak adamanın bazı şartları vardır. Gelişigüzel adak adanmaz.
Buna göre:
1- Adanan şeyin cinsinden farz veya vacip bir ibadet bulunmalıdır.
2- Bu ibadet bizim zaten yapmamız gereken bir ibadet olmamalıdır. Sözgelişi, bir kimse namaz kılmayı adayabilir, çünkü hem farz hem de vacip namaz vardır. Ama falan gün öğle namazı kılayım" diye adakta bulunamaz, çünkü öğle namazı zaten kendisine farzdır, kılması gereklidir. Oruç da adanabilir. Ama adanan oruç Ramazan orucu olmamalıdır. O zaten farzdır.
Ülkemizde en yaygın adak şekli kurban adamaktır.
Adak çoğu kez bir şarta (koşula) ve zamana bağlı olarak yapılır. (Falan işim şöyle sonuçlanırsa on gün oruç tutacağım veya bir kurban keseceğim" diye adakta bulunan kimse, işi dilediği gibi sonuçlanırsa adağını yerine getirmesi gerekir, işi dilediği gibi sonuçlanmazsa bir şey gerekmez.
Kurban adamış biri, kestiği kurbanın etinden yiyemez. Adak kurbanı kesenin eşi, çocukları, anne ve babası da adak etinden yiyemez.
Adak yalnız Allah adına yapılır. Türbeye, evliyaya adak adanmaz.
Basit nedenlerle adak adamayı ne Peygamberimiz ne islam alimleri doğru bulmaz. Hele yerine getirilmesi zor adaklara hiç rızaları yoktur.
Son düzenleyen Safi; 24 Temmuz 2018 21:28
Bir bildiğim varsa hiç bir şey bilmediğimdir. (: