Arama

Bent nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 11 Kasım 2013 Gösterim: 1.580 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Kasım 2011       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bent nedir, genel özellikleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI _Yağmur_ verdi
Bent Nedir?
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Bent Farsça bend sözcüğünün biçimidir. Türkçedeki anlamı bağ. Edebiyattaki kullanımıyla anlamın tamamlandığı dize kümesi; düz yazıda kendi içinde bir bütünlük taşıyan parça (paragraf), yasa maddesi.

Nazımda en küçük birim, bir anlam birliği olması zorunluğu bulunmayan ama bir uyum (ahenk) birliği olan dizedir (mısra). Kendi başlarına tam anlam taşıyan tek dizeler (azade) dışında en küçük iki dizeden oluşan (beyit) ve duruma göre sınırları çok genişleyen çeşitli bentler kullanılmıştır. Halk şiirinde genel geçerliliği olan bent, manilerden koşmalara, türkülerden destanlara kadar her zaman dörtlüktür. Her dörtlüğün ilk iki dizesi bir hazırlık, giriş, biraz da rastgele söylenmiş satırlar olsa da anlam son iki dizedeki bütünlüğe bağlanır. Divan şiirinde beyitle kurulan nazın biçimleri (gazel, kaside, ket’a, özel beyit yapısıyla müstezat) dışında, tek dörtlükten oluşan biçimler (rubai, tuyug) ve dört dize ile on dize arasında değişen bentlerle kurulu musammaflaı kullanıldı. Bu gibi şiirlerde anlam, uyak dizgesinin belirleyici zorlamasıyla bent sonunda tamamlanır: Dört dizeli (murabba, terbi) beş dizeli (muhammes, tahmis taştir), altı dizeli (müseddes, tesdis), yedi dizeli (müsebba) sekiz dizeli (müsemmen), on dizeli (muaş-şer).

Ayrıca terkib-i bend ve terci-i bend adları verilen nazım biçimlerinde, aynı uyağa bağlı 7-10 beyitli haneler ayrı bir vasıta beytinin anlam özüne bağlanarak bütünleşir. Bu gibi şiirlerde hane ve vasıtanın bileşimine bir bent denir: Terkib-i bentlerde vasıta beyti süreklilikle değiştiği halde terci-i bentlerde hep aynı kalır, tekrarlanır. Her ulusun edebiyatında çok değişik birim ve boyutlarda kullanılmış olan bentler ölçü (vezin) duraklan ve uyak dağılımları gibi ulusal beğeninin yeğlemelerini yansıtan değerlerdir; kesin kurala bağlanamaz. Klasik edebiyat dönemlerinde sanatçıların uymak zorunda kaldıkları, dışına çıkamadıkları kesinlikler olan bentler, yeni edebiyatlarda yerini özgür sınırlara ve sanatçıların kişisel kullanımlarına bırakır; değişmez bir disiplin olmaktan çıkar. Bu yüzden günümüz Türk şiirinde de bent yapısı bakımından ayrılması gereken hiçbir kural yoktur; her biçim şairin yeğlemesine göre değişime uğrar.


Son düzenleyen _Yağmur_; 11 Kasım 2013 11:36 Sebep: Soru düzenlendi.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
11 Kasım 2013       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Bent Nedir?
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Bent Farsça bend sözcüğünün biçimidir. Türkçedeki anlamı bağ. Edebiyattaki kullanımıyla anlamın tamamlandığı dize kümesi; düz yazıda kendi içinde bir bütünlük taşıyan parça (paragraf), yasa maddesi.

Nazımda en küçük birim, bir anlam birliği olması zorunluğu bulunmayan ama bir uyum (ahenk) birliği olan dizedir (mısra). Kendi başlarına tam anlam taşıyan tek dizeler (azade) dışında en küçük iki dizeden oluşan (beyit) ve duruma göre sınırları çok genişleyen çeşitli bentler kullanılmıştır. Halk şiirinde genel geçerliliği olan bent, manilerden koşmalara, türkülerden destanlara kadar her zaman dörtlüktür. Her dörtlüğün ilk iki dizesi bir hazırlık, giriş, biraz da rastgele söylenmiş satırlar olsa da anlam son iki dizedeki bütünlüğe bağlanır. Divan şiirinde beyitle kurulan nazın biçimleri (gazel, kaside, ket’a, özel beyit yapısıyla müstezat) dışında, tek dörtlükten oluşan biçimler (rubai, tuyug) ve dört dize ile on dize arasında değişen bentlerle kurulu musammaflaı kullanıldı. Bu gibi şiirlerde anlam, uyak dizgesinin belirleyici zorlamasıyla bent sonunda tamamlanır: Dört dizeli (murabba, terbi) beş dizeli (muhammes, tahmis taştir), altı dizeli (müseddes, tesdis), yedi dizeli (müsebba) sekiz dizeli (müsemmen), on dizeli (muaş-şer).

Ayrıca terkib-i bend ve terci-i bend adları verilen nazım biçimlerinde, aynı uyağa bağlı 7-10 beyitli haneler ayrı bir vasıta beytinin anlam özüne bağlanarak bütünleşir. Bu gibi şiirlerde hane ve vasıtanın bileşimine bir bent denir: Terkib-i bentlerde vasıta beyti süreklilikle değiştiği halde terci-i bentlerde hep aynı kalır, tekrarlanır. Her ulusun edebiyatında çok değişik birim ve boyutlarda kullanılmış olan bentler ölçü (vezin) duraklan ve uyak dağılımları gibi ulusal beğeninin yeğlemelerini yansıtan değerlerdir; kesin kurala bağlanamaz. Klasik edebiyat dönemlerinde sanatçıların uymak zorunda kaldıkları, dışına çıkamadıkları kesinlikler olan bentler, yeni edebiyatlarda yerini özgür sınırlara ve sanatçıların kişisel kullanımlarına bırakır; değişmez bir disiplin olmaktan çıkar. Bu yüzden günümüz Türk şiirinde de bent yapısı bakımından ayrılması gereken hiçbir kural yoktur; her biçim şairin yeğlemesine göre değişime uğrar.


"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

10 Mart 2010 / _KleopatrA_ X-Sözlük
13 Mart 2009 / Harry Kewell Spor ww
17 Nisan 2013 / ozzy0035 Edebiyat