amortisör
yaylı taşıt araçlarında sarsıntıyı azaltmaya yarayan düzenek. Örneğin otomobillerde, dingillerle şasi arasında bir yastık ya da tampon görevi yapan yaylar, yol yüzeyindeki engebelerden taşıtın gövdesine yansıyan sarsıntıları hafifletir. Bazen yol yüzeyinin koşullan ile taşıtın hızı birbirine eklenerek, araba gövdesinin zıplama biçiminde aşın derecede sarsılmasına neden olduğunda, amortisörler bu titreşim hareketinin hızını ve genliğini azaltır. Bugünün amortisörleri, yaylann hem sıkışmasına, hem gerilmesine karşı koyan hidrolik aygıtlardır.
Doğrudan etkili ya da payanda tipi amortisörler, iki tespit mandalıyla aracın gövdesine ve dingiline bağlanır. Bu mandallardan biri yağ dolu bir silindire, öbürü de bu silindirin içinde hareket eden bir pistona tutturulur. Gövde ile dingilin birbirine göre yer değiştirmesi, pistonun silindir içindeki yağı sıkıştırmasına neden olur; sıkışan yağ küçük deliklerden sızar ya da yaylı bir supaptan geçer. Böylece, yaylann büzülmesine ve gerilmesine karşı koyan bir kuvvet doğar ve şasideki titreşimleri azaltır.
kaynak: Ana Britannica