Arama

Friedrich Schelling - Tek Mesaj #2

Efulim - avatarı
Efulim
VIP VIP Üye
3 Eylül 2012       Mesaj #2
Efulim - avatarı
VIP VIP Üye
Friedrich Schelling (1775 Leonberg/Württemberg-1854 Bad Ragaz/İsviçre)
MsXLabs.Org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

schelling
Alman filozof. Alman idealizminin en önemli temsilcilerinden biridir. Leipzig'de felsefe ve ilâhiyat okudu. 1790-1809 yılları arasında doğa felsefesini geliştirdi ve bu felsefeyi "System des transzendentalen İdealismus" (Transandantal İdealizm Sistemi, 1800) adlı yapıtında açımladı. Bu sırada Jena Üniversitesi'nde profesörlük yapıyordu. Fichte'nin, doğanın insanın aklı tarafından var edildiği yolundaki görüşüne karşı çıkarak; aklın ve doğanın, insan tarafından uslamlanamayacak bir mutlaklığın iki ifadesi olduğunu savundu. Sözkonusu mutlaklığa ulaşmanın yolu olarak sanatı ve dini gösterdi. Yaşamının son yıllarında mistisizmle ilgilendi. Düşünce sistemindeki bu çizgilerle Kierkegaard'ı ve Kierkegaard yoluyla da daha sonraki varoluşçuları etkiledi.

Başlıca yapıtları:
  • "Über die Möglichkeit und Form der Philosophie Überhaupt" (Genel Felsefenin Biçim ve Olanakları Üzerine, 1795),
  • "Philosophie und Religion" (Felsefe ve Din, 1804),
  • "Vorlesungen zur Philosophie der Mythologie und der Offenbarung" (Mitoloji ve Vahiy Felsefesi Üzerine Dersler, 1808),
  • "Philosophische Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit" (İnsan Hürriyetinin Özü Konusunda Felsefî Araştırmalar, 1809).
Friedrich Schelling Kimdir?
Schelling bir rahibin oğludur. Parlak zekalı ve yetenekli bir çocuk olduğu için çok erken olgunlaşmış ve daha yirmi iki yaşında iken Fichte'nin felsefesi çevresinde yazdığı bir kitabı sayesinde Profesör ünvanı almıştır. Tüm yaşamı boyunca düşüncesini sürekli değiştirmekten, yeni anlayışlara inanmaktan çekinmemiş. Sonuçta da dağınık fikirlerini bir bütün olarak göstermek zordur.

Schelling'e göre bütün doğa bilinçsiz bir zekanın yaratmasıdır. Doğa düzensiz ve dağınık bir yapı değildir, tam tersine sıkı bir düzene ve ereğe bağlıdır. Bu nedenle doğada bir yaratıcı ilke olmalıdır. Böyle bir ilkenin, yaratıcı zekanın manevi nitelikte olması gerekir. Bu evrende sadece insanda manevi bilinç vardır. Bu nedenle yaratıcı zeka bilinçsiz bir zekadır. Böylece Schelling yaratıcı ilkeyi Fichte'den farklı olarak "ben"'in dışında buluyor, oysa Fichte her şeyi "ben" sayesinde anlıyordu. Bu zeka da gelişir ve gelişirken çeşitli basamaklardan geçer. Bu basamaklardan en sonu bilinçtir. Yani bilinçli bir zeka taşıdığı için insandır. Bu basamaklı gelişim tasarımı daha çok Leibniz'in felsefesine benzer.

Ayrıca ona göre doğa ve zeka(tin) özdeştir. Sonuçta organik ve inorganik varlıklar aynı ilkelere bağlıdır. İnorganik varlıkları mekanist bir teori ile açıklayamayız, yaşam gücü tüm doğada en basit fiziki varlıkta bile bulunur, tüm doğa canlı bir organizmadır. Burada Schelling'in dualizmi önemlidir. Ona göre evrenin neresine bakarsak bakalım bir ikilik, bir karşıtlık buluruz; Mıknatısın kutupları, pozitif ve negatif elektrik, dişilik erkeklik vb. Doğa başlangıçta birlikti, bölünmemişti. Bu noktada Schelling Fitche'nin üç aşamalı tez, antitez ve sentez öğretisini doğanın gelişmesine uygulamıştır. Birliğin karşıtı olan bölünme sayesinde doğa gelişmektedir. Doğadaki karşıt güçler daha üst bir basamakta sürekli birleşerek ve bölünerek daha yüksek varlıkları oluştururlar. Bu nedenle her üst varlık daha aşağı varlıkların bir sentezidir. Bütün bu sürecin başlangıcındaki kuvvet olan "birlik" canlı olmalıdır. Dolaysıyla tüm doğa canlıdır.

Ancak bu canlı doğa, bu zeka bilinçsizdir. Ancak gelişim evresinde sürekli bilince doğru yol alır. Oluşturulan her yeni varlık bilince biraz daha yaklaşmıştır. Sonunuda doğa insanda bilincine ulaşır. Her ne kadar insan doğa içinde fark edilmeyecek kadar küçük olsa da doğanın amacıdır, zincirin son halkası, tüm varlıkların nedeni ve tüm doğayı anlamlı hale getiren varlıktır.

Sanat felsefesinin de öğretisinde önemli bir yeri vardır. Doğa canlı bir organizma olmasının yanında bilinçsiz yaratıcı kuvvetin bir sanat eseridir. Burada yaratma etkinliği ne bilgi ne de eylem ile ilişkilidir. Yaratmanın temelindeki güç sanattır. Nasıl doğa bilinçsiz bir gücün yaratması ise insanların sanat eserleri de bilinçli gücün yaratmasıdır. Her bir sanat eseri kendi içinde bir evrendir ve varlığın özünü anlamak ancak sanat yolu ile olur. Sanatçı ve filozoflar da yaratıcı gücü anlayan ve gerçeği bilen kişilerdir. Bu kişilerin kaderi budur ve diğer insanlardan bu nedenle farklıdırlar. Sanat eserinde, sonlu olan doğanın bir anlık durumu sonsuz ve salt varlık olarak kendini gösterir. Bu nedenle sanat eseri doğadan üstündür, o bilinçli bir yaratmadır. Böylece Schelling doğa ve bilinç arasındaki ayrımı sanat felsefesi ile aşmış oluyor.

Zamanla Schelling'in felsefesi mistik ve dini bir yön kazanmış ve felsefe çevrelerinde pek etki yapmamış. Kant ve Fichte ile başlayan Alman idealizmi içinde Schelling, Romantizmi temsil etmiştir.



Sen sadece aynasin...