Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Aralık 2007       Mesaj #7
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Laboratuvar Metotları

Laboratuvar metodu, öğrencilerin öğrenme konularını laboratuvar yada özel dersliklerde bireysel yada küçük gruplar halinde gözlem, deney (yaparak – yaşayarak öğrenme) gibi tekniklerle araştırarak, öğrenmelerinde takip ettikleri yoldur. Laboratuvar metodunda, işin bizzat öğrenciler tarafından yapılaması şarttır.
Laboratuvar metodu öğrencileri, öğrenme sırasında aktif yapmakta, araştırmaya karşı arzu ve ilgilerini artırmakta, üretici düşünceye yöneltmektedir.
Laboratuvar metodu; gözlem, deney ve gösteri metotlarına yer verilerek uygulanmaktadır.
Gözlem Metodu
Öğretimde gözlem, belli eğitsel amaçları gerçekleştirmek için herhangi olay yada varlığı önceden hazırlanmış olan bir plan çerçevesinde incelemek demektir. Gözlem, amaçlı ve planlı bir etkinliktir. Çocukta var olan inceleme ve araştırma eğiliminin öğretimde bilimsel bir şekil almasıdır.
Faydaları
· Öğrencilerin; eşya, olay ve varlıkların doğrudan kendilerinden bilgi edinmelerini sağlar.
· Öğrenciler, yakın çevrelerini daha iyi tanıma imkanını elde ederler.
· Daha çok duyu organının öğrenmeye katılmasını sağlar.
· Öğrencilere gerçek ve hayati bilgiler kazandırır.
· Öğrencilerin iyi bir gözlemci olmalarını sağlar.
Sınırlılıkları
· Çok vakit almakta ve pahalıya mal olmaktadır.
· İyi planlanmazsa boşuna zaman harcanmasına yol açar.
Gözlem Metodu Etkili Olarak Nasıl Uygulanmalıdır ?
· Gözleme başlamadan önce hazırlık yapılmalıdır.
· Öğretmen, gözlem yerini önceden görmeli, üzerinde durulacak noktaları belirlemeli, yerine göre bilgi verecek insanlarla görüşmeli, en uygun zamanda öğrencilere gözlem yaptırmak üzerine gerekli tedbirler almalıdır.
· Gözlem planı hazırlanmaya başlanırken; gözlem konusu belirtilmeli,yapılan hazırlıklardan bahsedilmelidir.
· Öğrencilerin düşüncelerini ve isteklerini de dikkate alarak birlikte plan hazırlanır.
· Gözlemden sonra mutlaka bir de değerlendirme –uygunsa gözlem yerinde yapılmalı, gerekirse gözlem yenilenmeli- yapılmalıdır.
Gezi – Gözlem Planı Örneği:

...../....../.......

Dersin Adı :
Gezi Tarihi :
Gezi Yeri :
Gezinin Amacı :
Konunun Adı :
Geziye Çıkış ve Dönüş Saatleri :
Gezi Grubu Başkanı :
Gezi Yerine Gidiş ve Dönüş Yolu :
Geziye Hangi Araçla Gidileceği :
Gezi Grubu :
Uygulama :
Değerlendirme :


