Arama

Johann Friedrich Von Schiller

Güncelleme: 26 Eylül 2015 Gösterim: 11.784 Cevap: 4
GusinapsE - avatarı
GusinapsE
Ziyaretçi
13 Nisan 2006       Mesaj #1
GusinapsE - avatarı
Ziyaretçi
SCHİLLER, Johann Friedrich Von:


Sponsorlu Bağlantılar
Almanya'da 19. Yüzyılın ilk yarısında ortaya çikan Romantik felsefe akımının önemli düşünürü.
Özellikle sanat ve eğitim konusundaki görüşleriyle haklı bir ün kazanmış olan Schiller, 1795 yılında yayınlanan Über die asthetische Erziehung des Menschen (İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar) adlı eseriyle Batı kültürünün bütün bir tarihini ortaya koyma yolunda bir denemeye kalkışmıştır. O, işte bu deneme çerçevesi içinde, modern insandaki bölünmüşlüğü ve yabancılaşmayı teşhis eden ilk düşünürlerden biri olma onurunu taşir.
Yaşamlarında formun tamlığıyla içeriğin bütünlüğünü, imgelemin ilk gençliğiyle aklın olgunluğunu birleştirdiklerini düşündüğü Yunanlı model alan Schiller'e göre, modern insan kendi içinde bölünmüş bir insan olup, insan doğasının birliği ilerleme fikriyle, kültürdeki ilerleme düşünüyle bozulmuştur. Modern insandaki bu bölünmüşlük ve yabancılaşmanın ilacının, Schiller sanat olduğunu düşünmüştür. Başka bir deyişle, o sanatı insanlık için ahenkli, organik bir birliğin yeniden ele geçirilmesinin aracı olarak görmüştür. Güzellik doğa halinden salt fiziki bir boyutu olan bireye bütünüyle karşit ahlaklı bireyin ihtiyaçlarına uygun düşen bütünlüklü ahlaki evreye giden yoldur. Sanat ve güzellik, özgürlük yoludur.
O, insanda iki temel dürtünün bulunduğunu söyler. Bunlardan birincisi, her zaman değişme için bastıran duyumsal dürtü, diğeri de birlik ve süreklilik arayan formel dürtü. Bunlardan her ikisi de, Schiller'e göre, kendilerine getirilecek olan sınırlamalara ihtiyaç duyarlar; böyle bir sınırlamanın amacı ise, duyumsal dürtünün ahlak yasasına zarar vermemesi, formel dürtünün de duyguları öldürmemesi ve dolayısıyla bütünlüklü insana ulaşilmasıdır.
Bu ikisi arasında kurulmak istenen uyum, Schiller'e göre, üçüncü bir dürtü aracılığıyla sağlanabilir. Bu da, oyun dürtüsüdür. Söz konusu oyun dürtüsü, filozofa göre, sanatta ortaya çikar. Zira, duyumsal dürtünün nesnesinin yaşam, formel dürtünün nesnesinin form olduğu yerde, oyun dürtüsünün nesnesi veya amacı yaşana, canlı formdur. Ona göre, duyumsal dürtüyle formel dürtü, yalnızca sanat oyununda bir araya gelir ve insan güzeli temaşa ederken, ruh bir yandan ahlak yasası diğer yandan da fiziki zorunluluk arasında mutlu bir ortam yaratabilir. O, modern öznelligin tanımlayıcı özelligi olan çatisma ve yabancılaşmanın sanat veya oyun yoluyla gerçekleşecek yaratıcı çözümü için umut beslemiştir.
Biyografi Konusu: Johann Friedrich Von Schiller nereli hayatı kimdir.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
27 Ocak 2007       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Biyografisi (1759-1805)

Sponsorlu Bağlantılar
244px Friedrich schiller

Alman şair, oyun yazarı, tarihçi ve edebiyat kuramcısı olan Jahann Christoph Friedrich von Schiller dünyanın önde gelen yazarlarındandır. Çağdaşı Johann Wolfgang von Goethe ile birlikte çağdaş Alman edebiyatının kurucularından sayılır.

