Arama


Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
11 Haziran 2016       Mesaj #7
Safi - avatarı
SMD MiSiM

Bazlı (Demir-Nikelli) Akü

Ad:  nf.jpg
Gösterim: 1452
Boyut:  32.8 KB

Ni (0H)2 pozitif elektrot, demir (Fe) ise negatif elektrottur. Elektrolit KOH (Potasyum hidroksit), kabı demir sacdan yapılır. Bazlı akülerin levhaları da asitli aküler gibi ızgara biçimindedir. Bazlı akülerin reaksiyonları;
Fe+KOH+2Ni(OH)3 --> Fe(OH)2+KOH+2Ni(OH)2-
% Deşarj sırasında sağa doğru, şarj olurken sola doğru olur. Bazlı akülerin konsantrasyonu değişmez. Bazlı akü gerilimi 1,5 V civarındadır. Deşarj olurken 1,1 V’ a kadar düşer. Şarj olurken ise 1,8V’ a kadar yükselir. Bazlı akülerin her iki verimi düşüktür ve fiyatları pahalıdır. Fakat dayanıklı ve hafiftir. Demir-nikelli akülerin yanı sıra, kadmiyum kullanılan akülerde mevcuttur Günümüzde gümüş-çinko üzerinde de çalışmalar bulunmaktadır.

Gümüş Çinko Akü

Ad:  gz.jpg
Gösterim: 1436
Boyut:  7.6 KB

Bu aküde elektrolit olarak, çinko hidroksitle doyurulmuş potasyum hidroksit kullanılmaktadır. Negatif elektrot, ızgaralı bir gümüş perdenin etrafında bulunan ve elektrolitin korozyon etkisine karşı direnç göstermesi için biraz cıva katılmış gözenekli saf çinko levhadan meydana gelir. Negatif (eksi) elektrot genel olarak elektrokimyasal yollar ile gümüş peroksite yükseltgenmiş, gümüş oksitle sıvalı bir perdedir. Levhaları, selüloz yapraklarla birbirinden ayırılarak izalasyon sağlanmıştır. Gümüş-çinko aküler hafiftir ve büyük enerji üretikleri için bazı özel uygulamalarda günümüzde tercih edilen ve geniş kullanım alana sahip olan akülerdir. Bu akülerin yükleme ve boşalma sayısı, sonuçta kısa devreye yol açan yalıtkanların kararlılığıyla sınırlıdır. En küçük devri 30 çevrim olan bu ömrün, uygun tasarımlarla 300 çevrimeye kadar artırılması imkanı vardır.

Oto Akü

Ad:  oto.jpg
Gösterim: 1271
Boyut:  7.5 KB

Araba aküsü motorlarda kullanılır. Oto aküler çalışırken marş anında kısa bir süre de büyük bir akım verirler. Yüksek akım vermeleri için plakaları ince yapılır, aktif maddenin elektrolitle temas etmesi sağlanır. İnce plakalı oldukları için ömürleri kısadır. İç direnci azaltmak ve de küçük hacimli olması için plakaları yaklaştırarak birbirlerine temas etmemeleri için araya ayırıştırıcılar konulur. Oto aküleri de kendi içinde tam kapalı veya buşonları açılan olmak üzere ikiye bölüme ayrılır. Bu iki akünün de iç yapısı aynıdır, ikisi de klasik tip kurşun-asit akülerdir. Kapalı akülerin, buşonları açılamaz. Bu akülere su eklenemediginden voltaj düzenekleri iyi olan araçlara takılması uygun olur. Kullanım alanları ve iç yapısı farklı Stasyoner (Sabit tesis) ve Traksyoner (Forklift) aküleri de sulu ürünler grubundadır.

