KOBİ'ler Teknolojiden Daha Çok Yararlanıyor
Bu yazı "Sektörün Liderlerinin Kendi Kalemlerinden; 2005 Nasıl Geçti" Dosyası kapsamında sunulmaktadır.
Son dönemlerde yurtdışı pazarlara da yoğun bir şekilde nüfuz etmeye çalışan KOBİ’lerimizin 2006 yılı içerisinde bu konuya daha fazla ağırlık vereceklerini düşünüyoruz.
2006 yılında yürürlüğe girmesi beklenen Yeni Türk Ticaret Kanun Taslağı her kurumun bir web sitesi olmasını zorunlu hale getiriyor. Eğer kanun taslağı bugünkü şekliyle yasalaşırsa, şimdiye dek web sitesi yapmaya gerek görmeyen ya da internetin kendilerine sunduğu fırsatları yeterince kavrayamayan KOBİ’ler de ister istemez bu konuda adım atmak zorunda kalacaklar. İnternetin dünya ticaretindeki ağırlığı giderek daha fazla hissedildiği için, bu gelişmenin özellikle KOBİ’lerimiz açısından önemli fırsatlar içerdiğinin altını çizmeliyiz. Ülkemiz şirketleri, özellikle de KOBİ’lerimiz, internetin sunduğu bu fırsatları değerlendirebildikleri ölçüde uluslararası alanda ve yerel pazarlarda daha başarılı olacaklardır.
Aynı zamanda, yeni yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte, Türkiye’de ticaretin tekrar ve daha sağlıklı bir biçimde şekilleneceğini söyleyebiliriz. Bu bağlamda, Türk ticaret hayatının yeni bir boyut kazanacağını ifade etmek hiç de yanlış olmaz. Özellikle her sermaye şirketinin kurum bilgileri, belgeler, raporlar, tablolar ve çağrıların yer aldığı bir web sitesi kuracak olması ve sanal genel kurulların geçerlilik kazanması konuları son derece önemli gelişmeler. Ayrıca, AB’ye uyum süreci ve e-devlet oluşumunun gelişmesi açısından bu yasa taslağı ayrı bir önem taşıyor.
Bugün itibariyle Türkiye’de yaklaşık 70-80 bin şirketin web sitesi var. Oysa TOBB’un verilerine göre Türkiye genelinde 1,3 milyonun üzerinde şirket bulunuyor. Yeni yasayla birlikte artık çok daha fazla firma internetle tanışacak, internetin sunduğu avantajlardan yararlanmak için çaba harcayacaktır. Kısa süre içinde ülkemizdeki firmaların teknolojiyle daha barışık olacağını, e-ticareti çok daha yoğun bir şekilde kullanmaya başlayacaklarını söyleyebiliriz bu nedenle. 2005 yılında %20 büyüyen bilişim pazarının, yeni yasanın yaratacağı rüzgarı da arkasına alarak büyüme ivmesini daha da geliştireceğini ve yalnızca hosting pazarımızın 2 milyon müşterinin üzerine çıkabileceğini söyleyebiliriz.
Aynı zamanda, büyümekte olan internet sektörümüz giderek daha fazla yabancı firmanın ilgi odağı haline geliyor. Örneğin, dünya internet endüstrisinin devlerinden Google ülkemizdeki faaliyetlerini hızlandırmış bulunuyor ve internet üzerinde tanıtım anlamında büyük avantaj sunan AdWords reklam programına ilişkin çalışmalarına büyük önem veriyor. Özellikle KOBİ’lere çok büyük tanıtım ve pazarlama avantajı sunan bu programa ilişkin yoğun ve geniş kapsamlı tanıtım faaliyetleri gerçekleştiriyorlar. Tüm bunlar ülkemizdeki internet sektörünün önemli bir gelişme içerisinde olduğunun kanıtı olarak görülebilir.
KOBİ’lerimiz özellikle internet alanındaki çalışmalarına vakit geçirmeden başlamalılar. Çünkü internet, artık ticaret hayatının vazgeçilmez bir parçası haline gelmiş bulunuyor. Bu nedenle internet konusunda bugüne dek çalışma yapmamış olan şirketler, bu alana yönelik faaliyetlerine acilen yeni bir yön vermek zorundalar. Ancak bunu yasadan kaynaklanan bir zorunluluk değil, bir gereklilik olarak görmeli ve en doğru şekilde hareket etmeye gayret göstermeliler. KOBİ’ler, oluşturacakları web siteleri aracılığıyla hem yurtiçi hem de yurtdışındaki yeni pazar ve müşterilere kolaylıkla ulaşabilirler. Bu nedenle, oluşturulacak olan web sitesinin mutlak surette işlevsel ve fonksiyonel olması gerekiyor. KOBİ’ler ürünlerini, hizmetlerini, kurumsal bilgilerini web siteleri üzerinde yayınlayarak kendilerini tüm dünyaya tanıtabilirler. Dahası internet vasıtasıyla çeşitli e-iş süreçleri uygulayarak ticareti kendileri için kolaylaştırabileceklerini unutmamalılar. Bildiğimiz gibi KOBİ’ler son dönemlerde yurtdışı pazarlardaki etkinliklerin artırmaya çalışıyorlar. Bu faaliyetlerini internet üzerinden de kapsamlı ve bilgilendirici web siteleri oluşturarak destekleyebilirler.