Hoş geldiniz sayın ziyaretçi Neredeyim ben?!

Web sitemiz; forum, günlük, video ve sohbet bölümlerinin yanı sıra; Skype ile ilgili Türkçe teknik destek makaleleri, resim galerileri, geniş içerikli ansiklopedik bilgiler ve çeşitli soru-cevap konuları sunmaktadır. Daima faydalı olmayı ilke edinmiş sitemize sizin de katkıda bulunmanız bizi son derece memnun eder :) Üye olmak için tıklayınız...


Sohbet (Flash Chat) Forumda Ara

Dergi nasıl yapabilirim?

Bu konu Soru-Cevap forumunda rengarenk tarafından 14 Ocak 2009 (22:09) tarihinde açılmıştır.FacebookFacebook'ta Paylaş
22292 kez görüntülenmiş, 33 cevap yazılmış ve son mesaj 7 Mayıs 2014 (22:32) tarihinde gönderilmiştir.
  • 5 üzerinden 3.33  |  Oy Veren: 12      
Cevap Yaz Yeni Konu Aç
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın:    « Önceki Konu | Sonraki Konu »      Yazdırılabilir Sürümü GösterYazdırılabilir Sürümü Göster    AramaBu Konuda Ara  
Eski 14 Ocak 2009, 22:09

Dergi nasıl yapabilirim?

#1 (link)
rengarenk
Ziyaretçi
rengarenk - avatarı
bn bi proje ödevi aldım bu proje ödevinde dergi yapılması isteniliyor ve bn dergiyi neyden ve nasıl yapacağımı bilmiyorum ltf yardımcı olur musunuz?
En iyi cevap ener tarafından gönderildi

Alıntı:
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı Mesajı Görüntüle

peki kapağının tasarımını nasıl yapabilirim?
Her insanın bir yüzü olduğu gibi kitap da bir yüze, bir portreye sahiptir. Bu yüz; içinde yazılanların, kitabın ruhunun yansımasıdır. Daha doğrusu öyle olmalıdır. O çehrede bulunanlar, kitabın kimliğini ele verecek bağlamda ele alınmalıdır. O zaman önceliği kitabı okutturmak olmalıdır. Öncelikle kapağımızı tasarlamaya başlamadan önce kesinlikle baskı tekniğini, basılacak malzemeyi, basım teknolojisini vs. öğrenmeliyiz. Bu şekilde işimize çalışmaya başlarsak çok daha verimli bir sonuç alacağımız kesindir. Zira çoğu zaman tasarımımız bilgisayarımızın ekranında göründüğü gibi baskı sonrası da çok ışıltılı ve mükemmel görünmez. Bunun nedeni de yukarıda bahsettiğimiz konulardır. Bu konular üzerinde titizlikle duran bir tasarımcının baskı sonrası hayal kırıklığına uğraması çok küçük bir ihtimaldir. Ardından çalışmamızın çözünürlüğüne çok dikkat etmeliyiz. Çalışmamızın profesyonelliğinin baskı sonrasına yansıması için en az 300 dpi çözünürlükle çalışmalıyız. Formatımızı (matbaacının isteğine göre değişebilir) da. tiff olarak ayarlarsak bozulmaları en aza indirebiliriz. Daha doğrusu bozulmalara engel oluruz.
Photoshop yanında illustrator, Freehand, CorelDraw ve Indesign bile kullanabilirsiniz. Bu iş en güzel Photoshop ile yapılıyor.
Öncelikle dikkat etmemiz gereken şey kitabın içeriği. Eğer kitap bir ders kitabıysa oldukça sade ve net çizgiler kullanılmalı ve hatta mümkünse vektörel çalışmalar yapılmalı. Eğer sanatsal bir eserse yine içeriğine bağlı olarak daha soyut bir çalışma yapılmalı ve yazarın / şairin düşünceleri alınmalı. Çünkü en iyi şekilde kitabın içeriğini bize o verebilir. Örnek çalışmamızda da görüleceği üzre kapağın her zaman çok renkli, rengârenk ve canlı olması değil de bazen daha mat ve sepyavari renklerde tasarlanması öngörülebilir.
Tasarım yapabilmesi için tasarımcının kitabı okuması gereklidir. Kitaplar bir şekilde mutlaka hayatımızda yer alıyorlar. Önceliği okullardaki ders kitapları alıyor. Kitap okuma alışkanlığımız varsa kitapçı ve kütüphaneler yer ediyor yaşantımızda. Yollarda yürürken kitap vitrinleri eşlik edebiliyor, gördüklerimize… Evimizde, odamızda en değerli can yoldaşımız olarak duruyorlar, değerli kitaplar. Sanat eğitiminde, söz konusu olan birçok neden vardır. Bunlardan ikisi; sanat eğitimi yapacaklar içindir, diğeri ise sanatı tüketecekler için bilinçlendirme adına yapılandır. Bir tasarımda çok önemli iki nüve vardır. Biri işlevselliği, diğeri estetikliği. Ne yaparsanız yapınız bu ikisinin dengede olması, ön koşuldur.

Kitap – dergi kapağı;
• Akılda kalan, unutulmayan, anımsanıveren
• Kitaba anlam veren
• Farklılık katan
• Özgün ve çarpıcı olan
• Merak ettiren
• Fark ettiren
• Kitaba gönderme yapan
• Aklı meşgul eden, düşündüren
• Okuyucuya soru sorduran
• Bir sorgulamanın başlangıcı olmalı, kapak tasarımı
• Kitabın içinin iyi bir göstergesi olmalı. Ama çarpıcı bir şekilde
• Okuyucuya bir bakış olmalı,
• Bir pencere açmalı
• Sade, yalın olmalı
• Kullanılan renkler sizi içine çekmeli. Amaca uygun olmalı. Ekonomik olmalı
• Kapak, içerikle ilişkili olmalı
• Görsel ögeler vurgulayıcı olmalı
• Tasarım bütünlük göstermeli
• Yazı ve görsellik arasında denge kurulmalı, tabii kendi içlerinde de.
• Yapılan resmin ve yazının amaca uygunluğu söz konusu olmalı
• Görsel ögelere yeteri kadar yer verilmeli
• Boşluklar etkili kullanılmalı
• Kapak tıklım tıklım doldurulmamalı
• Kitap kapağında kullanılacak bilgiler tam olmalı: Kitabın adı, yazarın adı, yayın evinin adı…
• Yazı karakterinin sade olmasına ve çok çeşitli olmamasına dikkat edilmeli. Doğru olmalı.
• Ön ve arka kapakta bütünlük aranmalı. Tutarlılık gözetilmeli. Gerekirse ilişkilendirilmeli
• Kapağın işlevsel olması kadar, estetik olmasına da dikkat edilmeli.
• Özgün, ilgi çekici, farklı olması konusunda hassasiyet gösterilmeli
• Kapak tasarımı ile sayfa tasarımı arasında birliktelik kurulabilir
• Kapak tasarımında kullanılan yazılar okunaklı olmalı. Çünkü işlevsel amaçlı olarak orada bulunuyorlar, okuyucu perişan etmek için değil.
• Görsel ögeler, okuma akışını engellememeli…


kaynak
Benzer Konular: Etiketler:
  • dergi nasil yapilir
  • dergi odevi nasil hazirlanir
  • ingilizce dergi nasil hazirlanir
  • ingilizce dergi nasil yapilir
  • turkce dergisi hazirlama
Rapor Et
Reklam
Eski 14 Ocak 2009, 22:13

Dergi nasıl yapabilirim?

