Tercihlerde Benzerlik Teoremi (Similarity in Preferences)!
İsveçli İktisatçı Brunstam Linder'in 1961 yılında geliştirdiği
tercihlerde benzerlik hipotezi, homojen olmayan sanayi ürünleri ticaretini konu alır. İlgili görüşe göre sözü edilen malların ticareti üretim maliyetlerinden çok, ülkeler arasındaki zevk ve tercihlerin benzerliğine yani
talep koşullarına bağlıdır. Zevk ve tercihleri belirleyen temel faktör de
göreceli gelir düzeyleridir.
Linder'e göre bir ülkede firmalar, halkın çoğunluğu tarafından talep edilen ve
piyasası geniş olan malları üretirler. İç piyasanın talebini karşılamak için üretim yapıldıkça bu malların üretiminde deneyim ve etkinlik kazanılır. Daha sonra da söz konusu mallar zevk ve tercihleri veya genel olarak gelir düzeyleri yönünden benzer olan ülkelere
ihraç edilir. Diğer yandan zevk ve tercihleri farklı olan düşük ya da yüksek gelirli azınlıkların talebi ise tercihleri kendilerine benzeyen yabancı ülkelerden yapılan
ithalatla karşılanır.
Taleplerin çalışması
(overlapping demands) hipotezi olarak da anılan bu görüşe göre sanayi ürünlerinin ticareti özellikle benzer tercihlere ve gelir düzeylerine sahip ülkeler arasında yoğunlaşacaktır. Linder hipotezi, kendi ülkesi İsveç'in dışındaki ülkeler için fazla destek bulamamaktadır. Ayrıca bir ülkede
iç piyasası olmayan, diğer bir deyişle doğrudan doğruya ihracat amacıyla üretilen birçok sanayi malı bulunabilir. İlgili teorem bu tür malların ticaretini de açıklayamaz.
Kaynak: Uluslararası İktisat / Faktör Donatımı