Ünlü Girişimcilerin Öğrenme Sırrı!
Bazı uzmanlar, öğrenilecek konuyla
ilk temastan sonraki 20 saatin en üretken öğrenme süreci olduğunu belirtiyor. Bu da, ilk 20 saatte
beynin yeni uyaranlara cevap verebilir ve ilgi gösterebilir koşullara sahip olmasıyla açıklanıyor.
Alman filozof ve psikolog
Hermann Ebbinghaus, 19. yüzyılda
"öğrenme eğrisi" adını verdiği iki değişkenli bir şema ortaya koydu. Öğrenme eğrisindeki
yatay doğru, öğrenilecek konu ya da alınacak bilgiyi temsil ederken,
dikey doğru, harcanılan zamanı temsil ediyor. Bu şekilde neyin ne kadar zamanda öğrenildiği hesaplanabiliyor. Öğrenme eğrisi,
şirketlerin performans ve üretkenlik ölçümü için de kullandığı bir yöntem.
Ebbinghaus'un şeması, bilginin çoğunluğunun
öğrenmenin ilk evresinde özümsendiğini gösteriyor. Zaman geçtikçe öğrenme yavaşlıyor ve daha az üretken olup, hedefler için daha çok zaman harcanılan evreye giriliyor. Bu da beynin alışma süreciyle, yani
öğrenmenin en ilkel evresiyle açıklanıyor.
Beyin yeni uyaranla ilk karşılaştığında çok daha duyarlı, uyaranlara verdiği tepkiler de çok daha yoğun oluyor.
Aynı uyarıcıya tekrar tekrar maruz kalan beynin gücü giderek zayıflıyor, ilgisi de azalıyor.
5 Saat Kuralı!
Bilim insanı
Josh Kauffman, öğrenmedeki
'tırmanış evresinin' ilk 20 saatte gerçekleştiğini belirtiyor. Kauffman'a göre, iyi öğrenme için gerekli formül, Amerika Birleşik Devletleri'nin kurucu babalarından Benjamin Franklin'in
"yarı zamanlı" yönteminden geçiyor.
Franklin'in
"Planlı öğrenme" adını verdiği yöntem, günümüzde
"5 saat kuralı" olarak da biliniyor. Franklin sadece üç yıl okulda eğitim almış olmasına rağmen, her gün kişisel hedefler koyarak kendisini geliştirmişti. Pazartesiden cumaya hafta içi her gün en az bir saatini yeni bir şeyi öğrenmeye ayırıyordu. Yeterince iyi bir noktaya ulaştığını hissettiğinde de, başka bir konuyu öğrenmeye koyuluyordu. Bu durmadan böyle devam ediyordu.
Kaufmann'a göre, Franklin'in "5 saat kuralı"
4 hafta boyunca uygulanırsa her ay yeni bir konu yeterince öğrenilebilir. Dünyanın en başarılı girişimcileri de bu kuralı uyguluyor. Bu bağlamda öğrenme için iki şey gerekli:
Benlik ve "planlı öğrenme" için zaman ayırma konusundaki irade. Kaynak: BBC Bilim / Science (18 Mayıs 2018)