Arama


_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
6 Şubat 2012       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Tanker
MsXLabs & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & Vikipedi



Tanker

Sıvı yükleri taşımada kullanılan araç.

Denizde ve karada kullanılan bu tür taşıma araçlarına aynı ad verilir. Bu araçlarla petrol, petrol ürünleri, sınaî yağlar, şarap vb. sıvılar taşınır. Denizde kullanılan tankerler özel olarak yapılır. Enine ve boyuna çok sayıda sarnıçlara ayrılır. Bu tip sıvı taşımacılığı özellikle petrolün dünya ekonomisinde büyük yer almaya başlamasıyla önem kazandı.

II. Dünya Savaşı'nda talep çok yükseldiğinden, önceleri küçük çaplı olan tankerler, dev boyutlarda yapılmaya başlandı. Günümüzde 100 bin ton kapasiteli tankerlere "küçük", 100-200 bin ton kapasiteli tankerlere "orta boy", 200-300 bin ton kapasiteli olanlara "jumbo" ve 300 bin tonu geçenlere "mamut" tanker adı verilir. Makine aksamları genellikle arka taraftadır. Akaryakıt ve diğer sıvı taşımacılığında kullanılan kamyon türlerine de tanker adı verilir.

Tanker, okyanuslarda işleyen, genellikle sıvı olmak üzere büyük yükler taşıyan bir deniz aracıdır. Taşıdığı başlıca yük, petroldür.

Küçük tankerler yakın mesafelerde ve nehirlerde kullanılır. Büyük tankerlerse okyanus aşırı ülkeler arasında kullanılır. Uzak mesafelerde ekonomik bir nakliyat vasıtası olduğundan tankerlerin büyüklüğü gittikçe arttı. En yenileri, nükleer uçak gemisi U.S.S. Enterprise'nin üç katı büyüklüğündedir. Bir tanker ne kadar büyük olursa taşıma masrafları da o kadar az olur. Çünkü motor gücü ve tayfa ihtiyacı tankerin petrol taşıma kapasitesi kadar çabuk artmaz.

Tankerlerin dünyaca bilinen büyük tiplerinin her birinin 312.000 ton kapasiteleri vardır. Bunların ilki Universe Ireland isimli, 1968'de Japonya'da bir Amerikan şirketi için yapılan tankerdir. Uzunluğu 345 m olup, eni 53 m'dir. Su altı derinliğiyse 24 m'dir. Seyir hızı saatte 27 km'dir. Toplam tayfa sayısı 51 kişidir.

Yük yerinden başka; geminin bir baş kısım deposu, 8 merkez ve yanlarında 16 yan deposu mevcuttur.

Motor kabininin yanındaki üç küçük depoda ise geminin kendi yakıtı vardır. Güvertenin üstündeki büyük bir boru sistemiyle bütün depoların doldurulması veya boşaltılması sağlanır. Güçlü pompalar vasıtasıyla depoların dolması 24-36 saatte, boşalması ise 36-40 saatte olur. Çoğu tankerlerde olduğu gibi bütün denizcilik aletleri ve denizciler kıçta, motorun üzerindeki büyük ve ihtişamlı kısımda bulunur.

Tankerin büyüklüğü limanlardaki su derinliğine ve kritik su yollarına bakılarak tespit edilir. Süveyş Kanalının ağırlık sınırı 70.000 ton olduğundan, daha büyük tankerler, 1967'de İsrail-Arap savaşından önce bile Ortadoğu'dan aldıkları petrolü Afrika'nın güneyinden dolaştırarak Avrupa'ya taşırlardı.

Basra Körfezinden Japonya'ya petrol taşıyan tankerlerin büyüklükleri 25 m minimum derinlikteki Malaccamax sınırlandırılmışlardır. Bu yolla gidenlerin en büyüğü 206.000 tonla geçen İdemitsu Maru'dır.

Petrolün deniz yoluyla ulaşımı I. Dünya Savaşından sonra kullanılmaya başlanmış ve 1939'dan sonra çok fazla yayılmış, artık petrol deniz vasıtasıyla nakledilir hale gelmiştir.

Büyük tankerlerin gelişmeleriyle birlikte birçok meseleler meydana gelmiştir. 1967'de Birleşik Yakıt Şirketine ait Torrey Canyon tankeri, İngiltere civarında batmıştı. Tankerin taşıdığı 120.000 ton petrol İngiliz ve Fransız sahillerine yayılarak dünyayı, tankerlerin tehlikeleri hakkında ikaz etti. 1969'da yeni yapılmış 200.000 tonluk üç tanker yüksüz Basra Körfezine dönerlerken depo temizleme anında çıkan bir kıvılcımla patlamışlardı.

Kuru yük tankerleri: İlk tanker yapıldığından itibaren tankerlerle yük gemileri arasındaki fark belirmiştir. Fakat katı yükün taşınması ve temizlenmesine yardımcı olan makineler vasıtasıyla depo temizleme metodları meydana gelmiş ve bu farklılık ortadan kalkar gibi olmuştur. Yeni tankerler hem sıvı hem kuru taşıyacak biçimde yapılmış ve böylece bir yöne giderken yakıt, diğer yöne giderken de katı madde taşınması sağlanmıştır.
Son düzenleyen Safi; 19 Temmuz 2015 00:12
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.