Arama

Çin müziğinin tarihi nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 25 Kasım 2015 Gösterim: 5.553 Cevap: 2
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Ziyaretçi
5 Ocak 2009       Mesaj #1
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Çin müziğinin tarihi nedir?
Çin müzik aletleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI _Yağmur_ verdi
Çin Müziği
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Tarihte, bilinen en eski müzik Çin müziğidir. Araştırmalar, 4000 yıllık geçmişi olan Çin müziğine saray ve tapınaklarda önemli yer verildiğini gösteriyor. Yer ve gök arasındaki uyumu yansıtması gerektiğine inanılan Çin müziğinin amacı halkı eğitmek, onlara iyi ve yüce duygular aşılamaktı. Çinliler müziğin kalpten doğduğuna, evrenin bir imgesi olduğuna inanmıştır. Yazar Lü Bu-Vey, “müzikten, yalnızca dünyanın anlamını kavramış bir insanın söz edebileceğini” söylemiştir. Çin’de müziğin, insan davranışlarını ve inanışlarını etkilediği düşünülmüştür. Dünyanın uyumu için zorunlu sayılan müzikte, seslerin düzenlenmesine (akort) gösterilen sürekli özen de, bu inançlara verilen önemi yansıtır. Yine müzik, yönetimin ve düzenin temeli sayılmıştır. Öyle ki, ses perdelerinin yeniden düzenlenmesi, her yeni imparatorun ilk yaptığı işlerin başında gelmiştir. İmparator Han Vu-di döneminde (M.Ö. 140-87), bir İmparatorluk Müzik Dairesi kurulmuştur.

Çin müziğinin tarihsel önemi, onun Mısır müziğini etkilemiş olmasındadır. M.Ö 1500 dolaylarında Akdeniz toplumlarına aktarılan bu etki, Avrupa müziğinin oluşumunda da etkili olmuştur. Bugün bakıldığında Kore, Japonya ve bütün Güneydoğu Asya’da, Çin’in çalgılarına rastlanmasının yanı sıra, Çin müziğinin repertuar ve üslup özelliklerinin etkisi hissedilir.

Çin müziği beş notadan oluşan bir diziye dayanır. Çin’in ilk teoricisi Lyng Lun adındaki bilgin, M.Ö. 2500 yıllarında, Çin müziğinin beş notasını düzenlemiş ve pentatonik bir sistem kurmuştur. Kong, Çang, Kyo, Tchi ve Yu adlarıyla bilinen Çin gamının notaları sosyal sınıflar, devlet işleri gibi konularla ilgiliydi. Burdan da anlaşılacağı gibi Çin müziği insan yaşamıyla sıkı bağlar kurmuştur.

Ünlü Çin bilgini Confucius (Kung Fu Tseu, M.Ö. 551-478) Çin müziği için önemli çabalarda bulunmuştur. Confucius’tan sonra müzik giderek yaygınlaşmış ve yaşamın tüm alanlarına girmiştir. Öyle ki müziğin insan yaşamındaki etkisi giderek aşırı bir hal almıştır. Bu aşırılık, İmparator Si Huang’ın M.Ö. 246 yılında müziği yasaklaması ve çalgıları imha ettirmesiyle sonuçlandı. Çin müziği, Han hanedanlığı döneminde (M.Ö. 206-M.S. 220) yeniden gelişti. 13. ve 14. yüzyıllardaki Tang ve Sung hanedanlıkları döneminde de klasik çağına ulaştı. Bu dönemde tapınak ve saraylardaki korolara üç yüzer kişilik orkestralar eşlik etmiştir. Aslında tek sesli olar Çin müziğinde, bu dönemde, paralel dötlü ve beşlilerle batıdakine benzer bir çok sesliliğe rastlanıyor.

Çin müziği oldukça geniş bir çalgı koleksiyonuna sahiptir. Sekiz gurupta toplanan çalgılar, yapıldıkları malzemeye göre adlandırılırlar.
  • Metal çalgılar: Çanlar, gonglar, çan ve gong gurupları, sekiz ya da on parçadan oluşan kariyonlar.
  • Taş çalgılar: Ses veren taşlar ayaklı bir askıya asılır ve çubukla vurularak ses çıkarırlar. Bunlara yalnızca Confucius tapınağında rastlanır. En eski vurmalı çalgılardandır.
  • İpek telli çalgılar: Bu gurupta yalnızca Kin vardır. Beş telli olan Kin sonradan yedi telli olmuştur.
  • Deriden yapılmış çalgılar: Çeşitli boylarda yapılmış davullardır.
  • Su kabağından yapılmış çalgılar: Sheng adı verilen çalgı, on yedi borudan yapılmış bir ağız orgudur ve saray orkestralarında kullanılır.
  • Topraktan yapılmış çalgılar: Hiuan adı verilen çalgı, pişmiş topraktan yapılmış küreli bir düdüktür.
  • Bambu kamışından yapılmış çalgılar: Ti adı verilen çapraz flütler, Pai-Siao adı verilen 12 borulu arkaik flütler, dilli ve obua tipi çalgılar.
  • Tahtadan yapılmış çalgılar: Confucius tapınağında kullanılan Çu ve Yu adlı çalgılar.

Kaynakça:
Cavidan Selanik, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Doruk Yay.
Son düzenleyen _Yağmur_; 25 Kasım 2015 11:04
fadedliver - avatarı
fadedliver
Ziyaretçi
5 Ocak 2009       Mesaj #2
fadedliver - avatarı
Ziyaretçi
Çin

Sponsorlu Bağlantılar
İ.Ö.3000'lere kadar uzanan Çin kültüründe müzik kalbin sesi ve evrenin imgesi olarak benimsenmiştir. O yüzden Çin müziğinden anlam çıkarmak biraz zordur. Bir Çinlinin kalbinin sesi nasıldır bilir misiniz? Çinlilerin her şeye bir anlam vermekte üstlerine yoktur. Çin enstrümanları çok çeşitli ve ilginç olmakla beraber hepsinin ayrı bir anlamı vardır. Çanlar savaşı, ses veren taşlar yiğitliği, telli çalgılar ciddiyeti, üflemeli çalgılar genişlik ve bolluğu, davullar ise kafa ütülemeyi ifade eder. Çin enstrümanlarından 'Lâ' adı verilen gong çok işlevli bir enstrümandır. Bu işlevlerden bir kaçı; cinleri ve ruhları kurbanın yanından kaçırmak, tapınaklarda pinekleyen tanrıları rahatsız edip dikkatlerini çekmek, ay tutulmasına sebep olan ejderhayı korkutmak, orduyu uyarıp tüymelerini bildirmek, saraylarda ziyaretçilerin geldiğini duyururken ziyaretçinin kalp krizi geçirmesini sağlamak gibi sıralanabilir.

gong2large

Çin müziği beş notadan oluşan bir diziye dayanır. Eski bir Çin atasözü der ki : "Beş nota ve on dokuz çocuk, yaşamını idame ettirmeye yeterlidir". Bilge Konfiçyus da müzik için şunu der: "Müzik toplum düzeni ve eğitim için çok önemli bir araçtır. Ancak pirinç pilavı da bir o kadar önemlidir". Konfiçyus müzik konusunda çok konuşmuş ve hatta kendini ele vermiştir. Mesela bilge "Müzik, ihtirasları alevlendirmek için değil, yatıştırmak içindir" sözüyle iktidarsız olduğunu ifade eder. Ancak hiç bir zaman bunu kabullenmemiş, "Eeeüü, sadece çok müzik dinlerim" demiştir. Batı, müzikte çoksesliliğe yeni yeni adım atarken, Çin olayı aşmıştır bile. Nüfusun fazla, işin az olması sonucu tapınak ve saraylarda bin kişilik korolar, üç yüz kişilik orkestralar kurup piyasayı kasıp kavurmuşlardır.
Son düzenleyen _Yağmur_; 25 Kasım 2015 11:00 Sebep: hotlinkler kaldırıldı.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
25 Kasım 2015       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Çin Müziği
MsXLabs.org

Tarihte, bilinen en eski müzik Çin müziğidir. Araştırmalar, 4000 yıllık geçmişi olan Çin müziğine saray ve tapınaklarda önemli yer verildiğini gösteriyor. Yer ve gök arasındaki uyumu yansıtması gerektiğine inanılan Çin müziğinin amacı halkı eğitmek, onlara iyi ve yüce duygular aşılamaktı. Çinliler müziğin kalpten doğduğuna, evrenin bir imgesi olduğuna inanmıştır. Yazar Lü Bu-Vey, “müzikten, yalnızca dünyanın anlamını kavramış bir insanın söz edebileceğini” söylemiştir. Çin’de müziğin, insan davranışlarını ve inanışlarını etkilediği düşünülmüştür. Dünyanın uyumu için zorunlu sayılan müzikte, seslerin düzenlenmesine (akort) gösterilen sürekli özen de, bu inançlara verilen önemi yansıtır. Yine müzik, yönetimin ve düzenin temeli sayılmıştır. Öyle ki, ses perdelerinin yeniden düzenlenmesi, her yeni imparatorun ilk yaptığı işlerin başında gelmiştir. İmparator Han Vu-di döneminde (M.Ö. 140-87), bir İmparatorluk Müzik Dairesi kurulmuştur.