Schiller, Württemberg'deki Marbach'ta, bir askerî cerrahın oğlu olarak doğdu. Württemberg dükünün ısrarı üzerine, hukuk öğrenimi görmek üzere dükün Ludwigsburg yakınında kurduğu askerî akademiye girdi. Okul Stuttgart'ta taşınınca Schıller'in tıp öğrenimine geçmesine izin verildi. Bu sırada lirik şiirler yazmaya başlamıştı. Bunların ilki 1776'da bir dergide yayımlandı. 1780'de öğrenimini tamamlayan Schiller yardımcı hekim olarak orduda göreve başladı.

Schiller ilk oyunu olan Haydutları 1781'de imzasız olarak yayımladı. Düzyazıyla kaleme alınmış olan bu oyun sonraki yıl Mannheim'da sahnelendi. Özünde toplumsal bir eleştiri olan bu yapıt, baskı yönetimine karşı çıktığı için büyük bir başarı kazandı. Ne var ki, dük oyundaki başkaldırı ruhundan hoşlanmamıştı. Genç yazar dükün baskısından kurtulmak için Stuttgart'tan kaçtı.

1783'te Schiller maaşlı oyun yazarı olarak Mannheim Tiyatrosu'na girdi. Burada yalnızca bir yıl çalıştı. Yazdığı oyun geri çevrilince görevi bıraktı. 1785'te Dresdende yazmış olduğu "Ode an die Freude" (Neşeye Övgü) adlı şiirini sonradan büyük Alman bestecisi Ludwingvan Beethoven, Dokuzuncu Senfoni'sinin sonundaki koro bölümünde kullandı.

Felsefeye ilgi duyan Schiller'in estetik konusundaki yazıları İnsanın Estetik Terbiyesi Üzerine Mektuplar adlı kitapta yer alır. Schillerin koşukla yazılmış olan oyunu Don Carlos, beş perdelik tarihsel bir dramdır. İspanyadaki mutlak krallık ve engizisyona karşı, Aydınlanma Çağının özgürlükçü düşüncesini ve cumhuriyet yönetimini savunur.

1787'den 1789'a kadar Weimar'da yaşayan Schiller bu arada tarih yazarlığına da yöneldi. Hollanda halkının İspanya yönetimine karşı ayaklanışını anlatan Geschichte des Abfalls der vereinigten Niederland von der spanischen Regierung (Birleşik Hollanda'nın İspanyol Yönetiminden Ayrılmasının Tarihi) adlı yapıtı kaleme aldı. Schiller aynı dönemde Goethe'yle tanıştı.

1789'dan 1793'e kadar Jena Üniversitesi'nde tarih profesörü olarak çalışan Schiller'in Otuz Yıl Savaşı Tarihi adlı iki ciltlik yapıtı bu dönemde yayımlandı.

Schiller'in 1798-99 arasında yazdığı Wallenstein adlı üçleme en ünlü oyunudur. Wallenstein, Otuz Yıl Savaşları dönemindeki olayların üzerine kurulu üç bölümlük tarihsel bir trajediydi. Schıller bu oyunla Almanya'nın en büyük oyun yazarlarından biri olduğunu kanıtladı.

Schiller'in öbür oyunları arasında, İskoçya Kraliçesi Mary Stuart'ın yaşamını konu alan Maria Stuart, Jan Dark'ı konu alan Orleans Kızı ve Giyom Tel vardır. Schiller oyunları, denemeleri, öyküleri ve mektuplarının yanı sıra lirik, felsefi şiirler ve baladlarıyla da tanınır.




BYAYD SPEOPLE - avatarı
BYAYD SPEOPLE
Ziyaretçi
5 Temmuz 2007       Mesaj #3
BYAYD SPEOPLE - avatarı
Ziyaretçi
schiller1
Efulim - avatarı
Efulim
VIP VIP Üye
3 Eylül 2012       Mesaj #4
Efulim - avatarı
VIP VIP Üye
Johann Friedrich Von Schiller (1759 Marbach-1805 Weimar)
MsXLabs.Org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Alman şair, oyun ve öykü yazarı. Çocukluğu ve gençliği yoksulluk içersinde geçti. Askerî bir okulda önce hukuk, sonra tıp öğrenimi gördü. Okulu bitirdikten sonra askerî doktor ve şair olarak Stuttgart'ta yaşadı (1781-1782). "Die RŠuber" (Haydutlar, 1782) adlı oyunu Mannheim'da büyük bir başarıyla sahnelendi. Yeni oyunlar yazdı. "Kabale und Liebe" (Hile ve Sevgi, 1784) adlı trajedisi büyük bir başarı kazandı. Bazı sanatsever kişilerin konuğu olarak Leipzig ve Dresden'de yaşadı (1785-1787). Bir süre için edebiyatı bırakarak tarihle uğraştı. Goethe ile tanıştı. Jena'da tarih profesörü oldu (1789). Sürekli borç altında yaşayan Schiller, para kazanmak amacıyla çeviriler de yaptı. Aşırı çalışması ve yoksunluklar yüzünden ağır hastalandı ve sağlığı bir daha düzelmedi. Goethe ile kurduğu dostluk ona yeniden güç verdi (1794). İki edebiyat dergisi çıkardı. Şiirler ve oyunlar yazdı. Alman edebiyat tarihinde "Balad Yılı" diye anılan 1797 yılında Schiller ve Goethe en tanınmış baladlarını yazdılar ve yayımladılar.

Schiller, Weimar saray tiyatrosunda oyunlarının sahnelenmesine katıldı. 1802'de kendisine soylu unvanı verildi. Schiller'in oyunlarının, felsefe ve estetiğe ilişkin yapıtlarının ana teması, onun özgürlüğe duyduğu tutkulu ilgidir. Edebiyat yaşamı üç döneme ayrılır. Birinci dönemde, "Sturm und Drang" diye adlandırılan coşumcu akımın doğrultusunda, toplumsal ve siyasî başkaldırıyı işleyen oyunlar yazmıştır (1781-1784). Schiller'in ikinci dönemi tarih, felsefe ve estetiğe ilişkin incelemelerini kapsar. Hollanda'nın çöküşünü ve Otuzyıl Savaşları'nı konu alan yapıtlarında özellikle düşünce özgürlüğü kavramı üzerinde durmuştur. Onun üçüncü yaratıcılık dönemi ya da olgunluk çağı, 1797'den ölümüne dek süren bir evreyi içine alır. Artık "Sturm und Drang" akımı sona ermiş, Alman edebiyatının "klasik" çağı başlamıştır. Klasik çağın ülküsü, akıl ve duygu dengesine ulaşmış ölçülü insandır. Schiller de bu son dönem oyunlarında akılcılıkla coşumculuk, gerçekçilikle ülkücülük arasında uyum sağlamaya çalışır. Üç bölümden oluşan "Wallenstein" (1880) adlı dramın konusu Otuz Yıl Savaşları'ndan alınmadır. "Maria Stuart" (1801) adlı trajedisi de tarihî bir olaya dayanır. "Die Jungfrau von Orleans" (Orleanslı Bakire, 1801), Fransızların ulusal kahramanı Jeanne d'Arc'ın (Jan Dark) öyküsünü temel alır. Schiller'in son büyük oyunu "Wilhelm Tell"dir (1802-1804). Yazar bu dramında eski Tell efsanesini İsviçre'nin kurtuluş savaşıyla birleştirmiştir. Bir şair olarak baladlar ve felsefe yüklü şiirler yazan Schiller, Alman edebiyatının ölümsüz yazarları arasında yer almaktadır.
Sen sadece aynasin...
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
26 Eylül 2015       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  f.v.schiller.jpg
Gösterim: 825
Boyut:  49.0 KB

