Çoğunuzun sinemaları kasıp kavuran 'Matrix' filmiyle aşinası olduğunuz Siberpunk, Bilimkurgu Ansiklopedisi (The Encyclopedia of Science and Finctiona)’ne göre 1980’li yıllarda doğmuş ve popüler olmuş bir yazın ekolüdür. İlk kez Bruce Bethke'in 1983 yılında yayınladığı ve Amazing Stories'de yer alan "Cyberpunk" adlı kısa hikâyesinde kullanmış olduğu terimle ortaya çıktı. Daha sonra William Gibson “Neuromancer” adlı romanı ile bildik bilimkurguya farklı bir boyut kazandırdı. Birçok önde gelen postmodern akademisyen de Cyberpunk'i yeni bir trend olarak gördü. Cyberpunk akımını diğer bilimkurgu veya edebiyat akımlarından farklı kılan önemli bir özelligi ise sadece edebiyat dünyası içerisinde kalmayıp günlük yaşama da sıçramasıdır. “Neuromancer”in yayınlanmasının ardından iki üç sene içerisinde Cyberpunk sadece bir edebi akım olmaktan çıkmış, belli kesimler tarafından benimsenen bir alt kültür, bir hareket halini almıştır. Gibson'ın kitaplarında betimlediği doğduğu günden itibaren bilgisayar ile iç içe büyüyen, bilgisayarın dilini konuşan jenerasyon daha ortaya çıkmadan bile kendilerine Cyberpunk demiş ve muhtemelen gelecekte ortaya çıkabilecek olan bu alt kültürü şimdiden benimsemişlerdir. Cyberpunk eserlerinde bilimkurgu eserlerinde olduğu gibi teknolojik ve geleceğe ait objeler veya terimler kullanılır. Ama burada kahraman bu teknoloji ile mücadele halindedir. Bilim kurgu eserlerin çoğu kahramanların teknolojiyi kullanarak karşılaştıkları problemleri nasıl çözdüğü ile ilgilidir. Aksine, Cyberpunk diyarında birey bu teknoloji ile ters düşer. Asıl problemi teknoloji oluşturur. Cyberpunk yazarları daha çok teknolojinin getirdiği olumsuzluklar ve sorunlar üzerinde durur.
"Klasik Cyberpunk karakterleri; genel distopik geleceklerde toplumdan uzakta, günlük yaşamın hızlı teknolojik gelişmelerle sıkıştırıldığı, bilgisayarla işlenmiş bilgilerin her yerde bulunan ve insan bedenin değişikliğine saldıran veri alanları olduğu yerlerde yaşayan; farklılaştırılmış ve yabancılaştırılmış karakterlerdir."
"...yakın bir bakışta (Cyberpunk yazarları) hükümetlerin zayıf ve dokunaklı hale geldiği yakın geleceğin toplumunun resmini hemen hemen her zaman çizebilirler. Gibson, Williams, Cadigan ve diğerlerinin yazdığı popüler bilim kurgu hikâyeleri geleceğin gücünün Orwellsal birikimini tarif ederler, ama yakın gelecek her zaman zengin ve ortaklaşmış şirketlerin ketum elleri tarafından kavranırlar."
Edebiyat
Çizgi romanlar
Sinema