#2 (link)
MeLL
Ziyaretçi
MeLL - avatarı
Anlıyorum başka fikirlerde almak istiyorsun,tabiki bu senin hakkın!
Ama bence hocana bir daha sor ve gel.Ben sana yardımcı olmaya çalışacağım
Rapor Et
Eski 14 Ocak 2009, 22:15

Dergi nasıl yapabilirim?

#3 (link)
rengarenk
Ziyaretçi
rengarenk - avatarı
ewt öyle biraz bn önceden içeriği ile ilgili şeyler sormuştum kapak fln şimdide nasıl olacağını sormak istedimm kusura bakmayın yeni başlık açtım:hocamada sorucam yarında size ulaşacağım

Biide nasıl oluyorda gününüzü bu sitede geçiriyorsunuz onu anlamıyorum ???
Rapor Et
Eski 14 Ocak 2009, 22:22

Dergi nasıl yapabilirim?

#4 (link)
MeLL
Ziyaretçi
MeLL - avatarı
Evet soruların boyutu genişled i Cevap vereyim:
Bütün günümü geçirmek değil de fırsat bulduğum zamanlarda gün içinde giriyorum.Soru cevap konularını kontrol ettiğim için yeni başlığına rastladım.Yoksa sürekli kaldığımdan değil.Herneyse...

Sakın sana karıştığımı düşünme,istediğin zaman istediğin soruyu sormakta serbestsin.Yani en azından ben soru-cevap forumunda,sorulara cevap vermeye çalışmaktan başka herhangi bir şeye müdahale etmekle yükümlü değilim.

Dergi ile ilgili yardım istediğinde bana ulaşırsın.Kolay gelsin
Rapor Et
Eski 15 Aralık 2009, 18:20

Dergi nasıl yapabilirim?

#5 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
ben dergi hazırlıycam ama nasıl yapıcam bilmiyorum bana yardımcı olurmusunuz
Rapor Et
Eski 9 Şubat 2010, 18:03

Dergi nasıl yapabilirim?

#6 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
ben bi dergi hazırlayacağım ama içeriğini kapğını ve adını bulmakta kararsızım nolur yardım edin ingilizce dersini seviyorum ama bazılarını anlamıyorum
Rapor Et
Eski 4 Nisan 2010, 14:23

Dergi nasıl yapabilirim?

#7 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
bende dergi hazırlıcam içeriği ne olabilir diye düşünüyorum lütfen banada yardım olun.Sevap işlemiş olursunuz
Rapor Et
Eski 4 Nisan 2010, 15:28

Dergi nasıl yapabilirim?

#8 (link)
Sol Yanımın Sahibi
Yavru_Aslan - avatarı
Alıntı:
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı Mesajı Görüntüle

bende dergi hazırlıcam içeriği ne olabilir diye düşünüyorum lütfen banada yardım olun.Sevap işlemiş olursunuz :)
Dergi yada dergi çalıması

Taslak çalışması : Kitap yada derginin ebadısmiliv kullanılacak kağıt cinsismiliv renk sayısı vb. özellikler kararlaştırıldıktan sonrasmiliv kitaba yada dergiye girecek yazılı ve görsel unsurların sırasınısmiliv yerini belirten ve tipo grafik öğelerin kullanımına ilişkin (yazı puntosusmiliv karakterismiliv sütun genişliği vb.) fikir verecek bir ön çalışma yapılması zorunludur. Bu ön çalışmalar kaba taslak diyebileceğimiz fikir taslaklarındansmiliv bilgisayar çıktıları üzerinde görülebilecek ayrıntılı taslaklara kadar bir dizi hazırlık aşamasını içerebilir. Taslak hazırlama sürecismiliv tasarımın en önemli bölümlerinden birisidir.
Dizgismiliv grafiksmiliv tashih: Taslak mizanpajı hazırlanmış kitabımız için bilgisayar ortamında oluşturulacak bir şablon sayfa üzerinde yazılarınsmiliv dilbilgisi kurallarına uygun bir şekilde ve hedef kitlenin özelliklerinesmiliv kitabın türüne uygun tipografi kullanımıyla yeniden yazılması işlemine dizgi diyoruz. Dizgi aşamasının ardından gelen ve düz metinlersmiliv başlıklarsmiliv spotlar vb. yazılı unsurların yanısıra görsel unsurların (fotoğrafsmiliv resimsmiliv illüstrasyonsmiliv renk vb.) belli ilkeler gözetilerek düzenlenmesi işini ise grafik tasarım olarak adlandırıyoruz. Tasarım işi bitmiş sayfaların kağıt üzerine alınmış çıkışlarında yapılan ve dizgi hatalarınısmiliv görsel düzenlemeye ilişkin yanlışlıkları düzeltme aşaması ise tashih adıyla anılıyor. Tashih aşamasında işin kağıt çıktıları genellikle müşteri temsilcisi ya da müşteri tarafından ( yayınevlerinde düzeltmen) kontrol edilirsmiliv hatalar kalem ile belirtilir ve hatalı bölümler bilgisayar ortamında yeniden düzeltilir.
Film: Dizgisismiliv tasarımı tamamlanmış ve kontrol edilerek düzeltilmiş olan kitabımız artık baskıya hazırdır. Baskı için ise baskı makinesine bağlanıp zarar görmeden çalışacak bir baskı kalıbının hazırlanması gereklidir. Baskı kalıbının hazırlanması için öncelikle sayfaların filmlerinin (şeffaf) görüntülerinin elde edilmesi gerekir. Fotoğraf baskısı gerektirmeyen yani tamamı yazılardan oluşan dergilar için çoğu kez aydınger adı verilen şeffaf kağıtlara laser yazıcıdan ters çıkış almak yeterli olmaktadır.
Kitabımız renkli olduğuna göresmiliv CMYK kısaltması ile dilimize yerleşmiş olan Cyan mavisismiliv Magenta kırmızısısmiliv Yellow (sarı) ve Kontrast olarak ifade edilen siyah renklerin filmlerinin elde edilmesi gerekecektir. Matbaacılıkta renkli bir fotoğrafın baskı yoluyla çoğaltılabilmesi için öncelikle o fotoğraf üzerindeki CMYK renklerinin ayrılması yani bu renkleri içeren dört ayrı filmin elde edilmesismiliv bu filmlerden dört montaj yapılmasısmiliv dört kalıp çekilmesi ve her bir kalıbın ilgili renk ile kağıt üzerine basılması söz konusudur. Filmlerde oranlarına göre ayrılmış olan renklersmiliv baskı yoluyla teker teker kağıt üzerine basılmaktasmiliv örneğin; önce mavi renk basılmaktasmiliv ikinci olarak sarı renk mavi baskının üzerine basıldığında mavismiliv sarı ve yeşil tonlar elde edilmektedir. Bunlar üzerine magenta mürekkep basılınca morlarsmiliv lacivertler ve diğer ara tonlar oluşmaktasmiliv kontrast ile de fotoğraftaki derinlik ve netlik hissi arttırılmaktadır. Bu şekilde elde edilen baskıya trigromi baskı da denir.
Montaj: Kitabımız ofset matbaalarında sayfa sayfa değilsmiliv standart ebatlardaki tabaka kağıtlara basılır. Burada öyle bir düzenleme yapılır kismiliv tabaka halindeki bu kağıt uygun şekilde katlandığında birbirini takip eden sayfa numaraları ortaya çıkar. Burada en sık kullandığınız ölçü birimi formadır. 1 forma 16 sayfadan oluşur ve çok sayfalı (dergismiliv dergi gibi) işlerde planlama ve maliyet hesabı daima formalar üzerinden yapılır. İşte montaj işlemismiliv astrolog adı verilen ve saydam bir tabaka üzerinesmiliv basılacak işin filmlerinin forma düzeni esas alınarak yapıştırılmasından ibarettir. Basılacak iş iki renkli ise iki ayrı montajsmiliv trigromi ise 4 montaj yapmak gerecektir. Trigromi +özel gibi bir ifade dört renk haricindesmiliv yaldız gibi özel bir beşinci rengin basılacağını anlatmak için kullanılır.
Ozalit prova: Montajı tamamlanan işsmiliv ozalit kağıdı üzerine pozlandırılıpsmiliv amonyak buharında bırakılarak baskı öncesi son kontrol için hazırlanır. Bu şekilde montaj üzerindeki iş ozalit kağıdına aktarılırsmiliv ozalit kağıdı forma düzenine göre katlanır. Burada amaçsmiliv kalıp çekimi öncesinde işin son kez kontrol edilmesismiliv sayfa numaralarının birbirini takip edip etmediğinin belirlenmesi ve hata riskinin azaltılmasıdır. Ozalit prova üzerine müşteri tarafından “basılabilir” onayı alındıktan sonra kalıp hazırlama işlemi başlar.
Kalıp : Montajlarsmiliv son olarak yüzeyi ışığa duyarlı hale getirilmiş :-):-):-):-)l plakalar üzerine pozlandırılır. Ülkemizde yaygın olarak kullanılan ofset baskı plakaları ozosol ve tif olarak adlandırılır. Montajdaki görüntüler ışık yardımıyla :-):-):-):-)l baskı plakalarına aktarıldıktan sonra bazı kimyasal işlemlerden geçirilereksmiliv baskı kalıbı baskıya hazır hale getirilir.
Baskı Provası: Bir işinsmiliv basıldığı zaman nasıl görüneceğini kestirme yöntemidir. Provasmiliv son çoğaltmada kullanılacak olan gerçek kağıtsmiliv mürekkep setleri ve görüntüler ile çalışan baskıdan alınan bir örnektir. Günümüzde digital prova sistemleriyle baskı öncesi renkli prova alınabilmektedir.
Baskı: Renk provası alınıpsmiliv renklerin uygunluğuna karar verildikten sonra kitabımızın seri baskısına geçilir. Baskı makinesinin özelliklerine bağlı olarak (tek renklismiliv iki renklismiliv dört renklismiliv altı renklismiliv ön arka baskılı gibi) baskının süresi ve kalitesi değişebilir.
Baskı koruma: Dergismiliv dergi kapaklarısmiliv broşürlersmiliv ambalajlarsmiliv dosyalar gibi dış etkilere açık basılı materyallerin yüzeyine uygulanan; öncelikli amacı basılı yüzeyi yağsmiliv nemsmiliv güneş ışığı gibi unsurlardan korumaksmiliv ikincil amacı ise baskı yüzeyine parlaklık ya da matlık etkisi vererek baskıya estetik özellik kazandırmak olan işlemlere baskı yüzey koruma işlemleri denir. En sık kullanılan baskı koruma şekilleri; verniksmiliv lak ve selofan uygulamalarıdır.
Cilt: Dergi kapağımız ve formalarımız basıldıktan sonra dergi şekline dönüşmek için bazı işlemlerden geçer. Kapaksmiliv koniklenir. Yani sırta gelecek kısımlara iz açılaraksmiliv dergi sırt bölgesi netleştirilir. Tabaka halindeki iç sayfalarsmiliv kırım makinelerinde katlanır. Kırımı yapılmış formalar sırayla biraraya getirilir ve bu işleme “harman çekmek” denir. Harmanı yapılmış dergi formaları iplik dikişsmiliv spiral ya da amerikan cilt denilen sistemlerle birbirine ve kapağa tutturulur. Kapak takma işlemleri tamamlandıktan sonra ağız kısımları traşlanır. Dergi pakete hazırdır.
Sayım ve şirink: Müşteriye teslim edilecek dergilar istenilen sayılarda paketlenecektir. Bu iş ya el ile paketleme şeklinde ya da shirink (şirink) adı verilen paket makinelerinde yapılır. Shirink makineleri istenen sayıda kitabın dışına plastik folyo sarıpsmiliv folyo kenarlarını ısı ile yapıştırır ve basılı ürünlerin dağılmasısmiliv ıslanması önlenmiş olur.
Teslimat: Pakete girmiş dergilarımız için tesellüm fişi (sevk irsaliyesi) kesilir ve dergilarımız nakil aracına yüklenerek müşterisine doğru yola çıkar.


belki gerekir.

TEMEL KAVRAMLAR


Matbaa: Diğer adı basımevi olan matbaalarsmiliv çeşitli baskı tekniklerini kullanarak gazetesmiliv kitapsmiliv dergismiliv broşürsmiliv ambalaj gibi her türlü basılı materyalini üretmek ve çoğaltmak görevini üstlenmiş kuruluşlardır. Matbaalar hizmet götürdükleri sektörlerin talepleri doğrultusundasmiliv başta kağıt-karton sanayiinin ürünleri olmak üzeresmiliv plastiksmiliv tenekesmiliv kumaş gibi ürünler üzerine baskı yaparlar.
Matbaacı:
1- Matbaa ve baskı işlerinin hazırlanma ve basılmaları ile uğraşan ve bu işi kendine meslek edinen kimse. Bu çerçevede matbaacılık ana mesleği altında çok sayıda meslek mensubu görev yapmaktadır. Bunların başlıcaları; dizgicismiliv grafikersmiliv filmcismiliv montajcısmiliv kalıpçısmiliv baskıcısmiliv mücellit (ciltçi)smiliv matbaa müşteri temsilcisismiliv matbaa yöneticisidir.
2- Basımevi sahibi.
Matbaacılık: 1.Basılması istenen bir materyale ilişkin yazılı ve görsel materyallerin belirli sanatsal özellikler gözetilerek bir araya getirilip düzenlenmesismiliv baskıya hazırlanması ve çoğaltılması işlemlerinin tümüne matbaacılık denir. 2.Basımevi işletme işi. Matbua: Basılmış olansmiliv basılı. Matbu evrak: Daha çok resmi nitelik taşıyan işlerde kullanılmak üzere basılmış evraklara denir.
Ajans: Basım sanayiinde ajans kavramısmiliv daha çok basılacak materyallerin baskı öncesi hazırlık işlemlerini yürütensmiliv fiziki üretimden çok düşünce üreten ve satan kuruluşları ifade eder. Ajanslarsmiliv resmi ve özel kuruluşların hizmet ya da mallarını tanıtmayasmiliv sevdirmeyesmiliv sattırmaya yönelik reklam/tanıtım kampanyalarını organize eder ve yürütürler. Bu işleri yaparken de kampanya sırasında kullanılacak basılı materyallerin (afişsmiliv broşürsmiliv bilboardsmiliv reklam panolarısmiliv kitapsmiliv el ilanısmiliv kurum kimliği çalışmaları vb.) tasarım ve baskıya hazırlık işlerini bizzat yürütürler. Reklam ajanslarının kapasiteleri ölçüsünde eleman sayıları ve çalıştırdıkları elemanların nitelikleri değişebilir. Büyük ölçekli reklam ajanslarında görev alan uzman meslek mensupları genel olarak şunlardır: Sanat yönetmenismiliv grafik tasarımcılarsmiliv fotoğrafçısmiliv dizgicismiliv metin yazarısmiliv müşteri temsilcisi
Yayınevi: Belirli uzmanlık alanları için kitapların üretimsmiliv dağıtım ve pazarlamasını takip eden kuruluşlara yayınevi denir. Yayınevleri de ajanslar gibi matbaaların en önemli müşterileridir. Yayınevlerinin büyük bir kısmısmiliv bastıracakları kitapların dizgi ve tasarımını kendi bünyelerinde yaptıktan sonra filmsmiliv montajsmiliv kalıpsmiliv baskı ve cilt işlemleri için bir matbaa ile çalışırlar.
Servis Büro: 1980’li yıllardan itibaren bilgisayarların basım sektöründe etkin kullanılmaya başlanmasının ardındansmiliv bilgisayar destekli film çıkış hizmetleri vermek üzere kurulmuş profesyonel kuruluşlara servis büro denmiştir. Servis bürolarsmiliv film çıkış makinalarına büyük yatırımlar yapmak istemeyen ajans ve matbaalar arasında köprü görevi gören kuruluşlar olupsmiliv günümüzde yavaş yavaş doğrudan kalıba pozlandırma sistemlerini de bünyelerine almaya başlamışlardır.
Selefoncusmiliv lakçı: Baskısı tamamlanan broşürsmiliv dosyasmiliv kitap kapağısmiliv karton ambalaj gibi bazı işlerin yüzeyine hem estetik kaygılarlasmiliv hem de daha dayanıklı olmasısmiliv sudansmiliv yağdansmiliv güneş ışınlarından etkilenmemesi için ciltleme öncesi selefon veya lak uygulayan işletmelere denir.
Mücellithane (Ciltevi): Baskısı tamamlanan işlerin kesimsmiliv kırımsmiliv harmansmiliv dikişsmiliv kapak takma vb. İşlemlerinin yapıldığı işletmelere denir. Pek çok matbaanın kendi bünyesinde mücellithanesi bulunmakla birliktesmiliv özel kapak takmasmiliv varak yaldız vb. işlemler konusunda hizmet veren cilteveleri bulunmaktadır.
DİZGİ TERİMLERİ
Aksan: Özellikle yabancı dillerden dilimize geçmiş bazı sözcüklerin söylenişinde yol gösterici olarak görev yapan ve bazı harflerin üzerinde bulunan işaretlerdir.
Altbaşlık: Büyük yazıları yutulabilir parçalara bölmek için kullanılansmiliv sundukları yazının reklamını yapansmiliv göz gezdiren insanları okumaya sevkeden ve ana başlığın altında bulunan başlıklardır.
Ara başlık: Bir haberin ya da yazının belirli bölümlerine dikkat çekmek için metin aralarında kullanılan yazı dizgisinden çok az büyüklükteki punto ile dizilmiş ve genellikle daha kalın (bold) olan başlıklardır.
Asıl başlık: Bir gazete ya da yayın tarafından kurumsal tanımlama olarak kullanılan tasarım ya da logo.Örneğinsmiliv Hürriyet Gazetesi’nin logosu.
Basan malzeme: Sıcak dizgide harfsmiliv işaretsmiliv çizgismiliv süs gibi baskı işlemi sonucu sayfada görülecek malzemeler
Basmayan malzemeler: Sıcak dizgide espas (araboşu)smiliv kadratsmiliv anterlinsmiliv garnitürsmiliv klişe altlığı gibi baskı kalabında yer alıp mürekkeple temas etmeyen malzemelerdir. Espaslarsmiliv kelimelerin arasında; kadratlarsmiliv yarım kalan (dul) satırların tamamlanmasında veya kelime/satır ortalamada; garnitürlersmiliv sayfadaki büyük boşlukları oluşturmada; klişe altlıklarısmiliv klişeleri yazı yüksekliğine getirmede kullanılır.
Başlık: Metnin başına büyük punto harflerle konunun adını belirtmek amacıyla konulan yazı.
Baştan blok yazı: Satırları sağdan başlayıp son kısmı serbest biten dizgi türü. Soldan blok da denilebilir.
Başvuru İşaretleri: Okuyucuyu metinden dipnota ya da diğer başvurulara yönlendirmek için kullanılan işaretler
Blok paragraf: Paragraf başındaki satırı içeri almadansmiliv satırbaşı boşluğu olmadan yapılan dizgi.
Bloklama: Yazının düşey olaraksmiliv sağdan ve soldan düzgün şekilde dizilmesi. Tam blok ve yarım blok olabilir. Tam bloklamada dul satırlardaki harf araları gereğinden fazla açılarak istenmedik bir görünüm sergileyebilirler.
Bold: Normal yazı karakterinden daha kalın gövdeye sahip olan daha siyah yazı karakteri veya stili
Bold-italic: Eğik karakterleri ve kalın çizgileriyle zor okunmasına rağmen (burada olduğu gibi) pek çok dizgici tarafından tarafından kullanılan yazı stili. Bu stil daha çok alt başlıklarda tercih edinmelidir.
Çift: Tipo baskıda :-):-):-):-)l harfleri dizerken kolaylık olsun diye kullanıdığımız cımbıza benzer ince uçlu alet.
Decoratif yazı: Dekoratif yazı tipleri özel imajlar için tasarlanmışlardır. Genelde metinlerde değil başlıklarda ve sanat çalışmalarında tercih edilen yazı tipidir.
Dizgi operatörü: Dizgi makinelerinde dizgi işini yapan kişi. Günümüzde yayınevleri dışında dizgi operatörlüğü mesleği yerini hem dizgi tasarım yapabilen yardımcı grafikerlere bırakmaktadır.
Dizgi: Basım yoluyla çoğaltılması düşünülen yazılı bir metnin belirli standartlar gözetilerek matbaa harfleriyle yeniden yazılması işlemi
Dizgici: Kurşun harflerismiliv harf kasalarından tek tek alarak kumpas üzerine dizen elle dizen kişiye mürettip; linotypesmiliv entertypesmiliv monotype gibi kurşun dizgi makinalarında klavye yardımıyla dizen kişiye dizgi operatörü denir. Günümüzdesmiliv masaüstü yayıncılık sistemi içeresinde bilgisayarda dizgi yap;an elemanlar da bilgisayar dizgi operatörü olarak anılmaktadır.
Dul: Bir paragraf sonunda yarım kalmış satır.
Düzeltmen: Genel tashih kurallarını bilensmiliv metnin yazıldığı dile hakim olansmiliv bu çerçevede dizgilmiş bir metindeki dizgi ve yazım hatalarını düzeltmekle yükümlü kişi.
Eğik Yazı: Normal yazının bilgisayar tarafından hafif eğilmiş türüdür. İtalic olana göre daha iyi okunur.
Elle dizgi: Daha önceden dökümü yapılmış ve hurufat kasalarında yerlerini almış kurşun harflerin mürettipler tarafından teker teker el ile alınarak biraraya getirilmesi yoluyla yapılan dizgi işlemi
Entertype: Kurşuna dayalı dizgi sisteminde som (tek) satırlar dizen mekanik dizgi makinası.
Font: Belli bir adı ve sabit görünümü bulunan harfsmiliv sayısmiliv noktalama işaretleri ve diğer yazı simgelerinin kümesi.
Foto Dizgi: Bilgisayarların matbaacılık sektöründe kullanılmaya başlanmasından önceki yıllarda kullanılan ve compugrafic adıyla da anılan fotografik temelli dizgi makinalarında yapılan dizgi sistemi. Bu sistemde dizgi makinalarının ekranlarında sınırlı sayıda satır görülebilir; dizilen satırlar bir kayıt biriminde saklanarak dizgi bitiminde pikaj yapılmak üzere rulolar şeklindeki ışığa duyarlı kağıtlara ışınsal aktarım yoluyla pozlanırdı. Bu kağıtlar tıptı fotoğraf baskısı gibi belli kimyasal
işlemlerden geçirildikten sonra yazılar görünür hale gelirdi. Bu kağıtlardan pikaj yapılır ve pikajlı sayfaların filmi çekilerek baskıya hazırlık süreci devam ederdi.
Gale: Kenarlarından ikisi üzerinde bir gönye bulunan ve üzerine elle veya mekanik olarak tipografi dizgi satırları yerleştirilen madeni levha.
Harf Kasası: Belirli bir düzeni olansmiliv içinde :-):-):-):-)l harfleri(hurufat) barındıransmiliv çok çekmeceli bir kasa.
Harf: Tipografik düzenlemenin en temel öğesidir ve alfabenin her bir simgesini belirtir.
Hat Sanatı: El ile güzel yazı yazma sanatı
Hattat: El ile yazı yazmayı sanat olarak uygulayan kişi.
Hurufat: :-):-):-):-)l harfler. Kurşunsmiliv antimuan ve kalaydan kimi zaman dasmiliv bakır alaşımından dizgi dökümü için kullanılan :-):-):-):-)l.
İnisyal Harf: Paragraf başındaki büyük ve çoğunlukla süslü baş harf.
İtalik: Hümanistik küçük harften türemiş ve matbaacılıkta 1500’e doğru Aldo Manizio’nun girişimiyle benimsenmişsmiliv okuyana göre sağ üst köşeye doğru hafif eğik olan basım harfidir. El yazısına benzetilmek için tekrar tasarlanıp eğilmiştir. İnceliği ve açısı yüzünden okunaklığı azdır.
Kaligrafi: Güzelsmiliv şık el yazısı
Karakter: Veri ve bilgileri işleme ya da iletme amacıyla göstermedesmiliv uzlaşmalı olarak kullanılan rakamsmiliv harfsmiliv noktalama işaretleri ya da herhangi bir başka simge.
Klişe: 1. Tipo baskıda kullanılmak amacıylasmiliv üzerine kabartma olarak bir kompozisyon yada resim kopya edilmiş madeni levha. 2. Çukur baskıdasmiliv fotoğraf negatifi ve pozitifi.
Komut ya da İşlev Karakteri: Verileri kaydetmesmiliv işlemesmiliv iletme ya da yorumlama gibi işlemlerin yürütülmesismiliv başlatmayasmiliv değiştirmeye ya da durdurmaya yarayan ve bir veriyi gösterme karakterinden ayrılması gereken karakter.
Kumpas: :-):-):-):-)l dizgi düzenlemesinde elle dizilecek harflerin birleştirilmesi için kullanılan :-):-):-):-)l bir alet.
Linotype: Tekli bir kurşun çubuk olarak bir tam-bütün dizgi satırını dizen satır döküm makinası için yaygın olarak kullanılan ticari marka adı.
Ludlow: Başlıkların ilanların dizgisinde kullanılan makine. (Karakter matrislerismiliv satırın tek blok olarak döküldüğü özel bir kumpasta elle birleştirilir.)
Majiskül: Büyük harf veya büyük harflerle yazılmış yazısmiliv kapital veya uppercase adıyla da bilinir.
Matrwhistleislik Sıcak dizgide döküm için kullanılan dişi harfler
Mekanik dizgi: Basılacak matbaa harflerinin mekanik (Linotypesmiliv monotype gibi yöntemlerle) olarak dizilmesi.
Miniskül: Küçük harf veya küçük harflerle yazılmış yazı.
Monotype: Tek tek harflerden boyları ayarlanmış satırlar dizen mekanik dizgi makinesi.
Otomatik Satır Aralığı: Yazı tipinesmiliv yazı büyüklüğüne ve stiline dikkat etmeden kelime işlem programlarının satır arası boşluklarını otomatik olarak ayarlaması.
Pi Fontları: Daktiloda olmayan simgesel karakterlerler. Klavyedeki Altsmiliv Option ile elde ettiğimiz sembollerde yüklü bulunan simgeler veya özel olarak üretilmiş simge fontlarına verilen isim.
Pika: Pika tasarımcısı ölçüm birimi. 12 punto = 1 pikasmiliv 6 pika = 1 inch
Prova aaagahı: Fotogravürcülerin deneme provalarını çıkarmasına ya da tipo işçisinin ilk prova baskılarını ya da sütun tashihleri yapmasına olanak veren baskı makinesi.
Punto: Harf büyüklüklerinin tanımlandığı temel ölçü birimidir.
Regular: Yazı ailesi mensuplarından biri. Daha çok ana metin dizgisinde kullanılansmiliv okunurluk açısından en uygun yazı şekli.
Sans serif yazı: Genellikle eşit ağırlıklı çizgilerden oluşansmiliv açıklığı en iyi olan ve tırnak adını verdiğimiz bitiş vurguları olmayan yazı tipleridir. Arialsmiliv Helveticasmiliv Univers sans serif yazı tipi örnekleridir.
Sayfa başı derinliği: Sayfanın üstündesmiliv üst marja eklenen fazladan boşluk. Bu boşluk genellikle bölüm başlığını belirginleştirmek için yeni bir bölümün ilk sayfasında bulunur. Sayfa başı derinliği tüm kitap boyunca aynı kalmalıdır.
Sayısal (digital) dizgi: Günümüzde bütün kişisel bilgisayarlarda gerçekleştirilebilen; çok sayıda yazılım ve font üreticisi firma tarafından desteklenerek her geçen gün daha da geliştirilen dizgi sistemi.
Script yazı: El yazısına benzeyen yazitiplerine verilen addır. Resmiyetten uzak samimi bir hava oluştururlar. Dizgide bazı harfler birleşirken bazıları birbirlerine dokunmazlar. Davetiye gibi az yazı gerektiren samimi yazışmalarda kullanılırlar.
Serif yazı: Tırnaklı yazı tipi olarak da anılan serif yazı tiplerinde her harfin bitiş noktalarında küçük yatay çiziler vardır. Bu çizgiler her harfin şeklini ayrı tutar ve harfler arası geçişi kolaylaştırır. Diaaa çizgileri yatay çizgilerinden daha kalındır. İnce ya da kalınsmiliv eşit kalınlıktasmiliv incelen şekilde veya yuvarlak olabilirler. Okunurluğu en iyi yazı tipleridir.
Sıcak dizgi: Tipo baskı sistemini destekleyen linotypesmiliv entertype dizgi makinelerinde kurşun harflerin dizilipsmiliv döküm makinelerinde dökülmesiyle gerçekleştirilen dizgi sistemi. Gutenberg teknolojisi de diyebiliriz. Kurşun harflerin ya tek tek ya da satır halinde dökülmesi esasına dayanır. Bu dizgi sistemi yüksek baskı sistemlerinden tipo baskı sistemini destekler.
Soğuk dizgi: Genel olarak kurşun döküm yoluyla elde edilne diğer harf dizgisi için kullanılır. Fotodizgi ya da sayısal (digital) dizgi ile karıştırılmamalıdır. 1990 öncesinde IMB vb. firmaların üretmiş olduğu top şeklindeki :-):-):-):-)l karakter kümelerinden oluşmuş kalıplarla çalışan daktilolar mevcuttu. Her bir top farklı bir karakter içerirdi. Topları değiştirerek değişik karakterlerde dizgi yapmak mümkündü. Sıcak dizginin yaygın olduğu o dönemde bu sistem soğuk dizgi olarak adlandırılmıştı.
Sondan blok: Satırların sağa dayalı olduğu dizgi türü.
Tashih: Dizgi yanlışnıı düzeltme işi. Tashih konusunda ortak bir dil oluşturulmuş olupsmiliv belli işlemler belli sembollerle gösterilir.
Tipografi:
1. Kabartma kalıplar (tek tek karakterlersmiliv gravürlersmiliv klişeler) üzerinde dizgi ve baskı yöntemi.
2. Grafik tasarımda yazılı unsurların (yazı karakterismiliv yazı büyüklüğü vb.) sanatsal bir bakış açısı ile düzenlenmesi işi. Günümüzde bilgisayarlı tipografinin gelişmesi ile beraber yazı aileleri zenginleşmiş yeni tipografik türler oluşturmak kolaylaşmıştır.
Tipometre: Dizgicilerin kullandığı taksimatlı cetvel. Üzerinde iki ayrı taksimat bulunan düz bir cetveldir.Bunların birisinde metre sisteminin ondalık bölümleri (santimetresmiliv milimetre)smiliv ötekindeyse on iki eşit parçaya bölünen ve birimi tipo puntosu olan tipografi sistemi yer alır.)
Tire: 1.Çizginin eş anlamlısı 2.Hiçbir yumuşak tonu olmayan ve yanlızca iki uç yoğunluğu bulunan fotoğraf. 3. Tire klişesi yada filmismiliv yanlızca düz beyazları ve siyahları olan bir belgeden hareketle elde edilmiş baskı kalıbı parçası(Tramlamanın karşıtı olarak)
Trutype: Apple ve Microsoft tarafından sunulan yazı tipi düzeni. Trutype yazı tipleri çoğu zaman lazer yazıcılarda çok daha hızlı çıktı alınmasını sağlar.
X-yüksekliği: Latin Alfabesi’ndeki küçük x harfinden adını alan X-yüksekliği kavramı asmiliv esmiliv osmiliv u smiliv ı gibi küçük ünlülerinyüksekliği anlamına gelir ve önemli tasarım özelliğidir. Aynı puntodaki az x yüksekliğine sahip yazı karakterismiliv çok x yüksekliğine sahip yazı karakterinden daha az yer kaplar. (12 punto Times ile 12 punto Arial’i karşılaştırdığımızda arial daha çok yer kaplar.)
ABCÇDEFGĞHIİJKLMNOÖPRSŞTUÜVYZ (Arial-Regular 12 punto)
ABCÇDEFGĞHIİJKLMNOÖPRSŞTUÜVYZ (Times-Regular 12 punto)
Yazı Ailesi: Bir tipografik karakterin değişik et kalınlıklarında ve daraltılmışsmiliv genişletilmişsmiliv eğimlismiliv çizgili gibi çeşitlemelerinden oluşan gruba denir. Helveticasmiliv Arialsmiliv Garamondsmiliv Times aileleri gibi…
Yazı kalınlığı: Yoğunlaştırılmış yazı karakterleri çok yer harcamadan başlıkların etkisin artırmaya yarar. Yoğunlaştırılmış; sıkıştırılmış veya bozulmuş demek değildir. Bunlar daha çok etki için tasarlanmışlardır. Her karakterin içindeki boşluğun artması için x- küçüklüğü yükseklikleri artırılmıştır. Buda yazıya açıklık sağlar. Harfsmiliv satır ve paragraf arası boşlukları hem okunurluğu hemde açıklığı etkiler. Hem metindesmiliv hemde başlıklarda harf arası boşluklarını ayarlayarak büyük farklılıklar oluşturulabilinir. Harf satır ve paragraf arası boşluklarını hesaplarken iki kavramı unutmamak gerekir. İzleme ve ayarlama (İzleme; Bütün dökümandaki harf arası boşlukların aynı olması demektir. Ayarlama ise; Sola bloklu yazınınsmiliv blokundan daha az resmi görünüm verdiği kabul edilir.
Yazı Karakteri Takımı (Font): Bir harf biçiminin bütün alfabesidir. Diğer bir deyişle aynı dizide aynı ölçüde ve aynı hizada sayılarısmiliv noktalama işaretlerinide içeren bütün parçalarıyla özel harflerin uygun toplanmasıdır.
Yazı Stili: Bir yazı tipinde farklı yerlere vurgu yapmak için kullanılan değişiklerdir. Normalsmiliv kalınsmiliv italicsmiliv kalın-italicsmiliv altı çizgilismiliv gölgeli vb. yazılardır.
Yazıtipi Ayarlaması: Varolan yazıtiplerini düzenleyerek yenilerini yaratmanızı sağlayan etki. Bu etkiye sahip yazılımlarda harflere ince bitiş çizgileri ekleyebilirsmiliv harfleri bastırabilirsmiliv gerebilir ve her iki tarafına da boşluk ekleyebilirsiniz. Yazıtipini temelden değiştirmek istiyorsanız x-yüksekliği ile oynayabilir ve logo olarak kullanılabilecek değişik semboller bulabilirsiniz.
Yazıtipi: Temel olarak aynı özelliklere sahip karakter setleri. Artık kelime işlem programlarıyla büyüklükler ayarlanabildiğinden yazıtipi terimismiliv aynı çizgi oranlarına sahip karakter setleri için kullanılmaktadır. Çoğu yazı tipi normal ve kalından daha çok alternatif sunarlar. Mesela sans serif yazıların büyük bir kısmı hafif ve ağır yazı seçeneklerini içerirler. Bunlar genel metin yazısından kullanılmaya elverişli olmamakla birlikte; başlıkları renklendirir. Hareket katarlar. Lightsmiliv Regularsmiliv Boldsmiliv Blacksmiliv UltraBlack gibi seçenekler mevcuttur.
GRAFİK TASARIM TERİMLERİ
Grafik: Harflerismiliv sözcüklerismiliv tümcelerismiliv fotoğraflarısmiliv biçimlerismiliv renkleri kağıt üzerinde bir zevk ve oranla yerleştirme ve bu yerleştimede yenilik ve çekicilik oluşturma sanatına grafik denir. Eski Yunancadaki “Grapnein” (yazmak) kelimesinden dilimize geçmiştir.
Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amaç gözeten yaratıcı bir eylemdir.
Grafik Tasarım: Okunan izlenen görüntülerin tasarımı şeklinde tanımlanır. Grafik tasarımda görsel unsurlar kenar çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli ve durağansmiliv karşıt yönde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik bir yapı oluştururlar.
İletişim: Gönderici ve alıcı olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen bir duygusmiliv düşüncesmiliv davranış ve bilgi alış verişidir.
Grafik İletişim: Görüntülerden oluşan bilgilerin değiş-tokuşu olarak tanımlanır. Yazılarsmiliv resimler ve fotoğraflar başlıca grafik iletişim araçlarıdır. Bir mesajın açıksmiliv ekonomik ve estetik yollarla üretilmesismiliv grafik iletişimin başlıca amacıdır. Grafik iletişimin ekonomik olması demeksmiliv mümkün olan en az sayıda görsel imgeninsmiliv mümkün olan en yüksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir. Örnek: Erkek/kadın tuvaletlerini ya da giriş çıkışı grafik imgelerden anlarız.
Grafik Tasarımın Öğeleri: Çizgi smiliv tonsmiliv renksmiliv dokusmiliv biçimsmiliv ölçüsmiliv yön olarak ifade edilebilir. / Çizgiler karakterlerine göre ve konumlarına bağlaı olarak bazı mesajlarda iletirler. Örneğin; yatay çizgi durgunluksmiliv diaaa çizgi saygınlıksmiliv diyagonal çizgi canlılıksmiliv kıvrımlı çizgi zerafet ifadesi verir./ Tonlar genellikle görsel imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir. Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı oluşturan elemanlardır. / Renksmiliv bir tasarımı meydana getiren yapı taşlarından biridir. Renklersmiliv izleyen üzerinde değişik etkiler uyandırırlar. Bunların bir bölümü kişiselsmiliv bir bölümü ise genllenebilir duygulardır. Örneğin; sıcak renklerin uyarıcısmiliv soğuk renklerin ise gevşeticismiliv dinlendirici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir. / Dokusmiliv bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen olarak adlandırılabilir. Örneğin zeminde kullanılan bir ahşapsmiliv mermer vb.dokusu. / Bir grafik tasarım ürünüsmiliv farklı ölçülerdeki görsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur. / Bir tasarım yüzeyi üzerinde bulunan çizgiselsmiliv tipografik ve görsel unsurların yönü önemlidir. Örneğin: Bir gazete haberinde yer alan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır.
Mesaj: Bir kimseye verilensmiliv gönderilen iletilen bilgismiliv haber.
Hedef Kitle: Ilgi alanları ve özellikleri ayrıntılı bir biçimde tanımlanmış bir kitledir. Bir kişi ya da kurumun davranışlarındansmiliv kararlarındansmiliv uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak ifade edilebilir.
Sanat Yönetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarısmiliv fotoğrafçısmiliv uygulamacı grafikersmiliv müşteri temsilcisi vb. elemanlarla çalışansmiliv etkili reklam üretimi ve tasarımından sorumlu kimse.
Grafiker: Görsel sanatlar alanındaki ressamsmiliv heykeltraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerlersmiliv basılması istenen materyali estetik kurallar çerçevesinde baskı için düzenleyen; yazıları ve görsel unsurları işin niteliğine uygun bir grafik dili kullanarak çekici hale getiren ve bu yolla etkili iletişim ortamı yaratan sanatçılardır. Günümüzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanındasmiliv psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir.
Gün geçtikçe matbaalardasmiliv reklam bürolarındasmiliv yayınevlerinde grafikerler daha önem kazanmışlardır. Grafikerlik önemli bir sanat dalı haline gelmiştir. Dünyada ve ülkemizde; güzel sanatlar bölümlerinde grafik anasanat dalları açılmıştır. Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete sayfasına kadarsmiliv baskıya girecek her ürün bir grafikerin oluşturacağı taslaktan geçmelidir.
Eskiz (Taslak): Çeşitli unsurların sayfa üzerinde nasıl yerleştirileceğini gösteren karakalem ya da kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak çalışmaları. Taslaklarsmiliv fikir taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler. Fikir taslaklarısmiliv basılacak ürünle ilgili olarak otobüstesmiliv evdesmiliv parkta ya da herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara verilen addır. Geliştirilmiş taslaklar isesmiliv fikir taslakları içinden seçilen birkaç örneğinsmiliv işin gerçek ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı materyalleri ile ya da uygun bir baskı altı malzemesi üzerine ışıklı masalarda kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır. Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosusmiliv varsa fotoğrafın yeri ve büyüklüğüsmiliv zemin rengi vb. unsurlar basılacakmış gibi düzenlenir ve müşteriye sunulur.
Mizanpaj: (Düzenleme) Grafik öğelerininbelirli bir çerçeve içinde dengeli olarak yerleştirilmesi. Bir çeşit taslak. Sayfa düzenlemesismiliv sayfa planı. (La mise en page)
Pikaj: Grafik için hazırlanmış; resimsmiliv yazısmiliv amblem ve fotoğraflarınsmiliv milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üzerinesmiliv gönyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması. Bu işlem bilgisayarların basım dünyasına girmesinden önce yapılırdı. 1990’lı yıllara kadar pek çok matbaa ve yayınevi pikajörleri çalıştırırdı. Günümüzde pikaj işlemi yapılmamaktadır.
İllüstrasyon: Başlıksmiliv slogan ya da metin gibi sözel unsurlardan çok görsel unsurların ağırlıkta olduğu; görsel anlatım öğelerinin etkin kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının bütünü.
Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık için ise ideali 2-3 kelimeden oluşmasıdır.
Amblem: tek satırdan oluşansmiliv bir ürünsmiliv hizmet ya da fikri tanıtmak amacıyla yazılmış çarpıcı metinlerdir. Sloganlarda sözcük sayısı 5-6′yı geçmemelidir. Özellikle afiş tasarımındasmiliv vurgulama ve Ürün ya da hizmet üreten kuruluşlara kimlik kazandıran sözcük özelliği göstermeyen soyut ya da nesnel görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir.
Logo: İki ya da daha fazla tipografik karakterin sözcük halinde okunacak biçimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir ürünsmiliv kuruluş ya da hizmeti tanıtan marka ya da amblem özelliği taşıyan simgeler.
Simgesel İşaret: Ürünsmiliv hizmetsmiliv düşünce ya da nesneyi simgeleyen işaretler. Trafik işaretlerismiliv ulaşımsmiliv hastanesmiliv sigara içilmez levhalarısmiliv bayrak ve flamalar simgesel işaretlere örnektir.
Ticari Marka: Bir ürünün benzer ürünlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla üreticiler tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir.
Format: Biçiminsmiliv ölçümün ya da bir yayının görünüşü için kullanılan genel bir terim.
Perspektif: Cisimlerismiliv bir yüzey üzerine görüldükleri gibi çizme tekniği.
Orijinal: Baskı yoluyla çoğaltılmak üzere scannerda taranarak film çıkışa hazırlanan ya da reprodüksiyon atölyesinde filmi çekilen tire veya yarıton resim.
Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten açık renge ya da bir renkten başka bir renge geçiş işlemi. Daha çok değişik zemin denemelerinde tercih edilir.
Kurum Kimliği: Bir kurumun ya da şirketin kartvizitsmiliv yazışmasmiliv iş gazetesi gibi kağıt baskı dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj. Tutarlı olmak için bütün dökümanlarda aynı yazı tipismiliv stilismiliv harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar kullanılır. Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde olur.
Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını güçlendirmek için hazırlanan ve sürekli kullanılacak basılı evraklara (logosmiliv amblemsmiliv faturasmiliv irsaliyesmiliv makbuzsmiliv zarfsmiliv antetli kağıtsmiliv kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu dosya.
Broşür: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk olarak hazırlanan kitapçık ya da teksmiliv ikismiliv üç ya da akordeon kırımlı föy
Afiş: Kağıdın yalnız bir yüzüne siyah/beyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir çeşit duyuru. Afişler hedef kitle ile buluştukları çevreye bağlı olarak iç ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır. Dış mekan afişlerismiliv büyük boyutları ile duvar yüzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle karşılaşırlar. İzlenme süreleri kısadır. İç mekan afişlerismiliv salonlarasmiliv lobilere ve koridorlara asılır. Bu nedenle de uzun süre izlenme şansına sahiptirler. İzlenme süresini dikkate almak gerek.
Bilboard: 70×100 boyutunda en az 4smiliv en çok 10 parçadan oluşan ve daha çok açık havada hedef kitle ile buluşan büyük boy afiş.
El İlanı: Bir ürün ya da hizmeti duyurmaksmiliv tanıtmak amacıyla çok sayıda bastırılıp dağıtılan genellikle 1/2 ya da 1/4 A4 boyutundaki basılı materyal.
Ambalaj: Bir ürünü dış etkilerden korumaksmiliv tanıtmaksmiliv ürünle ilgili imaj yaratmak ve kullanıcıyı bilgilendirmek amacıyla kağıtsmiliv kartonsmiliv camsmiliv plastiksmiliv tenekesmiliv kumaşsmiliv ahşapsmiliv strafor vb. malzemelerden yapılan ürün tamamlayıcısı.
Prospektüs: Bir ilacın kullanımına ilişkin bilgileri içeren ve ilacın karton ambalajı içinde sunulan basılı materyal.
Recto: Bir açık kitabın süreli yayın ya da benzerlerinin sağ taraf sayfası. Sayfa 1smiliv sürekli olarak recto üzerindedir ve rectolar sürekli tek sayfa sayısını taşır.
Verso: Bir kitabın sol taraftaki sayfası.
Diapozitif: Saydamsmiliv slayt. Görüntünün film üzerinde net olarak göründüğü bir fotoğraf türü olupsmiliv matbaacılıkta görüntü kalitesi açısından tercih edilen orijinaldir.
Opak: Işık geçirmeyen ve saydam olmayansmiliv ışığı yansıtan. Fotoğrafçılıkta karta basılmış fotoğraflar opak olarak adlandırılır.
Animasyon: Hareketsiz resimleri canlandırmasmiliv çizgi fim tekniği.
Cilt payı: Basılı alanlasmiliv sayfanın ciltlenecek kenarı arasındaki iç marj.
Donuk sayfa: Sayfa düzeninde tek düze görünensmiliv hareketsiz sayfa. Örneğin; romansmiliv hikaye sayfaları.
Doyma: Bir renk şiddetinin ölçüsü. Örneğin pembe kırmızıdansmiliv gökyüzü mavisi lacivertten daha az doymuştur.
İsim Plakası: Yayının başlığının konulduğu grafiksel özelliklerle desteklenen bölge (isim plakası genellikle bir arka plansmiliv yatay çizgilersmiliv bir alt başlık ve bir açıklama satırı içerir. Yönetici listesiyle (künye) karıştırılmamalıdır.)
Künye: Bir yayının adısmiliv adresismiliv sahibismiliv yöneticisismiliv telefonusmiliv e-mail v.b bilgileri içeren bölüm.
Piktogram: Nesnelerin stilize edilmiş siluetlerindendir. Kolay algılanırsmiliv çabuk öğrenilirler. Mektupsmiliv telefon işaretismiliv sigara içilmez v.b işaretler.
Düz Anlam: Bir sözcük işaret ya da imgenin doğrudan anlamıdır. Örneğin sarı renk dolgulu bir dairesmiliv sarı renkli bir dairedir.
Yan Anlam: Anlamın ikinci aşamasıdır. Yan anlam ancak düz anlamın bulunduğu bir yerde değer kazanırsmiliv etkili olur ya da önerilir. Örneğinsmiliv sarı renk dolgulu bir daire görünümü bir güneş olarak algılanabilir.
Görsel Malzeme: Basılacak her türlü malzeme görsel malzeme olarak adlandırılır. Örnek olarak fotoğrafsmiliv slaytsmiliv resim ve yazı verilebilir.
Simetri: 1- Tasarımda iyi orantılanmış ve dengelenmiş parçaların oluşturduğu genel yapı 2- Hayali bir çizgi ya da düzlemde ayrılmış iki yönlü biçim benzerliği. Örnek insan vücudusmiliv dergi ve kitap sayfaları.
Asimetri: Tasarımdasmiliv simetrinin tersine orantısızlığa dayalı parçalardan oluşan yapı. Modernist akımlar asimetriyi birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele alıp kullanmışlardır. Asimetrik dengesmiliv birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Asimetride büyük yazı küçük yazıyısmiliv büyük görsel öğe küçük görsel öğeyi ezer ancak sayfada yinede bütünlük hakimdir.
Sızma: Tasarımda basılı alanın bir kısmının örneğin fotoğrafın sayfanın dışına taşması
Silme: Baskı tasaramında görsel malzemenin sayfa kenarlarında hiç boşluk kalmayacak şekilde sayfanın tamamına yerleştirilmesi.
Siluet: Arka plandan soyutlanmış bir görüntü veya bir fotoğrafta bir anahtar öğeyi soyutlama amacıyla arka planın kaldırılması.
Görsel Hiyeraşi: Tasarım içinde vurgulanmak istenen mesaja göre görsel unsurların ölçümlenmesi anlamına gelir. Kimi tasarımlarda fotoğraf öne çıkarkensmiliv kimisinde de tipografik unsurlarsmiliv kimisinde renksmiliv hatta bazılarında tasarım yüzeyindeki beyaz boşluköne çıkabilir.
Forma: Kağıt tabakaları genellikle 4smiliv8.16 ya da 32 sayfadan oluşan birimlere bölünmektedir. Bu birimlere forma denir. Kitapsmiliv dergi gibi çok sayfalı basılı materyallerin planlanması forma üzerinden yapılır.
Reklam: Bir ürün ya da hizmetin basın ve yayın araçlarına para karşılığında tanıtılarak kamuoyuna iletilmesine yönelik faaliyetlerin tümü.
Reklam Ajansı: Bir ürün ya da hizmetin tanıtım faaliyetlerini yürütebilecek bilgi ve yeteneğe sahip uzmanların oluşturduğu topluluk.
Ajans: Bünyesinde ajans yöneticisismiliv müşteri temsilcisismiliv sanat yönetmenismiliv pazar araştırmacısısmiliv metin yazarısmiliv medya sorumlususmiliv trafik sorumlususmiliv üretim sorumlususmiliv tasarımcısmiliv illüstratörsmiliv fotoğrafçısmiliv dizgi operatörüsmiliv endüstri tasarımcısısmiliv personel sorumlusu gibi elemanları barındıran; bir ürün ya da hizmeti tanıtmaksmiliv duyurmaksmiliv sattırmak için reklamsmiliv pazarlama ve tanıtım faaliyetleri yürüten işletme.
Vinyet: Dizgi ve sayfa düzenleme işlerinde zemin ve aralardasmiliv köşelerde kullanılan ve sistematik parçalar halinde imal edilen süslersmiliv figürlersmiliv çiçekler vb. Günümüzde vinyetler bilgisayar ortamında clipart dosyalarında hazır olarak bulunmaktadır

user_offline
Rapor Et
Eski 17 Nisan 2010, 15:20

help ;)

#9 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
benim ingilizce dergi hazırlamam gerikiyor ve dönem ödevm olduğunu düşünecek olursanız ingilizcemin hiçte iyi olmadığını anlayabilirsinz bu yüzden işim çok zor en azından elimde bir örnek olsaydı herşey çok daha güzel olurdu yardımlarınızı bekliyorm şimdiden tşkkrler
Rapor Et
Eski 24 Kasım 2010, 16:32

gülay

#10 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
arkadaslar hoca ödev olarak dergı yapmamızı syledı bana bi önernız yokmu nasıl baslaya blrm
Rapor Et
Cevap Yaz Yeni Konu Aç
Hızlı Cevap
Kullanıcı Adı:
Önce bu soruyu cevaplayın
Mesaj:








Yeni Soru
Sayfa 0.369 saniyede (88.45% PHP - 11.55% MySQL) 17 sorgu ile oluşturuldu
Şimdi ücretsiz üye olun!
Saat Dilimi: GMT +3 - Saat: 00:02
  • YASAL BİLGİ

  • İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan MsXLabs.org forum adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre tüm kullanıcılarımız yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. MsXLabs.org hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 3 (üç) iş günü içerisinde MsXLabs.org yönetimi olarak tarafımızdan gerekli işlemler yapıldıktan sonra size dönüş yapılacaktır.
  • » Site ve Forum Kuralları
  • » Gizlilik Sözleşmesi