Stasyoner Akü

Ad:  Stasyoner.jpg
Gösterim: 1542
Boyut:  6.6 KB

Sanayi tipi akülerdir. Ani güç kesintilerinin sebep olabileceği duruşları engellemek için kullanılan kesintisiz güç kaynağı hazırda duran ve ihtiyaç olduğunda devreye giren akülerdir. Sabit tesislerde kullanılmak için, kurşun-asit az üreten stasyoner aküler haberleşme, ulaşım, hastane, güç istasyonları, kontrol sistemleri, sulama ve pompa istasyonları, emniyet aydınlatmaları, güneş pilleri gibi her türlü kesintisiz güç kaynağı aküsü gerektiren yerde kullanılırlar.

Traksiyoner Akü

Ad:  Traksiyoner.jpg
Gösterim: 1476
Boyut:  6.5 KB

Bu aküler orta büyüklükte devamlı akım verirler. Traksiyoner aküler denizaltı ,vinç, yük taşıyıcı vb gibi elektrik motoru ile çalışan araçlarda kullanılmaktadır. Kuru jelli VRLA aküleri akülerin iç yapıları ve teknolojileri farklıdır. VRLA (Valve Regulated Lead Acid) aküler ismini, şarj ve deşarj sırasında gazların yüksek oranda akü içerisinde tutulmasını sağlayan, valf sisteminden almaktadır. Bu sayede, akülerin su kaybı ve korunduğu yerde havalandırma gereksinimi minimum düzeye indirilir. Bu aküler de iç yapılarına göre ikiye ayrılır. AGM (Absorption Glass Mat) elektroliti separatörlere emdirilmiş ve jel akü. Bu akülerde asit taşması yada sızdırması olmaz. Gaz çıkışı minimumdur. Bundan dolayı çok güvenli ve rafta bekleme ömürleri uzundur. Ayrıca sulu akülere oranla titreşime karşı dayanıklıdır. Bir yerden diğer bir yere, taşınması sorunsuzdur. Kullanım alanları arasında sabit tesisler, UPSler, tekneler ve santraller vardır.

Gel Aküler

Ad:  gel.jpg
Gösterim: 1170
Boyut:  5.4 KB

GEL aküler, derin deşarj uygulamalarında kullanılan akülerdir, kullanım ömrü boyunca herhangi bir saf su ilavesi gerektirmediğinden, bu tip aküler bakımsız akü sınıfında yer almaktadır. Sulu şarjlı akülerden farkı, derin deşarj düzeyidir. Yaklaşık %75 oranında bu tip aküleri deşarj edebiliriz. Sonrasındaki oluşan şarj esnasında da içindeki kimyasal yapı herhangi bir zarar görmez.

VRLA Aküler

Ad:  vrla.JPG
Gösterim: 1438
Boyut:  27.5 KB

VRLA aküler ismini şarj ve deşarj sırasında gazların yüksek oranda akü içerisinde tutulmasını sağlayan valf sisteminden almaktadır, bu aküler sulu tip akülere göre çok daha gaz çıkışına izin verirler. Bu sayede akülerin su kaybı ve muhafaza edildiği yerde havalandırma ihtiyacının minimum düzeye indirilmesi sağlanır. Özellikle karavan, golf aracı, yer temizleme makinası, telekomünikasyon sistemleri, yenilenebilir enerji sistemleri, tekerlekli sandalye, mobil dükkan ve marin uygulamalarında kullanılan VRL aküler, AGM ve GEL olmak üzere ikiye ayrılır. AGM akülerin iç yapısı sulu akülerden farklıdır. AGM akü içerisindeki sıvı elektrolit seperatör görevi de gören yüksek gözenekli cam elyafını emdirilmiştir. Akü plakaları ve bu ayraçlar özel bir yöntemle minimum alan kaplayacak şekilde akü hücrelerine yerleştirilmiştir. Bu sayede AGM akünün birim hacminin sulu akülerden daha az yer kaplaması sağlanmıştır. ACM akülerinin en büyük avantajı sulu akü şarj yöntemleriyle şarj edilebilir olmasıdır. Bu aküler yüksek çevrim ömrüne ve dört kata kadar daha yüksek derin deşarj ömrüne sahiptir.

-Derlemedir-
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM