Murat 124 ya da Hacı Murat, 1971 yılında Tofaş’ın Bursa fabrikasında Fiat 124 şasesine oturtularak Türkiye’de yabancı lisansla üretilen ilk otomobil.
Murat ismini Fiat’ın markayı yerelleştirme politikası sonucu alan Fiat 124, 1967 yılında Avrupa’da Yılın Otomobili yarışmasında birincilik ödülünü almıştı.
Üretimine ise 1966 yılında başlanıldı. Araç Rusya’da VAZ-2101, Hindistan’da Premier 118NE, İspanya’da SEAT 124, Bulgaristan’da Pirin-Fiat, Kore’de Fiat-KIA 124, Mısır’da Lada 2107/Riva adıyla üretilmiştir. Fiat 124 çeşitli model varyosyanları ile birlikte dünyada en çok satan otomobillerden biridir, 15 milyon’un üzerinde bir satış rakamına ulaşmıştır.
2002 yılında çıkan ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) indirimi ile yollardaki Murat 124’ler azalmaya başlamıştır. Yani 2002 yılından sonra devlet tarafından toplatılıp hurdalığa kaldırılmaya başlanmıştır. Ne kadar toplatılsada yollarda onu görmek hâlâ mümkün. Reklam filmleri ve sinema filmleri sayesinde bu Murat 124’e olan ilgi artmaya başlamıştır. Bu da antika otomobil sevenleri tetiklemiş ve toplum içinde “Hacı Murat” veya “Hacı Muro” diye adlandırılan otomobilleri modifiye yaparak trafiğe sürmeye başlamışlardır. İlk üretilen ve seri no 0001 olan Murat 124, Bursa’daki TOFAŞ Anadolu Arabaları müzesinde görülebilir.
Derlemedir...