Arama

Türk-İslam ve Avrupalı gökbilimcilerin yaptığı çalışmalar arasındaki farklar nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 21 Mayıs 2011 Gösterim: 17.262 Cevap: 11
CeZa_466 - avatarı
CeZa_466
Ziyaretçi
28 Mart 2009       Mesaj #1
CeZa_466 - avatarı
Ziyaretçi
O dönemde yaşayan Türk-İslam ve Avrupalı astronomi bilginlerin eserlerini hangi teknik koşullarda oluşmuştur?Avrupalı çağdaş astronomi bilim insanlarının bulundukları koşullarla karşılaştırınız lütfennnMsn CryMsn Cry
EN İYİ CEVABI SEDEPH verdi
Karşılaştırmasını siz yaparsınız artık. Ödevlerinize ancak temel bilgileri vererek yardımcı oluyoruz. Kolay gelsin..

Sponsorlu Bağlantılar
Alıntı
Keten Prenses adlı kullanıcıdan alıntı
Alıntı
Keten Prenses adlı kullanıcıdan alıntı

Ali Kuşçu

Vikipedi, özgür ansiklopedi




Ali Kuşçu Ali kuscu
Türk gökbilimci, matematikçi ve dilbilimci
Doğumu 1403
Semerkant Ölümü 16 Aralık 1474
İstanbul İmzası [[Resim:{{{imza}}}|none|180px| ]] Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. 1403, Semerkant - ö. 16 Aralık 1474, İstanbul), Türk.[1] gökbilimci, matematikçi ve dilbilimci.
Gökbilimci ve kelam alimi olan Ali Kuşçu, 15. yüzyıl'da Semerkant'ta doğdu. Babası Muhammed, Timur İmparatorluğu Sultanı ve astronomu Uluğ Bey'in kuşçusu olduğu için, ailesi "Kuşçu" lakabıyla meşhur oldu. Küçük yaştan itibaren matematik ve astronomiye ilgi duyan Ali Kuşçu, Bursalı Kadızâde Rumî, Gıyâseddin Cemşîd ve Muînuddîn Kâşî’den matematik ve astronomi dersi aldı. Daha sonra bilgisini artırmak için Kirman'a gitti. Burada Hall-ü Eşkâl-i Kamer (Ay Safhalarının Açıklanması) adlı risale ile Şerh-i Tecrîd adlı eserini yazdı. Ali Kuşçu, Semerkant ve Kirman'da eğitimini tamamladıktan sonra Uluğ Bey'e yardımcı ve rasathanesine müdür oldu. 1449'da hacca gitmek istedi. Tebriz'de Akkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan kendisine büyük saygı gösterdi ve Osmanlı Devleti ile barış görüşmelerinde yardımını istedi. Ali Kuşçu, Uzun Hasan'ın sözcülüğünü yaptıktan sonra II. Mehmed'in davetiyle İstanbul'a geldi. Osmanlı - Akkoyunlu sınırında II. Mehmed'in emriyle büyük bir törenle karşılanan Ali Kuşçu, Ayasofya medresesine müderris oldu. Ali Kuşçu, 16 Aralık 1474 tarihinde İstanbul'da vefat etti.

Osmanlı kültüründe ve uygarlığında önemi

250px Ulugh Beg observatory magnify clip
Ali Kuşçu'nun bir süre yönetici olarak da görev yaptığı Semerkand - Uluğ Bey Rasathanesi'nden bir ayrıntı


Osmanlı Devleti padişahı II. Mehmed adına kurulan müessir ilk Osmanlı Üniversitesi olan Fatih Medresesinin (Sahn-ı Seman) kuruluş akademik müfredatını kaleme aldı.
Hoca Sinan Paşa, Molla Lütfi, Mirim Çelebi (Mahmud B. Muhammed B. Muhammed B. Musa Kadızade), gibi alimler onun derslerinde bulundular ve yetiştiler.
Ali Kuşçu'nun soyundan olanlar 18. yüzyılın sonlarına kadar Osmanlı Devletinde önemli devlet görevlerinde bulundular. Torunlarından olan Ebussuud Efendi ve Mirim Çelebi ile onların çocukları şeyhülislam, kazasker, müderris gibi görevlere gelmişlerdir.
Ali Kuşçudan sonra Osmanlı Türkçesi dil olarak tüm islam dünyası için bilim dili olmuştur. Farsça ve Arapça önemini bu dönemden sonra kaybetmiştir.
Risale Fi'Hey'e: (1457 yılında Semerkand'da, Farsça olarak yazmıştır) Osmanlı İstanbul Mühendishanesinde (İstanbul Teknik Üniversitesi) XIX. yüzyıl başlarına kadar temel ders kitabı olarak okutulmuştur.
Osmanlı Medreselerinde matematik ve diğer fen bilimleri derslerinin okutulmasında önemli rolü olmuştur.

Matematik ve Astronomi Alanındaki Yaptığı Çalışmalar

250px Ali Kuscu 03 magnify clip
Ali Kuşçu'nun çalışmalarından 542 nüsha


300px Ali Kuscu 03 magnify clip
Ali Kuşçu'nun çalışmalarından 542 nüsha


Astronomi

  • Risâle Der İlm-i Hey’e (Gökbilim Risâlesi, Farsça): Bir giriş ve iki makaleden oluşmuştur ve Fethiyye’nin temelini oluşturur.
  • Fethiyye (Arapça)
  • Risâle fî Asl el-Hâric Yumkinu fî el-Sufliyyeyn (İç Gezegenlerde Eksantrik Kuralı, Arapça): Batlamyus’un Merkür ve Venüs gezegenlerinin hareketleri konusundaki görüşlerinin eleştirildiği bir makaledir.
  • Risâle fî enne Hükm el-Hâric, Hükm el-Tedvîr bi Aynihi fî Vukûf el-Kevâkib (Gezegenlerin Durma Anlarında Eksantriğin Episikl ile Aynı Olması Üzerine, Arapça): Gezegenlerin durma anlarında eksantriğin hükmünün episiklin hükmü gibi olduğunu savunan bir makaledir.
  • Risâle fî Hall Eşkâl Muaddil li’l-Mesîr (Ekuant Probleminin Çözümlenmesi Üzerine, Arapça): Merkür gezegeninin hareketlerine ilişkindir.
  • Şerh el-Tuhfe el-Şâhiyye fî el-Hey’e (Gökbilimde Hükümdarlığın Hediyesi’ne Yorum, Arapça): Kutbeddîn el-Şîrâzî’nin (ö. 1311) el-Tuhfe el-Şâhiyye fî el-Hey’e (Gökbilimde Hükümdarlığın Hediyesi) adlı meşhur gökbilim eserinin yorumudur.
  • Şerh-i Zîc-i Uluğ Bey (Uluğ Bey Zîci’ne Yorum, Farsça): Zîc-i Uluğ Bey üzerine yapılmış bir yorumdur.


SEDEPH - avatarı
SEDEPH
Ziyaretçi
28 Mart 2009       Mesaj #2
SEDEPH - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Karşılaştırmasını siz yaparsınız artık. Ödevlerinize ancak temel bilgileri vererek yardımcı oluyoruz. Kolay gelsin..

Sponsorlu Bağlantılar
Alıntı
Keten Prenses adlı kullanıcıdan alıntı
Alıntı
Keten Prenses adlı kullanıcıdan alıntı

