Arama


AreX - avatarı
AreX
Ziyaretçi
16 Eylül 2006       Mesaj #56
AreX - avatarı
Ziyaretçi
16 Eylül 2006

SANAYİCİ ARA İŞGÜCÜ ELEMANINI KENDİ YETİŞTİRECEK... -ASO BAŞKANI ÇAĞLAYAN: -''6 MİLYON İŞSİZİN BULUNDUĞU TÜRKİYE'DE İŞLETMELERİMİZ MESLEKİ EĞİTİM ALMIŞ, NİTELİKLİ ELEMAN BULMAKTA ZORLANIYOR'' -''MESLEKİ EĞİTİM SORUNUNU MUTLAKA ÇÖZMEMİZ GEREKİYOR''

ANKARA (A.A) - Sanayicinin ihtiyaç duyduğu ara işgücü elemanı doğrudan kendisinin yetiştirmesine olanak sağlayan ''Okul-Sanayi Eğitim Programları (OSEP)'' kapsamında ilk pilot uygulama 1. Organize Sanayi Bölge Müdürlüğünde başladı.
Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara Sanayi Odası (ASO) ve İŞKUR'un katkısıyla hayata geçirilen programın tanıtım toplantısına katılan ASO Başkanı Zafer Çağlayan, gelişmiş ülkelerde nüfusun asgari yüzde 70'inin işgücüne katıldığını, bu çerçevede 73 milyonluk bir nüfusa sahip Türkiye'de yaklaşık 55 milyon kişinin çalışabilir yaşta olduğunu, fakat çalışan sayısının 22 milyon da kaldığını söyledi. Çağlayan, bu sayının da sadece yarısının sosyal güvenlik kurumlarına kayıtlı olduğunu, diğer kısmının kayıtdışı çalıştığını, 6 milyon kişinin de işsiz olduğunu kaydetti.
Zafer Çağlayan, işsizlik konusunun çözümünde meslek eğitiminin çok önemli olduğunu ve yeterli mesleki eğitimi almış bir kişinin işsiz kalmasının mümkün olmadığını belirterek, ''Üniversite mezunu bir işsiz mi olmak istersiniz, işi hazır meslek lisesi mezunu mu olmak istersiniz'' dedi.
Sanayisi gelişmiş ülkelerde meslek liseleri aracılığıyla nitelikli işgücü sorununun çözüldüğünü kaydeden ASO Başkanı, sanayisini geliştirmek ve rekabet etmek isteyen Türkiye'de de nitelikli işgücünün yetişebilmesi için mesleki eğitim sorununun mutlaka çözülmesi gerektiğini söyledi.

-''MESLEKİ EĞİTİM MESELESİ İMAM HATİP MESELESİYLE KARIŞTIRILIYOR''-

Bu kadar işsizin ve üniversite mezununun olduğu bir ülkede nitelikli ara işgücü elemanı bulmakta zorlandıklarını anlatan Çağlayan, şöyle konuştu:
''OSB'ye girerken görmüşsünüzdür ilan panolarını, bir bakın, ilanlar üst üste binmiş. İşletmeler mesleki eğitim almış, nitelikli eleman bulamazken Türkiye'de 6 milyon işsiz var. Elimde 7 bine yakın özgeçmiş var, bunlar arasında doktora yapmış, master yapmış, 2 dil bilen insanlar da var. Asgari ücretle çalışmak için sıraya girmişler. Fakat ben kaynak ustası, motor ustası...vesaire bulamıyorum. Buradaki çarpıklığın mutlaka düzeltilmesi gerekiyor.
Gelişmiş ülkelerde orta öğretim okullarından mezun kişilere bakın, yüzde 75 meslek lisesi, yüzde 25 düz lise mezunu, bizde ise tam tersi.''
Türkiye'de mesleki eğitim meselesinin imam hatip meselesiyle karıştırıldığına işaret eden Çağlayan, ''İmam hatip meselesine benim saygın var ama bu tamamen ayrı. Sanayinin ihtiyacı olan ara gücünün bulunması lazım'' diye konuştu.

