Arama


AreX - avatarı
AreX
Ziyaretçi
21 Kasım 2006       Mesaj #243
AreX - avatarı
Ziyaretçi
21 Kasım 2006

İŞ DÜNYASININ GÜNDEMİ ''ARA ELEMAN SIKINTISI''... -TÜRKONFED'İN DÜZENLEYECEĞİ GİRİŞİM VE İŞ DÜNYASI ZİRVESİNİN GÜNDEMİNİ ''EKONOMİNİN YENİ DAR BOĞAZI, YETİŞMİŞ ARA ELEMAN'' BAŞLIĞIYLA, MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM POLİTİKALARI OLUŞTURUYOR -ZİRVE İÇİN 19 KURUMDAN 30 UZMANIN OLUŞTURDUĞU ULUSAL DANIŞMA KURULU'NUN HAZIRLADIĞI RAPORDA, MESLEK EĞİTİMİNİN İMAM HATİP LİSELERİ TARTIŞMALARINDAN SOYUTLANMASI GEREKTİĞİNE DİKKAT ÇEKİLDİ

(A.A) - Türk Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu (TÜRKONFED) tarafından Adana'da 7-9 Aralık'ta gerçekleştirilecek 10. Girişim ve İş Dünyası Zirvesi'nin gündemini ''Ekonominin Yeni Dar Boğazı, Yetişmiş Ara Eleman'' başlığıyla mesleki ve teknik eğitim politikaları oluşturuyor.
AA muhabirinin edindiği bilgiye göre, KOBİ'lerin önde gelen sorunlarından biri olan nitelikli ara eleman sorununun çözümüne katkıda bulunmak ve mesleki-teknik eğitim sisteminin doğru gelişmesine yardımcı olmak amacıyla bir yıldır, Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi (ERG) ile çalışma yürüten TÜRKONFED, iş dünyası temsilcilerinin katılacağı zirvede, değerlendirmenin sonuçlarını ortaya koyacak.

Zirve için 19 kurumdan 30 uzmanın katılımıyla oluşturulan Ulusal Danışma Kurulu tarafından mesleki eğitim politikalarıyla ilgili rapor hazırlandı.

ERG ve TÜRKONFED işbirliğiyle hazırlanan raporda, mesleki ve teknik eğitimin hep gündemde olmasına rağmen, arzulanan sonuçların elde edilemediği ve uygulanan politikaların bazı beklenmeyen sonuçlara neden olduğu vurgulandı.

Rapora göre, bu süreçte, meslek eğitiminin gençler için neden çekici olmadığı ve nasıl daha çekici hale getirilebileceği, incelenmesi gereken en önemli konu olarak ortaya çıkıyor.

Mesleki eğitimin çekici kılınabilmesi için en önemli koşulun, bu eğitimin piyasa şartlarına cevap verebilmesi olduğu belirtilen raporda, son yıllarda meslek eğitimine talebin azalmasının en önemli sebebi olarak, bu eğitimin bireylere sağladığı ekonomik ve sosyal faydada gözlemlenen düşüş gösteriliyor.

Değişim ihtiyacını karşılamaya yönelik dört temel hedef ve bunları geliştirmeye yönelik öneriler geliştirilen rapor, şöyle devam ediyor:

''Orta öğretimde, akademik ve mesleki eğitim arasında program farklılıklarının azaltılarak tüm mezunlara yaşam boyu öğrenme perspektifinde temel beceriler kazandırılmalı. Bireyler için meslek eğitiminin ekonomik ve sosyal faydasının artacağı koşulların ve açık öğrenme ortamlarının oluşturulması gerekir. Meslek eğitiminde kamu-özel sektör işbirliği potansiyelinin hayata geçirilmesi ana hedeflerden birisidir.''

-ÖNERİLER VE İMAM HATİP SORUNU-

Raporda öneriler sunan uzmanlar, orta öğretimde ilk yıl tüm okullarda ortak olarak uygulanan ve temel yeterliliklere odaklanılan genel eğitim süresinin iki yıla çıkarılması gerektiğini savunuyor.

Orta öğretimde akademik ağırlıklı eğitim yapan okullardaki öğrencilere bazı alanlarda mesleki ve teknik ders alma fırsatının sağlanması gerektiğini öneren uzmanlar, tüm öğrencilere uygulama deneyimi edinebilecekleri fırsatların sağlanmasının önemli avantaj sağlayacağını vurguluyor.

Raporda, imam hatip liseleri ile meslek liselerinin aynı tartışma zemininde yer alması sonucu ortaya çıkan olumsuzlukların, bir diğer dikkat çekici unsur olarak altı çiziliyor.

Meslek eğitiminin imam hatip liseleri tartışmalarından soyutlanması gerektiği savunulan raporda, şunlar kaydedildi:

''Meslek eğitimi ve genel eğitim arasında toplumsal algılama açısından saygınlık denkliği yok. Bu statü sorunu evrenseldir. Ancak, Türkiye için bu durumu ağırlaştıran en önemli faktör kamuoyunda meslek liseleriyle ilgili tüm tartışmaların imam hatip liseleri üzerinden ideolojik olarak kutuplaşmış bir ortamda yapılmasıdır. Böyle bir ortamda, meslek eğitiminin sürekli bir kriz unsuru olarak algılanması statü sorunuyla mücadelenin önüne bir Çin seddi oluşturuyor. İmam hatip liseleri sorununun çözümü için üç olguyu göz önünde bulundurmak gerekiyor. Bunlar, toplumun din öğretimi talebinin karşılanması, din görevlilerinin eğitilmesi ve Türkiye'nin asla vazgeçemeyeceği laiklik ilkesi.''

Raporda, imam hatip liseleri sorununun toplumun tüm kesimleri tarafından kabul edilebilir, uygulanabilir ve kalıcı bir şekilde çözmede vatandaşlara ve sivil toplum örgütlerine büyük görev düştüğüne dikkat çekiliyor.

Öğrencilere yatay ve dikey hareketlilik fırsatlarının sağlanması, meslek derslerinin özel sektör tarafından verilmesinin özendirilmesi konusunda önerilerde bulunulan raporda, Kore, Malezya, İskoçya ve Almanya'daki meslek eğitim politikalarından örnekler sunuluyor.

Raporda ayrıca, kamu-özel sektör işbirliğinin önündeki engel sayılan bürokratik güç tekelinin sona ermesi gerektiği vurgulanırken, meslek yüksek okullarının YÖK'e bağlı olmasının yanlış bir yaklaşım olduğu dile getirildi.

TÜRKONFED Yönetim Kurulu Üyesi Süleyman Onatça da raporun hazırlanmasında ilgili bakanlıklar, YÖK, Devlet Planlama Teşkilatı, sanayici, iş adamları ve eğitim kuruluşlarıyla diyalog halinde olunduğunu ifade etti.

Adana Hiltonsa Oteli'nde 8 Aralık'ta gerçekleştirilecek zirvede konunun taraflarının da buluşacağına dikkati çeken Onatça, zirveden çıkacak sonucun mesleki eğitim politikalarında etki yaratacağına inandıklarını belirtti.