Ali Kuşçu

Vikipedi, özgür ansiklopedi




Ali Kuşçu Ali kuscu
Türk gökbilimci, matematikçi ve dilbilimci
Doğumu 1403
Semerkant Ölümü 16 Aralık 1474
İstanbul İmzası [[Resim:{{{imza}}}|none|180px| ]] Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. 1403, Semerkant - ö. 16 Aralık 1474, İstanbul), Türk.[1] gökbilimci, matematikçi ve dilbilimci.
Gökbilimci ve kelam alimi olan Ali Kuşçu, 15. yüzyıl'da Semerkant'ta doğdu. Babası Muhammed, Timur İmparatorluğu Sultanı ve astronomu Uluğ Bey'in kuşçusu olduğu için, ailesi "Kuşçu" lakabıyla meşhur oldu. Küçük yaştan itibaren matematik ve astronomiye ilgi duyan Ali Kuşçu, Bursalı Kadızâde Rumî, Gıyâseddin Cemşîd ve Muînuddîn Kâşî’den matematik ve astronomi dersi aldı. Daha sonra bilgisini artırmak için Kirman'a gitti. Burada Hall-ü Eşkâl-i Kamer (Ay Safhalarının Açıklanması) adlı risale ile Şerh-i Tecrîd adlı eserini yazdı. Ali Kuşçu, Semerkant ve Kirman'da eğitimini tamamladıktan sonra Uluğ Bey'e yardımcı ve rasathanesine müdür oldu. 1449'da hacca gitmek istedi. Tebriz'de Akkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan kendisine büyük saygı gösterdi ve Osmanlı Devleti ile barış görüşmelerinde yardımını istedi. Ali Kuşçu, Uzun Hasan'ın sözcülüğünü yaptıktan sonra II. Mehmed'in davetiyle İstanbul'a geldi. Osmanlı - Akkoyunlu sınırında II. Mehmed'in emriyle büyük bir törenle karşılanan Ali Kuşçu, Ayasofya medresesine müderris oldu. Ali Kuşçu, 16 Aralık 1474 tarihinde İstanbul'da vefat etti.

Osmanlı kültüründe ve uygarlığında önemi

250px Ulugh Beg observatory magnify clip
Ali Kuşçu'nun bir süre yönetici olarak da görev yaptığı Semerkand - Uluğ Bey Rasathanesi'nden bir ayrıntı


Osmanlı Devleti padişahı II. Mehmed adına kurulan müessir ilk Osmanlı Üniversitesi olan Fatih Medresesinin (Sahn-ı Seman) kuruluş akademik müfredatını kaleme aldı.
Hoca Sinan Paşa, Molla Lütfi, Mirim Çelebi (Mahmud B. Muhammed B. Muhammed B. Musa Kadızade), gibi alimler onun derslerinde bulundular ve yetiştiler.
Ali Kuşçu'nun soyundan olanlar 18. yüzyılın sonlarına kadar Osmanlı Devletinde önemli devlet görevlerinde bulundular. Torunlarından olan Ebussuud Efendi ve Mirim Çelebi ile onların çocukları şeyhülislam, kazasker, müderris gibi görevlere gelmişlerdir.
Ali Kuşçudan sonra Osmanlı Türkçesi dil olarak tüm islam dünyası için bilim dili olmuştur. Farsça ve Arapça önemini bu dönemden sonra kaybetmiştir.
Risale Fi'Hey'e: (1457 yılında Semerkand'da, Farsça olarak yazmıştır) Osmanlı İstanbul Mühendishanesinde (İstanbul Teknik Üniversitesi) XIX. yüzyıl başlarına kadar temel ders kitabı olarak okutulmuştur.
Osmanlı Medreselerinde matematik ve diğer fen bilimleri derslerinin okutulmasında önemli rolü olmuştur.

