Hicaz demiryolu
Şam-Hayfa arasında 1 464 km uzunluğunda demiryolu. 1900’de yapımına başlanan hattın giderlerini karşılamak için Osmanlı devletinin sağladığı mali kaynakların yanında tüm İslam dünyasından yardımlar toplandı, pullar bastırıldı, bazı vergiler konuldu. İlk yapım giderleri için Ziraat bankası’ndan 10 milyon liralık kredi sağlandı. Yapım işlerini yönetmek üzere İstanbul’da Hicaz demiryolu idarei mâliyesi nezareti, Şam’da ise inşaat nezareti kuruldu. Km’si 2 361 liraya mal olan demiryolunun yapım işlerinde işçi ücretlerinin yarısı kadar gündelik alan askerler çalıştırıldı. Birçok işin ücretsiz yapılması, sermayeye faiz ödenmemesi, hattın oldukça ucuza mal olmasını sağladı. 1 050 mm genişliğiyle dar hatlar aşiranda hicaz dizisi grubuna giren Hicaz demiryolu, yapımı ilerledikçe bölüm bölüm işletmeye açılarak 1908'de tamamlandı.
Kaynak: Büyük Larousse