Çin müziğinin tarihsel önemi, onun Mısır müziğini etkilemiş olmasındadır. M.Ö 1500 dolaylarında Akdeniz toplumlarına aktarılan bu etki, Avrupa müziğinin oluşumunda da etkili olmuştur. Bugün bakıldığında Kore, Japonya ve bütün Güneydoğu Asya’da, Çin’in çalgılarına rastlanmasının yanı sıra, Çin müziğinin repertuar ve üslup özelliklerinin etkisi hissedilir.

Çin müziği beş notadan oluşan bir diziye dayanır. Çin’in ilk teoricisi Lyng Lun adındaki bilgin, M.Ö. 2500 yıllarında, Çin müziğinin beş notasını düzenlemiş ve pentatonik bir sistem kurmuştur. Kong, Çang, Kyo, Tchi ve Yu adlarıyla bilinen Çin gamının notaları sosyal sınıflar, devlet işleri gibi konularla ilgiliydi. Burdan da anlaşılacağı gibi Çin müziği insan yaşamıyla sıkı bağlar kurmuştur.

Ünlü Çin bilgini Confucius (Kung Fu Tseu, M.Ö. 551-478) Çin müziği için önemli çabalarda bulunmuştur. Confucius’tan sonra müzik giderek yaygınlaşmış ve yaşamın tüm alanlarına girmiştir. Öyle ki müziğin insan yaşamındaki etkisi giderek aşırı bir hal almıştır. Bu aşırılık, İmparator Si Huang’ın M.Ö. 246 yılında müziği yasaklaması ve çalgıları imha ettirmesiyle sonuçlandı. Çin müziği, Han hanedanlığı döneminde (M.Ö. 206-M.S. 220) yeniden gelişti. 13. ve 14. yüzyıllardaki Tang ve Sung hanedanlıkları döneminde de klasik çağına ulaştı. Bu dönemde tapınak ve saraylardaki korolara üç yüzer kişilik orkestralar eşlik etmiştir. Aslında tek sesli olar Çin müziğinde, bu dönemde, paralel dötlü ve beşlilerle batıdakine benzer bir çok sesliliğe rastlanıyor.

Çin müziği oldukça geniş bir çalgı koleksiyonuna sahiptir. Sekiz gurupta toplanan çalgılar, yapıldıkları malzemeye göre adlandırılırlar.
  • Metal çalgılar: Çanlar, gonglar, çan ve gong gurupları, sekiz ya da on parçadan oluşan kariyonlar.
  • Taş çalgılar: Ses veren taşlar ayaklı bir askıya asılır ve çubukla vurularak ses çıkarırlar. Bunlara yalnızca Confucius tapınağında rastlanır. En eski vurmalı çalgılardandır.
  • İpek telli çalgılar: Bu gurupta yalnızca Kin vardır. Beş telli olan Kin sonradan yedi telli olmuştur.
  • Deriden yapılmış çalgılar: Çeşitli boylarda yapılmış davullardır.
  • Su kabağından yapılmış çalgılar: Sheng adı verilen çalgı, on yedi borudan yapılmış bir ağız orgudur ve saray orkestralarında kullanılır.
  • Topraktan yapılmış çalgılar: Hiuan adı verilen çalgı, pişmiş topraktan yapılmış küreli bir düdüktür.
  • Bambu kamışından yapılmış çalgılar: Ti adı verilen çapraz flütler, Pai-Siao adı verilen 12 borulu arkaik flütler, dilli ve obua tipi çalgılar.
  • Tahtadan yapılmış çalgılar: Confucius tapınağında kullanılan Çu ve Yu adlı çalgılar.

Kaynakça:
Cavidan Selanik, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Doruk Yay.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

31 Temmuz 2013 / PiSiK0PATR Tarih
19 Kasım 2008 / Ziyaretçi Cevaplanmış
3 Aralık 2012 / Misafir Soru-Cevap
2 Ekim 2006 / GusinapsE Akademik
12 Haziran 2012 / asla_asla_deme Mimarlık