Arama


Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
16 Eylül 2015       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  37.JPG
Gösterim: 1385
Boyut:  82.5 KB

SAİNT-SAENS
(Camille), fransız besteci (Paris 1835 - Cezayir 1921). Bir "harika çocuktu. Daha 5 yaşındayken beste yapmaya başladı ve 1846’da ilk konserini verdi. 1848'de girdiği Paris konservatuvarı'nda Reber, Halâvy ve Benoist’nın öğrencisi oldu, Gounod’nun öğütlerini aldı. 1853’te St-Merri kilisesi'nin orgculuğuna atandı, 1858-1877 arasında Madeleine kilisesi'nin orgunu çaldı. Niedermeyer okulumda piyano öğretmenliği yaptı, dünyanın birçok ülkesinde org ve piyano resital ya da konserleri verdi. 1871'de, Ars galli- ca (Galya sanatı) dövizini benimseyen ve fransız bestecilerin yapıtlarını yaymayı hedefleyen Sociâtâ nationale’in kuruluşuna katıldı. Hem besteci, hem de yazar olarak (makaleler, şiirler, komediler ve müzikle ilgili kitaplar) gösterdiği çeşitli, ama sürekli etkinliklerle tanındı. Yapıtları "kusursuzluğa giden yolun sonuna varmıştır”. Saint -Saens'ı özellikle biçim sorunları ilgilendirmiştir. Org {Altı prelüd ve fûg, 1894-1898) ve piyano parçaları dışında, oda müziği dalında 36 yapıt besteledi (piyano ve iki yaylı çalgı için "Fa" majör trio, 1863; yaylılar, trompet ve piyano için "Mi" bemol majör yedili, 1881). Liszt gibi o da senfonik şiirler yazdı: Omphale’in çıkrığı (1872), Phaeton (1873), iskeletlerin dansı (1874), Herakles'in gençliği (1877). Üç büyük senfoni (üçüncüsü do minör tonunda ve orgludur, 1886) besteleyen Saint-Saâns, 5 piyano konçertosu (1858-1896), 2 çello konçertosu (1872,1902) ve Hayvanlar karnavalı adlı bir enstrümantal yapıt (Kuğu başlıklı andante'si çok ünlüdür) yazdı. Vokal müzik dalında, çok sayıda melodi dışında, özellikle teatral yapıtlara ağırlık verdi. Tar.ihsel operadan yanaydı KjStienhe Marcel, 1879; Henri VIII, 1883); bu türdeki en önemli yapıtı Samson ve Dalila'ıiır (1877). Bir Messe solennelle (1855), 8 sesli Tantum ergo (1865), Reçuiem (1878), çift koro için Mezmur CL (1908) ve birçok ffiotetin de içinde bulunduğu dinsel yapıtları arasında öncelikle oratoryoları anılmalıdır: Noel oratoryosu (1858), Tufan (1876), Vaadedilmiş toprak (1913).
Aydınlık, zarif, titizlikle orkestralanmış ve klasik anlayışta bir müzik yaratan Saint -Saens, Fransa'da ilk kez piyano konçertosu ve Liszt tarzında senfonik şiir yazan bestecidir. Gerçi, özellikle de 1870'ten önce, Beethoven, Schumann, Liszt ve Wâgner'e büyük hayranlık duyardı, ama onun müziği, alman romantizminin tutkularına tepki olarak ortaya çıkmıştır. Ayrıca, Birinci Dünya savaşı yıllarında, alman müziği ve germen hayranlığı aleyhinde sert yazılar yayımladı. Kimi yapıtlarına egzotizm katarak, F. David'den sonra, Debussy'nin yolunu açma onuru da Saint-Saens'ındır.

Kaynak: Büyük Larousse