-PROGRAM NASIL İŞLEYECEK?-

OSEP ''uzun vadeli ve kısa vadeli model'' olmak üzere 2 şekilde uygulanacak.
Uzun vadeli modelde çeşitli meslek liselerinde eğitim gören öğrenciler haftanın 3 günü işletmelerde ve 1. OSB'de bulunan Erkunt Eğitim Merkezinde uygulamalı, 2 gün de kendi liselerinde teorik eğitim görecekler. Bu yılki programda seçilen 77 öğrenciye ''elektromekanik, metal teknik ve otomotiv'' eğitimi verilecek.
Uzun vadeli modelde 3 yıllık eğitimin sonunda öğrenciler kalfalık belgesi alacaklar ve 4. yılın sonunda fark derslerini vererek endüstri meslek lisesi diplomasını alabilme imkanına sahip olacaklar. Öğrenciler isterlerse meslek yüksek okullarına doğrudan girebilme hakkına da sahip olacaklar.
Eğitime katılan öğrencilere asgari ücretin en az 3'te 1'i kadar ücret verilecek, sosyal güvenliği sağlanacak, giyim, yol ve yemek masrafları karşılanacak.
Kısa vadeli modelde ise meslek komitelerinin belirleyeceği alanlarda ''meslek edindirme, meslek geliştirme ve meslek değiştirme'' adı altında belli sürelerde eğitimler verilecek.

-VATAN SEVGİSİ OLAN VE ENTELLEKTÜEL ELEMANLAR YETİŞTİRİLECEK-

Uzun vadeli modelde eğitim gören meslek liseli öğrencilere kitap okuma, anlatma, toplum önünde konuşabilme, kendini ifade edebilme, işyeri ve malzeme sevgisi...vesaire dersler verilecek. Öğrenciler sinema, tiyatro, spor gibi sosyal etkinliklere de özendirilecek.
Çağlayan, Japonya'da mesleki eğitime başlayan öğrencilere önce Hiroşima ve Nagazaki gezdirilerek ülkenin geçmişte atlattığı sıkıntıların gösterildiğini, ardından sektöründe öncü yüksek teknoloji ve katma değer üreten işletmeler gezdirilerek ülkenin kendi küllerinden nasıl yeniden kurulduğu bilincinin kazandırılmasının hedeflendiğini belirterek, şunları söyledi:
''Biz de eğitimlerimizde vatanseverlik bilincini kazandırma amacıyla çeşitli etkinliklerde bulunacağız. Bu çerçevede öncelikle önümüzdeki hafta Anıtkabir'i ziyaret edeceğiz. Uygun bir tarihte de Çanakkele'ye gezi düzenleyerek şehitlerimizi yerinde ziyaret edeceğiz.''
Törende konuşan Milli Eğitim Bakanlığı Erkek Teknik Eğitim Genel Müdürü Hüseyin Acar, meslek liselerinde sanayinin ihtiyacına göre eğitim verebilmesinin sanayicilerle işbirliği yapılarak mümkün olabileceğini belirterek, bu konuda her türlü işbirliğine açık olduklarını söyledi.
Törenin ardından Çağlayan, eğitim programına katılan 77 öğrenciye giyim ve eğitim-öğretim seti armağan etti.

16 Eylül 2006

TÜRKİYE İŞ KURUMU İL İSTİHDAM KURULLARI... -KURULLAR, İL DÜZEYİNDE İSTİHDAMI KORUYUCU, GELİŞTİRİCİ VE İŞSİZLİĞİ ÖNLEYİCİ TEDBİRLERİ SAPTAMAKLA GÖREVLİ OLACAK

ANKARA (A.A) - İl düzeyinde istihdamı koruyucu, geliştirici ve işsizliği önleyici tedbirleri saptamak üzere il istihdam kurulları kurulacak.
Türkiye İş Kurumu İl İstihdam Kurulları Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlandı.
Buna göre kurullar; illerde valinin başkanlığında, belediye başkanı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bölge müdürlüğü bulunan yerlerde bölge müdürü, il milli eğitim Müdürü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu il müdürü, gençlik ve spor il müdürü, sanayi ve ticaret il müdürü, Türkiye İş Kurumu il müdürü ve ilçe şube müdürleri, il ticaret ve/veya sanayi odası başkanları, il esnaf ve sanatkarlar odaları birliği başkanı, il küçük ve orta ölçekli sanayi geliştirme ve destekleme idaresi başkanı, il organize sanayi bölgeleri müdürleri, ilde bulunan fakülte veya yüksek okullardan en fazla üç öğretim üyesi, Türkiye Sakatlar Konfederasyonu tarafından belirlenecek bir temsilciden oluyacak. Kurullarda, mahalle ve köy muhtarlarından birer temsilci, valinin ilin istihdam yapısını dikkate alarak davet edeceği eğitim kurumları, sivil toplum örgütleri ile diğer kurum ve kuruluş temsilcileri ve o ilde en çok üyeye sahip işçi ve işveren konfederasyonlarının birer temsilcisi de yer alacak.

-KURULLARIN GÖREVLERİ-

Kurullar, il düzeyinde istihdamı koruyucu, geliştirici ve işsizliği önleyici tedbirleri saptayarak il istihdam politikasının oluşturulmasına yardımcı olacak. Kurullar, Türkiye İş Kurumu Genel Kurulu seviyesinde ele alınmasını uygun gördüğü konuları Genel Müdürlüğe bildirecek.
Kurullar aktif iş gücü programları çerçevesinde ise şu görevleri yürütecek:
''-Yerel iş piyasasının yıllık iş gücü eğitim ve uyum programları ihtiyacını belirlemek, belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda il müdürlüğü tarafından hazırlanan yıllık iş gücü eğitim ve uyum planlarını geçmiş yıl faaliyetleri ile birlikte değerlendirmek,
-Gençlere, kadınlara, özürlülere, terör mağdurlarına, eski hükümlülere ve uzun süreli işsizlere yönelik mesleki eğitim ve uyum programları uygulanması için il müdürlüğüne önerilerde bulunmak,
-İl müdürlüğü tarafından hazırlanan yıllık iş gücü eğitim planlarını incelemek, varsa gerekli değişiklikleri yapmak,
-İl müdürlüğünce uygulanan işletmelerde eğitim hizmetleri, mesleğe yöneltme faaliyetleri ile ulusal ve uluslararası kaynaklarla gerçekleştirilen aktif iş gücü programlarının geniş kitlelere duyurulması ve bu programların verimli olarak yürütülebilmesi için gerektiğinde il müdürlüğüne önerilerde bulunmak,
-Eğitim planı uygulaması ile ilgili olarak yöredeki iş gücü yetiştirme ve istihdam etkinliklerini izleyip, değerlendirmek.
-Hem yerel düzeyde hem ulusal düzeyde iş gücü piyasasına ilişkin sağlıklı verileri bünyesinde toplayan bilgi sisteminin kurulmasına yönelik politikalar oluşturarak mesleki eğitimle ilgili planlamaların bu doğrultuda yapılması yönünde ilgili kurum ve kuruluşları bilgilendirmek,
-Mesleki Eğitim Kurulu ile koordinasyonu sağlayarak, il düzeyinde istihdamı geliştirici çalışmaları işbirliği içinde yürütmek,
-Farklı kurumlarca yürütülen iş gücü yetiştirme ve uyum hizmetleri, mesleki eğitim, beceri kazandırma, meslek edindirme gibi faaliyetlerin bölgesel ihtiyaçlara göre ilgili birimlerle koordinasyon içerisinde yürütülmesini sağlamak.''

-İL İSTİHDAM YÜRÜTME KURULLARI-

İl istihdam yürütme kurulları ise ilde bulunan fakülte veya yüksek okullardan bir öğretim üyesi, Türkiye İş Kurumu il müdürlüğü, il mili eğitim müdürlüğü, il ticaret ve/veya sanayi odaları başkanlığı, il esnaf ve sanatkarlar odaları birliği başkanlığından birer temsilci ile ilde en fazla üyeye sahip işçi ve işveren konfederasyonlarının birer temsilcisinden oluşacak. Yürütme kurulları ise şu görevleri yapacak:
''-Kurulda alınan kararların uygulanmasına yönelik plan ve programlar yapmak,
-Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlara sunulabilecek projeler önermek,
-Kurulda alınan kararları İl Mesleki Eğitim Kurulu Sekreteryasına bildirmek,
-İş gücü piyasası araştırmaları yapmak veya yaptırmak,
-İş gücü piyasasındaki gelişmeleri ve aktif tedbir uygulamalarını izlemek ve iş gücü piyasasında yeni girişimlere yönelik öneriler yapmak,
-Kurul gündemini sekreterya ile birlikte oluşturmak,
-Belirlenecek konularda alt komisyonlar oluşturmak ve komisyon çalışmalarını denetlemek,
-Kurulda alınan kararlara ilişkin yapılan çalışmalar ve önerileri içeren raporları, sekreteryanın teknik desteğiyle hazırlayarak Kurula sunmak,
-Kurulun il istihdam politikasını oluşturabilmesi için gerekli bilgi ve dokümanları sekreteryanın teknik desteğiyle hazırlamak
-Gerektiğinde kurulu olağanüstü toplantıya çağırması için valiye teklifte bulunmak.''
Son düzenleyen AreX; 16 Eylül 2006 14:31 Sebep: Mesajlar Otomatik Olarak Birleştirildi