Matematik ve Astronomi Alanındaki Yaptığı Çalışmalar

250px Ali Kuscu 03 magnify clip
Ali Kuşçu'nun çalışmalarından 542 nüsha


300px Ali Kuscu 03 magnify clip
Ali Kuşçu'nun çalışmalarından 542 nüsha


Astronomi

  • Risâle Der İlm-i Hey’e (Gökbilim Risâlesi, Farsça): Bir giriş ve iki makaleden oluşmuştur ve Fethiyye’nin temelini oluşturur.
  • Fethiyye (Arapça)
  • Risâle fî Asl el-Hâric Yumkinu fî el-Sufliyyeyn (İç Gezegenlerde Eksantrik Kuralı, Arapça): Batlamyus’un Merkür ve Venüs gezegenlerinin hareketleri konusundaki görüşlerinin eleştirildiği bir makaledir.
  • Risâle fî enne Hükm el-Hâric, Hükm el-Tedvîr bi Aynihi fî Vukûf el-Kevâkib (Gezegenlerin Durma Anlarında Eksantriğin Episikl ile Aynı Olması Üzerine, Arapça): Gezegenlerin durma anlarında eksantriğin hükmünün episiklin hükmü gibi olduğunu savunan bir makaledir.
  • Risâle fî Hall Eşkâl Muaddil li’l-Mesîr (Ekuant Probleminin Çözümlenmesi Üzerine, Arapça): Merkür gezegeninin hareketlerine ilişkindir.
  • Şerh el-Tuhfe el-Şâhiyye fî el-Hey’e (Gökbilimde Hükümdarlığın Hediyesi’ne Yorum, Arapça): Kutbeddîn el-Şîrâzî’nin (ö. 1311) el-Tuhfe el-Şâhiyye fî el-Hey’e (Gökbilimde Hükümdarlığın Hediyesi) adlı meşhur gökbilim eserinin yorumudur.
  • Şerh-i Zîc-i Uluğ Bey (Uluğ Bey Zîci’ne Yorum, Farsça): Zîc-i Uluğ Bey üzerine yapılmış bir yorumdur.


xxyasinxx42 - avatarı
xxyasinxx42
Ziyaretçi
30 Mart 2009       Mesaj #3
xxyasinxx42 - avatarı
Ziyaretçi
arkadqaşlar bir sorum var lütfen yardım edinn??::::....

Türk-İslam gökbilimcilerinin yaptığı çalışmalarla yabancı gökbilimcilerinin yaptığı çalışmalar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar nelerdir??

acill yardımm lütfenn
Son düzenleyen SEDEPH; 30 Mart 2009 23:26
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
3 Mart 2010       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bende bu sorunun cevabını arıyorum lütfen yardm edin
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Mart 2010       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
benim de performans ödevim bu konu şunu örnek vereyim Galileo kilise tarafından hapsedilmiş ali kuşçu ise istanbula davet edilmiş
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
15 Mart 2010       Mesaj #6
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
türklerde daha matbaa yaygın değildi ve insanlar daha cahildi. kültür azdı ama avrupa öyle değildi. biz kötüleştikçe avrupa iyileşiyordu . biz de onları örnek almaya başladık. eskiden onların bizi örnek almasına rağmen. işte avrupalılar matbaayı kullanıyorlardı insanlar daha bilgili ve kültürlüydü. ekonomik durumları da daha iyiydi bu nedenle onlar daha çok tanınmıştır. onların daha çok tanınmalarının nedeni ise onların koşulları daha iyiydi.

avrupalılarla türklerin yaptığı çalışmaların benzerlikleri: onların da astronomi üzerinde aynı çalışmalar yapması biri daha iyi bulurken öbürünün onun üstüne daha fazla şey koymasıdır.

farkı ise: avrupalılar daha fazla tanınmıştır. bu nedenle çoğu şeyi onlar buldu diye gözükse de biz de birçok şeyi bulduk. bu neden le fark yoktur.


galileo dünyanın yuvarlak olduunu idda etmiştir ama kilise bu yalan söylediğini geri al yoksa dinden atılırsın demiştir kiliseye hapsolmasının sebebi budur .

ali kuşçunun istanbula davet nedeni ise fatih sultan mehmedin ali kuşçuya öğretmen olmasını istemesidir. yani fatih sultan mehmet ali kuşçuyu istanbula davet etmiştir
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Mayıs 2010       Mesaj #7
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
lütfen bana yardım edin. yarın performans ödevim gidecek.benim dedimi yaparsanız çok teşekkür ederim....
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
30 Mart 2011       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
kadızade rumi yaptığı çalışmalar ne olur yardımmmm
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
26 Nisan 2011       Mesaj #9
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
BAna acilen türk ve yabnacı bilim insanlarının astronomiye yaptığı katkılar lazım pls
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
26 Nisan 2011       Mesaj #10
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bana lütfen yardım edin acil!

Benzer Konular

23 Ekim 2017 / Misafir Cevaplanmış
16 Kasım 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
10 Kasım 2013 / ögrenci_ Soru-Cevap
6 Nisan 2010 / Misafir Soru-Cevap