Arama


Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
19 Temmuz 2015       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM
TANKER a. (ing. söze.). Denize
1. Dökme sıvı yükleri (petrol ürünleri, şarap ve yağ gibi besin ürünleri, kimyasal ürünler vb.) taşımada kullanılan gemi. (Bk. ansikl. böl.)
2. Gaz tankeri, sıvılaştırılmış gaz (L.RG.) taşımada kullanılan tanker. (Taşınan gazın türüne göre bunlara bütan, metan, etilen tankeri denir.) || İkmal tankeri, gemilerin yakıt gereksinimlerini karşılayan tanker. || Mazot tankeri, mazot taşımada kullanılan, özel olarak düzenlenmiş g petrol tankeri. || Petrol tankeri, sıvı hidrokarbonları taşımak için özel olarak inşa edilmiş tanker. (Bk. ansikl. böl.)

—Oto. Dökme sıvıları taşımak için özel olarak düzenlenmiş motorlu taşıt. (Petrol ürünlerini taşımada kullanılan tankerlerin sığası yapacağı dağıtıma bağlıdır, kimi yarı treyler tankerlerin sığası 30 m3'e ulaşır.)

—Tarım mak. Bir römork şasisine yerleştirilmiş olan ve su ya da gübre taşımaya yarayan, genellikle metal tank.
—ANSİKL. Denize. Başlangıçta tankerler, küçük boyutlu ve limandaki gemilere tatlı su taşımada kullanılan gemilerdi. Su ikmali, bez makinelerle ve pompalarla yapılıyordu. Günümüzde çok değişik ürünler taşıyan bu gemiler, çeşitli boyutlardadır: kimyasal ürün taşıyan tankerlerin sığaları birkaç bir, metreküp ile birkaç yüz bin metreküp arasında değişebilir. Kimi tankerler, taşıma maliyetini düşürmek için birçok ürünü aynı anda taşır.

• Petrol tankeri. XIX. yy.’ın ikinci yarısında ortaya çıkan ilk petrol tankerleri, güvertesine petrol taşımak için metal sarnıçlar yerleştirilmiş yelkenli gemilerdi. Dökme petrol taşımak için inşa edilen ilk gemi, 1886'da hizmete giren, 2 307 dedveyt tonluk alman buharlı gemisi Glückauftur. Bu ilkörnekten sonra, petrol tankerleri önemli bir gelişme gösterdi ve boyutları gitgide büyüdü. 1967'de, Süveyş kanalının kapatılmasından sonra, 250-350 t’luk süper petrol tankerleri ortaya çıktı. Günümüzde 500 000 t’u aşan petrol tankerleri inşa edilmektedir. Bir petrol tankerinin genel görünümü çok karakteristiktir: güverte, geminin uzunluğu boyunca tamamen açıktır, makineler ve kaptan köprüsü arkadadır. Tüm gemi, sarnıçlardan (tanklar) oluşur, bu sarnıçların bölmelemesi, taşınan sıvının kütlesine karşın büyük bir denge sağlar. Çok güçlü pompalar sayesinde yükleme-boşaftma işlemi çok hızlı gerçekleşir. Tanklar birbiri ardına boşaldığından ve makineler ile pompalar kıçta yer aldığından, geminin dengesini sağlamak için bu tankları boşaldıkça deniz suyuyla doldurmak-gerekir.

Kaynak: Büyük Larousse