Öğretmen Okul Müdürü


Deney MetoduÖğretimde deney, herhangi bir olay yada varlığı meydana getiren ilişkilerin daha iyi anlaşılmasını (kavranmasını) sağlamak amacıyla kullanılan bir metottur. Deney metodu;belli bir doğa olayını, etmenleri denetim altında tutarak sınıf veya deney odasında (laboratuvar) öğrencilere göstermek için yapılan planlı bir deneme veya sınama işi olarak tanımlanabilir. Varlık yada olaylar gözlem metodunda tabii halde incelenirken, deney metodunda kontrolümüz altında incelenir.
Faydaları
· Öğrencinin sağlam bilgi kazanmasını, kazandığı bilgileri pratik alanda uygulamasını sağlar.
· Yaparak – yaşayarak öğrenmeyi gerçekleştirdiği için kazanılan yaşantılar somut, derin izli ve kalıcı olur.
· Öğrencilere çalışma hayatlarında bazı deneyleri yapmalarını sağlar.
· Öğretimi sıkıcılıktan kurtarır, öğrencilerin ilgi duyarak, severek ve zevk duyarak çalışmalarını sağlar.
Sınırlılıkları
· Derslerin zaman ve kapsam yönünden planlanıp yürütülmesini sağlar.
· Masraflıdır.
· Deney hazırlıkları öğretmenin çok zamanını alır.
· Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Deney Metodu Etkili olarak Nasıl Uygulanmalıdır ?
· Deney metodunda esas, deneyin öğrenciler tarafından yapılmasıdır.
· İlk deneyin öğretmen tarafından yapılması uygun olur.
· Deney yapıldıktan sonra deneyin sonuçları mutlaka öğrenciler tarafından tartışılıp değerlendirilmelidir.
· Deneye başlamadan önce deney düzeneği kontrol edilmeli ve deneyin başarıyla gerçekleştirilmesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
· Deney öğretmen tarafından yapılsa bile, öğrencilerin etkinlikten kopmamaları için onlardan yardım alınmalıdır.

Deney Planı Örneği :

Deneyin Yapıldığı Ders :
Sınıf / Şube :
Tarih :
Süre :
Deney No :
Deneyin Konusu :
Deneyin Amacı :
Araç ve Gereçler :
Uygulama :
Sonuç :

Öğretmenin Adı – Soyadı
İmzası


Gösteri (Demonstrasyon) Metodu
Gösteri; öğretmenin sınıfta, atölyede yada laboratuvarda herhangi bir konuyu öğrencilerin önünde birtakım araç ve gereçler kullanarak açıklaması demektir. Öğretmen sınıfta bir konuyu işlerken, atölyede teknik bir sorunu açıklarken, laboratuvarda deney yaparken; gerçek araç gereçler, modeller, resimler, fotoğraflar, harita, slayt, film şeridi, hareketli filmler, basit çizimler, levhalar vb. kullanıyorsa gösteri metodunu uyguluyor demektir. Gösteri metodunda aktif olan, deneyi yapan veya bazı ders araçlarını gösteren ve açıklayan öğretmendir.
Faydaları
· Öğrencilerin gösteri sırasında görev almaları, onları etkinliğe teşvik eder.
· Hem göz hem kulak yoluyla öğrenmeyi sağladığı için söze dayanan metotlardan daha etkilidir.
· Becerilerin kazanılmasında etkilidir.
Sınırlılıkları
· Gösterinin hazırlanması fazla zaman alabilir.
· İyi bir gösterinin hazırlanması çok iyi bilgi ve beceri sahibi olmayı gerektirir.
· Gösteri sırasında öğrencilerin dikkati canlı tutulamazsa etkisiz olabilir.
· Gösteri sırasında fazla zaman harcanır.
Gösteri Metodu Etkili Olarak Nasıl Uygulanmalıdır ?
· Gösteri sırasında yapılacak işler ayrı ayrı sıraya konularak ayrıntılı bir biçimde planlanmalıdır.
· Kullanılacak araç ve gereçler, dersten önce gösteri yapılacak yerde hazır olmalıdır.
· Yapılacak gösteri önceden bir defa yapılarak kontrol edilmelidir.
· Gösteri bütün öğrencilerin görebileceği yerde yapılmalıdır.
· Gösterinin amacı, öğrencilere iyice açıklanmalı ve gösteri sırasında amaç gözden kaçırılmamalıdır.
· Gösteri sırasında öğretmenin yapacağı açıklamalar; kısa, öz ve anlaşılır olmalıdır.
· Her basamağın sonunda öğrencilere sorular sorulmalıdır.
· Gösteri sonunda önemli noktalar öğretmen tarafından özetlenmeli, öğrencilerin sorularına cevap verilmeli, öğrencilere sorular sorularak varsa yanlış anlamalar düzeltilmelidir.
· Mümkünse gösteri bir – iki öğrenciye tekrarlatılmalıdır.