Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Şubat 2007       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Hollanda (Netherlands) ve Hollanda Tarihi

1 - BAŞLICA EKONOMİK GÖSTERGELER

1999 Yüz Ölçümü 42.000 km2 Nüfus 15.7 milyon Nüfus yoğunluğu 462 kişi/ km2 Kentleşme oranı %84 GSYİH 378,4 milyar $ GSYİH Artış Oranı %3.5 Kişi Başına Düşen Milli Gelir 23.100 $ İthalat 58.5 milyar $ ( Ocak-Eylül 99) İhracat 169.6 milyar $ ( Ocak-Eylül 99) Cari Hesaplar (% GSYİH) %5.9 Tasarruflar (% GSYİH) &.1 Yatırımlar (% GSYİH) %12.4 Yurt Dışındaki Doğrudan Yatırımlar 38.4 milyar$ Hollanda’daki Yabancı Yatırımlar 32 milyar $ İşsizlik Oranı %5.2 İstihdamdaki Artış %2.9 Enflasyon Oranı %2 Bütçe Açığı (% GSYİH) %0.8 EMU deflatörü Borçlanma/ GSYİH oranı %67.7 1$ 2 Hollanda Florini 1 EURO 2.2 Hollanda Florini
Hollanda, köklü ticaret geleneği, Batı Avrupa pazarına giriş kapısı durumundaki coğrafi konumu, ileri düzeydeki ulaşım ve telekomünikasyon imkanlarıyla dünya ekonomisi içerisindeki güçlü yerini korumakta olup, temel ekonomik göstergeleri istikrarlı ve sürdürülebilir yapı göstermektedir.

2-EKONOMİK VE TİCARİ İLİŞKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Dünya nüfusunun % 3.3 ünden az olan nüfusuna rağmen Hollanda 350 milyar $’a yakın dış ticaret hacmi ile dünya ticaretinin yaklaşık % 3,5’ini gerçekleştirmektedir.1999 yılı rakamlarıyla , ihracatın GSYİH ’a oranı % 55,4 dür.Hollanda’nın ithalat ve ihracat maddeleri incelendiğinde, ürün profillerinin benzerliği dikkat çekici olup, bunun en önemli nedeni bir dağıtım merkezi olan Hollanda’nın dış ticaretinde re- eksport oranın yüksek payıdır.

1999 yılı Ocak – Eylül rakamlarıyla Hollanda ihracatı 169,6 milyar $ olarak gerçekleşmiş olup, bu oran bir önceki yılın aynı dönemine göre % 2,4 lük bir artış göstermektedir. Aynı dönemler itibariyle ithalat rakamları; 158,5 milyar $, artış oranı %2,6 dır. İthalat kompozisyonu incelendiğinde, en önemli ithal kalemlerini; ofis ve bilgi işlem makineleri, nakliye araçları, petrol ürünleri, elektrikli ve elektronik gereçler, demir çelik, makineler, kağıt ve kağıt ürünleri olduğu görülmektedir.Hollanda Avrupa Birliği üyesi olup, AB’ ne yapılan ihracat toplam ihracatının yaklaşık % 85’ ini, ithalat ise toplam ithalatının yaklaşık % 70’ini oluşturmaktadır.Hollanda, ABD, İngiltere, Almanya ve Kanada’ nın ardından, dünya dış yatırımları sıralamasında, 20 milyara yakın bir yatırım oranıyla 5. sırada yer almaktadır.

3-HOLLANDA-TÜRKİYE EKONOMİK VE TİCARİ İLİŞKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Türkiye Hollanda dış ticareti incelendiğinde, ticaret dengesinin 1989 dan sonra sürekli olarak Türkiye aleyhine geliştiği gözlenmektedir.1998 yılında Hollanda’ya ihracatımız 889 milyon $, ithalatımız ise 1.446 milyon $’ dır. 1999 yılında ise ihracatımız %4,8 oranında artarak 932 milyon $’a, ithalatımız ise %8,9 oranında azalarak 1.316 milyon $’a düşmüştür.

4 - ÖNERİLER VE DÜŞÜNCELER
Hollanda’nın dış ticaretinde reeksportun yüksek oranı ve Hollanda’da yaşayan Türk nüfusunun varlığı dikkate alındığında, kendi içsel pazarının darlığına rağmen, Avrupa’nın dağıtım merkezi niteliğindeki Hollanda’nın “Türk İhraç” ürünleri için büyük bir pazar potansiyeli arz ettiği görülmektedir.İhraç Potansiyeli Yüksek Ürünler ise,
  • Tekstil sanayi ürünleri,
  • Yaş-kuru sebze meyve,
  • İşlenmiş gıda ürünleri,
  • Kesme çiçek,
  • İnşaat malzemeleri, (özellikle seramik sanayi)
  • Makine sanayi ara malları,
  • Mermer olarak belirtilebilir.
Özellikle, “kesme çiçek”te Türkiye’ ye Hollanda yatırımının çekilmesinin, Hollanda’ da bu konudaki merkez olan Alsmere müzayede bölgesinde Antalya Kesme Çiçek İhracatçılar Birliği’nin bir büro açmasının ve Hollanda’nın pazarından bu yolla pay alınmasının gerektiği düşünülmektedir.

Hollanda’ya yönelik ihracatta ticari herhangi bir engel bulunmamaktadır. Ancak, çevre ve kalite standardına pazarda büyük önem verilmekte, Türk ürünleri ise hala düşük-orta kalite ve fiyat kategorisinde kabul edilmektedir.Pazarlamadaki diğer önemli bir unsur, dağıtım sisteminin düzenliliği, zamanında ve küçük partiler halinde teslimdir.

İhracatçılarımızın yakındıkları sorunların başında, nakliye fiyatlarının yüksekliği gelmekte olup, daha ucuz olan deniz taşımacılığı istenen düzenliliğe ve seviyeye ulaşamamıştır. Türk ürünleri tekstil ve tarım ürünleri ile sınırlı bir tanınmışlığa sahiptir.Bilindiği üzere, Holanda Türkiye’deki serbest bölgelerdeki faaliyetlerde ve yabancı sermaye sıralamasında ilk sıralarda yer alan bir ülkedir. Teknoloji yaratılması ve trasferine; çeşitli alanlardaki sektörel önderliğe büyük önem veren Hollanda’nın, GAP Bölgesi başta olmak üzere, gelişmekte olan Sanayi Bölgelerine, günümüzün Türk ekonomisinin gelişmelerine ve ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde öncelikle makine sanayi, tekno park oluşturulması, gıda işleme, tarımsal üretim ( seralar, kesme çiçek, tohum islahı vb.) sanayinde etkin destek sağlayabileceği düşünülmektedir.

Bu çerçevede, özel sektörün de sermaye ve işletme katılımı ile Rotterdam limanında bir dağıtım, depo ve pazarlama merkezinin kurulmasının, yüksek nakliye, depolama ve dağıtım maliyetlerinin pazar kaybına yol açtığı yaş-kuru sebze meyve, kesme çiçek, inşaat malzemeleri sektörlerimiz başta olmak üzere bir çok ihracatçımız için yararlı olacağı düşünülmektedir.

Holanda’daki Türk vatandaşları henüz Almanya’daki Türkler gibi sermaye yatırımcısı ve büyük çapta üretim yapan birimler haline gelememiştir. Hollanda’daki Türkler henüz işadamı sıfatından çok zanaatkar ve esnaf niteliğinde olup, yoğunlukla restoran, market, terzi gibi küçük çaplı işletme özelliklerine sahiptirler.Türk sermayesi olarak en önemli unsurlar Türk Bankalarıdır. Düzenli yapıları, eğitimli insan profilleri, ticaret ve finansman konusundaki birikimleri doğrultusunda, Türk girişimcilerine önderlik etmelerinin sağlamasının yararlı olabileceği düşünülmektedir.

Ayrıca, Hollanda gibi Türk girişimcilerinin ve üniversite mezunu genç nüfusun mevcut olduğu ülkelerde, Müsteşarlığımız, Ticaret Odaları, Müşavirliklerimiz ve söz konusu ülkelerin Türkiye’deki Ticaret Müşavirlikleri ortak girişimi ile aşağıda belirtilen konularda eğitim seminerleri verilmesi yararlı olacaktır.

  • Gümrük Birliği Anlaşması ve Türkiye – AB ticaretine somut etkileri
  • Türk dış ticaret mevzuatı ana hatları
  • AB dış ticaret mevzuatı ana hatları
  • Dış ticaret finansmanı
  • Küçük ve Orta ölçekli sanayiye sağlanan iş imkanları, teşvikler
  • Serbest Bölgeler, Organize Sanayi Bölgeleri,
  • Türkiye’deki ekonomi ve ticaretle ilgili kurum ve kuruluşların görev ve yetkileri.
Son düzenleyen Mira; 18 Temmuz 2012 18:10 Sebep: Düzenlendi.