Arama

Gülşehri

Güncelleme: 6 Aralık 2014 Gösterim: 13.259 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
21 Aralık 2009       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Gülşehri
(Hayatı - Biyografisi)
Sponsorlu Bağlantılar

14. yüzyıl Türk şairi. Döneminin en önemli şairlerinden olan Gülşehrî’nin hakkında bugün pek fazla bir şey bilinemese de Kırşehirli olduğu ve mutasavvıf olduğu bilinmektedir. Naklî ilimlerde bilgili olmasının yanı sıra matematik ve felsefe gibi aklî ilimlerle de ilgilendiği ve bu konularda da bilgi sahibi olduğu düşünülmektedir.

Bir mutasavvıf olan Gülşehrî’nin eserleri bunun izlerini taşır. Ayrıca şair Ferîdüddîn-i Attâr, Mevlâna Celaleddin Rumî ve Senâî gibi mutasavvıf yazarlardan etkilenmiştir. Nitekim ünlü eserlerinden biri Attâr’ın ünlü mesnevisi Mantık et-Tayr`ı temel alan aynı adlı mesnevidir.



Çoğunlukla bu eserinin Attâr’ın eserinin tercümesi olduğu sanılsa da aslında, Gülşehrî’nin de bizzat belirttiği gibi, eser aynı adı ve temel hikâyeyi barındırmakla birlikte bir tercüme değildir ve orijinal Mantık et-Tayr’ın içeriği eserde yoğun biçimde değiştirilmiş ve farklı kaynaklardan yeni içerikler eklenmiştir; örneğin Rumî’nin Mesnevi’si ve ünlü Hint klasiği Kelile ve Dimne gibi. Bunun dışında Feleknâme isimli ünlü bir eseri daha vardır. Feleknâme`yi İlhanlı hükümdarlarından Gazan Han’a sunmuştur.

1250 yılında doğduğu tahmin edilmektedir. O devirde Kırşehir’e Gülşehri denildiği için, Gülşehri olarak anılmıştır. Gençliğinde edebiyat ve tasavvuf öğrenmiştir. Ahi Evranı Veli ile 50 yıl beraber yaşamıştır. Ahi olduğu anlaşılmaktadır. Farsça ve Arapça öğrenmiş, ancak O, Türkçe yazmıştır.

Ahi Evran’ın ölümünden sonra Ahilik Postuna oturmuştur. 1335 yılında ölen Ahmedi Gülşehri çok ince ruhlu bir şair idi.
Her ülü kendime yar eylerem,
Her gece vasfını tekrar eylerem,
Her seher kim gül çemende açıla,
Kamudan ilkin bana karşı güle.

Ahmedi Gülşehri, Feridun Attar’ın Mantık’ut Tayr eserini Türkçeye çevirmiştir.



Biyografi Konusu: Gülşehri nereli hayatı kimdir.
_KleopatrA_ - avatarı
_KleopatrA_
Ziyaretçi
12 Ocak 2010       Mesaj #2
_KleopatrA_ - avatarı
Ziyaretçi
Gülşehri

Sponsorlu Bağlantılar

Gülşehri on üçüncü yüzyıl sonlarıyla 14. yüzyıl başlarında Kırşehir’de yaşamış bir şeyh ve şair. Asıl adının Ahmed olduğu sanılmaktadır.

Yunus Emre gibi, Anadolu tekke edebiyatının önde gelen isimlerindendir. İslam ilmini ve İran edebiyatını bilen bir sofidir. Özenilmiş bir üslupla yazan ve öğretici olmaktan çok lirik nitelikler gösteren bu şair, sanat değeri bakımından çağının önde gelenlerindendir. Tasavvufi konuları usta bir ifadeyle yazmıştır. Dili sade ve güzel, vezni kullanışı iyidir.

Gülşehri, bir sofi şair olmakla beraber, eserlerinde sanatının yüksek heyecanını duymuş görünür. Bir meslek propagandası yapmaktan ziyade, bir sanat eseri yazmak ve geleceğe bir sanat eseri bırakmak ve Türkçeyi işleyip geliştirmek düşüncesiyle çalışmıştır.

Gülşehri’nin Şeyhi olan Ahi Evren’in menkibeleri hakkında yazdığı bir mesnevisi ve bazı şiirleri var ise de asıl değerli eseri büyük veli Feridüddin-i Attar’dan çevirdiği Mantıku’t-Tayr’ı, diğer adı ile Gülşenname adlı mesnevisidir.

Gülşehri, bu eserini en çok Mevlana’dan ve başka kaynaklardan aldığı kıssalarla, görüp işittiklerini de katarak, birçok sohbetlerle zenginleştirip yeniden yazmış gibidir.

Gülşehri, Feridüddin-i Attar’dan başka, başta Mevlana Celaleddin-i Rumi olmak üzere, Hakim Senai, Sadi-i Şirazi, Genceli Nizami ve Sultan Veled’in tesiri altında kalmıştır. Hayatı hakkında, devrine ait kaynaklarda yeterli bilgi yoktur. Mantıku’t-Tayr adlı eserinden başka Farsça Felekname ile Aruz risalesi vardır. Ayrıca kendisinin bahsettiği Kuduri Tercümesi henüz ele geçmemiştir.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi




Efulim - avatarı
Efulim
VIP VIP Üye
19 Temmuz 2012       Mesaj #3
Efulim - avatarı
VIP VIP Üye
Gülşehri
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

(13.-14. yüzyıl), tasavvuf şairi. Farsçadan manzum olarak Türkçeye "Süheyl ü Nevbahar" adlı yapıtı çeviren Mesut Gülşehri ile karıştırılmamalıdır. Yaşamı üzerinde kesin bilgi bulunmayan Gülşehri, divan edebiyatımızın kuruluş dönemi olan 14. yüzyılda Anadolu Türkçesi edebiyat dilinin oluşma aşamasında, bilgi ve sanat yönlerinden üzerinde durulan yapıtlar bırakmıştır. Kimi araştırıcılar en önemli yapıtı olarak "Mantık-ut Tayr"ın -aynı konuyu işlemesini göz önünde tutarak- İran şairi Şeyh Attar'dan çeviri olduğunu ileri sürmüşlerse de bu görüş doğrulanmamıştır. Mevlâna'nın "Mesnevi"sinden kimi öyküleri de yapıtına katarak zenginleştiren Gülşehri, konusunu yeniden ve kendine özgü bir anlatımla yazmıştır. Yunus Emre'den sonra çağının en büyük ustalarından sayılan şairin İslâm felsefesine değgin Farsça bir mesnevisi daha vardır.
Sen sadece aynasin...
büşra_sarah - avatarı
büşra_sarah
Ziyaretçi
20 Temmuz 2012       Mesaj #4
büşra_sarah - avatarı
Ziyaretçi
Tasavvuf şairi. XIII. ve XIV. yüzyıllarda yaşadı. Mesut Gülşehri adlı çevirmenle bir ilgisi yoktur.Yaşadığı dönem Anadolu’da Türk edebiyatının ilk verimlerinin ortaya çıktığı bir dönemdir. Gülşehri Anadolu Türkçesine bağlı olarak eserler vermiştir.Mantıkut Tayr adlı eserinin Feridüddin Attafm aynı adlı eseriyle karıştırılmaması gerekir.
Gülşehri Mevlâna’nın Mesnevi’sinden de yararlanarak birçok güzel öykü kaleme almıştır. Yunus Emre’den sonra dönemin en ünlü şairleri arasında sayılmaktadır. Farsça mesnevisinde İslam felsefesine ilişkin konuları ele almıştır.


Kaynak
hayat rüzgarım - avatarı
hayat rüzgarım
Ziyaretçi
6 Aralık 2014       Mesaj #5
hayat rüzgarım - avatarı
Ziyaretçi
Gülşehrî, 14. yüzyıl Türk şairi. Döneminin en önemli şairlerinden olan Gülşehrî'nin hakkında bugün pek fazla bir şey bilinemese de mutasavvıf olduğu bilinmektedir. Naklî ilimlerde bilgili olmasının yanı sıra matematik ve felsefe gibi aklî ilimlerle de ilgilendiği ve bu konularda da bilgi sahibi olduğu düşünülmektedir.Gülşehrinin Kırşehir'de Mevleviliği yaydığı ve zaviyede yaşadığı mahlasını da o zaman adı Gülşehir olan Kırşehirden aldığı bilinmektedir.

Bir mutasavvıf olan Gülşehrî'nin eserleri bunun izlerini taşır. Ayrıca şair Ferîdüddîn-i Attâr, Mevlâna Celaleddin Rumî ve Senâî gibi mutasavvıf yazarlardan etkilenmiştir. Nitekim ünlü eserlerinden biri Attâr'ın ünlü mesnevisi Mantıku't Tayr`ı temel alan aynı adlı mesnevidir. Çoğunlukla bu eserinin Attâr'ın eserinin tercümesi olduğu sanılsa da aslında, Gülşehrî'nin de bizzat belirttiği gibi, eser aynı adı ve temel hikâyeyi barındırmakla birlikte bir tercüme değildir ve orijinal Mantık et-Tayr'ın içeriği eserde yoğun biçimde değiştirilmiş ve farklı kaynaklardan yeni içerikler eklenmiştir; örneğin Rumî'nin Mesnevi'si ve ünlü Hint klasiği Kelile ve Dimne gibi. Bunun dışında Feleknâme isimli ünlü bir eseri daha vardır. Feleknâme`yi İlhanlı hükümdarlarından Gazan Han'a sunmuştur.Ayrıca Aruz-ı Gülşehri ve Kuduri Tercümesi adlı başka eserleride vardır.

Gülşehrî Türk yazar ve şairlerin Türkçe eser vermek istemedigi, Arapca ve özellikle de Farsça yazdıgı birı dönemde eserini Türk dilinde yazarak Turk dilinin savunuculugunu yapmistir.[1]