Theodor Wİesengrund Adorno
MsXLabs.org & Büyük L.
ADORNO (Theodor VVİesengrund), alman filozof, toplumbilimci ve müzikbilim- ci (Frankfurt-am-Main 1903-Viege, İsviçre, 1969). 1925'ten 1928’e kadar Viyana' da Alban Berg’in yanında müzik öğrenimi gördü. Doğduğu ülkeye dönünce Frankfurt okulu na katıldı. 1938'de Toplumsal araştırmalar okulu nun üyesi oldu ikinci Dünya savaşı sırasında İngiltere'ye ve daha sonra Birleşik Amerika'ya sığındı. Almanya'ya dönünce, Frankfurt oku- lu'na yeniden katıldı. Horkheimer ile birlikte, bu okulun başında yer aldı ve sürekliliğinin simgesi durumuna geldi.
Adorno’nun felsefesi, “toplumun eleştirel kuramı" diye bilinen Frankfurt okulu programının sürdürülmesidir. Ama bu kuram Adorno'da, köklü bir yadsımanın getirdiği kötümser bir hava taşır. Adorno, psikanalizi, eleştirel bir bakış açısı içinde bütünleştirir; acı çekmeyi, felsefesel bir kategori düzeyine yükseltir, bir "barışık- lık’ ın özlemini de duyar. Aristokratça bir nitelik taşıyan estetiği, kültürel tüketim sa- nayısne(Kulturındustrıe) karşı çıkar ve sanatın, kurulu düzenle ilişkisini tümüyle keserek eleştiri ve karşı çıkma görevini yerine getirmesi gerektiğini ileri sürer Adorno, çeşitli alanlarda çok sayıda yapıt ortaya koydu Felsefe alanında Kıerkega- ard, Hegei ve Husserl üzerine incelemelerinin yanı sıra, Birleşik Amerika’dayken Horkheimer ile birlikte yazdığı Olalektlk der Aufklarung’u (1947), Negatıve dialek- tik'i (1966) ve The Autoritarlan Persona- lity (1950) gibi toplumbilim çalışmalarına geçişi sağlayan ve özdeyişlerinden oluşan Minlma Moralia'yı (1951) saymak gerekir. VVagner, Berg ve Mahler üzerine yaptığı incelemeler ve Phılosophie der neuen Musık (1949) adlı müzıkbılımsel araştırması da önemlidir. Geniş kapsamlı Aestetısche Theorte (1970), ölümü dolayısıyla yarıda kalmıştır.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.