SCHİLLER
(Friedrich VON), alman yazar (Marbach 1759 - Weimar 1805). Askeri cerrah olan babası, genç Friedrich'i tan- rıbilim öğrenimine hazırlıyordu; fakat dük Kari Eugen von VVürttemberg'in zorlamasıyla oğlunu Karlsschule'ye gönderdi. Schiller 1773’ten 1780'e kadar orada yaşadı, önce Solitude şatosu'nda, sonra hukuk ve tıp eğitimi gördüğü Stuttgart'ta oturdu. Okulun askeri disiplininden huzursuzluk duyuyordu; J.-J. Rousseau'ya büyük hayranlığı vardı. Bununla birlikte öğretmenlerinden bazıları ona Homeros, Vergilius, Shakespeare ve Klopstock'u tanıttılar. Mannheim'da oynanan (1782) ilk lirik dramı Haydutlar’ (Die Râuber) büyük başarı kazandı, ama esere canlılık veren başkaldırı ruhu, VVürttemberg dükünün hoşuna gitmedi. O zamanlar baş cerrah olan Schiller Saksonya’ya gitti; hayranlarından Korner Leipzig ve Dresden’de onu konuk etti. Bu dönemde birçok dram yazdı: zorbalık yönetiminin iç yüzünü açıkladığı Die Verschvvörung des flesco zu Genua (1783), toplumsal önyargılara karşı şiddetli bir saldırı içeren modern konulu burjuva dramı Kabale und Liebe (1784) ve son olarak, siyasal ve ahlaksal ülküsünden vazgeçmeksizin daha klasik dengeli dramatik anlayışlara yöneldiği ve insanlığa hizmet amacını güden cumhuriyetçiliği ululaştırdığı Don’ Carlos (1787).
Schiller 1787'de Weimar’a gitti, orada Herder ve VVİeland ile dostluk kurdu; sonra Jena Üniversitesi' ne tarih profesörü olarak atandı (1789). Bir yıl sonra Charlotte von Lengefeld ile evlendi, idealist tarih felsefesi anlayışına Geschichte des Abfalls der vereinigten Niederlande von der spanischen Regierung (Hollanda’nın İspanyol yönetiminden ayrılmasının tarihi) [1788] ve Otuz Yıl savaşlan'nın tarihi (Geschichte des Dreissigjâhrigen Krieges) [1791-1793] adlı yapıtlarını bu dönemde yazdı. Bu sırada Kant felsefesini benimsedi ve estetik üzerine yazdığı denemelerinde, güzeli arayış ile ahlaksal yetkinlik arasında bağ kurdu (Über die trâgische Kunst [Trajedi sanatı üzerine], 1792; Über Anmut und Würde [Doğru yol ve onur üzerine], 1793; insanın estetik eğitimi üzerine mektuplar [Über die âsthetische Erziehung des Meschen in einer Reiche von Briegen], 1793-94; Über naive und sentimentalische Dichtung [Naif ve duygusal şiir üzerine], 1795). 1789'dan sonra Fransa’daki gelişmelerden hayal kırıklığına uğradığı için Cumhuriyet’in kendisine verdiği onursal vatandaşlık unvanına pek fazla sevinmedi. Schiller, her türlü yenileşmenin güzele ve iyiye doğru gösterilen çabadan geçtiğini düşünüyordu.
Bu tavrı, o zamana kadar Haydutların aşırı coşkulu yazarına kuşkuyla baktığı sanılan Goethe’nin ona yakınlık duymasını sağladı. Schiller, 1794'teGoethe'yle ancak ölümüyle sona erecek bir dostluk kurdu ve iki ozanın birlikte Zahme Xenieni yazdıkları ve Die Horen dergisini yönettikleri VVeimar'a gitti. Bu dönemde, çok sayıda lirik eser verdi. Eskiden günün koşullarından kaynaklanan şiirler ve Beethoven’in 9. Senfoni'sinde kullandığı Neşeye övgü' yü (Lied an die Freude) kaleme almış olan Schiller, alman baladlarının en ünlülerinden birkaçını da yazdı: 1797’de yayımlanan Der Taucher, Die Kraniche des ibykus, Der Ring des Polykrates’i Das Lied von der Glocke (1799) izledi. Fakat Schiller, şiirini özellikle tiyatroya adadı: yunan trajedilerinin sadeliğiyle (Die Baut von Messina, 1803) halk masallarının tadını birleştirerek (VVİlhelm’ Teli, 1804), tarihi kahramanlar aracılığıyla (VVallenstein’ 1799; Maria’ Stuart, 1800; Orleans kızı [Die Jungfrau von Orlöans], 1801) tarihin gidişini kavramaya çalıştı.


Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

1 Mayıs 2010 / _Yağmur_ Bilim ww
1 Kasım 2010 / The Unique Bilim ww
22 Ekim 2015 / ahmetseydi Müzik ww
27 Eylül 2015 / Safi Bilim ww
28 Eylül 2015 / Safi Asker ww