Arama

Öğrenme Güçlüğü

Güncelleme: 16 Ağustos 2010 Gösterim: 8.738 Cevap: 1
ahmetseydi - avatarı
ahmetseydi
VIP Je Taime
9 Nisan 2007       Mesaj #1
ahmetseydi - avatarı
VIP Je Taime
Öğrenme Güçlüğü Nedir ?

Sponsorlu Bağlantılar
Öğrenme güçlüğü tanımında, çocukların belirli alanlarda yetersizlikler gösterdikleri belirtilmektedir. DSM-IV 'e göre öğrenme bozukluğu, matematik bozukluğu, okuma bozukluğu, yazılı anlatım bozukluğu ve başka türlü adlandırılamayan öğrenme bozukluğu şeklinde tanımlanmaktadır.

Matematik bozukluğunda, kişinin kronolojik yaşı, zeka düzeyi ve yaşına göre aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda, matematik becerisi, beklenenin önemli ölçüde altındadır. Bu çocuklar, işlem yapmakta zorlanırlar, işlem yaparken yavaştırlar, sayı kavramını algılamakta, sembolleri ve çarpım tablosunu öğrenmekte zorlanırlar.Problemi çözerken bağlantıları kurmakta zorlanırlar. Bu duruma eşlik eden sorunlar olsa bile matematik becerisi sorunları çok daha fazladır.

Okuma bozukluğunda, kişinin kronolojik yaşı, zeka düzeyi ve aldığı eğitim göz önüne alındığında okuma başarısı, beklenenin önemli derecede altındadır.Yine yaşam etkinlikleri bozulur ve okuma zorluğu, eşlik eden problemlerden daha ön plandadır. Okumada yanlışlıklar, okuma hızında yavaşlık, sesleri okumakta ve bazı harfleri öğrenmede güçlük, hecelemede ve harflere ayırmada zorluk, yanlış sözcük kullanma ve sözcük-hece atlamaları olmaktadır.

Yazılı anlatım bozukluğunda ise; yazma becerileri, ölçülen zeka düzeyi, alınan eğitim göz önünde tutularak beklenenin önemli derecede altındadır.El yazısı yaşıtlarına oranla okunaksızdır ve yaşıtlarına göre daha yavaş yazdığı görülmektedir. Bazı harf ve sayıları ters yazarlar ( b-d, d-t, m-n, g-y, 2-5 gibi ), bazı harf ve heceleri atlarlar, ters yazarlar ( ab- ba) veya harf ve hece eklemeleri ( gider- gideri gibi ), sıkça imla hataları yaparlar.

Belli alanlarda yetersizlik yaşayan çocuk, dolayısıyla ders çalışmayı, ödev yapmayı, kitap okumayı sevmez, kolay sıkılır, dikkat süresi kısadır, çalışırken birisinin yönlendirmesine ihtiyaç duyarlar. Genellikle eşya-oda düzeni konusunda sorun yaşarlar, zaman( bugün-yarın), yön kavramında (sağ-sol-kuzey-güney ), saati öğrenmekte güçlük yaşarlar. Dili kullanma becerisi zayıftır.Hikaye anlatma, bir olayı anlatma, kendi duygu-düşüncelerini ifade etmede, soyut kavramları anlamada zorlanırlar. Motor becerileri zayıftır. Sık sık sakarlık yapabilirler.

Bu yetersizlikler, bu çocukların toplumda farklı ve başarısız algılanmalarına sebep olmakta, kişinin eğitimini, meslek hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Dolayısıyla sosyal ilişkiler bozulmakta ve kendine güven azalmaktadır.

Öğrenme bozuklukları, genellikle çocuk okula başladığı zaman, kendisinden beklenen akademik performansı gösteremediği durumda farkedilmektedir. Bazı kişilerde davranım bozukluğu, karşıt olma-karşı gelme bozukluğu,dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, majör depresif bozukluk veya distimik bozukluklarla birlikte öğrenme bozukluğu da bulunabilir. Dil gelişimindeki gecikmeler, öğrenme bozukluklarıyla birlikte görülebilmektedir.

Öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların öğrenme süreçleri farklıdır. Erken dönemde teşhis edilip, gereken tedavi ve eğitim alınması gereklidir. Tanı koymada değerlendirmenin temel taşı psikometrik testlerdir. Çocuğun hangi alanda yetersizlik yaşadığı klinik ortamda birtakım test ve tetkiklerle belirlendikten sonra çocuğa özgün özel eğitim programı yapılarak, aile- öğretmen işbirliği ile tedavi yürütülmelidir.Tedavide tıbbi boyut ve özel eğitim önem taşımaktadır.

Tedavi Protokolü

Çocuk-Ergen Psikiyatri Bölümü'ne başvuran hastaların tedavileri, alanında deneyimli çocuk-ergen psikiyatristleri ve psikologlarından oluşan bir ekip tarafından ayrıntılı bir klinik muayene ve nöropsikolojik değerlendirme sonrasında planlanır.

Bu amaçla da, uzman hekim tarafından yapılan ilk değerlendirme sonrasında; tanı koymaya yönelik olarak hastanın ve gerekirse yakın aile bireylerinin bilişsel (zihinsel) kapasiteleri, davranışsal sorunları, ruhsal durumları uygun psikometrik testler ve nörofizyolojik ölçümlerle ortaya çıkarılır.
Tanı(lar) doğrulandıktan sonra, uzman hekimler ve psikologlardan oluşan tedavi ekibi, gerektiği durumlarda merkezdeki başka alt birimlerin de yardımını alarak tedavi sürecini başlatır.
Psikiyatrik tedavide güncel yaklaşım olan 'biyopsikososyal model'den hareketle, modern tıbbın sunduğu bütün olanakları hastanın yararına da sunmaya gayret eden Çocuk-Ergen Psikiyatri Birimi'nde, hastanın gereksinimine göre; farmakoterapi (ilaç tedavisi),i anne baba eğitimi, okulla yakın işbirliği, neuro-biofeedback, zihin geliştirmeye yönelik bilgisayarlı eğitim modülleri (rehacom), konuşma terapisi, nörolojik konsültasyonu, evlilik/eş terapisi, gelişim desteği ve özel eğitim, diyetisyen takibi, bağımlılık tedavisi vb pek çok tedavi yönteminden yararlanmaktayız.


Yapılan Çalışmalar

Çocuğun sahip olduğu beceriler, yaratıcılığı, ancak ona uygun koşullar sağlanarak geliştirilebilir. Her çocuğun öğrenme hızı, davranışları, becerileri, başarısı birbirinden farklılık gösterir. Öncelikle, çocuğu her yönüyle tam anlamıyla tanıma, bireysel farklılıkları esas alarak, uygun öğretim modeli oluşturmak gereklidir.

Ebeveynlerin çocuklarına doğru eğitim verebilmeleri, öncelikle çocuklarının gelişim düzeyini bilmeleriyle başlar.

Okul başarısızlığı, öğrenme sorunları, çocuğun gelişiminin beklenen sürelerde gerçekleşmemesinin nedenleri arasında, çocuğun zekasının düşük olması, önemli ruhsal sorunlar (depresyon, psikoz), dikkat eksikliği / hiperaktivite bozukluğu, özel öğrenme güçlüğü, davranım bozuklukları, sosyo-kültürel yetersizlikler, okul-öğretmen-aile ya da eğitim programlarından kaynaklanan sorunlar sayılabilmektedir.
Bu konularda yetersizlik yaşayan çocuk, dolayısıyla ders çalışmayı, ödev yapmayı, kitap okumayı sevmez, kolay sıkılır, dikkat süresi kısadır ve çalışırken çoğu kez yardıma ihtiyaç duyar.

Yaşadığı bu sorunlar, çocuğun tembel-başarısız olarak algılanmasına neden olur, çocuğa evde ve okulda eleştiri yöneltilir, dolayısıyla çocuğun sosyal ilişkileri bozulur ve kendine güveni azalır. Bu da çocukta psikolojik sorunların ortaya çıkmasına veya var olan sorunların artmasına yol açar.

Psikiyatrik rahatsızlıkların erken dönemlerde teşhis edilip, gereken tedavi-danışmanlık ve/veya eğitimin alınması gereklidir. Memory Center Çocuk Ruh Sağlığı Birimi'nde çocuğun hangi alanlarda yetersizlik yaşadığı klinik ortamda yapılan test ve tetkiklerle (zeka, dikkat ve konsantrasyon/sürekli dikkat testleri, kişilik analizi, CEEG-beyinin biyoelektrik haritası) belirlendikten sonra teşhis konulmakta ve çocuğa uygun özgül özel eğitim programı yapılmakta, tedavi aile ve okul danışmanlığı ile bir arada yürütülmektedir.

HİPERAKTİVİTE:
  • Sürekli hareket halindedirler ve isteklerini erteleyemezler.
  • Başladıkları işin sonunu getirmekte güçlük çekerler
  • Çok konuşur ya da sürekli başkalarının sözünü keserler.
  • Elleri sürekli bir şeylerle oynar, aceleci ve sabırsızdırlar.
  • Konuşurken konuyu çok fazla dağıtırlar.
  • Her şeye burnunu sokarlar, ele avuca sığmazlar.
DİKKAT EKSİKLİĞİ:
  • Dikkat gerektiren, kafa yoran işlerden kaçınırlar.
  • Eşyalarını sık sık kaybederler, unutkandırlar.
  • İşlerini düzensiz ve dağınık yaparlar.
  • Çabuk sıkılır ve çok iş değiştirirler.
  • Sırasını bekleyemez, 5 dakikalık işi 1-2 saatte yaparlar.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI:
  • İnsanlara ve hayvanlara zarar verme.
  • Hırsızlık, yalan söyleme, alınganlık ve kolay kızma.
  • Başkalarını tehdit etme, kincilik, inatçılık.
  • Çoğu zaman kavga başlatma, kurallara uymama.
  • Cinsel sorunlar.
  • İsteyerek yangın çıkartma, evden ve okuldan kaçma,
  • Başkalarının eşyalarına zarar verme vb.
ÇOCUKLUK DEPRESYONU:
  • Mutsuzluk, tik, tırnak yeme, kolay ağlama, hırçınlık, sinirlilik.
  • Arkadaşlık kuramama, sık sık nezle-grip olma.
  • Okul başarısızlığı, öğrenme güçlüğü, yalnız yatamam, altını ıslatma.

ѕнσω мυѕт gσ ση ツ
_PaPiLLoN_ - avatarı
_PaPiLLoN_
Ziyaretçi
16 Ağustos 2010       Mesaj #2
_PaPiLLoN_ - avatarı
Ziyaretçi
Özgül Öğrenme Güçlüğü

Sponsorlu Bağlantılar
Büyük bir hevesle ilkokul birinci sınıfa başlayan çocuğunuzun diğer çocuklardan farklı olduğunu, zekâ sorunu olmadığı halde okumaya geçmekte, yazı yazmada ciddi sorunlar yaşadığını gözleyebilirsiniz. Yaş ve zihinsel olarak okuma yazma olgunluğuna eriştiğini düşündüğünüz çocuğunuzda harf atlamaları, harfleri yazma becerisinde sorunlar, sesleri ve heceleri birleştirememe, toplama yapacakken çıkarma yapmaya çalışması gibi sorunlar önemli bir hastalığın belirtisi olabilir. İlkokul 3. veya 4. sınıfa geldiği halde çocuğunuz çarpım tablosu ve saati öğrenmekte zorlanıyorsa, haftanın günlerini karıştırıyor, alfabeyi sırayla sayarken sorun yaşıyorsa acaba çocuğunuzda özgül öğrenme bozukluğu var mıdır mutlaka araştırılması gerekir.

Özgül öğrenme güçlüğü öğrenmeyle ilgili bir sorun olarak algılanmakla ve tanıtılmakla birlikte; gördüğümüz, duyduğumuz, dokunduğumuz ya da tanımaya çalıştığımız şeylerin algılanmasıyla ilgili ya da işlenmesiyle ilgili bir sorun olarak yaşanmaktadır.

Özgül öğrenme güçlüğü zeka sorunu değildir. Tanı konulması için duyusal organlarda organik bir bozukluğun olmaması gerekir. Özgül öğrenme güçlüğü okuma\yazma\aritmetik güçlüğü olarak da geçebilir. Sıklığı %1-%30 arasında değişir, erkeklerde daha sık görülür. Nedenleri kesin olarak bilinmemekte, olası nedenler genetik, kalıtsal etmenler, beyindeki yapısal işlevsel farklardan bahsedilmektedir.


OKUL ÖNCESİ DÖNEM BELİRTİLERİ

• Dil gelişiminde gecikmeler ve Konuşma bozuklukları (konuşmayı öğrenmede güçlük, kelimeleri doğru telaffuz etmekte güçlük, kelime dağarcığının yavaş gelişmesi, hikâye anlatmaya ilgi duymamak),
• Zayıf algısal-bilişsel yetenekler,
• Zayıf kavram gelişimi,
• Yetersiz motor gelişim (öz-bakım becerilerini öğrenmekte güçlük, düğme iliklemeyi öğrenememe, beceriksizlik ,sakarlık, çizim veya kopyalamaya karşı isteksizlik),
• Bellek ve dikkat problemleri (sayıları, alfabeyi, haftanın günlerini öğrenmede güçlük, rutin işlerde bellek zayıflığı, bir işi sürdürmekte güçlük).


İLKOKUL DÖNEMİ BELİRTİLER

Okuma Becerisi
• Okuma hız ve nitelik açısından yaşıtlarından geridir,
• Harf-ses uyumu gelişmemiştir, bazı harflerin seslerini öğrenemez,
• Harfin şekli ile sesini birleştiremez,
• Kelimeleri hecelerken ya da harflerine ayırırken zorlanır,
• Sınıf düzeyinde bir parçayı okuduğunda anlamakta zorlanır, başkasının okuduklarını daha iyi anlar.


Yazma Becerisi
• Yaşıtlarına oranla el yazısı okunaksız ve çirkindir, sınıf düzeyine göre yazı yazması yavaştır,
• Tahtadaki yazıyı defterine çekerken ya da öğretmenin okuduğunu defterine yazarken zorlanır,
• Yazarken bazı harf ve sayıları, kelimeleri ters yazar, karıştırır (b-d, m-n, ı-i, 2-5, d-t, ğ-g, g-y ,ve-ev gibi) ,
• Yazarken bazı harfleri, heceleri atlar ya da harf/hece ekler,
• Sınıf düzeyine göre yazılı imla ve noktalama hataları yapar, küçük-büyük harf, noktalama,hece bölme hataları,,
• Yazarken kelimeler arasında hiç boşluk bırakmaz ya da bir kelimeyi iki-üç parçaya bölerek yazar, ka lem, yapa bil mektedir gibi.


Aritmetik Becerileri
• Aritmetikte zorlanır,
• Dört işlemi yaparken yavaştır, parmak sayar, yanlış yapar,
• Problemi çözüme götürecek işleme karar veremez,
• Yaşına uygun seviyedeki matematik problemlerini yaparken otomatik olarak tepki vermekte zorlanır,
• Sayı kavramını anlamakta güçlük çeker (beş mi bir mi büyüktür, düşünmeden karar vermekte zorlanır),
• Bazı aritmetik sembollerini öğrenmekte zorlanır, karıştırır,
• Sınıf düzeyine göre çarpım tablosunu öğrenmekte geridir.


Çalışma Alışkanlığı
• Ev ödevlerini almaz, eksik alır,
• Ev ödevlerini yaparken yavaş ve verimsizdir,
• Ders çalışırken sık sık ara verir, çabuk sıkılır, ders çalışmayı sevmez,
• Ödevlerini yaparken birilerinin yardımına gereksinim duyar, kendi başına çalışma alışkanlığı gelişmemiştir,
• Öğrenme stratejileri eksiktir, öğrenmeyi düşündükleri şeyleri nasıl kontrol edeceklerini ve yönlendireceklerini (organize edeceklerini), nasıl daha fazla bilgi elde edeceklerini ve öğrendiklerini nasıl hatırlayacaklarını bilemezler, çalışmak için yardım edecek birini beklerler.


Organize Olma Becerileri
• Odası, çantası, eşyaları ve giysileri dağınıktır,
• Defter ve kitaplarını kötü kullanır ve yırtar,
• Yazarken sayfayı düzenli kullanamaz, gereksiz satır atlar, boşluk bırakır, sayfanın belirli bir kısmını kullanmaz,
• Defter, kalem gibi çeşitli araçlarını kaybeder,
• Zamanını ayarlamakta güçlük çeker, bir işi yaparken, ne kadar zamana gereksinimi olduğunu ya da ne kadar zaman harcadığını tahmin edemez,
• Yaptığı işi zamanında bitirmekte güçlük çeker,
• Üzerine aldığı görevleri düzenlemekte zorluk çeker, nereden ve nasıl başlayacağını bilemez, öncelikleri belirleyemez,


Oryantasyon (Yönelim) Becerileri
• Sağ-sol karıştırır,
• Yönünü bulmakta zorlanır, doğu-batı, kuzey-güney kavramlarını karıştırır,
• İşaret sözcüklerini (burada, şurada, orada gibi) karıştırır,
• Alt-üst, ön-arka kavramlarını karıştırır,
• Zamana ilişkin kavramları (dün-bugün, önce-sonra gibi) karıştırır,
• Gün, ay, yıl, mevsim kavramlarını karıştırır (hangi aydayız denilince salı, hangi mevsimdeyiz denilince şubat diyebilir),
• Saati öğrenmekte zorlanır.


Sıraya Koyma Becerisi
• Dinlediği, okuduğu bir öyküyü anlatması istendiğinde öykünün başını sonunu karıştırır.
• Haftanın günlerini, ayları, mevsimleri doğru saysa bile aradan sorulduğunda (cumadan önce hangi gün gelir, marttan sonra hangi ay gelir, haftanın dördüncü günü hangisidir gibi) yanıtlamakta zorluk çeker ya da yanlış yanıtlar,
• Sayı ve harfleri dizilemekte güçlük çeker, (alfabenin harflerinin sırasını karıştırır; kendisinden sıra ile söylenmesi istenen sayıların yerlerini karıştırır-3865 dersiniz o size 8356 diyebilir),
• Belirli bir sıra içinde yapılması gereken işlerin sırasını karıştırabilir.


Sözel İfade Becerisi
• Duygu ve düşüncelerini sözel olarak ifade etmekte zorlanır,
• Serbest konuşurken düzgün cümleler kuramaz, heyecanlanır, takılır, şaşırır,
• Sınıfta sözel katılımı azdır,
• Bazı harflerin seslerini doğru olarak telaffuz edemez (r, ş, j gibi harfleri söyleyemez ya da yanlış söyler),
• Soyut kavramları anlamakta güçlük çeker (esprileri anlamakta zorluk çekebilirler).


Motor Beceriler
• İp atlama, top yakalama gibi hareket ve oyunlarda yaşıtlarına oranla başarısızdır (kaba motor beceriksizlik),
• Sakardır, düşer, yaralanır, istemeden bir şeyler kırar,
• Çatal-kaşık kullanmakta, ayakkabı-kravat bağlamakta zorlanır ya da bu becerileri öğrenmekte zorlanmıştır,
• İnce motor becerilere dayalı işlerde (düğme ilikleme, makas kullanma, boncuk dizme gibi) zorluk çeker,
• Kalemi uygun biçimde kavramakta güçlük çeker,
• Yaşıtlarına oranla çizgileri ve çizimleri kötü ve dalgalıdır ,
• Yazısı genellikle okunaksızdır,
• Harflere şeklini vermekte, harfi kapatmakta güçlük çeker.


TEDAVİ EDİLMEZSE;


Çocuk kısır bir döngüye girer. Sınavlarda başarısız oldukça daha çok çalışır ama yine de başarılı olamaz. Anne ve baba endişelenerek çocuğu sıkı ve uzun çalışması için uyarır. Çocuk evde öğrendiklerini okulda hatırlayamaz. Aile çocuğu suçlayıp cezalandırır. Çocuk tükenir. Motivasyon kaybı olur. Başarısızlığı kendi hatası olarak görür. Hırçın ya da saldırgan olur ya da içe kapanır. Anne babaların bu sorun karşısında mutlaka uyanık olmaları ve en çabuk şekilde yardım arayışı içinde olmaları gerekir.


Kaynak


Benzer Konular

7 Ocak 2009 / Ziyaretçi Soru-Cevap